Correcties... Ik dacht zelden tot niet.. maar...
Overmatig binnenshuis blaffen aan het raam (waarschuwen dat er iemand is mag, wonen in zeer verkeersarme straat, maar blijven blaffen niet) en niet reageren op een genoeg of gedaan of hoeft niet of... is plantenspuit. Dan gaat het om de chi's. De spuit op de salontafel zetten is eigenlijk al genoeg.
Pippa is nog nooit gecorrigeerd in de 11 jaar dat ze hier is. Sherlock in bijna 14 jaar 2 keer als puberhondje toen hij bewust een commando negeerde een keer om een punt te gaan maken tegen een andere reu en een keer om tegen een mevrouw aan te markeren. Verder nooit. Flora ook nog nooit, gewoon niet nodig.
Do is een paar keer van schoot af gezet en 1 keer in haar bench gestopt toen ze op schoot een andere hond die een knuffel kwam halen meende te moeten wegsnauwen. Doet ze nu ook niet meer, tenzij bij loopsheden, dan is het altijd even meer opletten.
Poppy hoeft niet gecorrigeerd, een gedaan is genoeg, ik denk als ik haar ooit zou corrigeren (zou niet weten waarom) dat ze echt bang zou zijn. Maar Poppy is voorbeeldig en superbraad, net als de shelties.
Nanook als jonge hond een paar keer even bij zijn nekvel gegrabbeld bij happen, is nu ook duidelijk en niet meer nodig.
Kika... tja... toch al best enkele keren, andere kleine roedelgenoten aanvallen mag niet, dan is het neen en als ze niet onmiddellijk stopt vast pakken en bench in tot ze rustig is. Mij bijten mag ook niet, zelfs niet als je loops bent
. Gisteren op training helemaal in overdrive omdat ik eerst les met Poppy had en ze dus in de auto had moeten wachten terwijl Pop wel mocht... dus ze sprong op en wou in mijn gezicht happen. Dat blok ik dan in reflex met elleboog/onderarm waarbij ze zo dus een kopstoot krijgt... haar probleem. Er na even af liggen en daar weer na sjorspelletje om af te reageren, maar op mijn voorwaarden. Iets pikken of stuk maken is ook neen maar dan stopt ze wel direct. Maar het gaat nog altijd steeds beter en beter. Het is eigenlijk vooral een zelfbeheersingsprobleem van haar, ze is nooit bewust stout of agressief.
Ik vermoed dat ik "vanzelf" de kant/methode van Inge O aan het volgen ben met haar... hele duidelijke regels, geen consensus op mijn lichamelijke integriteit (en die van mijn ouwetjes of kleintjes want die zoeken het echt niet op, op de chi-dames na maar die worden evengoed terechtgewezen) en afhankelijk van mij voor knuffels, spelen, werk, eten en rust. Veel meer controle en 100% meer consequent dan ik gewend ben met mijn schatjes van shelties plus Poppiewoppie maar het is nodig, het werkt en vooral, het brengt rust in dat drukke kopje. Met daarnaast uiteraard erg veel rekening houdend met haar enorme drive en behoefte aan werk en actie, zowel fysiek als mentaal.