Terrastraining
- Jackira
- Posts in topic: 1
- Honden: 3
- Welke: Herderkruisingen en een Husky
Re: Terrastraining
Ik zeg zonodig "moet ik boos worden?". Waarom dat zo'n indruk maakt weet ik ook niet maar het is waarschijnlijk de toon.En inderdaad heel zelden en gelijk weer over.
Bozer dan dat hoeft het niet te zijn hier. Shira weet dan dat het menens is en gaat dan rustig ergens liggen. Jack is heel braaf in huis en zou er zwaar van onder de indruk zijn als ik dat een keer op hem toepas. Laila doet helemaal nooit een stap verkeerd eigenlijk. Ze is echt zo'n oudere hond die helemaal meedraait in de routine
Bozer dan dat hoeft het niet te zijn hier. Shira weet dan dat het menens is en gaat dan rustig ergens liggen. Jack is heel braaf in huis en zou er zwaar van onder de indruk zijn als ik dat een keer op hem toepas. Laila doet helemaal nooit een stap verkeerd eigenlijk. Ze is echt zo'n oudere hond die helemaal meedraait in de routine
-
- Posts in topic: 10
- Honden: 2
- Welke: Whippet en Lurcher
Ik denk dat het aangeeft dat je daarna niet meer ambivalent bent over wat er volgt.
Even geen slappe lach meer...luisteren. Denk erom.
- Gudrun
- Posts in topic: 2
- Honden: 10
- Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer
Ja, ik had shelties... niet nodig dus.
En een Do en een Poppy. Maar die zijn een en al zachtheid en clowntjes, ook niet nodig.
Ik ook ik hou al niet van terras zitten en al helemaal niet als ik ook nog eens op een hond moet gaan letten. Maar het is wel handig met oog op de komende vakantie als we een dagje weg zijn naar een eiland . Maar ik ga maar niet oefenen want waarschijnlijk is hij dan zo moe dat het helemaal geen probleem is en ik kan niet alles gaan oefenen. Boot zal ook nieuw zijnEchoMira schreef: ↑18 mar 2022, 21:50 Vanonderuit de zak is hier een brul en hooguit een schijnbeweging.
Ik geloof dat ik best wel een strenge baas ben maar niet fysiek. Ook geen riemcorrecties of plantenspuit. Alleen maar mijn teleurstelling dat je hiervoor gekozen hebt...na alle momenten dat je deed alsof we elkaar begrepen.
Weet je wat erg is?
Ik parkeer liever gewoon ergens en de honden in de auto met allebei een halve frikandel met mayo in een bakje. Na de boswandeling.
Ze hebben eigenlijk nooit bezwaar.
Ik zeg : moet je in de gang ? Daar zet ik Bertus soms om even af te koelenJackira schreef: ↑18 mar 2022, 22:55 Ik zeg zonodig "moet ik boos worden?". Waarom dat zo'n indruk maakt weet ik ook niet maar het is waarschijnlijk de toon.En inderdaad heel zelden en gelijk weer over.
- Inge O
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
]
- met overleg = niet over een bepaald punt eerst met alleen maar 'koetsjie-koetsjie' afleiding en snoepjes werken en dan op een bepaald moment toch zó intens boos worden dat je ter plekke explodeert en je hond geen idee heeft waar dat plots vandaan komt en er dus ofwel van in de stress schiet, ofwel er zich weinig van aantrekt omdat hij er niks van begrijpt.
Nee, hij moet vooraf al herhaaldelijk duidelijk en streng gewezen zijn op het feit dat iets niet acceptabel is voor je, hij moet dus wéten waar het over gaat en wat zijn antwoord erop moet zijn, en pas daarna kan je een zeldzame keer op zo'n moment HEEL DUIDELIJK het toneeltje 'boos worden' opvoeren - maar uiteraard moet het er echt uitzien, zowel qua intonatie als lichaamstaal.
En dat weer vriendelijk doen kan je omdat een hond dan duidelijk aangeeft het te snappen en je 'njet' te accepteren, en dan worden we altijd weer vriendjes.
Je 'njet' accepteren op een constructieve manier is overigens wat ik altijd bedoel met een hond die je respecteert. Daar kan je alles aan vragen op een manier dat het er voor buitenstaanders uit ziet alsof ze zo braaf geboren zijn.
- met mate = geen 5 keer per week - laat staan per dag - want dan wordt de waarde ervan nul
- met overleg = niet over een bepaald punt eerst met alleen maar 'koetsjie-koetsjie' afleiding en snoepjes werken en dan op een bepaald moment toch zó intens boos worden dat je ter plekke explodeert en je hond geen idee heeft waar dat plots vandaan komt en er dus ofwel van in de stress schiet, ofwel er zich weinig van aantrekt omdat hij er niks van begrijpt.
Nee, hij moet vooraf al herhaaldelijk duidelijk en streng gewezen zijn op het feit dat iets niet acceptabel is voor je, hij moet dus wéten waar het over gaat en wat zijn antwoord erop moet zijn, en pas daarna kan je een zeldzame keer op zo'n moment HEEL DUIDELIJK het toneeltje 'boos worden' opvoeren - maar uiteraard moet het er echt uitzien, zowel qua intonatie als lichaamstaal.
En dat weer vriendelijk doen kan je omdat een hond dan duidelijk aangeeft het te snappen en je 'njet' te accepteren, en dan worden we altijd weer vriendjes.
Je 'njet' accepteren op een constructieve manier is overigens wat ik altijd bedoel met een hond die je respecteert. Daar kan je alles aan vragen op een manier dat het er voor buitenstaanders uit ziet alsof ze zo braaf geboren zijn.
Nooit echt getraind, maar ze kunnen best mee naar een terras, mits ze alleen zijn, als in geen andere honden in zicht. Gelukkig is het ook geen must
We hadden Spetter vaak mee in een rugzak, bij het pakken van een terrasje schoven we de rugzak onder onze stoel en t khondekind sliep lekker
Ik heb juist voor het eerst een hond waarbij je niet boos moet gaan doen.
Ko doet ook geen rare dingen maar je stem verheffen is genoeg om hem in een enorme paniek te laten raken. Maar zet hem midden op een voetbalveld met 60.000 supporters en vuurwerk....bomproof.
De laatste keer waren ze beide doodziek geweest in het weekend. Met kots tot aan plafond.
Ging kodi ineens kattepoep eten of weet ik wat er in het bosje lag, en ik gooide de riem naar zijn kop.
Stom. Ik kan hem nog steeds niet aanlijnen zonder dat hij zowat inkrimpt.
Ook een rare gewaarwording om een gevoelige hond te hebben.
Ko doet ook geen rare dingen maar je stem verheffen is genoeg om hem in een enorme paniek te laten raken. Maar zet hem midden op een voetbalveld met 60.000 supporters en vuurwerk....bomproof.
De laatste keer waren ze beide doodziek geweest in het weekend. Met kots tot aan plafond.
Ging kodi ineens kattepoep eten of weet ik wat er in het bosje lag, en ik gooide de riem naar zijn kop.
Stom. Ik kan hem nog steeds niet aanlijnen zonder dat hij zowat inkrimpt.
Ook een rare gewaarwording om een gevoelige hond te hebben.
- Inge O
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Is hier in ieder geval ook een erg strenge correctie, als ik het één keer per jaar doe zal het veel zijn.