Tamara schreef: ↑24 apr 2022, 16:30
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben inmiddels een beetje gekalmeerd.
Ze gaat in bad straks. Mijn broer komt er zo aan en dan gaan we zoveel mogelijk teken verwijderen.
Even nog wat buren bellen voor een fijnere vlooienkam dan die ik in huis heb. Mijn broer heeft ook nog wat methodes bedacht. Die op haar oogleden worden lastig.
De Stronghold wil ik ook liever niet gebruiken, helemaal niet zelfs, maar als we er niet alles af krijgen dan haal ik het morgen denk ik wel op.
Ik zou niet wachten op "straks"... alles wat nu nog los zit kun je wegspoelen. Ga maar alvast douchen/badderen, inzepen, wegspoelen.. herhaaldelijk.. en veel.
Ook geen pretje maar je moet een kant op.
Gadver! Wat een toestand. Fijn dat jij gekalmeerd bent. Ik zou ook niet helemaal mijn relaxte zelf zijn hoor. Niet met een "normale hond" laat staan met een zogende teef.
Sterkte en succes, hopelijk gaan de meeste er in de douche al makkelijk af.
Scheren zou ik juist niet doen. Daarmee kun je de huid irriteren en wordt het gevoeliger en dat wil je juist niet.
Stronghold zou ik dan weer zo gebruiken. Vanuit de opvang heb ik al tig drachtige/ zogende poezen gezien die het gekregen hebben en nog nooit problemen. De pups zijn ook niet piepklein meer dus die pipet zou ik zelf sowieso geven eerlijk gezegd.
~Hakuna matata - ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet ~
Gatver, en wat bizar zeg! Hopelijk hebben de tips van het wassen en de vlooienkam geholpen
Ik snap dat je liever geen gif gebruikt, maar ik heb ook ooit Frontline gebruikt bij een zogende moeder(opvang)poes die hélemaal onder de teken zat, en haar kittens van 5 weken ook. Dat heeft geen problemen gegeven.
Laatst gewijzigd door Diana op 24 apr 2022, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is verschrikkelijk. Ze zitten goed vast. Mijn broer schat dat het er ongeveer 300 zijn.
We zijn met zijn tweeën meer dan een uur bezig geweest. Feta had er genoeg van op een gegeven moment.
Morgen toch maar gif. Ik zie geen andere oplossing.
Ik hou jullie op de hoogte. Bedankt allemaal voor het mee denken.
Met de nagels afkrabben ging ook niet. We hebben zelf van plastic een stuk met kleine gleuven gemaakt, dat werkte wel iets.
Tamara schreef: ↑24 apr 2022, 20:50
Het is verschrikkelijk. Ze zitten goed vast. Mijn broer schat dat het er ongeveer 300 zijn.
We zijn met zijn tweeën meer dan een uur bezig geweest. Feta had er genoeg van op een gegeven moment.
Morgen toch maar gif. Ik zie geen andere oplossing.
Ik hou jullie op de hoogte. Bedankt allemaal voor het mee denken.
Met de nagels afkrabben ging ook niet. We hebben zelf van plastic een stuk met kleine gleuven gemaakt, dat werkte wel iets.
;-((
Dan zou ik iets zoeken wat de vastzittende teken doodt. Stronghold doet dat dacht ik niet.
Ik ben blij dat je er rustig onder blijft. Ik zou het heeeeel erg naar vinden als mij dat overkwam met pups in huis.
Maar weet je wat het is? Er loopt niemand gevaar van die teken. Over een week lachen we erom.
Ik denk dat je gewoon met flink sop met hoofdluisshampoo van de apotheek en dan heel lang spoelen in heel warm water, misschien zelfs wel een marokkaanse haaroliebehandeling tussendoor en dan droog fohnen echt die teken wel dood hebt. Het is wel een hele klus. Die je misschien twee keer moet doen. Maar dan liggen ze overmorgen allemaal alweer heel schoon te genieten. En van Feta zie je dan nog steeds het Gühl-effect op dat witte kraagje.
Liever niet als niet nodig is natuurlijk maar Stronghold kan echt veilig bij drachtige en zogende honden.
Heb van aardig wat fokkers (ook persoonlijk) gehoord die altijd stronghold gebruiken ivm buitenkatten en hoge vlooiendruk. Of omdat het ook een prima middel is tegen spoelwormen waardoor moeder niet/nauwelijks wormen doorgeeft via melk en je zo juist de puppen veel later kan ontwormen. Ze geven dan bij 6 a 7 weken dracht.
Sterkte, ik snap heel goed dat dit een nachtmerrie scenario is Dat is het zonder een nest pupjes al
Joh, DDT is veilig op je nest.
Als veilig betekent dat ze dan niet meteen gehandicapt worden maar daarom is het gif er nog wel. En je wil je pups schoon afleveren.
Dat wil je gewoon niet. En ik doe het ook zo min mogelijk.
Ik vind gif in deze situatie ook veel te lomp. Je bent niet bezig met twee maanden teken voorkomen. Ze heeft duizend teken. Dat vraagt niet om dezelfde aanpak.
Ik zou echt gewoon lekker gaan baden en verplegen.
Als het vanavond niet kan dan moet het maar morgen. Gewoon met teken en al met de pups in de kist. Ja, het is vreselijk maar ritme is alles. Jouw gevoel over hygiene niet.
ik kom er niet goed uit of je nou wel of niet een bad al geprobeerd hebt? Dat zou toch het eerste zijn wat in mij opkomt... spoelen, wegspoelen..
niet stuk voor stuk proberen eraf te halen.
Nu ben je al weer uren verder en zitten er nog meer teken vast die je weg had kunnen spoelen, met een afwasmiddel desnoods.
maar wellicht snap ik het niet goed en is dat wel geprobeerd.
Nogmaals bedankt allemaal, het is fijn voor mij om de opties hier te lezen en te ovetwegen wat ik verder ga doen.
@Tara de pups zijn 5,5 weken oud.
Straks ga ik mijn eigen dierenarts nog even bellen om te kijken of zij nog iets kunnen betekenen.
Eigenlijk weet ik al wat ik ga doen, en dat is toch een tekendodend middel gebruiken. Feta zit echt helemaal onder, het is vreselijk. Gisteren heb ik haar in het zwembadje gewassen, ook crèmespoeling in laten trekken, en dan zie je dat het via de kop ook naar de rest van haar lichaam heeft verspreid.
Het zit ook op de oogleden en waarschijnlijk ook in het oor.
Ze was gisteren op een gegeven moment echt klaar met dat gepriegel aan haar oren en snoet. Soms krabte ik te hard of we trokken haren mee eruit, en wie weet hebben we sommige teken niet correct verwijderd waardoor de kop erin blijft steken. Dat was ook geen doen. Alleen onder narcose zou Fet haar kop volledig stil houden en dan ben je nog wel even bezig met verwijderen en zie je vast veel over het hoofd.
Wat het ook is: ik merk dat ik buiten bij elke graspol waar Fet aan snuffelt denk dat ze weer in een tekennest snuffelt. Het geeft voor mij wel even rust om te weten dat ze beschermd is.
In de 20+ jaar dat ik honden heb gehad en verzorgd heb ik dit nog nooit meegemaakt. Ik denk dat ik vanaf nu altijd panisch ga zijn voor tekennesten.
Gisteren aan de telefoon met de spoeddierenarts kon ik wel janken van de paniek, maar daarna werd ik kalm en bedacht ik hoe te handelen.
Nou, over een uur gaat de praktijk van mijn eigen DA open, dan bel ik meteen.
Het is echt ontzettend naar dit maar het komt goed. Ja, ze moeten eraf maar het levert heen direct gevaar op. Ik zou ook voor een tekendodend middel gaan, ze zitten op plaatsen waar je slecht bij kan of waar het voor Feta gewoon te pijnlijk of ongemakkelijk is om ze te verwijderen.
Ik heb het met Izzy ook een keer gehad, gewoon in onze tuin, het is bizar hoe snel ze vast kunnen gaan zitten en hoeveel het er zijn.
Hier nog iemand die niet zou twijfelen. Voor Feta veel en veel beter dat je ze er niet zelf afhaalt want het aantal kopjes dat blijft zitten zal niet te tellen zijn, en daar kan ze dan wel erg last van krijgen - niet van eentje, wel van 100. Wachten tot ze zelf afvallen vind ik ook niet meteen een aantrekkelijk idee.
Ze wegkrijgen met een simpel badje zie ik niet meteen gebeuren, dan zouden ze in Afrika onderstaand probleem ook niet hebben
De dierenarts heb ik net gebeld. Ze zei in ieder geval geen Stronghold (dit had ik zelf ook al opgezocht, het doodt geen teken die gehecht zijn); en ook geen Frontline Combo want dit helpt helemaal niks, zei assistente. Ze gaan het voor me uitzoeken en ik word erover terug gebeld.
bij mijn weten het enige wat helpt tegen vastgezogen teken is bravecto en dat wil je helemaal niet. de pups zijn 5,5 weken en zitten op vast voedsel neem ik aan? dan kan je stronghold of iets anders gewoon gebruiken want ze hoeven niet zonodig meer te drinken bij moeders.
Stronghold werkt niet tegen teken.
Ik zou toch ook voor een antitekenmiddel kiezen, dit is geen doen. Wat ellen en de birmanen zegt inderdaad, als de pups al richting de zes weken gaan zijn ze niet meer volledig aangewezen op moeders voor hun voeding… Je hoort zoveel spookverhalen over bravecto maar het is het enige dat echt goed werkt en persoonlijk heb ik nooit problemen ermee ervaren. Volgens de bijsluiter mag bravecto gewoon worden toegediend aan zogende teven.
Bij die kleintjes zijn ze goed zichtbaar en een enkele is goed te verwijderen. Daar zou ik me niet druk om maken. Nou ja, natuurlijk wel, maar je begrijpt wat ik bedoel.
Wat een ellende, zo veel en op zulke rottige plekken