Hoe slecht is trappen lopen?

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Barkley
Posts in topic: 1

Re: Hoe slecht is trappen lopen?

Bericht door Barkley »

Wij hebben gewacht tot we Fred niet meer zo makkelijk konden tillen - dat was rond de 25 kg. Daarna hebben we hem geleerd hoe hij beheerst kon traplopen. Fred is ook niet echt een onbesuisd type gelukkig.
Het plan was dat we een huis zouden kopen met tuin waardoor dit tijdelijk zou zijn maar we hebben onze kans gemist.
Gelukkig zijn het in totaal 8 treden verdeeld over twee trapjes dus het is te overzien. Toen hij artrose kreeg in z'n heup heb ik me wel heel schuldig gevoeld.
~Suzanne~
Honden: 3
Welke: 2 shelties en 1 schotse herdershond

Bericht door ~Suzanne~ »

Trap af is slecht. Net als het neerkomen na springen (bij behendigheid bijvoorbeeld)
Elke keer vangen de ellebogen de klap op.
Met honden die atletisch zijn, tot een kg of 10.. zal het wel meevalllen als ze niet 10 x per dag de trap op en af-racen maar bij een bulletje zou ik al voorzichtiger zijn.

Nee, echt goed is het niet helaas.

Suzanne
Marlett

Bericht door Marlett »

Tosca is ontzettend behendig en dartelt heel soepel over de treden. Charlie heeft een gek lang lijf. Hij komt veilig boven, maar naar beneden ziet er altijd wel wat ingewikkelder uit. Als ik toevallig zelf ook naar beneden loop, til ik hem meestal op, lijkt me beter voor die lange rug ook. Maar al met al denk ik dat ze een keer of drie, vier per week naar boven lopen, dus dat valt mee. Tosca misschien iets meer, die wil graag komen kijken wat ik aan het doen ben.
EchoMira
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Een normale hond met normale gewrichten die op een normale manier van een trap af komt is prima. Ook 50 keer per dag.

Maar sommige honden hebben gewoon een slecht gestel of gaan mentaal zo hard dat ze fysiek ook dingen breken.
Ik zie een waakse bull terrier bijvoorbeeld anders de trap afdalen dan een bescheiden whippetteefje.
En honden die toch ED gaan krijgen..nou ja, die laat je dan opereren en dan is het ook goed. Vrij kleine ingreep meestal.
Tamara
Posts in topic: 2

Bericht door Tamara »

Nicoline schreef: 22 apr 2022, 09:56
Tamara schreef: 22 apr 2022, 09:49 Van Cruts heb ik geleerd dat traplopen omhoog okay is, maar naar beneden moet echt met beleid want bij honden ontbreekt er een botje die klappen opvangt aan de voorhand?
@Crutz Ik leg het vast hartsikke krom uit, maar zoiets had jij volgens mij eens uitgelegd.
Maar dan zou het dus als je klappen voorkomt wel ok zijn? Colin mag van mij absoluut alleen stapvoets de trap af, pootje voor pootje, maar vraag me dus af of ik niet een beetje overdrijf daarin.
Ja, inderdaad, klappen voorkomen. Al vraag ik me af of de spieren ook klappen kunnen opvangen aan de voorhand.
Wat je met Colin doet is juist goed, beter het zekere voor het onzekere.
Afbeelding
Inge O
Posts in topic: 4
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Tamara schreef: 24 apr 2022, 07:48 Al vraag ik me af of de spieren ook klappen kunnen opvangen aan de voorhand.
Haha, ik mag hopen van wel, anders klapt je hele hond in elkaar :mrgreen: . Mede daarom is het allemaal niet zo'n ramp, een lichaam dient om gebruikt te worden en is daar miljoenen jaren op geslecteerd om dat probleemloos te laten verlopen. Neemt niet weg dat overmaat in dit soort gevallen (met veel kracht op de gewrichten) vooral op jonge leeftijd toch geen aanrader is.
Kruimel
Welke: IJslandse honden

Bericht door Kruimel »

En vooral voor zware jonge honden. Een vedergewicht zal er niet zo gauw last van hebben.
Afbeelding

Het duo Olie en Bol
kayleigh*
Welke: Oudduitse Herder Minou - Welsh corgi cardigan Nala

Bericht door kayleigh* »

Ik heb Kira en Minou gedragen tot het te zwaar werd. Nala wordt nu 's avonds naar boven getild en 's ochtends naar beneden.
Afbeelding
RIP Bonny 10-03-1999? - 06-04-2011
RIP Kira 09-03-2011 - 09-09-2021
RIP Minou 24-02-2016 - 16-07-2024
blondie

Bericht door blondie »

Ligt ook een beetje aan de trap denk ik.
In dit huis hebben we echt een hele steile trap, naar boven is geen probleem maar naar beneden destijds met Bluf vond ik het niet prettig. Zij had zichzelf dan hier wel eigen gemaakt dat ze ging sleeën :nocheer:
Ik poogde dan ook haar hier te verbieden om de trap op en af te gaan.
In het andere huis hadden we een gestoffeerde draaitrap naar beneden, daar kon ze gewoon met beleid op en af, wat ook moest want beneden was de achtertuin. En de slaapkamers waar ze ook lagen.
Plaats reactie