Amoz 2008-2022

Diana
Posts in topic: 7
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Amoz 2008-2022

Bericht door Diana »

Van een fitte, vitale en op het oog kerngezonde senior naar een doodzieke hond binnen twee dagen, ik kan het nog steeds nauwelijks bevatten. Ik maakte me meteen zorgen toen Amoz zaterdag met lange tanden at, maar ik had er totaal geen rekening mee gehouden dat het zo zou aflopen toen we maandagochtend naar de dierenarts gingen :jank:

Wat hebben we veel gedaan samen, veel beleefd samen, veel van elkaar geleerd en elkaars levens veranderd.
Maar ik had ook nog zo veel plannen, nog zo veel dingen die we samen zouden gaan doen, het gevoel dat er nog zo veel in het verschiet lag. Alles zou met Amoz aan mijn zijde zijn, mijn rots in de branding.

Amoz, die in de roedel nooit een rol op de voorgrond opeiste, maar op de achtergrond een enorme factor van stabiliteit was. Zo geliefd bij mijn andere honden, allemaal waren ze ontzettend dol op hem, en dat gold ook voor mijn katten. Maar het meest nog voor mij. Vanaf het eerste moment dat ik hem zag, die prachtige hond met zijn krachtige en trotse uitstraling, had ik een zwak voor hem. Toen nog totaal onbenaderbaar, maar in mijn ogen een hond die wel wilde, maar niet wist hoe. Op een heel onhandige manier zocht hij steeds toenadering en hij werd mijn schaduw in het asiel, hij volgde me overal op de voet. Wat ben ik blij dat de eigenaresse van het asiel hem mij destijds in mijn maag splitste.

Amoz, die als een blad aan een boom omkeerde toen hij eenmaal thuis was. Die wilde leren hoe hij kon leven in die voor hem nieuwe wereld, hoe hij met mensen en met zijn angsten kon omgaan. Wat een transformatie maakte hij door en wat heeft hij veel in heel korte tijd overwonnen. Wat een moed heeft hij getoond, door volledig op mij te durven vertrouwen en alles samen met mij aan te gaan. Onder die laag van angst en wantrouwen zat een sterke, lieve, fijngevoelige en sociale hond, die niet veel nodig had om zelf grote stappen te kunnen maken.

Ik voelde me zo vereerd dat hij mijn dat vertrouwen schonk en ik was zo trots op alle stappen die hij maakte. Hij overtrof al mijn verwachtingen. Het duurde helemaal niet lang voordat hij overal mee naartoe kon, zich in allerhande situaties goed voelde, er volledig op vertrouwde dat ik er altijd voor hem was en dat we samen alles aan konden. In een korte tijd hebben we een enorm sterke band gekregen. Mijn vertrouwen in hem en zijn vertrouwen in mij waren oneindig. We hoorden gewoon bij elkaar, we begrepen elkaar en we maakten elkaar sterker en beter.

Hij werd mijn grootste knuffelhond, daar kreeg hij nooit genoeg van, en mijn makkelijkste hond ooit. Hij wist perfect hoe hij met andere honden moest omgaan zonder daarbij ooit in conflicten te belanden, hij beschikte over alle finesse om alles op een vreedzame manier op te lossen. En hij was zo mooi, met zijn prachtige vacht, zijn intense blik, zijn mooie kop die zo perfect in mijn handen paste, zijn sproetjes en brede voeten, zijn krachtige lichaam.

Hij was Leishmania-positief, maar is daar nooit een dag ziek van geweest en ook nooit voor behandeld. Zijn lichaam was sterk genoeg om de parasiet zelf onder controle te houden. Toen hij zijn maagtorsie kreeg toen hij 10 was, wist ik dat hij niet onverwoestbaar was, maar hij herstelde heel snel en goed. Hij was nog zo vitaal, bewoog nog zo krachtig en soepel, zijn conditie was nog uitstekend, hij kon de jongere garde nog prima bijhouden en liep met veel plezier nog lange wandelingen, tot een week voor zijn dood. Met zijn ca. veertien jaar hield ik er natuurlijk rekening mee dat ouderdomsklachten konden gaan optreden, maar dat het bijna van het ene op het andere moment zo opeens afgelopen zou zijn...

Natuurlijk zou ik er alles voor geven om nog één keer zijn kop in mijn handen te houden, zijn buik te aaien, zijn prachtige blik te zien, zijn kop op mijn schouder te voelen, zijn por onder mijn arm als hij aandacht wilde, zijn geloei te horen als ik thuiskwam. Hem aan mijn zijde te hebben met dat vanzelfsprekende gevoel dat je gewoon samen bent en bij elkaar hoort, een tijdloze eenheid. Ik was nog helemaal niet klaar voor dit afscheid. Maar hem is een lijdensweg bespaard gebleven, hij is oud geworden zonder ooit echt oud te worden, hij heeft tot op het laatst alles kunnen doen waar hij van genoot. Ik hoop dat ik daar over een tijdje ook troost uit kan putten.

Adiós mi amor.

2015, zijn eerste periode bij mij:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

2016-2018

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vanaf eind 2018 - terug naar Spanje

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Diana op 06 apr 2022, 14:08, 3 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Random
Posts in topic: 1

Re: Amoz 2008-2022

Bericht door Random »

Wat een bijzondere hond was hij.
Ook volop genoten van het leven zo te zien op deze prachtige foto's. Sterkte met dit verlies en het gemis. :roos:
Frootje
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Wat een mooi IM heb je geschreven. Amoz is een hond die me wel altijd bij zal blijven, hij was prachtig en had zo'n mooie uitstraling. :I: Sterkte. :roos:
runninggirl
Honden: 3

Bericht door runninggirl »

Een prachtige hond van binnen en van buiten. Wat een gemis voor je.... :cry: :roos:
Fenneke
Honden: 1
Welke: Witte herder en nu een hún

Bericht door Fenneke »

Hij was zo bijzonder :I: . Vanaf het begin had ik een grote bewondering voor hem, voor jou . Jij hebt hem op het spoor geholpen en wat is het een enorme lieve mooie hond geworden.

Net als mijn Amos ook zo verschrikkelijk onverwacht overleden. Wat een enorm gemis. Dit hakt er zo in.

Net een nieuw avontuur willen beginnen en nu kan dat niet meer.
Heel veel sterkte. Vergeten zul je hem nooit.
Groetjes Fenneke en Baloe
Afbeelding
In herinnering mijn 2 witte kanjers
Amos en Buster 💖 💖
pioenroos
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Bericht door pioenroos »

Met tranen in mijn ogen gelezen. Wat doet het gemis van zo'n fantastische hond toch vreselijk zeer :ugh:

Nogmaals sterkte :roos:
Afbeelding
sabine
Site Admin
Welke: Labrador Retriever
Contacteer:

Bericht door sabine »

Een van de allermooiste honden van het forum vind ik hem. Wat hebben jullie het met elkaar getroffen, geweldig. Des te rauwer is dit plotselinge afscheid :( nogmaals veel sterkte
mim

Bericht door mim »

Wat een prachtige hond was hij en wat zal je hem missen.. sterkte :roos:
Lothian
Posts in topic: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Ik ben duidelijk niet de enige die hem mooi vond maar ik vind het ook nog eens één van de bijzonderste verhalen. Dat zó'n bange hond zo'n ontzettend fijne huishond kan worden. Wat heeft hij het met jou getroffen.

Dag prachtige, bijzondere Amoz...
Afbeelding
Jay

Bericht door Jay »

Wat een mooi IM heb je geschreven ! Amoz was een bijzondere hond, en jullie band uniek.

Sterkte met het gemis,

🥲🌷🌷🌷
Afbeelding
thom
Welke: Farah het Portugese meisje

Bericht door thom »

Wat een mooi en liefdevol I.M.
En wat hartverscheurend dat het allemaal zo snel gegaan is.
Wens je/jullie heel veel sterkte. :roos:
Afbeelding
Ons Portugese meisje Farah.
Sekreetje

Bericht door Sekreetje »

Prachtige hond. Wat een geluk dat hij bij jou heeft mogen ervaren dat liefde en knuffels vanzelfsprekend horen te zijn.
Afbeelding
Vicky
Honden: 4
Welke: BC Markiesje Wocker

Bericht door Vicky »

Wat heeft hij het fijn bij jou gehad, hij was echt een bijzondere speciale hond met een fantastisch karakter. Veel sterkte met het gemis.
Afbeelding
Bo en de honden
Lieske_1977

Bericht door Lieske_1977 »

Ik denk dat ik zelden een mooiere hond dan Amoz heb gezien, maar zijn levensverhaal en transformatie maken hem extra uniek. Wat een geluk dat hij bij jou zo’n fijn leven heeft mogen hebben en dat jij zo’n stabiele en betrouwbare vriend aan hem hebt gehad. Heel veel sterkte met het gemis.
Meta

Bericht door Meta »

:roos: Heel veel sterkte met dit grote onverwachte verlies van jou lieve schat
Afbeelding
------------------------- Daisy----------------------- Goofy--------------------Zaar im
Mizzsylver
Honden: 2
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Bericht door Mizzsylver »

Wat een bijzondere hond, wat zal hij gemist worden. Heel veel sterkte :roos:
Afbeelding
mijke
Posts in topic: 2

Bericht door mijke »

Jouw knappe geweldige Amoz :I: Een van de mooiste honden van het forum, en dat bedoel ik niet alleen qua uiterlijk maar ook qua uitstraling, wat een prachtbeest. En wat een gat laat hij achter... niet alleen bij jou maar bij je hele roedel denk ik zo. Heel veel sterkte :roos:
stellamay
Welke: een Woezeltje

Bericht door stellamay »

Nou :jank:

Mooie, statige Amoz, echt zo'n beleefde heer.

Heel veel sterkte voor jou en knuffels voor de rest van de roedel, wat een gemis! :roos:
Afbeelding
Célie
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Bericht door Célie »

Wat een mooi IM net zo mooi als dat Amoz zelf was...
sonj@

Bericht door sonj@ »

Wat was het toch een knappe verschijning. Sterkte met het gemis.
Jetski
Welke: Portugese waterhond

Bericht door Jetski »

Wat een prachtig leven heb je hem kunnen geven..
Je verhaal over hem raakt me echt..
Nogmaals heel veel sterkte!
Afbeelding
Meriam
Contacteer:

Bericht door Meriam »

Knappe Amoz...prachtig geschreven
Veel sterkte
Tiny
Welke: Siberian Husky

Bericht door Tiny »

Dag mooie, lieve en bijzondere Amoz ❤️
Je wordt zo gemist 😢
Afbeelding

in liefdevolle herinnering
Jeda 14-12-2004 -23-07-2010
Beau 08-11-2001- 30-07-2011
Akira 01-11-2009 -16-08-2021
Inge O
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Echt een unicum, je Amoz :I: :( .
Johnny Jones
Honden: 6
Welke: 1 Spanjaard en 5 Roemenen

Bericht door Johnny Jones »

Je mooie, lieve Amoz, wat zal je hem missen. Het is zo erg als het vanuit het niets ineens zo snel gaat.
Hij heeft een prachtig leven gehad en een mooie leeftijd bereikt. Ik heb me nooit gerealiseerd dat hij al 'zo oud' was. Veel sterkte..
Afbeelding
Plaats reactie