kortsnuitenproblematiek het roer om?

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Plaats reactie
Célie
Posts in topic: 5
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

kortsnuitenproblematiek het roer om?

Bericht door Célie »

https://www.onzehond.nl/in-dit-nummer/n ... t-roer-om/

Kortsnuitenproblematiek: het roer om
Als je een artikel plaatst over een hondenras waar ‘iets mee is’, dan heb je als magazine al snel het gevoel je op glad ijs te begeven, in het diepe te springen of – om nog maar even in de watertermen te blijven – te verzuipen; in de vele meningen en emoties rondom het onderwerp kortsnuitige honden. Verdrinken zullen we zomaar niet, want de fokker die we raadpleegden om ons door de woelige baren te loodsen heeft een naam die zo toepasselijk is, dat we het aandurven: Van de Loveboat.

Laten we beginnen met een statement. Als magazine vinden wij dat welzijn van honden voorop moet staan; het belang van de hond telt zwaarder dan dat van de fokker. Punt. Met honden die niet gezond zijn zou je niet moeten fokken en mensen die dat wél doen, zijn fout bezig. We kunnen ons niet voorstellen dat er hondenliefhebbers zijn die dit lezen, en denken: wat een onzin…

Persoonlijke verhaal en mening
Linda Wouters van Franse Bulldog kennel Van de Loveboat is het eens met ons statement. Ze vertelt ons haar eigen, persoonlijke verhaal en mening. Hoewel we het op veel punten met haar eens zijn, wil dit zeker niet zeggen dat we het per definitie oneens zijn met mensen die aanstoot nemen aan haar mening. Zie ook de disclaimer in ons colofon. Hoewel ze er zelf eentje is, vertelt Linda dat het lastig is om als leek een goede fokker van Franse Bulldogs te vinden. “Zelf probeer ik dat ook al jaren met wisselend succes. De meeste pups die ik aanschafte zijn ongeschikt voor de fok. Zoals zovelen probeerde ik het via de rasvereniging en de Raad van Beheer, maar ik vond dat er voor de Franse Bulldog te weinig eisen werden gesteld aan de gezondheid van de ouderdieren. Bij de rasvereniging was wel een eenvoudig protocol met wat gezondheidsonderzoeken, maar dat had niet zoveel om ’t lijf. Dus ben ik met een bevriend fokker zelf een veel uitgebreider protocol gaan maken en zochten we naar dierenartsen die deze onderzoeken konden verrichten én beoordelen. Want dat laatste is niet vanzelfsprekend.”

Met alleen een langere snuit heb je nog geen gezonde hond
In de loop der jaren merkte Linda dat bulletjes met een langere snuit en mede daardoor wijdere neusgaten, over het algemeen een vrijere ademhaling hebben. Linda: “Maar met alleen een langere snuit heb je nog geen gezondere Franse Bulldog. Binnen de FCI, waar de Raad van Beheer onder valt, vind je niet de honden die aan de gestelde gezondheidscriteria voldoen. Dat moeten namelijk Franse Bulldogs met FCI-stamboom zijn, en mét significant langere snuiten. Deze honden zijn op een hand te tellen. Zelfs als ik zo’n hond zou vinden, is dat voor mij als fokker nog niet voldoende. Omdat ik immers zelf al veel langer aanvullende gezondheidseisen stel aan mijn fokdieren. Ik vind daarnaast dat de gezondheidsonderzoeken zouden moeten worden beoordeeld door een onafhankelijke dierenarts en niet de dierenarts van de desbetreffende fokker. Precies zoals dat momenteel met ED- (elleboogdysplasie) en HD- (heupdysplasie) onderzoeken gebeurt.”

Afbeelding

Gezondheidsonderzoeken i.p.v. kampioenstitels
Linda ontdekte dat er in 2021 pups zijn geboren van Franse Bulldog ouderdieren – mét stamboom van de Raad van Beheer – die niet aan de gestelde criteria voldoen om te mogen fokken. Linda: “Als je namelijk op www.dutchdogdata.nl naar het (online) meetformulier kijkt waar de snuitlengte van de ouders staat ingevuld, dan kán dat onmogelijk correct zijn. Op deze manier heeft een officiële FCI-stamboom in mijn ogen geen enkele toegevoegde waarde. (*) Al een aantal jaren geleden ontdekte ik dat er in Duitsland een aantal fokkers is die, buiten FCI-verband om, serieus bezig zijn met het fokken van gezondere Franse Bulldogs. Er worden geen onnodige beperkingen gesteld aan de kleuren waarmee gefokt mag worden; als de ouderdieren maar aan bepaalde gezondheidseisen voldoen. In plaats van behaalde kampioenstitels op shows, zetten dit soort fokkers liever de uitslagen van de gezondheidsonderzoeken op de stamboom. Gezondheidsonderzoeken die zijn beoordeeld door een onafhankelijke dierenarts. Ik heb destijds al besloten om buiten de FCI om te gaan fokken en mijn honden uit Duitsland te halen. Het gevolg is dat mijn pups wel een stamboom krijgen, maar geen FCI-stamboom. Voor verreweg de meeste mensen die graag een pupje van mij willen, is dit niet van belang.”
Nanna

Re: kortsnuitenproblematiek het roer om?

Bericht door Nanna »

Fijn dat er mensen zijn die er buiten het stamboomgebeuren mee bezig zijn.
Maar binnen de stamboomfuk wil men nog steeds de platporum hoor.
Célie
Contacteer:

Bericht door Célie »

Nanna schreef: 23 sep 2021, 18:41 Fijn dat er mensen zijn die er buiten het stamboomgebeuren mee bezig zijn.
Maar binnen de stamboomfuk wil men nog steeds de platporum hoor.
Ja omdat die problemen door de stamboomloze honden komen (zeggen ze). Afbeelding
Dennenappel
Posts in topic: 1

Bericht door Dennenappel »

Ik denk dat er sowieso weinig overblijft van de stamboomfok met steeds leukere en betere kruisingen.
Joyce
Posts in topic: 1
Honden: 2
Welke: Kruising en Franse bulldog

Bericht door Joyce »

Onze pup komt bij een fokker vandaan die ook via die Duitse "eisen" fokt. Ouder dieren hebben best wat onderzoeken gehad voor ze er mee fokken. Van onze pups is op ik dacht 7 weken rug foto's gemaakt. Hebben een Duits stamboom. Ik heb m nog niet gezien omdat we ze zouden krijgen op de reunie vorig weekend maar die ging ivm gebroken pootje niet door. Ben best benieuwd hoe dat stamboom eruit ziet. Al vind ik m niet per se belangrijk om te hebben. Tot nu toe is zn ademhaling prima maar goed hij is pas 5 mnd. Bij de operatie heb ik even vlug in zn keel laten kijken en had geen te lang gehemelte :)
Maar zolang de pup kopers plat willen zullen die ook zo gefokt worden of dat nou met of zonder dat fci stamboom is ben ik bang.
Célie
Contacteer:

Bericht door Célie »

Ja, mensen vinden dat mooi en willen dan ook niet die hele lange neuzen. Nou zou ik eigenlijk nog liever voor een leuke kruising gaan zoals franse bull x whippet ofzo dan die buitenlandse stamboom franse bulldoggen waar weer vaak stafford in gekruist is, ik heb er al veel gezien en die hebben vaak net het karakter waar ik geen zin in heb.

De fokster van het stuk gebruikt ook wel reuen die niet aan de eisen van de Duitse club voldoen nu bij het huidige nest heeft ze ook een langharige reu gebruikt.
Nanna

Bericht door Nanna »

Célie schreef: 27 sep 2021, 13:34
De fokster van het stuk gebruikt ook wel reuen die niet aan de eisen van de Duitse club voldoen nu bij het huidige nest heeft ze ook een langharige reu gebruikt.
Weet niet of dat handig is want langhaar is recessief en kan generaties lang meereizen.

Of je moet natuurlijk geen problemen hebben met af en toe langhaar in je nest.
Célie
Contacteer:

Bericht door Célie »

Nanna schreef: 27 sep 2021, 13:50
Célie schreef: 27 sep 2021, 13:34
Weet niet of dat handig is want langhaar is recessief en kan generaties lang meereizen.

Of je moet natuurlijk geen problemen hebben met af en toe langhaar in je nest.
Er komen nu ook al af en toe langharen voor bij de Franse bullen, zijn nu weer hartstikke populair zoek maar eens op fluffy frenchie, ze had nu ook een langharige in het nest dus de moeder draagt ook langhaar anders kon dat toch ook niet.

Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Ik zie overal van die Franse bullen met een lange neus en vaak ook veel langere pootjes. In Zwitserland eigenlijk alleen maar. Ook in Duitsland meestal van die soort. Die dikke proppen met platte bekjes zie ik vooral in Nederland.
Célie
Contacteer:

Bericht door Célie »

Marc schreef: 27 sep 2021, 16:45 Ik zie overal van die Franse bullen met een lange neus en vaak ook veel langere pootjes. In Zwitserland eigenlijk alleen maar. Ook in Duitsland meestal van die soort. Die dikke proppen met platte bekjes zie ik vooral in Nederland.
Nou in Amerika, België en Engeland stikt het er ook van hoor.
Plaats reactie