hoogte hond
- Pemba
- Posts in topic: 3
- Honden: 1
- Welke: Tibetaanse terriër
hoogte hond
Wie of wat bepaald de hoogte van een hond?
Ik zie steeds meer grote tibetaanse terriërs en ik vind het echt zonde.
De reuen horen tussen de 35.6 en 40.6 te zijn maar ik zie de laatste tijd steeds meer honden naar de 50 cm gaan.
Ik zie steeds meer grote tibetaanse terriërs en ik vind het echt zonde.
De reuen horen tussen de 35.6 en 40.6 te zijn maar ik zie de laatste tijd steeds meer honden naar de 50 cm gaan.
- Inge O
- Posts in topic: 1
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Re: hoogte hond
Alles bij elkaar zijn het toch de fokkers en de keurmeesters die daar het meeste de hand in hebben, net zoals bij alle andere gewenste en ongewenste eigenschappen.
- Pemba
- Welke: Tibetaanse terriër
Als de verhouding niet meer klopt kan dat inderdaad minder mooi zijn. Ik ben erg blij met mijn iets grotere tibbies geweest. Niet eens zo zeer voor het mooie, maar het zijn dan net iets minder schoothondjes qua uiterlijk. Ze hebben door hun uiterlijk toch al zo''n knuffelige uitstraling en het zijn toch echte honden. Qi heeft een fractie kortere poten dan LP had, maar wel een langer lijf, dus hij had van mij nog wel wat hoger mogen staan. Maar ik snap je punt.
-
- Welke: Peruvian Doodle
Ik ken het gevoel vanuit de poedels. De grote poedel hoort 45 tot 60cm te zijn met uitloop naar 63cm. Oorspronkelijk was het zelfs 45 tot 55cm. Ze zijn vaak minimaal 57cm en niet zelden ruim boven de 60cm, bij bonte reuen tot 75cm aan toe.
Daar is niets mis mee, maar maak er een extra variant van (waarbij je wel de varianten onderling mag kruisen, eventueel alleen teven met een kleinere maat). Want nu gaat de oorspronkelijke grote poedel eigenlijk verloren.
Daar is niets mis mee, maar maak er een extra variant van (waarbij je wel de varianten onderling mag kruisen, eventueel alleen teven met een kleinere maat). Want nu gaat de oorspronkelijke grote poedel eigenlijk verloren.
Oorspronkelijk schmoorspronkelijk.
Wijs mij een ras aan dat niet onherkenbaar is veranderd sinds het ontstaan ervan.
“Wij als fokkers streven er naar om het originele type te behouden”. Ja, totdat de keurmeester een ander soort type prefereert. Dan zijn die plannen zó het raam uit.
Wijs mij een ras aan dat niet onherkenbaar is veranderd sinds het ontstaan ervan.
“Wij als fokkers streven er naar om het originele type te behouden”. Ja, totdat de keurmeester een ander soort type prefereert. Dan zijn die plannen zó het raam uit.
Puck, een grote poedel, is 55cm en die wordt gezien als te klein.DomorVerbeuk schreef: ↑20 apr 2022, 12:53 Ik ken het gevoel vanuit de poedels. De grote poedel hoort 45 tot 60cm te zijn met uitloop naar 63cm. Oorspronkelijk was het zelfs 45 tot 55cm. Ze zijn vaak minimaal 57cm en niet zelden ruim boven de 60cm, bij bonte reuen tot 75cm aan toe.
Ik vindt hem een mooi formaat.
Ik hoef geen poedel van 70cm hoor.
-
Dat dus inderdaad. Het is niet dat "keizer"poedels niet leuk zijn, maar ze bedienen een ander gedeelte van de markt. Ik had best een grote poedel van 45-50 cm gewild als volgende hond (toen Emma nog niet in beeld was), maar dat is er niet omdat ze niet als "echte" grote poedels gezien worden meer.
-
- Honden: 3
- Welke: Duitse herder
Ik dacht dat koningspoedels groter dan een duitse herder reu waren
Die mogen max 65 cm schoft zijn , maar de koningspoedels die ik ooit ben tegen gekomen zijn allemaal veel groter
Hier op t dorp loopt er eentje , dacht eerst dat t een doodle was
Maar t is een koningspoedel , die is nog groter dan Ulan en die is 65 cm +
Die hond haalt de 70 wel
Die mogen max 65 cm schoft zijn , maar de koningspoedels die ik ooit ben tegen gekomen zijn allemaal veel groter
Hier op t dorp loopt er eentje , dacht eerst dat t een doodle was
Maar t is een koningspoedel , die is nog groter dan Ulan en die is 65 cm +
Die hond haalt de 70 wel
-
Een keizerpoedel bestaat niet, maar gaat om de maat 63+ cm. Deze zouden op shows gediskwalificeerd moeten worden.
http://www.fci.be/Nomenclature/Standards/172g09-en.pdf
http://www.fci.be/Nomenclature/Standards/172g09-en.pdf
Oftewel: maximaal 62cm. Iedere poedel daarboven is met de huidige standaard niet ras.Standard Poodles: Over 45 cm up to 60 cm with a tolerance of +2
cm. The Standard Poodle must be the enlarged and developed replica
of the Medium Poodle of which it retains the same characteristics
...
DISQUALIFYING FAULTS:
• Height exceeding 62cm in Standards and less than 23 cm in
Toys.
-
- Honden: 2
- Welke: wetterhoun
Ja, het is te hoog volgens de standaard, maar om nu al die te grote (of te kleine) honden direct af te schrijven voor de fok, vind ik ook weer te drastisch. Je gooit dat veel genen weg. Gezondheid is belangrijker.
Dat gebeurt soms ook wel hoor maar dan moet je het commentaar horen op deze keurmeester.DomorVerbeuk schreef: ↑20 apr 2022, 14:23 Een keizerpoedel bestaat niet, maar gaat om de maat 63+ cm. Deze zouden op shows gediskwalificeerd moeten worden.
http://www.fci.be/Nomenclature/Standards/172g09-en.pdfOftewel: maximaal 62cm. Iedere poedel daarboven is met de huidige standaard niet ras.Standard Poodles: Over 45 cm up to 60 cm with a tolerance of +2
cm. The Standard Poodle must be the enlarged and developed replica
of the Medium Poodle of which it retains the same characteristics
...
DISQUALIFYING FAULTS:
• Height exceeding 62cm in Standards and less than 23 cm in
Toys.
Met de rasstandaard in de hand keuren mag blijkbaar niet. Vachttype enz. staat ook keurig in de rasstandaard als de keurmeester je veel winnende hond terug plaatst omdat zijn vacht volgens de standaard te overvloedig is is de showring te klein.
Het zijn dus niet alleen de keurmeesters maar vooral (wat is er hier anders dan in het normale leven) de mensen met een grote mond die de dingen bepalen.