Nooit los lopen

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Jay
Posts in topic: 1

Re: Nooit los lopen

Bericht door Jay »

Hylos schreef: 16 mar 2022, 16:37 Vos loopt alleen los als we een leuke hond tegen komen waar ze wel mee wil spelen/rennen.
Zij zou uiteindelijk best los kunnen, maar hier zit veel wild en daar hebben we al zo'n rampsceranio van gehad met haar. Ik zou het mezelf nooit vergeven als ze op die manier onder een auto komt of zo. :ugh:

Ik neem aan dat er niemand zit te wachten op een loslopende grote Stafford? :P
Xavi is altijd aangelijnd.
Gelukkig hebben we een tuin van 3000m2 waar hij naar hartelust in kan rennen en vliegen. Met wandelen altijd aan de 8m lijn. Vos ook.
Ik had gisteren een hartverzakking, er kwam op een smal stuk een grote blauw grijze Stafford aandenderen. Ik stond stil, en vroeg het baasje de hond te roepen of aan te lijnen. Geen reactie..

Ik zou het veel fijner en veiliger vinden als alle Stafford baasjes voorzichtig zouden zijn, en waardeer het ook dat jij Xavi aangelijnd houd.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 52
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Er loopt toch niet overal wild?

En wat al dan niet makkelijk is heeft geen reet te maken met wat je hond nodig heeft.
Nanna

Bericht door Nanna »

Loraine schreef: 16 mar 2022, 20:54 …uit laten razen aan een lange lijn…
Zeg mij hoe het mogelijk is om ‘uit te razen’ aan een riem. Rent ie dan keihard rondjes om je heen?

Dat vind ik net zo’n kolder als dat geroep over ik laat mijn hond ‘s morgens even uit en daarna gaat ie ‘heerlijk slapen’. Let ook vooral op dat heerlijk :roll: Na de hele nacht al gepit te hebben?
Het is wishfull thinking.
malinois
Posts in topic: 16
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Bericht door malinois »

Gretha schreef:Het is vooral voor de baas erg fijn en makkelijk als een los kan lopen.
Maar ik vind het onzin dat het voor een hond noodzakelijk is om een gelukkig leven te hebben..
Nou ik zou ze hier echt enorm te kort doen. Dit gebeurd bijna dagelijks, zo niet meerdere malen per dag. Ik zie niet hoe ze dit aangelijnd moeten evenaren.

En dat terwijl ze ook nog 10 km naast de fiets lopen. Dit hebben ze echt nodig, meer dan die fiets, meer dan trainen, meer dan speuren.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Nanna schreef: 16 mar 2022, 21:01
Zeg mij hoe het mogelijk is om ‘uit te razen’ aan een riem. Rent ie dan keihard rondjes om je heen?

Dat vind ik net zo’n kolder als dat geroep over ik laat mijn hond ‘s morgens even uit en daarna gaat ie ‘heerlijk slapen’. Let ook vooral op dat heerlijk :roll: Na de hele nacht al gepit te hebben?

Op zijn "eigen veilige plekje". Dat toevallig op slot kan. Naast De Bank Waar Hij Niet Op Mag!

En het werkt hoor. Maar dat is het talent van de hond. Die laat het goed gaan.
Het staat mooier om daarvan geen misbruik voor je eigen slonzige luiheid te maken.

Mijn honden komen dagelijks in het bos/op de dijk. Stront. Water. Wind. Helemaal niet altijd lang. Maar bijna nooit niet.
En dan gaan mee naar het werk waar ze naar het park gaan en van iedereen aandacht en koekjes krijgen. Ze zijn moeder en dochter.
Ik gok zomaar dat een hond daar iets mee kan.

Mijn honden willen twee keer per dag even de poten er af rennen en dan gaan ze heerlijk slapen.
Met je riemspeurtocht. Ggg!

Ik vind helemaal niet dat een hondje dat alleen maar een rondje door de straat doet ook meteen zielig is. Zoals ik al zei, honden regelen dat wel met hun eeuwig bereidheid zich aan te passen.
Maar juist zo'n hond verdient het om het gewoon wel te krijgen.
Al is het een keer in de maand. Ik kan inderdaad niet inschatten wat haalbaar is.

Maar we gaan niet tegen elkaar zitten beppen dat dat loslopen eigenlijk maar gedoe is. Nee. Gewoon niet. Klaar.
Diana
Posts in topic: 19
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Dat heb ik ook nooit zo goed begrepen. Als Amy wil uitrazen, dan wil zij honderden meters in een razend tempo afleggen en weer terug en weer terug, van hier naar daar schieten haar neus of ogen achterna, in een hoog tempo spoortjes uitwerken, etc. De lengte van de lange lijn is dan na twee geloppassen gewoon op. Dat gaat dus echt niet aan de lijn.
Zij kan zich wel goed vermaken aan een lange lijn, want als ze kan snuffelen en in de rondte kan spieden of er ergens beestjes zijn te zien, is ze ook blij, maar dat is geen uitrazen, dat is gewoon een rustige en ontspannen wandeling. Voor Arlo geldt eigenlijk hetzelfde. Ze hebben allebei totaal geen problemen met aangelijnd wandelen en vermaken zich dan prima omdat het echte snuffelhonden zijn, maar ze vermaken zich wel heel anders dan wanneer ze los kunnen en aan een stuk door rennen en alle kanten op vliegen.
Bij Amoz en Mila is dat verschil minder groot, omdat zij überhaupt al niet van die uitrazers zijn.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Oh, ik heb nog iets bedacht waar ik op tegen ben! Zei hij vrolijk.

Als je hond nooit losloopt dan weet hij dus niet hoe dat moet en welke taal er omheen hoort. Dus koop dan ook maar een dubbelgezekerde psychopatenpyjama voor hem want als hij toch een keer los komt praat je grieks.
En dan moeten wij komen zoeken.

Doe anders even oefenen, karin.
Nanna

Bericht door Nanna »

Een hond gaat slapen omdat ie nou eenmaal niet kan netflixen.
Wat moet ie anders?
En ik geloof best dat ze heel wat uurtjes kunnen verslapen maar niet 23 van de 24 uur zoals sommigen weleens beweren omdat ze dat wel goed uitkomt.
Loraine
Posts in topic: 8
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Relatief kleine hond, 20 meter lijn en puur ff de ergste gekkigheid eruit laten rennen.
Dat kan idd door rondjes om je heen te laten rennen maar met dit lichtgewichtje en dat beetje kracht kun je ook makkelijk meerennen zonder gelijk op je muil voortgesleept te worden. :P
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Als ik mira nooit meer roep wordt ze als fossiel gevonden op die plek waar ze nu ligt.
Of ze wil slapen heeft nergens geen reet mee te maken.
Nanna

Bericht door Nanna »

Meerennen. In mijn meest zotte dromen nog niet.
Die dweilen zitten elkaar hier na door droge sloten en om boompjes heen. Zie je me al meerennen?
Ik ren trouwens niet. Ik schrijd.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Tuurlijk wel. Maak even een filmpje dat je met de puli's aan het rennen bent, nanna.
mijke
Posts in topic: 12

Bericht door mijke »

malinois schreef: 16 mar 2022, 21:09
Gretha schreef:Het is vooral voor de baas erg fijn en makkelijk als een los kan lopen.
Maar ik vind het onzin dat het voor een hond noodzakelijk is om een gelukkig leven te hebben..
Nou ik zou ze hier echt enorm te kort doen. Dit gebeurd bijna dagelijks, zo niet meerdere malen per dag. Ik zie niet hoe ze dit aangelijnd moeten evenaren.

En dat terwijl ze ook nog 10 km naast de fiets lopen. Dit hebben ze echt nodig, meer dan die fiets, meer dan trainen, meer dan speuren.
Wat heerlijk om te zien zeg die honden van jou :I:
Nu wil ik ook 2 honden 😜
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Ik zou met de eerste beginnen.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Mijn honden mogen thuis niets anders dan slapen.
Ja, even samen met een stokje in de tuin en dan huppelen. Dat vind ik allemaal prima maar mij niet aankijken.
Tiny
Posts in topic: 18
Honden: 1
Welke: Siberian Husky

Bericht door Tiny »

Diana schreef: 16 mar 2022, 21:18 wanneer ze los kunnen en aan een stuk door rennen en alle kanten op vliegen.
Dit stukje pik ik er even uit, dat is natuurlijk het aller allerfijnste.
Ik heb een paardenlijn en die is lang maar niet zo lang dat hij echt lekker voluit kan gaan.

Er zijn hier echt wel gebieden die afgesloten zijn, maar niet veilig voor Shadow. Een hek te laag of omringt door een sloot, meneer stapt er met gemak overheen.

Vogels, konijnen alles wat maar vliegt of beweegt is standje verstand op nul.
Het is allemaal wel wat minder aan het worden maar nu met vogels die broeden is het kat op de spek binden.

Het is het mij allemaal niet waard, wij doen wat we kunnen maar los ga ik niet eens proberen.

Tot nu toe is hij tevreden, een ontevreden en een Husky die helemaal geen energie kwijt kan merk je echt wel.
Afbeelding

in liefdevolle herinnering
Jeda 14-12-2004 -23-07-2010
Beau 08-11-2001- 30-07-2011
Akira 01-11-2009 -16-08-2021
mijke

Bericht door mijke »

Nanna schreef: 16 mar 2022, 21:20 Een hond gaat slapen omdat ie nou eenmaal niet kan netflixen.
Wat moet ie anders?
En ik geloof best dat ze heel wat uurtjes kunnen verslapen maar niet 23 van de 24 uur zoals sommigen weleens beweren omdat ze dat wel goed uitkomt.
Als een hond 23 van de 24 slaapt hoef ik hem al niet eens. Net als van die mensen die hamsters nemen. Heel leuk hoor maar je ziet ze nooit, behalve dat ze je snachts wakker houden met hun rad 😆
Nanna

Bericht door Nanna »

EchoMira schreef: 16 mar 2022, 21:25 Tuurlijk wel. Maak even een filmpje dat je met de puli's aan het rennen bent, nanna.
Gewoon lopen ziet er al zo uit :oeps:

Afbeelding
Loraine
Posts in topic: 8
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Nanna schreef: 16 mar 2022, 21:23 Meerennen. In mijn meest zotte dromen nog niet.
Die dweilen zitten elkaar hier na door droge sloten en om boompjes heen. Zie je me al meerennen?
Ik ren trouwens niet. Ik schrijd.
Niet iedereen loopt door een bos he. :P
Wanneer we eens in het bos lopen leen ik de flex van wijlen Bonnie of de lange lijn gaat mee.
Wil ze snuffelen oid dan wacht ik tot ze klaar is en dan lopen we weer rustig verder naar het volgende snuffelpunt.
Maar los in het bos is wachten op ellende, in het bos lopen konijnen en daar gaat ze blind achteraan. :schrik:
Letterlijk *klik* en onbereikbaar wegspurten om minimaal een half uur later met de tong over de grond terug te komen, als ze intussen niet blind achter dat konijn de weg over is gestoken tenminste.
Gaan we niet doen, vandaar het loslopen waar het veilig kan en verder is het jammer maar helaas.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Tiny schreef: 16 mar 2022, 21:28
Diana schreef: 16 mar 2022, 21:18 wanneer ze los kunnen en aan een stuk door rennen en alle kanten op vliegen.
Ik heb een paardenlijn en die is lang maar niet zo lang dat hij echt lekker voluit kan gaan.

Er zijn hier echt wel gebieden die afgesloten zijn, maar niet veilig voor Shadow. Een hek te laag of omringt door een sloot, meneer stapt er met gemak overheen.

Het is allemaal wel wat minder aan het worden maar nu met vogels die broeden is het kat op de spek binden.

Het is het mij allemaal niet waard, wij doen wat we kunnen maar los ga ik niet eens proberen.

Tot nu toe is hij tevreden, een ontevreden en een Husky die helemaal geen energie kwijt kan merk je echt wel.
Waarom is het pas belangrijk als je het tekort bij je hond gaat zien? Zo bedien je je eigen behoeftes toch ook niet?

Ik kan me echt, echt niet voorstellen dat je zegt "hoe leuk je het ook vindt om lekker te rennen, ik beslis dat jij dat niet nodig hebt want mama heeft op dinsdag altijd groepschat met een halve appeltaart en dat is belangrijker dan of jij deze week meer gezien hebt dan de auto en de winkel."
Gewoon nee. Het is fout. Het klopt niet.

Alle opa's van deze hond liepen kilometers door de sneeuw en zaten zomers aan een touw. De zomer doe je al. Nou de winter.
Jij wou een husky.

Ik geloof het nog van mensen met huskies die er dan met een karretje mee door het bos scheuren. Maar verder niet.
Nanna

Bericht door Nanna »

Loraine schreef: 16 mar 2022, 21:32 in het bos lopen konijnen en daar gaat ze blind achteraan. :schrik:
Letterlijk *klik* en onbereikbaar wegspurten om minimaal een half uur later met de tong over de grond terug te komen
En dán ben je dus ‘uitgeraasd’ :mrgreen:
Bij al het andere heb je gewoon een stukje gelopen.
Tiny

Bericht door Tiny »

EchoMira schreef: 16 mar 2022, 21:33

Waarom is het pas belangrijk als je het tekort bij je hond gaat zien? Zo bedien je je eigen behoeftes toch ook niet?

Ik kan me echt, echt niet voorstellen dat je zegt "hoe leuk je het ook vindt om lekker te rennen, ik beslis dat jij dat niet nodig hebt want mama heeft op dinsdag altijd groepschat met een halve appeltaart.
Gewoon nee.

Ik geloof het nog van mensen met huskies die er dan met een karretje mee door het bos scheuren. Maar verder niet.
Ik beslis omdat ik mijn hond, en eventuele vogels, graag heel wil houden en niet omdat ik er geen tijd voor heb.
Zijn twee heel verschillende dingen die er totaal niets mee te maken hebben.
Afbeelding

mijke

Bericht door mijke »

@Nanna touché 😅
Tiny

Bericht door Tiny »

EchoMira schreef: 16 mar 2022, 21:33

Ik kan me echt, echt niet voorstellen dat je zegt "hoe leuk je het ook vindt om lekker te rennen, ik beslis dat jij dat niet nodig hebt want mama heeft op dinsdag altijd groepschat met een halve appeltaart en dat is belangrijker dan of jij deze week meer gezien hebt dan de auto en de winkel."
Gewoon nee. Het is fout. Het klopt niet.

Alle opa's van deze hond liepen kilometers door de sneeuw en zaten zomers aan een touw. De zomer doe je al. Nou de winter.
Jij wou een husky.

Oh er staat opeens meer.

Ga jij nou maar bedenken wat ik allemaal in mijn vrije tijd doe neem ik de Husky wel voor mijn rekening.
Met of zonder jouw goedkeuring trouwens
Afbeelding

EchoMira

Bericht door EchoMira »

Konijnen mag hier ook gewoon. Die gaan alleen maar naar een hol en dat is echt niet aan de overkant van de weg.
Het duurt trouwens ook niet zo heel lang voor al die konijnen in dat hol zitten.

Hier jagen ze hele zwermen ganzen weg. Rennen over een oneindige grasbaan. 3 minuten van de keukentafel. Daar ben ik echt heel blij mee.
En daar kan niets anders tegenop.
Ik snap dat niet iedereen dat heeft maar daarom is het nog niet nooit.
Plaats reactie