Cooling Down

Alle hondensporten passen hier, maar ook wandelvakanties, dogsurvival, spelletjesdagen en activiteiten.
Tamara
Posts in topic: 4

Cooling Down

Bericht door Tamara »

Doen jullie aan cooling down na het sporten met de honden. Beter gezegd: laten jullie de honden aan cooling down doen, en hoe dan?

Lanai en Feta zijn het fietsen weer aan het opbouwen. Als ik ze bijvoorbeeld 25 minuten laat draven (met af en toe een klein stukje versneld rennen) naast de fiets; is tien minuten "uitlopen" in wandeltempo daarna voldoende?
Afbeelding
Angelique
Posts in topic: 1
Honden: 6
Welke: Husky Herder Hound
Contacteer:

Re: Cooling Down

Bericht door Angelique »

Niet echt en toch ook weer wel....ze doen het eigenlijk zelf net als de warming up, die doen ze ook zelf.

Na het trainen gaan ze weer aan de stake out, en daar staan ze nog wat na te pruttelen/draaien/springen om vervolgens lekker te gaan liggen terwijl wij koffie drinken.

Heb 1 hond gehad die we wel vaak moesten laten nalopen, zeker als de temperaturen maar meer nog de luchtvochtigheid (vele malen belangrijker dan de temp) wat hoger was anders stortte hij ter aarde, een kleine 10 minuutjes uitlopen was voor hem voldoende.
Afbeelding
Gudrun
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Bericht door Gudrun »

Na intensief sporten doe ik het wel.

Hoe hangt af van hond, intensiteit training/wedstrijd en temperatuur.
Poppy ga ik een rondje aangelijnd wandelen tot ze op adem is, eerst gewoon wandelen, dan trager en als ze begint rond te snuffelen of net terug rond te stuiteren is het wel goed geweest.

Kika moet altijd plassen na werken maar die blijft te actief, die stap ik eerst wat en dan doe ik wat gehoorzaamheidsoefeningetjes om haar fysiek rustiger te krijgen, even een volg, even op iets en wachten,... tot ze minder hijgt, dan de auto in. Bij warm weer, kan ze slecht tegen, probeer ik iets in de schaduw te doen of even ergens het water in, lukt dit niet dan eerst even in de auto tot ze niet meer hijgt en dan er na wat aangelijnd wandelen tegen stijve spieren. Haar laat ik ook een recuperatie drankje drinken, ze vindt dat heel lekker en drinkt dan meer dan ze anders zou doen waardoor ze ook meer afkoelt heb ik de indruk.

De shelties gewoon rondje stappen tot na het hijgen, meer zoals Poppy.
Sanne
Honden: 3
Welke: Chihuahua en Saluki
Contacteer:

Bericht door Sanne »

Hier gaat dat automatisch.. Zodra we het laatste stuk terug gaan vindt Zahra het stom en dan loopt ze als een geslagen hond die al 4 maanden door de woestijn moest rennen.
Borderbende
Honden: 4
Welke: Border Collie

Bericht door Borderbende »

Hier eigenlijk ook als vanzelfsprekend: na de gedane arbeid nog even een rondje eigen tempo uitrennen, dollen en rustig terug hobbelen.
Trigger, Boghos, Nori en Merfyn

Afbeelding
Johnny Jones
Honden: 6
Welke: 1 Spanjaard en 5 Roemenen

Bericht door Johnny Jones »

Ik blijf altijd even met ze buiten zitten. Manipi rent dan altijd nog een paar rondjes en Happy scharrelt wat rond. Ik heb het idee dat ik het zelf meer nodig heb dan zij.
Afbeelding
Frootje
Posts in topic: 2
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Froo doet dat eigenlijk ook sowieso zelf wel. Die loopt altijd na het scootmobielen nog een aantal rondjes door het huis en de tuin. Even water drinken, nog een rondje lopen. Nog een keer water drinken, nog een rondje scharrelen, en dan gaat ze liggen. 😛

Maar ik ga op het laatste rechte stuk naar huis dus wel altijd een stukje langzamer om haar even uit te laten lopen. Als het aan haarzelf lag deden we dat niet want zij wil gewoon het tempo bepalen en een beetje vlot doorlopen, maar ik vind dat toch wel een fijn idee, dat de spieren al wat zijn afgekoeld tegen de tijd dat we thuiskomen.

Overigens doet Froo buiten sowieso niet aan wandeltempo. Alles is draf voor dat kleine monster natuurlijk, dus misschien is het meer voor mijn eigen gemoedsrust dan voor haar. 😆 Maar haar comfortabele draftempo voor langere afstanden ligt ongeveer rond de 7km/u, en het laatste stuk gaan we vaak maar 4km/u.
** Angela **
Welke: Duitse herder

Bericht door ** Angela ** »

Ja altijd , we lopen t eerste en laatste stuk , een 10 min altijd

En met trainen ook altijd in en uitlopen
Ziva wil eigenlijk het liefste meteen van het veld de auto in , die moet ik altijd even verplichten om voorbij de auto te lopen
Kono daarentegen sleurt me altijd voorbij de auto , die geeft dus zelf al aan om uit te lopen
Lothian
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Ik niet echt. Ze gaan daarna los in de tuin en dan gaan Taro en Dalí vaak samen nog op topsnelheid een paar minuten racen. Slechtste cooling down ooit.
Afbeelding
Tamara

Bericht door Tamara »

Bedankt allemaal! Dan ga ik ze gewoon 10 minuten uit laten lopen; of het laatste stuk los laten uitlopen zodat ze hun eigen tempo kunnen bepalen.
Afbeelding
Tamara

Bericht door Tamara »

Frootje schreef: 26 sep 2021, 16:43 Overigens doet Froo buiten sowieso niet aan wandeltempo. Alles is draf voor dat kleine monster natuurlijk, dus misschien is het meer voor mijn eigen gemoedsrust dan voor haar. 😆 Maar haar comfortabele draftempo voor langere afstanden ligt ongeveer rond de 7km/u, en het laatste stuk gaan we vaak maar 4km/u.
Haha, voor die kleintjes is het snel draf. Als ik ga snelwandelen dan gaat Lanai al draven om het bij te houden. Het tempo van 7 km/u lijkt me best een fijn tempo. Ik meet eigenlijk nooit hoe snel we gaan; lijkt me wel leuk om een keer te weten.
Afbeelding
Frootje
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Tamara schreef: 26 sep 2021, 17:47 Haha, voor die kleintjes is het snel draf. Als ik ga snelwandelen dan gaat Lanai al draven om het bij te houden. Het tempo van 7 km/u lijkt me best een fijn tempo. Ik meet eigenlijk nooit hoe snel we gaan; lijkt me wel leuk om een keer te weten.
Ik weet het natuurlijk ook alleen maar omdat het op het stuur staat. Met de fiets wordt het lastiger maar daarvoor zijn vast ook opties. :mrgreen: Froo is trouwens 2km/u sneller geworden. Ze koos in het begin altijd voor 5km/u. :mrgreen:
Eilfy

Bericht door Eilfy »

Ik doe altijd een warming-up en cooling down. Afhankelijk van wat ik ga doen, verschilt het wel hoe het eruit ziet. Bij fitness bijv. is zowel de WU als de CD 5 minuutjes op laag tempo stappen & draven op de loopband. Voor agility trainingen en wedstrijden loop ik 10 minuten op tempo van de hond uit en stretch ik zo nodig nog actief.
Afbeelding
~Choose what helps your heart bloom~
Dirkje
Welke: Border Collies

Bericht door Dirkje »

Na het hoeden gaan we altijd op ons dooie akkertje een stukje lopen. Ze heeft dan tijd voor P&P en snuffelen. Onderwijl zakt haar hartslag en richt ze haar blik weer op iets anders dan schapen.
Na de les behendigheid doen we niet aan cooling down. Wel een goed idee om daarmee te beginnen.
Afbeelding
Crutz

Bericht door Crutz »

Ja zeker.
Vaak hier enkele rondes over het terrein tot de ademhaling weer op peil is.
Helaas was er in m’n vorige sport weinig oog voor (hond na iedere oefening snel in de auto zodat je anderen kon helpen en dan kort voor de eigen oefening er weer uit dus ook geen warming up :( ) maar in de Mondioring (waar ik tot nu toe geweest ben de afgelopen maanden, niet binnen Nederland helaas) is er wel oog voor en tijd voor.
Tamara

Bericht door Tamara »

Crutz schreef: 26 sep 2021, 21:56 Ja zeker.
Helaas was er in m’n vorige sport weinig oog voor (hond na iedere oefening snel in de auto zodat je anderen kon helpen en dan kort voor de eigen oefening er weer uit dus ook geen warming up :( ) maar in de Mondioring (waar ik tot nu toe geweest ben de afgelopen maanden, niet binnen Nederland helaas) is er wel oog voor en tijd voor.

Fijn dat er in de Mondioring wel aandacht voor is. Het is na inspanning ook weer een momentje van ontspanning voor jezelf en de hond; naast dat cooling down ook belangrijk is na (intensief) sporten.
Afbeelding
** Angela **

Bericht door ** Angela ** »

Crutz schreef: 26 sep 2021, 21:56 Ja zeker.
Je ziet dat in de africhting nog veel te vaak
En dan vinden ze het raar dat de hond geblesseerd raakt

Ik word nog altijd uitgelachen als ik al ruim op tijd m’n hond ga halen voor in te lopen , en dan zeker voor pakwerk
Ik pak ook ruim tijd voor uit te lopen , dat weten ze nu dus als ik met 2 honden pakwerk doe zit er minimaal 3 honden tussen mijn 1e en 2e hond

Vorig jaar een seminar over warming up en cooling down gehad
Was heel interessant en heb veel geleerd
Was voor de leden van de kringgroepen hier en ik vond het heel erg jammer dat er zo weinig mensen naartoe waren gegaan
Inge O
Posts in topic: 3
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Nee, eigenlijk nooit. Sowieso doe ik niks van zware activiteit zomaar 'vanuit stilstand', en voor cooling down heb ik nog nooit een noodzaak gezien. Zou ik dat doen dan kan ik wel bezig blijven, want de hoogste piekbelasting hebben ze hier bij het met elkaar spelen in de tuin.
Goldie

Bericht door Goldie »

Ik wandel meestal 5 minuutjes na een training. Meer dan dat doe ik niet. Vaak gaat Andor eerst nog rennen en klieren met Rowan na hardlopen/fietsen. Om daarna rustig ergens te gaan slapen.
malinois
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Bericht door malinois »

Voor en na ekk onderdeel met trainen laat ik ze uit. Kunnen ze zelf bepalen hoe wat waar (lopen los) een minuut of 5 denk ik. Met fietsen, eerst een stukje wandelend naast de fiets met ze zodat ze kunnen plassen en poepen, een minuut 5 denk ik. Dan fietsen waarbij ze deels aangelijnd deels los lopen en bij terugkomst ook weer een minuut of 5 wandelend t laatste stuk weer naast de fiets.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
galga's
Honden: 5
Welke: Galgo - Silken windhound - Afghaan

Bericht door galga's »

Zowel warming up als cooling down. De cooling down is rustig wandelen totdat ze weer klaar zijn met hijgen.
Ze krijgen bij mij ook een warming up als ze los mogen lopen. Ze gaan vaak direct racen namelijk.
Afbeelding
Mizzsylver
Contacteer:

Bericht door Mizzsylver »

ja ik doe het beide, bij de warming up ook wat funny trics, rondjes draaien, wave, tegen me op springen, buigen. En bij de cooling down hangt het ervan af hoe ze is, soms was de training heel intensief zowel mentaal als fysiek, en dan merk ik dat het ook helpt om te laten snuffelen. Na vooral fysieke inspanning is uitlopen tot de ademhaling/hartslag weer normaal is genoeg en uiteraard hydrateren. Ik geef erna Recovery Drink.
Afbeelding
Nicoline

Bericht door Nicoline »

Niet echt, in denk dat de wandeling van- en naar de “sportplek” (waar dat ook is) al als warming up en cooling down kan worden gezien. Ik heb wel massage spul voor honden staan, maar heb dat 1 a 2 keer gebruikt.
Zamunda
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Bericht door Zamunda »

Eilfy schreef: 26 sep 2021, 21:40 Ik doe altijd een warming-up en cooling down. Afhankelijk van wat ik ga doen, verschilt het wel hoe het eruit ziet. Bij fitness bijv. is zowel de WU als de CD 5 minuutjes op laag tempo stappen & draven op de loopband. Voor agility trainingen en wedstrijden loop ik 10 minuten op tempo van de hond uit en stretch ik zo nodig nog actief.
Nou lijkt mij mijn training totaal niet te vergelijken met die van jou, maar na een training wandel jij nog 10 minuten? Ervoor wandel ik wel 10 minuten, maar erna laat ik eigenlijk alleen even plassen en de auto weer in (en dat is snel want Raaf is dan zo moe dat hij rust aan zijn koppie wil en de auto in).
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Crutz

Bericht door Crutz »

Nicoline schreef:Niet echt, in denk dat de wandeling van- en naar de “sportplek” (waar dat ook is) al als warming up en cooling down kan worden gezien. Ik heb wel massage spul voor honden staan, maar heb dat 1 a 2 keer gebruikt.
Massage spul???? Zoals je waarschijnlijk weet is een deel van mijn werk sportmassage voor honden en ja ik gebruik een enkele keer essentiële oliën. Maar vaker niet dan wel.
Plaats reactie