Nooit los lopen

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Tiny
Posts in topic: 18
Honden: 1
Welke: Siberian Husky

Re: Nooit los lopen

Bericht door Tiny »

Inge O schreef: 17 mar 2022, 08:44
Diana schreef: 16 mar 2022, 23:07 Aangelijnd je ei kwijt kunnen:
Het gaat mij er niet om dat ze - mits inspanning van de baas - hun ei niet zouden kwijt kunnen, wel dat ze hun fysiek ei niet kwijtkunnen.
Speelt overigens bij jou sowieso niet want je hebt een grote tuin, en ze hebben elkaar als intens speelmaatje.

Maar stel je Amy, en vooral Arlo, eens voor in een huis zonder tuin die naam waardig, en dan hun hele leven alleen aan een snuffellijntje? Vréselijk zou ik het vinden :ugh: .
Vind ik ook Inge maar ik kan momenteel niet anders, hoe graag ik ook zou willen.

Momenteel gaat zijn veiligheid voor alles.

En wat sommige misschien onderschatten, de wandelingen met honden die niet los kunnen zijn, zeker van wat ik hier van een aantal heb kunnen lezen, geen slenter rondjes.

Er zit altijd iets van speuren, aandacht of oefeningen in.
Ik durf te stellen dat ik 100 procent de aandacht voor hem heb, geen telefoon of andere dingen die afleiden.

Is dat hetzelfde als reuzen door het bos of op het strand? Nee zeker niet maar het is wat het is.
Afbeelding

in liefdevolle herinnering
Jeda 14-12-2004 -23-07-2010
Beau 08-11-2001- 30-07-2011
Akira 01-11-2009 -16-08-2021
mijke
Posts in topic: 12

Bericht door mijke »

Het gaat mij er niet om dat ze - mits inspanning van de baas - hun ei niet zouden kwijt kunnen, wel dat ze hun fysiek ei niet kwijtkunnen.
Speelt overigens bij jou sowieso niet want je hebt een grote tuin, en ze hebben elkaar als intens speelmaatje.

Maar stel je Amy, en vooral Arlo, eens voor in een huis zonder tuin die naam waardig, en dan hun hele leven alleen aan een snuffellijntje? Vréselijk zou ik het vinden :ugh: .
Nee maar alsof dat het enige alternatief is als een hond niet los kan. Zo zwart niet is het toch niet.
Er zijn wel meer dingen die een hond als huishond niet kan, omdat we ze daar in beperken. Loslopen gaat over het kunnen uitvoeren van natuurlijk gedrag, zoals rennen. Maar dat is niet alles of niets. Het is een glijdende schaal, er zijn gewoon gradaties in hoeverre je ze kunt faciliteren om dat natuurlijke gedrag uit te voeren. Laten rennen is 1, maar jagen is ook natuurlijk gedrag. Dat staan we ook niet toe en er is niemand die denkt dat een hond dan tekort komt. Idem voor achter brommers aanrennen. Als je ze echt 100% hun natuurlijke gedrag wilt laten uitvoeren moet je ze überhaupt niet in huis laten wonen. Maar dat is wel wat we doen, we hebben honden daarmee gedomesticeerd, en de reden dat dat zo goed gelukt is is juist doordat honden zo flexibel zijn. Ze hebben de kracht om zich aan te passen en gelukkig te zijn binnen zeer verschillende kaders. Je doet honden echt tekort door te doen alsof ze als ze altijd aan de riem lopen direct zielige beknotte frustreerbeesten worden. In de praktijk is dat gewoon meestal niet zo en daarvan getuigen hier veel mensen die dat met hun hond zo doen. Want nogmaals, altijd aan een korte riem en in een postzegeltuintje is niet het enige alternatief. Mensen zoeken andere manieren om hun hond zich te laten uitleven en om tevreden te zijn. Hangen er een sleeplijn aan of gaan apporteren in de tuin of met andere honden spelen of sporten of wat dan ook. Net zoals we dat met het jachtinstinct doen; ze mogen niet écht jagen maar er zijn miljoen spelletjes en sporten die wel inspelen op dat jachtinstinct waardoor ze toch hun ei kwijt kunnen. Nee het is niet hetzelfde maar ja, het is meestal wel gewoon genoeg. Getuige het feit dat baasjes van honden die niet los kunnen dat hier keer op keer vertellen. Je merkt het echt wel als je hond ontevreden is.

Ik ben echt 100% voor loslopen, het is de makkelijkste en beste manier om ze zoveel mogelijk hun natuurlijk gedrag te laten uitvoeren, zoals de vele filmpjes hier getuigen. Ik vind ook dat je als baasje je best moet doen om dat voor elkaar te krijgen. Maar als het niet lukt is een hond echt niet meteen zielig. Ik vind dat echt een raar narratief dat de enorme veerkracht van honden tekort doet.
Rebble
Posts in topic: 10

Bericht door Rebble »

Hylos schreef:
Rebble schreef: 17 mar 2022, 08:54 Ja en dan? Dan vind je het vreselijk? Wat schiet je daarmee op?
Er kan zoveel gevonden worden door een paar mensen op een forum met een harde krijsbek maar het veranderd niks.
Ik voel me aangesproken want Char loopt dus nooit los maar ik weet ook hoeveel moeite ik er jaren in heb gestoken en het is me gewoon niet gelukt. Kan aan mij liggen, kan aan mijn hond liggen maar het resultaat is hetzelfde en ja, dat is balen. Ik moest er ook niet aan denken om een hond te hebben die niet kon loslopen en toen liep het anders.
Dus ja, ik voel me aangesproken want ze loopt nou eenmaal niet los maar al die oordelen die er dan zijn.. zoek t uit met je bekrompen hoofd.
:J:
Ik zie dat altijd maar zo: jij steekt ontzettend veel moeite in om het Charlie naar dr zin te maken. Een ander smijt zn dier los, kan er bij wijze van bij gaan zitten en dat red zich wel.
Als er iemand credits mag krijgen ben jij het wel. Ik weet hoe het is om elke dag veel energie in je hond te steken qua spelletjes en activiteiten verzinnen. Net zoals Shibby doet met Lou. Het is helaas geen kwestie van lekker relaxt een (losloop)wandeling kunnen doen.
Dus, chapeau voor jou en laat de rest het lekker uitzoeken hoor. :vlinder:
Charlie heeft het super getroffen met jou en ik weet dat Xavi dat ook heeft hier en dat is het belangrijkste.
Dank je wel!
Ik snap echt wel dat de meeste mensen vinden dat een hond los moet kunnen lopen alleen wanneer dat niet kan is het echt geen verwaarlozing of mishandeling.
Afbeelding
Budkes
Posts in topic: 4
Honden: 5
Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke

Bericht door Budkes »

Ik ben er van overtuigd dat sommige honden echt niet los kunnen, dat ze zodra ze van de riem zijn een onbereikbare stip aan de horizon worden, doodeng.

Ik heb zelf een keer een cursist "verboden" haar hond op het omheinde trainingsveld van de lijn los te knippen. De eerste keer dat ze dat deed omwille van een oefening, heb ik uiteindelijk na 2 uur een vriendin met een loopse teef kunnen bereiken die kwam. Teef het veld op, hond er bovenop en toen kregen we hem te pakken. Totaal onbereikbaar. Ik heb nog weken lang geroepen als we los gingen volgen ;" NEE, mevrouw de Leeuw, dat geldt niet voor u", ik was als de dood dat ze hem onverhoopt los zou knippen. :schrik:
En dan is het een leuk idee een veld af huren, maar die hond ging zich echt niet moe rennen hoor, die bleef in zijn eigen bubbel heel erg uit de buurt van alles en iedereen.
Dus voor dat soort honden is lekker lange mooie afwisselende wandelingen maken aan de lange lijn of flex een prima alternatief. :ok:
Laatst gewijzigd door Budkes op 17 mar 2022, 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 52
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Bekrompen krijsbek. Omdat anderen niet met de troostprijs klaarstaan en roepen dat het allemaal niet uitmaakt.
Is goed.
Rebble

Bericht door Rebble »

EchoMira schreef:Bekrompen krijsbek. Omdat anderen niet met de troostprijs klaarstaan en roepen dat het allemaal niet uitmaakt.
Is goed.
Nee, niet daarom.
Afbeelding
Inge O
Posts in topic: 27
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Tiny schreef: 17 mar 2022, 09:17
Is dat hetzelfde als reuzen door het bos of op het strand? Nee zeker niet maar het is wat het is.
Ja, besef ik wel (in sommige gevallen), en ik beschuldig hier ook niemand ergens van (hoewel door sommigen wel zo gereageerd wordt) maar ik vind het gewoon vreselijk, dat is mijn gevoel erbij.

Dus als ik zo'n hond zou hebben (en ja, mijn allereerste ooit was er zo eentje en daar heb ik maanden op gezwoegd en gezweet tot het uiteindelijk wel lukte - ik ken die situatie dus echt ook) zou ik er absoluut alles aan doen om die af en toe de mogelijkheid te geven om (al dan niet los) te rennen. Ik zou er af en toe mee naar gebieden zoals Het Leesten gaan, ik zou (zoals ik vroeger las van Brigitte) ergens een speelplek afhuren - zelfs al spelen ze er niet, ze kunnen er tenminste eens hun eigen ding doen - enz.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Hylos schreef: 17 mar 2022, 09:17
Maart schreef: 17 mar 2022, 09:11
Hylos schreef: 17 mar 2022, 09:09

:J:
Ik zie dat altijd maar zo: jij steekt ontzettend veel moeite in om het Charlie naar dr zin te maken. Een ander smijt zn dier los, kan er bij wijze van bij gaan zitten en dat red zich wel.
Als er iemand credits mag krijgen ben jij het wel. Ik weet hoe het is om elke dag veel energie in je hond te steken qua spelletjes en activiteiten verzinnen. Net zoals Shibby doet met Lou. Het is helaas geen kwestie van lekker relaxt een (losloop)wandeling kunnen doen.
Dus, chapeau voor jou en laat de rest het lekker uitzoeken hoor. :vlinder:
Charlie heeft het super getroffen met jou en ik weet dat Xavi dat ook heeft hier en dat is het belangrijkste.
Dit idd. Een ander doet de moeilijke gevallen de deur uit en gaat enkel verder met diegeen waar het allemaal vanzelf (letterlijk en figuurlijk) losloopt.
Ik weet zeker dat treskor op een ander ofwel al ingeslapen was, ofwel zodanig mishandeld dat er niets meer van overschoot en al 300 eigenaren had gehad.
Hou maar op, ik moet er niet aan denken wat er met Xavi was gebeurt als die in "verkeerde" handen terecht zou komen. :ugh:

Een ander begint er natuurlijk vaak ook niet aan. Als je een losloop hond wilt ga je geen Stafford nemen en met een herder in onbekwame handen schiet het ook niet op. Maar iemand als Rebble heeft geen "klotehond" uitgezocht, juist niet! En dan is dat helemaal zuur.
Het ging er om wat de hond nodig heeft.
Dat verandert niet met wat jij kunt bieden. En of het al dan niet zuur is heeft verrassend weinig te maken met of andere mensen mogen zeggen wat ze er van vinden.
Tiny

Bericht door Tiny »

Inge O schreef: 17 mar 2022, 09:27
Ja, besef ik wel (in sommige gevallen), en ik beschuldig hier ook niemand ergens van (hoewel door sommigen wel zo gereageerd wordt) maar ik vind het gewoon vreselijk, dat is mijn gevoel erbij.

Dus als ik zo'n hond zou hebben (en ja, mijn allereerste ooit was er zo eentje en daar heb ik maanden op gezwoegd en gezweet tot het uiteindelijk wel lukte - ik ken die situatie dus echt ook) zou ik er absoluut alles aan doen om die af en toe de mogelijkheid te geven om (al dan niet los) te rennen. Ik zou er af en toe mee naar gebieden zoals Het Leesten gaan, ik zou (zoals ik vroeger las van Brigitte) ergens een speelplek afhuren - zelfs al spelen ze er niet, ze kunnen er tenminste eens hun eigen ding doen - enz.
Dat was hondenspeelveld Bello inderdaad.
Ben er wel een paar keer geweest met Akira maar met Shadow moet ik even kijken of het voor hem veilig is. Voornamelijk de hoogte van de hekken.

Zou wel een leuke optie voor hem zijn.
Afbeelding

Marlett
Posts in topic: 6

Bericht door Marlett »

Ik had ook de indruk dat ik me aangesproken moest voelen. Dat was ook een beetje het geval, maar ik weet dat ik geen slechte hondenbaas ben. Ik roei met de (honden)riemen (huuhuuhuu :cool2: ) die ik heb en als ik zie waar ik/we vandaan komen met Tosca en welke verbeteringen er toch iedere keer weer zijn, heb ik de hoop niet helemaal opgegeven. Charlie kan bijvoorbeeld wel los, blijft in de buurt en komt als ik roep. Bij Tosca zal het heus voor een deel wel aan mij liggen, maar ik vraag me oprécht weleens af of een ervaren hondenbaas het wel voor elkaar had gekregen. De hondenuitlaatservice die altijd filmpje plaatst van de keurig afgerichte honden waarmee ze loopt, heeft me na enkele proefwandelingen niet meer teruggebeld... :x

Het is niet dat ze nooit los gaat, hè, maar het is inderdaad op omheinde velden, of afgelegen dijken, een enkele keer een strand.

Als ik nog eens een andere hond zou nemen, later, ooit, zou ik a. een baasgerichter hondje willen en b. vanaf dag 1 er véél meer op trainen.
Inge O
Posts in topic: 27
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Marlett schreef: 17 mar 2022, 09:33 Ik had ook de indruk dat ik me aangesproken moest voelen. Dat was ook een beetje het geval, maar ik weet dat ik geen slechte hondenbaas ben.
Ik snap echt wel dat er gevallen zijn waarbij ook veel moeite er toch niet toe leidt dat de hond los kan, en ik denk niet dat de 'pro-lossers' dat voor het grootste deel ook niet inzien, naar hén is het dus niet gericht.

Maar omgekeerd denk ik dat jullie ook wel weten dat er veel, véél, héééél veel honden zijn waarvan de baasjes gewoon te lui en te laks zijn om er ook maar één gedachte aan te spenderen en hun hond dus van pup af aan de lijn houden omdat, uhh, omdat....uhh, ja, waarom eigenlijk?
Dat zijn zelden de forummers, maar dit topic is toch ook geen beschuldigingstopic?
Nanna

Bericht door Nanna »

Als het niet kan, kan het niet. Je moet natuurlijk niet je Beagle gaan loslaten die er meteen drie uur lang joelend vandoor gaat. Alhoewel hij dan wel uitgeraasd is😉
Ik heb veel teckels gehad, ook jachthondjes, en er maar eentje gehad die ervantussen ging. Wim.
Ik heb hem inderdaad weggegeven want een hond altijd aan een touwtje kan ik niet. Die heeft zich dus verder met zijn broers in een enorme tuin uitgekuurd en kwam zo ook aan zijn trekken.
En hoe leuk ook, ik neem geen teckel meer. Stel je voor dat ik weer een jaagneus krijg. Om diezelfde reden hoef ik ook nooit een meutehond of een poolhond. Een ander kan wellicht prima mee rondwandelen aan een riempje, maar ik niet.
Over agressieve honden heb ik het maar helemaal niet😎
Tiny

Bericht door Tiny »

Inge O schreef: 17 mar 2022, 09:40
maar dit topic is toch ook geen beschuldigingstopic?
Vanuit jou niet maar ik kreeg het gevoel dat het allemaal wel kon en ik gewoon te lui was om er energie in te steken.

Ik heb een herplaatser van 9 jaar, die nooit iets heeft geleerd.

Zoveel dingen die ik eerst wilde leren om het leven voor hem makkelijker en vertrouwd te maken.
Afbeelding

Marc

Bericht door Marc »

Ik heb afgelopen week nog twee beagles gevangen en ik ben mensen alleen maar dankbaar als ze dat voorkomen of hun agressieve of lastige hond vasthouden. Dus van mij geen oordeel hoor. En Guus kan bijvoorbeeld helemaal prima aan de flex twee uur door een bos en die amuseert zich dan kostelijk. Ik wil zelf ooit een poolhond dus ik kan zomaar in de situatie komen dat mijn tuin de enige plek is waar de hond los kan. Ik denk dat een lange boswandeling aan een longeerlijn en fietsen en aandacht prima genoeg kan zijn voor een herplaats husky die alleen een platje en een blokje om kent. Dus nogmaals, hier geen oordeel maar een dankjewel voor de mensen die hun hond aangelijnd houden omdat hij niet los kan.
Dagmar
Posts in topic: 2

Bericht door Dagmar »

Hylos schreef: 17 mar 2022, 09:17 Een ander begint er natuurlijk vaak ook niet aan. Als je een losloop hond wilt ga je geen Stafford nemen en met een herder in onbekwame handen schiet het ook niet op. Maar iemand als Rebble heeft geen "klotehond" uitgezocht, juist niet! En dan is dat helemaal zuur.
:LOL: Ik wel. Als je er erg zwaar aan tilt kun je beter geen poolhond nemen. Jaap is wel veel betrouwbaarder dan Zus, dat had ik niet verwacht.
Hij kan los waar het kan en dat is hier erg beperkt, helaas. Twee minuten uit zicht is hier overal al levensgevaarlijk.
Het interesseert hem ook weinig. Druk op de lijn en doorstampen vindt ie veel belangrijker. Na een stuk fietsen vind ik het wel eens leuk om hem los te gooien mits hij die dag z'n luisteroren op heeft. Maar hij is zelf altijd wat geknepen.
Zus blijft denk ik aan de lange lijn, die hoeft maar iets te ruiken en ze is weg.

De ene hond heeft het nodig en de ander niet. Ik denk meer wel dan niet, al voegt het in de praktijk vaak weinig toe. Zes dagen per week aanlijnrondjes en op zaterdag met je asociale gefrustreerde bek in de problemen komen. Laat dat dan ook maar zitten.
Is en wordt het niet veilig, dan houdt het op. Tekortschieten is niet zeldzaam, maar staat los van loslopen.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Wat los van elkaar staat is het feit dat een hond, net als jij, het hele spectrum van bewegen en beleven nodig heeft en of jij het wenst te bieden.

Doe het lekker niet als je geen zin hebt om het te regelen maar lul niet zo dom alsof het dan ook maar voor de hond niet uitmaakt.
De behoefte van een hond zijn niet afhankelijk van je postcode of agenda.

Honden voegen zich ja. Nou en. Daarom is het nog niet goed genoeg.
Diana
Posts in topic: 19
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Ja, dat zou ik ook niet willen, maar het tweede filmpje is gewoon uit Nederland hoor, dus ook daar wist ik de plekken wel waar Amy relatief veilig los kon en ook fysiek even alle remmen los kon gooien. Dus ook zonder tuin zorgde ik daar wel voor.
Met Arlo gaat het loslopen beter, die jaagt niet zo verschrikkelijk.
Afbeelding
malinois
Posts in topic: 16
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Bericht door malinois »

Maart schreef:Mijn honden gaan nooit rondjes rennen achter elkaar rond een boom. Je kunt wel 1000x zo'n filmpje zetten, nooit zal dat vergelijkingsmateriaal voor mijn honden zijn. Ze doen dat gewoon niet. Niet los, niet vast, niet in huis, niet in de tuin, niet in het bos, niet op het strand, zich met elkaar bezig houden op zo'n moment, gaan ze gewoon niet doen, al gaf ik ze er 24u per dag de kans toe. Je eigen honden als maatstaf nemen voor hoe iedereen zijn honden moeten zijn, gaat gewoon niet op.
Dat hoeft ook niet maar aangezien ik zeg hoe IK er persoonlijk over denk en hoe MIJN honden het wel nodig hebben ga ik dus niet zeggen: ah t kan wel want de honden van Maart hebben t niet nodig want die doen t niet. Xavi rent ook niet mee, toch vindt ook hij een lijn vreselijk. Hij gaat gelijk anders lopen als er een lijn aan gaat, kort of lang. Dan is hij niet meer de hond die hij is als hij los loopt. Mijn honden kunnen dus niet aangelijnd want dan kunnen ze niet hun energie kwijt. Zelfs de DA zei t na filmpjes gezien te hebben voor een blessure destijds: gooi hem aub maar los, maar dan wel alleen zonder andere honden. Maar hij gaat zo anders lopen dat t gewoon averechts gaat werken.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Contacteer:

Bericht door malinois »

Inge O schreef:
malinois schreef: 16 mar 2022, 21:09 Dit hebben ze echt nodig, meer dan die fiets, meer dan trainen, meer dan speuren.
Hier net zo, en echt, ik krijg plaatsvervangend fysiek de kriebels bij de idee dat honden nooit op deze manier gebruik zouden kunnen maken van hun lichaam. Mijn ouwetje Crunch had daarnaast vroeger ook héél erg veel behoefte aan voluit rennen, als we met de fiets gingen was het haar hobby om superver achter te blijven om zogezegd intens te snuffelen, alleen maar om dan aan 500/u achter ons aan te kunnen komen racen. Ik stel me dat dan voor, haar hele leven aan een lijntje, en met een postzegeltuintje waarin ook niks kan en mag :ugh: :ugh: .

En dan heb ik nog (hoewel zeer actieve) honden uit de molossergroep :( .
Dat doet Xanu ooj naast de fiets... die zweeft bijna dan, echt in rengalop...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
malinois
Contacteer:

Bericht door malinois »

Rebble schreef:Ja en dan? Dan vind je het vreselijk? Wat schiet je daarmee op?
Er kan zoveel gevonden worden door een paar mensen op een forum met een harde krijsbek maar het veranderd niks.
Ik voel me aangesproken want Char loopt dus nooit los maar ik weet ook hoeveel moeite ik er jaren in heb gestoken en het is me gewoon niet gelukt. Kan aan mij liggen, kan aan mijn hond liggen maar het resultaat is hetzelfde en ja, dat is balen. Ik moest er ook niet aan denken om een hond te hebben die niet kon loslopen en toen liep het anders.
Dus ja, ik voel me aangesproken want ze loopt nou eenmaal niet los maar al die oordelen die er dan zijn.. zoek t uit met je bekrompen hoofd.
Oke ik heb een krijsbek en ben bekrompen omdat ik t sneu vind dat een hond nooit los kan... t zal. Jouw tekortkoming dat je een mening niet kunt accepteren.
Afbeelding
Tiny

Bericht door Tiny »

Gelukkig weet ik zelf heel goed wat ik doe en blijf ik het doen.

Dom lullen achter een toetsenbord alsof je de wijsheid in pacht heb of misschien wel je om eigen tekortkomingen te bezoelen is een eigenschap ik ik gelukkig niet bezit.
Afbeelding

malinois
Contacteer:

Bericht door malinois »

Inge O schreef:

Juist!
Afbeelding
malinois
Contacteer:

Bericht door malinois »

Tiny schreef:
Inge O schreef: 17 mar 2022, 09:40
maar dit topic is toch ook geen beschuldigingstopic?
Vanuit jou niet maar ik kreeg het gevoel dat het allemaal wel kon en ik gewoon te lui was om er energie in te steken.

Ik heb een herplaatser van 9 jaar, die nooit iets heeft geleerd.

Zoveel dingen die ik eerst wilde leren om het leven voor hem makkelijker en vertrouwd te maken.
Dat zie ik nergens terug en was ook niet mijn insteek. Ik zeg notabene steeds dat ik er een hekel aan heb en mijn honden ook. Een lijn dus... ;)
Afbeelding
Rebble

Bericht door Rebble »

Neeehheee ik bedoel niet iedereen die het sneu vindt of vindt dat een hond ongeacht wat de mogelijkheid moet krijgen om los te lipen. Dát snap ik nog wel.
Ik bedoelde vooral Echomira en Nanna. Maar vooral EM met verschillende uitspraken. Kan je mening zijn maar mijn mening is dat je het neertypt alsof je een krijsbek opentrekt.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Prima. Met je jankmuil.
Plaats reactie