Sinds 3 weken woont het nestzusje van Aislynn bij ons. Myra is teruggekomen naar de fokker en aangezien het niet lukte om haar daar in de roedel te krijgen, is ze tijdelijk naar ons gekomen totdat er een nieuw huis gevonden is voor haar. Van chaos in het begin, begint het nu georganiseerde chaos te worden.
Myra is dus een puppy in het lijf van een 18 maanden oude puber Afghaan van 72+ cm schouderhoogte. Totaal onopgevoed. Het enige wat ze kende was trekken aan de riem en de bench En de hele dag door jammeren. Ik ben linea recta naar de hondenschool gegaan voor een gentle leader en les daarin. Ik ben er geen fan van, maar ik had een handrem nodig bij haar en haar luchtpijp vond het ook fijner. Ze is loeisterk en kende buiten maar 1 stand. Waarschijnlijk is ze op het eind erg weinig nog buiten geweest, aangezien ze geen bespiering had en plaste en poepte waar en wanneer het haar uitkwam. Inmiddels is ze vrijwel zindelijk binnen, begint spieren te krijgen op haar lijf en ze loopt steeds vaker aan een slappe lijn buiten.
Het gaat elke dag beter, maar bij een stress situatie schiet ze in standje fiddle about. Ze gaat gek doen en happen in dat wat op dat moment het dichtst bij is. Wat dus meestal mijn hand is. Of 1 van de andere honden. Boos worden heeft geen zin, want dan raakt ze nog meer in de stress en gaat nog meer happen. Hoe kan ik haar het beste begeleiden hier in? Voertjes strooien is geen optie, 1 van de andere honden heeft regelmatig last van voernijd.
Ja, ze is geschoren. De vachtverzorging was ook een dingetje
Fiddle about
- runninggirl
- Posts in topic: 1
- Honden: 3
- Zamunda
- Honden: 3
- Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart
Re: Fiddle about
Het geeft aan dat het nu nog te ingewikkeld voor haar is, het kan zijn dat het vanzelf ophoudt als ze meer gewend is (dat proces is al aan de gang lees ik? Daar het elke dag beter gaat). Zelf zou ik een scheiding aanbrengen in de kamer, dat heeft twee effecten: een overzichtelijker ruimte voor haar met minder (of geen) andere honden, plus je kunt dan wél voer strooien (als je de hond met voernijd aan de andere kant hebt zitten). Hoe meer ze went aan het normale leven en normale stressoren hoe meer 'leven' je toe kunt voegen in haar ruimte.
Gaaf dat je haar opvangt en begeleidt trouwens, ze doet het er hartstikke goed op lees ik dus zo fijn voor haar!
Gaaf dat je haar opvangt en begeleidt trouwens, ze doet het er hartstikke goed op lees ik dus zo fijn voor haar!
OS met dank aan Hakunamatata
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
- HillieS
- Honden: 2
- Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes
Wat fijn dat ze bij jullie kan zijn om tot rust te komen en zodat er ook wat basis dingen weer rechtgezet kunnen worden.
Wat Zamunda al zegt denk ik ook wel.
En voor nu iig dat stress gebeuren vooral vanuit rust aanpakken? Dus kalm en wel duidelijk blijven aangeven dat ze rustig moet doen. Waarschijnlijk hebben de vorige eigenaren vooral met stress terug gereageerd op haar.
Even als voorbeeld (en nee, ik heb geen ervaring met herplaatsers). Als Yara in d'r kop heeft dat ze stout gaat doen, dus bv van me weglopen in t park (20 meter verderop in de bosjes paardenpoep eten), heeft het het meeste effect als ik rustig maar duidelijk haar roep om te komen. En als ze niet luistert haal ik haar op en lijn haar kalm aan. Als ik boos zou worden zou ze niet luisteren, want paardenpoep is op dat moment lekkerder dan naar een boos vrouwtje komen, en zou ze verder weg lopen. Vanuit kalmte en duidelijkheid komt ze wel. En vervolgens 'heb' ik haar de periode daarna weer beter onder controle dat ze op de aantrekkelijke plekken beter/netjes bij me blijft.
Nogmaals, ik heb geen ervaring met gedrag zoals jij omschrijft, maar dit kwam bij me op, een totaal andere situatie. Wie weet kan het helpen.
Wat Zamunda al zegt denk ik ook wel.
En voor nu iig dat stress gebeuren vooral vanuit rust aanpakken? Dus kalm en wel duidelijk blijven aangeven dat ze rustig moet doen. Waarschijnlijk hebben de vorige eigenaren vooral met stress terug gereageerd op haar.
Even als voorbeeld (en nee, ik heb geen ervaring met herplaatsers). Als Yara in d'r kop heeft dat ze stout gaat doen, dus bv van me weglopen in t park (20 meter verderop in de bosjes paardenpoep eten), heeft het het meeste effect als ik rustig maar duidelijk haar roep om te komen. En als ze niet luistert haal ik haar op en lijn haar kalm aan. Als ik boos zou worden zou ze niet luisteren, want paardenpoep is op dat moment lekkerder dan naar een boos vrouwtje komen, en zou ze verder weg lopen. Vanuit kalmte en duidelijkheid komt ze wel. En vervolgens 'heb' ik haar de periode daarna weer beter onder controle dat ze op de aantrekkelijke plekken beter/netjes bij me blijft.
Nogmaals, ik heb geen ervaring met gedrag zoals jij omschrijft, maar dit kwam bij me op, een totaal andere situatie. Wie weet kan het helpen.
- Inge O
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Speelt dat buiten of binnen of allebei? En hoe vaak zo ongeveer per dag?
-
- Honden: 2
- Welke: Whippet en Lurcher
Ik zou een lapje of een speeltje "leuk maken" en haar daar dan aan laten happen en trekken om het kwijt te kunnen.
Samen lekker heel druk worden en dan samen weer landen naar rust. Elke dag even doen. Lekker rellen en weer terug naar ontspanning.
Zo krijg je daar grip op.
Het is een kwestie van wederzijds aansluiten.
Aan de andere kant ben ik ven de zero tolerance qua trekken. Je komt als een filmster uit de auto. Niet als doorgeknetterde hooligan. Anders ga je gewoon weer terug.
Samen lekker heel druk worden en dan samen weer landen naar rust. Elke dag even doen. Lekker rellen en weer terug naar ontspanning.
Zo krijg je daar grip op.
Het is een kwestie van wederzijds aansluiten.
Aan de andere kant ben ik ven de zero tolerance qua trekken. Je komt als een filmster uit de auto. Niet als doorgeknetterde hooligan. Anders ga je gewoon weer terug.
- Gudrun
- Honden: 10
- Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer
Proberen het voor te zijn, afstand nemen van al te spannende dingen en VOOR de spanning te hoog wordt laten afreageren door vb in een flostouw te hangen en er mee te trekken.
Lijkt Kika vorig jaar, die hapte dan ook in mij of in Poppy.
In echt spannende situaties neem ik haar trouwens altijd alleen mee, de andere honden moeten niet de dupe zijn als ze iets toch net nog niet aan kan.
Lijkt Kika vorig jaar, die hapte dan ook in mij of in Poppy.
In echt spannende situaties neem ik haar trouwens altijd alleen mee, de andere honden moeten niet de dupe zijn als ze iets toch net nog niet aan kan.