Nooit los lopen
Re: Nooit los lopen
Ik had vroeger jagende teckels.
Die liepen aan een lange lijn, want los (wildrijk gebied) was in feite niet te doen.
Dat is een van de redenen dat ik ben overgestapt naar een ander (wel jagend) ras, waar ik wat meer appèl op kan hebben als ik mijn best doe.
Dat is ook aardig gelukt
Die liepen aan een lange lijn, want los (wildrijk gebied) was in feite niet te doen.
Dat is een van de redenen dat ik ben overgestapt naar een ander (wel jagend) ras, waar ik wat meer appèl op kan hebben als ik mijn best doe.
Dat is ook aardig gelukt
Charlie loopt nooit los. En ja, daar heb ik van gebaald en nog steeds vind ik het jammer, voor ons allebei. Ze zou los kunnen lopen maar dat is dan alleen maar de lijn eraf, verder kan ze dan geen meter ruimte krijgen want even niet opletten of een gekke bui uit het niks en ze zit in een bubbel en reageert nergens meer op en gaat lopen. In gestrekte draf lopen en niet meer op of om kijken.
Ik heb omheinde velden geprobeerd, hondenspeeltuinen enz maar dan doet ze niks anders dan aan de lijn en met andere honden vindt ze het dan niet eens prettig want die zijn vaak uitgelaten en druk daar.
Er is hier 1 losloopgebiedje waar ze wel gaat rennen maar daar staan schapen aan de andere kant met schapengaas ertussen en beneden aan de dijk ook alleen schapengaas bij een 70km weg en ik heb geen idee of dat op openingen gecheckt wordt af en toe, daar durf ik het dus gewoon niet.
Ik heb omheinde velden geprobeerd, hondenspeeltuinen enz maar dan doet ze niks anders dan aan de lijn en met andere honden vindt ze het dan niet eens prettig want die zijn vaak uitgelaten en druk daar.
Er is hier 1 losloopgebiedje waar ze wel gaat rennen maar daar staan schapen aan de andere kant met schapengaas ertussen en beneden aan de dijk ook alleen schapengaas bij een 70km weg en ik heb geen idee of dat op openingen gecheckt wordt af en toe, daar durf ik het dus gewoon niet.
- Alfilillo
- Posts in topic: 14
- Honden: 2
- Welke: Podenco en kruising
Ik ook. Ben altijd heel blij als de loopsheid voorbij is en Lily weer los kan.
Ik vind het fijn als ze hun eigen gang gaan zoals Nanna beschrijft, maar me ondertussen wel in de gaten houden. Natuurlijk stuiven ze wel eens weg, Lily meer dan Alfil, en dan hou ik ze niet bij, maar heel ver gaan ze niet hoor. Ze weten precies waar ik ben.
-
- Posts in topic: 1
- Honden: 3
- Welke: 2 shelties en 1 schotse herdershond
Ik heb honden die om meerdere redenen niet / nauwelijks loslopen. Daar vind ik niets van want ze hebben voldoende gelegenheid zich uit te leven / aan hun beweging te komen.
Laten we zo zeggen: liever een aangelijnde hond dan een dooie hond. En ook: liever een aangelijnde hond dan een gaten makende hond.
Niet dat de mijne perse gaten maken maar toch.
Ik vind er WEL wat van als de honden alleen maar 3 korte blokjes om aan een 1-meter-lijntje lopen. Maar daar is bij de mijne geen sprake van gelukkig.
Suzanne
Laten we zo zeggen: liever een aangelijnde hond dan een dooie hond. En ook: liever een aangelijnde hond dan een gaten makende hond.
Ik vind er WEL wat van als de honden alleen maar 3 korte blokjes om aan een 1-meter-lijntje lopen. Maar daar is bij de mijne geen sprake van gelukkig.
Suzanne
- Frootje
- Posts in topic: 5
- Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
- Contacteer:
Froo gedraagt zich aan de lijn eigenlijk hetzelfde als los. Ik weet zeker dat ze het prima zou vinden als ze nooit los zou lopen. Toch loopt ze tegenwoordig wel vrij regelmatig los, ze is toch doodbraaf en gaat nergens heen. Meestal dan. Vandaag had ze ineens de kolder in haar kop, want er kwam een mevrouw langslopen en ze was baldadig, dus ze stuiterde erop af en luisterde niet ( ) toen ik zei dat ze terug moest komen. Ik had zelfs bij hoge uitzondering koek mee en dat werd ook genegeerd. Ze ging zelfs tegen de mevrouw op staan. Gelukkig vond de mevrouw haar erg schattig en moest ze er erg om lachen. Ik heb maar niet gezegd dat ze dat normaal nooit doet maar… ze doet dat normaal echt nooit. Ik had het echt niet verwacht, ze luistert echt altijd. Het zal het mooie weer wel geweest zijn.
Maar goed, Froo mag van mij dus best loslopen. Ik kies wel mijn plekken. Maar echt nodig heeft zij het op zich niet. Ze zal daarin gerust wel een uitzondering zijn. Als ik soms honden zie racen als ze van de lijn zijn…
Maar goed, Froo mag van mij dus best loslopen. Ik kies wel mijn plekken. Maar echt nodig heeft zij het op zich niet. Ze zal daarin gerust wel een uitzondering zijn. Als ik soms honden zie racen als ze van de lijn zijn…
- Gudrun
- Posts in topic: 3
- Honden: 10
- Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer
Kika loopt helaas nooit los.
Ze jaagt en drijft en is daar zeer fanatiek in. En ze is super snel in reacties dus ik zou altijd alles gezien moeten hebben voor haar en dan nog reageren voor zij dat doet... lastig.
Ik denk wel dat het ondertussen kan... ALS er geen wild weg schiet en ALS er geen enkel risico is dat er een gemotoriseerd voertuig in het zicht komt.
Nooit dus, ik durf niet, het is me het risico niet waard.
Als we eens onverwacht langs een drukke weg wandelen zeker ik nog altijd dubbel, jachtlijntje in mijn zak wat er dan extra om gaat, moet er niet aan denken dat er een musketon knapt net dan. Zegt genoeg over mijn vertrouwen
Maar ze speelt en rent enorm veel in de tuin (staat vb aan de voordeur, tegen dat ik binnen ben en de hall door staat ze aan die deur daar, dat is dus helemaal rond 1 vleugel van het huis plus de binnenkoer en door de andere vleugel), ze bewaakt huis en tuin langs alle kanten en rent daarvoor wat af, ook op en af de berm, ze mag schapendrijven en we trainen agility en we wandelen aan een 8-meter flex.
Al de anderen kunnen wel los. Alleen Richaar rent bij schrik naar auto/huis ipv naar mij toe dus daar ben ik voorzichtiger mee. En Sherlock moet ik ook in de gaten houden, doof en half blind als hij is laat ik die ook meestal aan een 3 meter flex.
Ze jaagt en drijft en is daar zeer fanatiek in. En ze is super snel in reacties dus ik zou altijd alles gezien moeten hebben voor haar en dan nog reageren voor zij dat doet... lastig.
Ik denk wel dat het ondertussen kan... ALS er geen wild weg schiet en ALS er geen enkel risico is dat er een gemotoriseerd voertuig in het zicht komt.
Als we eens onverwacht langs een drukke weg wandelen zeker ik nog altijd dubbel, jachtlijntje in mijn zak wat er dan extra om gaat, moet er niet aan denken dat er een musketon knapt net dan. Zegt genoeg over mijn vertrouwen
Maar ze speelt en rent enorm veel in de tuin (staat vb aan de voordeur, tegen dat ik binnen ben en de hall door staat ze aan die deur daar, dat is dus helemaal rond 1 vleugel van het huis plus de binnenkoer en door de andere vleugel), ze bewaakt huis en tuin langs alle kanten en rent daarvoor wat af, ook op en af de berm, ze mag schapendrijven en we trainen agility en we wandelen aan een 8-meter flex.
Al de anderen kunnen wel los. Alleen Richaar rent bij schrik naar auto/huis ipv naar mij toe dus daar ben ik voorzichtiger mee. En Sherlock moet ik ook in de gaten houden, doof en half blind als hij is laat ik die ook meestal aan een 3 meter flex.
- Diana
- Posts in topic: 19
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Ik heb dat inderdaad al per hond uitgebreid beschreven in het topic van @Marlett. Ondertussen gaan Amoz en Arlo ook best vaak samen los en dat gaat eigenlijk prima.
Amoz begint wel een beetje kippig te worden af en toe en hij hoort iets minder goed, dus dat is met loslopen wel weer wat meer opletten. Als ik hem roep en hij ziet me niet meteen, rent hij bijvoorbeeld soms helemaal de verkeerde kant op Dus ik doe hem nu vaak de gps om, zeker als we op wat meer onoverzichtelijke plekken lopen of op het strand, waar hij me door de golven en de wind nog slechter hoort.
Ik streef er altijd wel naar mijn honden geregeld los te laten lopen, ook Amy en Arlo waarbij dat wat meer voeten in aarde heeft, maar ik heb me er ook wel bij neergelegd dat elke wandeling loslopen er voor hen gewoon niet inzit. Toch zijn er altijd wel plekken te vinden waar dat wel kan. In Nederland had ik daarvoor ook mijn vaste plekken waar Amy wel veilig los kon en echt even helemaal haar gang kon gaan. Hier is dat wat makkelijker, omdat het rustiger is en er op de meeste plekken minder wild zit.
Gelukkig hebben ze nu in de tuin genoeg ruimte om echt te rennen en spelen, dat maakt het voor mij alweer wat makkelijker om ze wat vaker aangelijnd te houden.
Amoz begint wel een beetje kippig te worden af en toe en hij hoort iets minder goed, dus dat is met loslopen wel weer wat meer opletten. Als ik hem roep en hij ziet me niet meteen, rent hij bijvoorbeeld soms helemaal de verkeerde kant op Dus ik doe hem nu vaak de gps om, zeker als we op wat meer onoverzichtelijke plekken lopen of op het strand, waar hij me door de golven en de wind nog slechter hoort.
Ik streef er altijd wel naar mijn honden geregeld los te laten lopen, ook Amy en Arlo waarbij dat wat meer voeten in aarde heeft, maar ik heb me er ook wel bij neergelegd dat elke wandeling loslopen er voor hen gewoon niet inzit. Toch zijn er altijd wel plekken te vinden waar dat wel kan. In Nederland had ik daarvoor ook mijn vaste plekken waar Amy wel veilig los kon en echt even helemaal haar gang kon gaan. Hier is dat wat makkelijker, omdat het rustiger is en er op de meeste plekken minder wild zit.
Gelukkig hebben ze nu in de tuin genoeg ruimte om echt te rennen en spelen, dat maakt het voor mij alweer wat makkelijker om ze wat vaker aangelijnd te houden.
Ik heb trouwens wel een veld hier en daar waar ze los kunnen, dus daar kan Tosca wel haar poten strekken en ik heb ook nog een verlaten dijkje waar ik het wel aandurf, alleen nu met de vogelgriep niet, er lagen weleens dode vogels, las ik op de Facebookhondenpraatjeskletsclub. (Vreselijke groep, maar wel handig voor lokale weetjes.)
-
- Posts in topic: 52
- Welke: Whippet en Lurcher
Er zijn zat plekken waar ook een weglopende hond los kan.
Je hebt het maar gewoon te regelen. Klaar.
Ik vind het niet acceptabel.
Je hebt het maar gewoon te regelen. Klaar.
Ik vind het niet acceptabel.
- Frootje
- Posts in topic: 5
- Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
- Contacteer:
Oh ja, dat is ook gewoon het handige. Ik denk dat het Froo niks uitmaakt maar juist omdat ze zo makkelijk is, is het zo makkelijk om haar los te laten lopen. Als ik rustig woonde zou ze denk ik alleen maar een riem bezitten voor als ik haar meenam ergens heen of zo. Voor lange wandelingen vanuit huis zou ik er dan niet eens een nodig hebben. Nu wel want er rijden hier veel fietsers, dus als het druk is lijn ik haar even aan, anders moet ik haar om de drie meter bij me roepen. Dus dan neem ik haar aangelijnd mee en zodra we op een stuk zijn waar het rustiger is kan ze loslopen. Maar als we hier niet om de haverklap een drukke weg of fietspad hadden kon zij gewoon echt overal los.Zinodo schreef: ↑16 mar 2022, 19:05Je zal mijn Ziva ook niet gauw betrappen op racen. Rennen alleen om ons weer in te halen wanneer ze te lang heeft staan snuffelen en 9 van de 10 keer zou het niks uitmaken of je nou wel of niet haar riempje vasthoudt. En juist daarom kan zij 3 keer per dag los lopen. ik heb haar beloofd haar riem weg te gooien als we verhuisd zijn haha.
Vanwege zijn ras heb ik Colin vanaf pup af aan altijd aangelijnd gehouden, ook met het idee dat ik hem dan altijd later nog kan leren loslopen als blijkt dat hij sociaal blijft. Liever dat hij niet beter weet dan dat ik het hem opeens zou moeten afnemen.
Nu is hij naar honden wel sociaal, maar naar onbekende mensen niet (dus precies het omgekeerde van de verwachtingen), vreet van alles wat hij niet mag eten en hij heeft ook flinke jachtdrift. Dus aangelijnd en gemuilkorfd, we sporten veel samen en gaan regelmatig naar overzichtelijke veldjes of de natuur in waar hij dan aan de lange lijn (12 meter) mag. Dat zou voor mij ook wel zo ongeveer de straal zijn waarin een loslopende hond zou moeten blijven, enige echt verschil is dat je moet oppassen dat je niet onderuit gaat
Nu is hij naar honden wel sociaal, maar naar onbekende mensen niet (dus precies het omgekeerde van de verwachtingen), vreet van alles wat hij niet mag eten en hij heeft ook flinke jachtdrift. Dus aangelijnd en gemuilkorfd, we sporten veel samen en gaan regelmatig naar overzichtelijke veldjes of de natuur in waar hij dan aan de lange lijn (12 meter) mag. Dat zou voor mij ook wel zo ongeveer de straal zijn waarin een loslopende hond zou moeten blijven, enige echt verschil is dat je moet oppassen dat je niet onderuit gaat
- Diana
- Posts in topic: 19
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Ja, Mila kan hier ook overal los als we vanuit huis wandelen. Incidenteel moet ze aan de riem omdat het bijvoorbeeld een aanlijngebied is waar veel en streng wordt gecontroleerd, zoals in het dorpscentrum of de toegangsroute naar het strand, die door een natuurgebied loopt waar veel beschermde vogels zitten, en dat is ze echt helemaal niet meer gewend In Nederland liep ze ook maar weinig aan de riem, maar dan toch nog wel geregeld kleine stukjes, bijvoorbeeld bij een drukke weg of zo.Frootje schreef: ↑16 mar 2022, 19:20Oh ja, dat is ook gewoon het handige. Ik denk dat het Froo niks uitmaakt maar juist omdat ze zo makkelijk is, is het zo makkelijk om haar los te laten lopen. Als ik rustig woonde zou ze denk ik alleen maar een riem bezitten voor als ik haar meenam ergens heen of zo. Voor lange wandelingen vanuit huis zou ik er dan niet eens een nodig hebben. Nu wel want er rijden hier veel fietsers, dus als het druk is lijn ik haar even aan, anders moet ik haar om de drie meter bij me roepen. Dus dan neem ik haar aangelijnd mee en zodra we op een stuk zijn waar het rustiger is kan ze loslopen. Maar als we hier niet om de haverklap een drukke weg of fietspad hadden kon zij gewoon echt overal los.Zinodo schreef: ↑16 mar 2022, 19:05Je zal mijn Ziva ook niet gauw betrappen op racen. Rennen alleen om ons weer in te halen wanneer ze te lang heeft staan snuffelen en 9 van de 10 keer zou het niks uitmaken of je nou wel of niet haar riempje vasthoudt. En juist daarom kan zij 3 keer per dag los lopen. ik heb haar beloofd haar riem weg te gooien als we verhuisd zijn haha.
Hier lopen ze bijna altijd los. Vind het heerlijk als ze lekker kunnen rennen of gewoon ergens wat langer kunnen blijven snuffelen. Ze lopen ook prima aan de lijn maar los is toch fijner. Met lange wandelingen zitten ze wel vast of combineer het. Maar dat komt meer door de gebieden waar ik dan loop en overijverige boswachters met bonnenboekje…
Misschien is het handig om die musketon te vervangen door een karabijnhaak of een bullsnap? Dan hoef je je geen zorgen te maken dat die het begeeft.Gudrun schreef: ↑16 mar 2022, 19:07 Kika loopt helaas nooit los.
Het gaat er geeneens alleen om dat het voor mijn honden leuk is om los te lopen, het is vooral voor mij leuk.~Suzanne~ schreef: ↑16 mar 2022, 18:54 Ik heb honden die om meerdere redenen niet / nauwelijks loslopen. Daar vind ik niets van want ze hebben voldoende gelegenheid zich uit te leven / aan hun beweging te komen.
Suzanne
Als er ooit een aanlijngebod komt en ze mogen alleen nog vast lopen dan hoef ik geen honden meer. Dan zijn dit de laatste geweest.
En ja, er zit een risico aan als ze los lopen, maar dat is dan maar zo. Hebben ze in ieder geval voordat ze dood gingen lol gehad.
Aan de lijn kan er ook van alles gebeuren. Een van onze vorige honden werd aangereden doordat Gerard de riem uit zijn handen liet glippen.
Gelukkig had ze niks, ze had geluk dat de riem onder een band bleef zitten en afbrak, ze kwam precies tussen de twee voorwielen onder de auto en ze had helemaal niks.
Tanja en Anne
- Vicky
- Posts in topic: 6
- Welke: BC Markiesje Wocker
Heerlijk lijkt me dat. Hier moeten ze toch nog zo'n 200 meter aan de lijn voordat ik ze kan losgooien. Maar ik voel me sowieso gezegend met een groot losloopgebied vlakbij mijn huis midden in de randstad. Daar hebben we het huis ook op uitgezocht.
Bo en de honden
-
Eens, maar het gaat mij niet eens om leuk. Beweging hoort gewoon bij een goede verzorging en dat kun je niet bieden aan een riem. Ook niet naast de fiets.
Er is overal wel een fietspad langs het water, een omheind veld of een industrieterrein te vinden.
De meeste hondenscholen hebben een afgezet terrein. Daar kun je een balletje gooien als je lid bent.
Of je laat hem daar met een andere hond spelen.
Gaan lopen zwetsen dat je de behoefte aan loslopen wegwerkt met een snuffelmat en pootjes geven is te dom voor woorden.
Wat zou je er zelf van vinden als je alleen met een touw om je nek de deur uit mag? Natuurlijk loop je dan weg als je een keer de kans hebt.
Dat is geen jagen, dat is vluchten uit een misbruiksituatie.
-
Daarnaast zijn er zat plekken waar het gewoon niet gevaarlijk is.Tara schreef: ↑16 mar 2022, 20:08Ik vind het ook.
En ondanks mijn enorme angst voor/vanwege die dooie hond lopen mijn honden dus nog steeds/weer los. Ze verdienen het niet om tekort te komen vanwege mijn angst. Aan een geknepen reet kun je wennen, daar hebben we op dit forum immers het lichtend voorbeeld van, aan een hond die tekort komt niet.
En als je op ontspoord geweld tussen honden zit te wachten moet je ze vooral nooit loslaten maar met je gefrustreerde stressbal aangelijnd rond gaan wandelen.
Ik heb lang genoeg met kuthonden gelopen om te weten waar ik het moet zoeken en het is me altijd gelukt om plekken te vinden waar ze veilig los kunnen.
Langs het spoor is vaak iets met hekken te vinden. Zwembaden hebben vaak afgezet terrein waar je in kunt of aan de andere kant van het hek gebruik kunt maken.
Bij de waterzuivering...ga maar door.
- Gretha
- Posts in topic: 2
- Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising
Het is vooral voor de baas erg fijn en makkelijk als een los kan lopen.
Maar ik vind het onzin dat het voor een hond noodzakelijk is om een gelukkig leven te hebben. Sommige rassen uitgezonderd.
Maar het vergt wel de nodige moeite van de eigenaar. Uitgebreide wandelingen aan de lange lijn zijn voor de meeste honden ruim voldoende. Ik ben met Bronco samen op zoveel prachtige plekken geweest en daar hebben we beiden enorm van genoten. 2 uur struinen door de bossen of andere plekken en weer naar huis met een moe en voldane hond.
Het samen op pad zijn is zo waardevol, ook voor de hond.
Ik ben er van overtuigd dat hij een droomleven heeft, waar de gemiddelde huishond jaloers op zou zijn.
Totdat hij ongeveer een jaar oud was, heeft hij wel los gelopen. Ook toen ging hij niet rennen o.i.d. Hij zette zijn neus aan de grond en was weg, totaal onbereikbaar.
Sporen uitwerken kan aan de lange lijn ook.
Spelen vind hij wel leuk, maar dat kan alleen met bekende honden en kan prima in de tuin.
Tux kan wel los en dat is fijn.
Maar dat een hond die nooit los kan/mag per definitie zielig is, geloof ik echt niet.
Maar ik vind het onzin dat het voor een hond noodzakelijk is om een gelukkig leven te hebben. Sommige rassen uitgezonderd.
Maar het vergt wel de nodige moeite van de eigenaar. Uitgebreide wandelingen aan de lange lijn zijn voor de meeste honden ruim voldoende. Ik ben met Bronco samen op zoveel prachtige plekken geweest en daar hebben we beiden enorm van genoten. 2 uur struinen door de bossen of andere plekken en weer naar huis met een moe en voldane hond.
Het samen op pad zijn is zo waardevol, ook voor de hond.
Ik ben er van overtuigd dat hij een droomleven heeft, waar de gemiddelde huishond jaloers op zou zijn.
Totdat hij ongeveer een jaar oud was, heeft hij wel los gelopen. Ook toen ging hij niet rennen o.i.d. Hij zette zijn neus aan de grond en was weg, totaal onbereikbaar.
Sporen uitwerken kan aan de lange lijn ook.
Spelen vind hij wel leuk, maar dat kan alleen met bekende honden en kan prima in de tuin.
Tux kan wel los en dat is fijn.
Maar dat een hond die nooit los kan/mag per definitie zielig is, geloof ik echt niet.
Ook dat, hier kunnen ze ook goed loslopen, ja, als ze een haas zien dan zouden ze als die haas naar een weg rent wel wat kunnen overkomen. Gisterochtend liepen de honden ineens richting de weg omdat ze een haas roken. Maar gelukkig zijn Tanja en Anne niet zo volhardend als onze vorige Pinschers en zijn ze zo terug. Ik zag de haas de parkeerplaats oversteken en daar de bosjes in gaan. De honden hadden hem gelukkig daar niet gezien. Hij kwam wel het hele hoge gras uit waarin de honden liepen.EchoMira schreef: ↑16 mar 2022, 20:21Daarnaast zijn er zat plekken waar het gewoon niet gevaarlijk is.Tara schreef: ↑16 mar 2022, 20:08Ik vind het ook.
En ondanks mijn enorme angst voor/vanwege die dooie hond lopen mijn honden dus nog steeds/weer los. Ze verdienen het niet om tekort te komen vanwege mijn angst. Aan een geknepen reet kun je wennen, daar hebben we op dit forum immers het lichtend voorbeeld van, aan een hond die tekort komt niet.
En als je op ontspoord geweld tussen honden zit te wachten moet je ze vooral nooit loslaten maar met je gefrustreerde stressbal aangelijnd rond gaan wandelen.
Ik heb lang genoeg met kuthonden gelopen om te weten waar ik het moet zoeken en het is me altijd gelukt om plekken te vinden waar ze veilig los kunnen.
Maar dat was aan het begin van de wandeling, verderop in het bos komen ze niet bij wegen in de buurt.
Normaal lopen ze nooit naar links richting de weg als we het bos in komen, maar die haas zal wel net daar voorbij zijn gekomen.
Tanja en Anne
-
Ik durf het haast niet te zeggen want je verzoekt de goden maar ik heb met mijn whippet en lurcher (toch niet de minste qua jacht) redelijk goede werkafspraken kunnen maken.
Een keer achter een haas aan, soit. Maar je verliest je er niet in. Doorlopen tot je niet meer weet waar je bent is niet oke. Dat doen we niet.
Dan is baas namelijk weg. Dat heb je als pup al geleerd toen je uit zicht ging. Jij let op mij. Niet andersom.
Het gaat niet altijd goed maar bijna altijd wel en ze lopen natuurlijk alleen los op plekken waar ze veel verder kunnen dan ze gewend zijn zonder een auto te zien.
Mijn enige doodgereden hond liep savonds tijdens het piesrondje door de tuin een keer achter een kat aan ofzo en was meteen die eerste keer dood.
Dat voorkom je niet.
Je voorkomt rampspoed uberhaupt niet. Maar ik durf zomaar te zeggen dat honden met een baas die alleen maar wil beperken en en bezweren vaker verongelukt dan een hond die leert hoe je los loopt. Honden zijn uiteindelijk redelijk zelfredzame beesten. Hoe meer ze meemaken hoe beter dat zelfbehoud uit de verf komt.
Een keer achter een haas aan, soit. Maar je verliest je er niet in. Doorlopen tot je niet meer weet waar je bent is niet oke. Dat doen we niet.
Dan is baas namelijk weg. Dat heb je als pup al geleerd toen je uit zicht ging. Jij let op mij. Niet andersom.
Het gaat niet altijd goed maar bijna altijd wel en ze lopen natuurlijk alleen los op plekken waar ze veel verder kunnen dan ze gewend zijn zonder een auto te zien.
Mijn enige doodgereden hond liep savonds tijdens het piesrondje door de tuin een keer achter een kat aan ofzo en was meteen die eerste keer dood.
Dat voorkom je niet.
Je voorkomt rampspoed uberhaupt niet. Maar ik durf zomaar te zeggen dat honden met een baas die alleen maar wil beperken en en bezweren vaker verongelukt dan een hond die leert hoe je los loopt. Honden zijn uiteindelijk redelijk zelfredzame beesten. Hoe meer ze meemaken hoe beter dat zelfbehoud uit de verf komt.
Ja, dat doe ik ook altijd. Ze moeten op mij letten. Ik loop gewoon door, alleen Gerard kan dat niet, en daar was ik gisterochtend niet blij mee, want doordat hij op ze bleef wachten bleven de honden langer daar in het hoge gras. Heb even naar hem geroepen dat hij door moest lopen, als hij midden in het bos op ze wacht moet hij dat weten, ik loop gewoon door.EchoMira schreef: ↑16 mar 2022, 20:41 Ik durf het haast niet te zeggen want je verzoekt de goden maar ik heb met mijn whippet en lurcher (toch niet de minste qua jacht) redelijk goede werkafspraken kunnen maken.
Dat voorkom je niet.
Het enige rotte is dat ik wel op hem moet wachten als ik het bos uit ga, want anders loopt Anne los met me mee door de wijk heen. Ik neem me steeds voor om een extra halsband en riem mee te nemen, maar toch vergeet ik dat telkens weer.
Tanja en Anne
- Soof
- Posts in topic: 1
- Welke: Zwitserse herder
De hond (dalmatiër) van onze buren loopt nooit los. En ja, dat weet ik zeker, want dat zeggen ze en ik heb ze er ook nog nooit op kunnen betrappen. Zelfs hun puberzoon niet. Hij loopt altijd aan een mega-lange flexi dus wel veel bewegingsruimte op zich. Reden is dat ie -volgens de buren- alle andere honden opvreet. Eerlijk gezegd geloof ik daar echt helemaal niets van, maar vooruit. Wat ik wel weet is dat het niet direct mensen zijn die kijk hebben op het gedrag van hun hond en dat gedrag kunnen inschatten, dus ze kiezen voor de veilige weg. Dat is op zich beter dan andersom natuurlijk. Sinds wij hier wonen zien ze ons hardlopen met de honden en na een keer advies vragen zijn zij dat nu gaan doen met hem, dat vind ik wel fijn om te zien. Dat beest wil echt graag gewoon heel hard rennen (ook aan die mega lange flexi ) dus ik ben blij dat ie die kans nu krijgt.
Mijn eigen honden lopen nagenoeg altijd los. We wonen aan de bosrand, dus dat is ideaal. Alleen de jongste heeft nog wel eens last van verstopte oren, dus die gaat dan aan de lijn. Gevalletje eigen schuld.
Mijn eigen honden lopen nagenoeg altijd los. We wonen aan de bosrand, dus dat is ideaal. Alleen de jongste heeft nog wel eens last van verstopte oren, dus die gaat dan aan de lijn. Gevalletje eigen schuld.
- Loraine
- Posts in topic: 8
- Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond
Wanneer de hond los kan lopen waar het voor zowel de hond als de omgeving veilig kan ben ik voor het laten loslopen.
Maar als je er één hebt waarvan je bijvoorbeeld weet dat die blind achter wild aan gaat en het betreffende gebied ligt strak naast drukke wegen is dat imo een vorm van Russische roulette.
En nee, ik beweer nergens dat je je hond in bubbeltjesfolie moet gaan inpakken ofzo maar dat je voor jezelf moet afwegen wat voor jou acceptabel is.
Ik voor mezelf vond de situatie van een blind jagende hond in een park omringd door drukke doorgaande wegen zonder hekwerk oid ertussen geen acceptabel risico.
En dus was het aangelijnd wandelen, los op een omheind losloopveld, uit laten razen aan een lange lijn wanneer het losloopveld bezet was, fietsen, snuffelrondes, onderweg opdrachtjes geven (zoals op/over/onder obstakels klauteren, verstopte snoepjes/brokhes zoeken en met de lange riem eraan op een afstandje zitten wachten en op commando naar mij komen), meenemen naar de Intratuin en daar de hele boel afsnuffelen en tussendoor een bak koffie op hun terras doen, fietsen, maar ook cursus lopen (gehoorzaamheid, detectie etc).
Inmiddels heb ik dus een veilige plek gevonden waar ze los kan maar was dat niet zo dan had ik haar alsnog niet los gelaten.
En uiteraard is het als je een auto hebt (vaak) makkelijker om veilige gebieden op te zoeken, dat juich ik ook toe.
Echter zijn er ook genoeg mensen die geen auto of rijbewijs hebben en met het ov kom je regelmatig wat lastiger in veilige losloopgebieden.
Oftewel: kijk wat er mogelijk is met de middelen die je hebt, wees creatief waar mogelijk en kijk wat kan.
Maar als je er één hebt waarvan je bijvoorbeeld weet dat die blind achter wild aan gaat en het betreffende gebied ligt strak naast drukke wegen is dat imo een vorm van Russische roulette.
En nee, ik beweer nergens dat je je hond in bubbeltjesfolie moet gaan inpakken ofzo maar dat je voor jezelf moet afwegen wat voor jou acceptabel is.
Ik voor mezelf vond de situatie van een blind jagende hond in een park omringd door drukke doorgaande wegen zonder hekwerk oid ertussen geen acceptabel risico.
En dus was het aangelijnd wandelen, los op een omheind losloopveld, uit laten razen aan een lange lijn wanneer het losloopveld bezet was, fietsen, snuffelrondes, onderweg opdrachtjes geven (zoals op/over/onder obstakels klauteren, verstopte snoepjes/brokhes zoeken en met de lange riem eraan op een afstandje zitten wachten en op commando naar mij komen), meenemen naar de Intratuin en daar de hele boel afsnuffelen en tussendoor een bak koffie op hun terras doen, fietsen, maar ook cursus lopen (gehoorzaamheid, detectie etc).
Inmiddels heb ik dus een veilige plek gevonden waar ze los kan maar was dat niet zo dan had ik haar alsnog niet los gelaten.
En uiteraard is het als je een auto hebt (vaak) makkelijker om veilige gebieden op te zoeken, dat juich ik ook toe.
Echter zijn er ook genoeg mensen die geen auto of rijbewijs hebben en met het ov kom je regelmatig wat lastiger in veilige losloopgebieden.
Oftewel: kijk wat er mogelijk is met de middelen die je hebt, wees creatief waar mogelijk en kijk wat kan.