Voedseldroger.
- Kells
- Posts in topic: 9
- Honden: 3
- Welke: Ierse Setters
Voedseldroger.
Wie heeft er een droger en wat gooi je er zo al in? Ik heb er al jaren een, maar die stond al een tijdje te verstoffen, tot vanmiddag. Ik zag kippenharten bij de AH liggen en die liggen er nu in. Aislinn vind het alvast geweldig en heeft er al een paar geproefd. De droger staat in de bijkeuken en Aislinn staat bij de deur te neusfluiten.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Re: Voedseldroger.
Voornamelijk art, long, uitgesmeerde kvv en de grote favoriet konijnenoren
- Loraine
- Posts in topic: 1
- Honden: 2
- Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond
Ik heb er één maar gebruik hem weinig.
Vaak iets van kipfilet, rundvlees, vis oid in kleine stukjes en in het najaar sinaasappel- en appelschijfjes.
Ik heb de Princess 112380 trouwens, daar kunnen geen grotere/dikkere stukken vlees/groenten in tenzij ik een paar lades zodanig sloop dat alleen de randen nog overblijven.
Vaak iets van kipfilet, rundvlees, vis oid in kleine stukjes en in het najaar sinaasappel- en appelschijfjes.
Ik heb de Princess 112380 trouwens, daar kunnen geen grotere/dikkere stukken vlees/groenten in tenzij ik een paar lades zodanig sloop dat alleen de randen nog overblijven.
- Kells
Eerder deed ik er eigenlijk alleen maar stripjes rundvlees of kipfilet in, maar ik ga hem nu toch maar weer eens vaker gebruiken. Runderhart en kippenlever heeft de AH meestal ook wel in het schap liggen en Aislinn is niet bij die droger weg te slaan.
- Kells
@Tineke dat ziet er goed uit.
- Mir
- Honden: 1
- Welke: Hollandse herder
Ik heb dezelfde Kells en droog er vooral kippemaagjes en runderlong in. En kippenekken als ik er aan kan komen, maar dat duurt lang en stinkt enorm.
- Kells
Dat geloof ik graag.
Ik haal ook weleens runderhartjes of kippenmaagjes uit dat 70% kortingschap bij d’n Jumbo.
Maar dat krijgen ze dan gewoon rauw. Wat is het voordeel van drogen?
Maar dat krijgen ze dan gewoon rauw. Wat is het voordeel van drogen?
- Kells
Dan is het langer houdbaar.
- Inge O
- Posts in topic: 7
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Ik heb nooit de toegevoegde waarde gezien tov. bakken, en dan duurt het ook nog eens véél langer.
- Kells
Koekjes bakken doe ik altijd zelf, maar zelf wat dingen drogen in plaats van kant en klaar kopen heeft ook wel wat.
-
- Posts in topic: 4
- Welke: Peruvian Doodle
Het staat hier nog wel op de planning met iets als hart, long of lever, maar ik moet me er nog even toe zetten. Ik ben sowieso eigenlijk vies van rauw vlees en gruwel van orgaanvlees, zeker als het al langer dan een half uur dood is (maar zelfs direct na het slachten blijf ik het verwerken naar vinden). Ik gebruik het met trainen, maar heb voor nu de lever in de pan gebakken en de hartjes in de airfryer. Ik heb het nu in porties ingevroren (gemengd met de rest van de zooi), maar gedroogd klaar hebben liggen zou wel veel makkelijker zijn. Daarnaast is het dan nog weer een ander soort smaakje, dat mag er dan bij op haar trainingskaasplankje.
Komende oogst wil ik ook bramen en pruimen gaan drogen. Verder fruit heb ik nog onvoldoende productie van.
Komende oogst wil ik ook bramen en pruimen gaan drogen. Verder fruit heb ik nog onvoldoende productie van.
- Inge O
Gedroogd zal zeker langer houdbaar zijn, maar qua energiekost zou ik véél liever 5 keren bakken in twee weken (en dan goed doorbakken) dan één keer drogen .Tineke schreef: ↑03 apr 2022, 13:07Zou dat ook niet de houdbaarheid zijn.
Gebakken vlees is naar mijn idee minder lang houdbaar dan gedroogd.
Ik droog direct voor twee weken .
Overigens zijn onze honden wel net zo dol op gebakken vlees.
Ik pak weleens iets uit de tas met vlees van onze buurtsuper om te bakken voor ze , daar doen ze echt een moord voor.
- Inge O
Als je het droog bakt (zonder olie bedoel ik), volledig doorbakt en na het afkoelen afdept en ergens wat te drogen legt zal dat denk ik heel erg meevallen, maar het zal nooit zo droog aanvoelen als gedroogd natuurlijk.
- Inge O
Heb even gekeken en lees 400W, 600W enz.
Dat uren na elkaar valt bij mij onder zwaar stroomverbruik.
- runninggirl
Daar kwam ik ook achter. Ik had het plan om konijnenoren te drogen want ingevroren in bulk zijn ze best goedkoop. Maar uiteindelijk geef ik ze gewoon een bevroren oor. een kippenhartje vinden ze gebakken minstens zo lekker.
Het oventje gebruik ik zelf nu wel eens voor kruiden of paddenstoelen te drogen.
-
Ik kook elektrisch op een pit van 1500W, mijn voedseldroger gebruikt 250W. De platen van mijn voedseldroger zijn minimaal net zo groot als mijn pan, alleen dan zijn het 5 roosters, dus ik kan minimaal 5x zoveel drogen in één ronde als in één ronde bakken.
20 minuten bakken gebruikt 500W voor 1 batch, drogen duurt 24 uur en dus max. 6000W verdeeld over 5 batches, dus 1200W per batch. Dat scheelt 700W = 0.15€ per batch, maar hoeft daarna niet meer ingevroren te worden en minder kans op dat er toch wat te lang blijft liggen. Bij grotere droogmachines zal het verbruik per batch nog wat lager zijn.
20 minuten bakken gebruikt 500W voor 1 batch, drogen duurt 24 uur en dus max. 6000W verdeeld over 5 batches, dus 1200W per batch. Dat scheelt 700W = 0.15€ per batch, maar hoeft daarna niet meer ingevroren te worden en minder kans op dat er toch wat te lang blijft liggen. Bij grotere droogmachines zal het verbruik per batch nog wat lager zijn.
- Kells
Die van mij is 250 watt, dus dat valt wel mee.
-
Des te groter de machine is, des te meer wattage hij gebruikt. Maar des te meer je kan drogen in één ronde. Heb je een excalibur 9 dan heb je een enorm oppervlakte om op te drogen en droogt het ook nog eens vlotter dan bij de kleinere machines (vaak torens).
- Inge O
20 minuten bakken? Daar zie ik toch echt het nut niet van in als het vlees in kleine stukjes is gesneden, Ik denk dat ik in mijn wok gerust die 5 batches in één keer kan doen, en dat 10 minuten dan meer dan genoeg zou zijn.DomorVerbeuk schreef: ↑03 apr 2022, 13:45 Ik kook elektrisch op een pit van 1500W, mijn voedseldroger gebruikt 250W. De platen van mijn voedseldroger zijn minimaal net zo groot als mijn pan, alleen dan zijn het 5 roosters, dus ik kan minimaal 5x zoveel drogen in één ronde als in één ronde bakken.
En een droger van 250W valt inderdaad mee, ik ging uit van het dubbele of driedubbele.
-
1 batch is 400g, 2kg in de wokpan is wel ruig, knap als je dat kan, dat krijg ik zelf niet voor elkaar. Maar ik snij juist niet vooraf, ik vind vanuit het bakje in de pan schudden al vies genoeg. Het zal in de voedseldroger vast ook vlotter drogen klein gesneden, maar dan gebruik je ook meer oppervlak. 20 minuten is inclusief het warm worden van de pan, dat duurt ook meerdere minuten en dan is hij zeker nog niet wokheet, maar heet genoeg om te bakken. Op gas zal dat vast anders zijn. Op inductie mogelijk ook, maar het wattage is daar vaak wel anders bij.Inge O schreef: ↑03 apr 2022, 15:3020 minuten bakken? Daar zie ik toch echt het nut niet van in als het vlees in kleine stukjes is gesneden, Ik denk dat ik in mijn wok gerust die 5 batches in één keer kan doen, en dat 10 minuten dan meer dan genoeg zou zijn.DomorVerbeuk schreef: ↑03 apr 2022, 13:45 Ik kook elektrisch op een pit van 1500W, mijn voedseldroger gebruikt 250W. De platen van mijn voedseldroger zijn minimaal net zo groot als mijn pan, alleen dan zijn het 5 roosters, dus ik kan minimaal 5x zoveel drogen in één ronde als in één ronde bakken.
En een droger van 250W valt inderdaad mee, ik ging uit van het dubbele of driedubbele.
- Kells
Ik kook op gas en ik heb een fornuis met een wokbrander. 400 gram in 1x wokken zal nog gaan, maar meer tegelijk toch echt niet. Dan kookt het en voor dat het vocht verdampt is ben je even verder.DomorVerbeuk schreef: ↑03 apr 2022, 21:221 batch is 400g, 2kg in de wokpan is wel ruig, knap als je dat kan, dat krijg ik zelf niet voor elkaar. Maar ik snij juist niet vooraf, ik vind vanuit het bakje in de pan schudden al vies genoeg. Het zal in de voedseldroger vast ook vlotter drogen klein gesneden, maar dan gebruik je ook meer oppervlak. 20 minuten is inclusief het warm worden van de pan, dat duurt ook meerdere minuten en dan is hij zeker nog niet wokheet, maar heet genoeg om te bakken. Op gas zal dat vast anders zijn. Op inductie mogelijk ook, maar het wattage is daar vaak wel anders bij.Inge O schreef: ↑03 apr 2022, 15:3020 minuten bakken? Daar zie ik toch echt het nut niet van in als het vlees in kleine stukjes is gesneden, Ik denk dat ik in mijn wok gerust die 5 batches in één keer kan doen, en dat 10 minuten dan meer dan genoeg zou zijn.DomorVerbeuk schreef: ↑03 apr 2022, 13:45 Ik kook elektrisch op een pit van 1500W, mijn voedseldroger gebruikt 250W. De platen van mijn voedseldroger zijn minimaal net zo groot als mijn pan, alleen dan zijn het 5 roosters, dus ik kan minimaal 5x zoveel drogen in één ronde als in één ronde bakken.