Fayah: ze is er!

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Frootje
Posts in topic: 12
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Re: Fayah: ze is er! *week 1*

Bericht door Frootje »

Wat leuk dat Amy en Fayah elkaar zo leuk vinden. :I:
mijke
Posts in topic: 3

Bericht door mijke »

Oh die twee samen, wat zoet! :I:
Zamunda
Posts in topic: 29
Honden: 3
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Bericht door Zamunda »

Oh Fayah en Arlo, wat een leuk gezicht :I: . Maar met Amy is ook zo gaaf, ook dat filmpje met het samen kauwen op een speeltje, zo zoet :I: .
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Diana
Posts in topic: 190
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Ja, het is echt genieten dat ze ook bij mijn andere honden goed in de smaak valt en dat ze elkaar zo leuk bezig kunnen houden :lol1:
Afbeelding
Inge O
Posts in topic: 76
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Diana schreef: 01 mei 2022, 22:14 en dat ze elkaar zo leuk bezig kunnen houden :lol1:
Daaom vind ik doorsnee de puppenperiode een fluitje van een cent en alleen maar genieten (behalve 's avonds :oeps: ), het houdt elkaar allemaal bezig en als ik ook eens iets wil trek ik mijn pup uit de kast :engel: .
Diana

Bericht door Diana »

Inge O schreef: 02 mei 2022, 08:41
Diana schreef: 01 mei 2022, 22:14 en dat ze elkaar zo leuk bezig kunnen houden :lol1:
Daaom vind ik doorsnee de puppenperiode een fluitje van een cent en alleen maar genieten (behalve 's avonds :oeps: ), het houdt elkaar allemaal bezig en als ik ook eens iets wil trek ik mijn pup uit de kast :engel: .
Ja, het is echt veel makkelijker met andere honden erbij, dan zijn het minder handenbindertjes dan wanneer je een pup als enige hond hebt.
Het scheelt ook dat de deur hier de hele dag openstaat en dat ik dus niet constant met een pup naar buiten hoef te rennen als ik bepaald gesnuffel en gedraai zie, dat doet ze gewoon zelf.
Her ergste bijten en in mijn broek en pantoffels hangen is nu ook wel over, dus ik kan ook weer een beetje normaal rondlopen en dingen doen :mrgreen:
Afbeelding
Diana

Re: Fayah: ze is er! *week 2*

Bericht door Diana »

Fayah heeft echt ontdekt dat het toch wel leuk spelen is met Arlo, als hij maar in een kleine ruimte is waar hij niet als een idioot kan gaan rennen en Arlo heeft ontdekt dat ze heus niet zijn neus eraf bijt :F:

Afbeelding
Inge O

Bericht door Inge O »

Ze bijt ook wel héél zachtjes, zo te zien :mrgreen: .
Diana

Bericht door Diana »

Inge O schreef: 03 mei 2022, 09:17 Ze bijt ook wel héél zachtjes, zo te zien :mrgreen: .
Ja, we hebben goed geoefend met de bijtrem :lol1:
Meestal gaat dat best goed ja :E:
Afbeelding
Inge O

Bericht door Inge O »

Diana schreef: 03 mei 2022, 09:25
Inge O schreef: 03 mei 2022, 09:17 Ze bijt ook wel héél zachtjes, zo te zien :mrgreen: .
Denk je dat wat naar jou toe geldt ook geldt voor de andere honden? Dat is hier in ieder geval nooit zo ;-) .
Diana

Bericht door Diana »

Inge O schreef: 03 mei 2022, 09:27
Diana schreef: 03 mei 2022, 09:25
Denk je dat wat naar jou toe geldt ook geldt voor de andere honden? Dat is hier in ieder geval nooit zo ;-) .
Ik weet het niet, misschien heeft ze dat meer van Amy geleerd. Amy stopt met spelen als Fayah te wild wordt en steeds harder gaat bijten. Bij Mila bijt Fayah überhaupt niet zo wild.
Afbeelding
Inge O

Bericht door Inge O »

Ja, ik denk ook eerder dat ze zich afstemt op de tegenpartij, wie dat ook is. Honden hoeven daar naar mijn idee weinig in te leren want die bijtrem worden ze mee geboren (behalve de rassen waar hij doelbewust is weggefuckt), maar ze leren natuurlijk wel hoe hem minder of meer toe te passen naargelang de situatie het vraagt.
Diana

Bericht door Diana »

Inge O schreef: 03 mei 2022, 09:36 Ja, ik denk ook eerder dat ze zich afstemt op de tegenpartij, wie dat ook is. Honden hoeven daar naar mijn idee weinig in te leren want die bijtrem worden ze mee geboren (behalve de rassen waar hij doelbewust is weggefuckt), maar ze leren natuurlijk wel hoe hem minder of meer toe te passen naargelang de situatie het vraagt.
Ja, dat laatste voel ik haar ook doen als ze in mijn hand bijt, ze probeert echt uit hoe hard het nog acceptabel is. Ze sabbelt graag een beetje op mijn hand en dat kan ze nu ook heel zachtjes.
In het begin ging ze als een nietmachine met klapperende kaken op Arlo af en dat vond hij helemaal niks. Zodra hij dat kaakgeklapper hoorde, maakte hij zich snel uit de voeten :LOL: Bij Amy kon ze daarin wat verder gaan, maar als het te gek werd, bleef Amy gewoon stilstaan of liep weg. Nu doet ze dat kakenklappen bij Arlo ook niet meer echt en durft Arlo ook veel meer met haar.
Afbeelding
Inge O

Bericht door Inge O »

Hahaha, dat kakengeklapper van pups, en dat dan met die ienemienie tandjes, héél beangstigend ja :LOL: .
ranetje
Posts in topic: 39

Bericht door ranetje »

Diana schreef: 03 mei 2022, 09:41
Inge O schreef: 03 mei 2022, 09:36 Ja, ik denk ook eerder dat ze zich afstemt op de tegenpartij, wie dat ook is. Honden hoeven daar naar mijn idee weinig in te leren want die bijtrem worden ze mee geboren (behalve de rassen waar hij doelbewust is weggefuckt), maar ze leren natuurlijk wel hoe hem minder of meer toe te passen naargelang de situatie het vraagt.
Ja, dat laatste voel ik haar ook doen als ze in mijn hand bijt, ze probeert echt uit hoe hard het nog acceptabel is. Ze sabbelt graag een beetje op mijn hand en dat kan ze nu ook heel zachtjes.
In het begin ging ze als een nietmachine met klapperende kaken op Arlo af en dat vond hij helemaal niks. Zodra hij dat kaakgeklapper hoorde, maakte hij zich snel uit de voeten :LOL: Bij Amy kon ze daarin wat verder gaan, maar als het te gek werd, bleef Amy gewoon stilstaan of liep weg. Nu doet ze dat kakenklappen bij Arlo ook niet meer echt en durft Arlo ook veel meer met haar.
En zo leert ze heel veel van de grote honden :I:
Dat is bepaald een voordeel.
Bij jouw roedel in ieder geval wel :D
Afbeelding
Diana

Bericht door Diana »

ranetje schreef: 03 mei 2022, 15:54
Nou, eh, niet alleen maar :engel: Met wandelen voor mij wel een reden om haar in eerste instantie vooral samen met Mila mee te nemen :F:
Afbeelding
Inge O

Bericht door Inge O »

En omgekeerd zou Amy nooit mogen jagen hebben als ze het netjes van Mila had geleerd :engel: .

Of wacht, nee, dat kan niet volgens die kutstudie, het zijn niet de genen die het gedrag voor een groot deel bepalen :P . Hmmmm, waar heeft Amy dan dat jagen vandaan? Van jou, Diana (godin van de jacht :LOL: )?
ranetje
Posts in topic: 39

Bericht door ranetje »

Diana schreef: 03 mei 2022, 16:27
ranetje schreef: 03 mei 2022, 15:54
Nou, eh, niet alleen maar :engel: Met wandelen voor mij wel een reden om haar in eerste instantie vooral samen met Mila mee te nemen :F:
:lol1:

De juiste begeleiding leveren op de juiste momenten hoort er natuurlijk ook bij :P
Afbeelding
Diana

Bericht door Diana »

Inge O schreef: 03 mei 2022, 17:18 En omgekeerd zou Amy nooit mogen jagen hebben als ze het netjes van Mila had geleerd :engel: .

Of wacht, nee, dat kan niet volgens die kutstudie, het zijn niet de genen die het gedrag voor een groot deel bepalen :P . Hmmmm, waar heeft Amy dan dat jagen vandaan? Van jou, Diana (godin van de jacht :LOL: )?
Ja, onbewust heb ik Amy daartoe aangezet natuurlijk :LOL: Dat kan niet anders met zo'n naam!

Natuurlijk is het niet zo dat ze door alleen met Mila te gaan wandelen een kopie van Mila wordt ;-) Maar ze is avontuurlijk genoeg en zich door Amy op sleeptouw laten nemen, is wel weer het andere uiterste :F: Zodra ze een beetje kan luisteren, mag ze wel tegelijk met Amy mee hoor :engel:
Afbeelding
Inge O

Bericht door Inge O »

Diana schreef: 03 mei 2022, 18:22
Inge O schreef: 03 mei 2022, 17:18 En omgekeerd zou Amy nooit mogen jagen hebben als ze het netjes van Mila had geleerd :engel: .

Ja, onbewust heb ik Amy daartoe aangezet natuurlijk :LOL: Dat kan niet anders met zo'n naam!

Natuurlijk is het niet zo dat ze door alleen met Mila te gaan wandelen een kopie van Mila wordt ;-) Maar ze is avontuurlijk genoeg en zich door Amy op sleeptouw laten nemen, is wel weer het andere uiterste :F: Zodra ze een beetje kan luisteren, mag ze wel tegelijk met Amy mee hoor :engel:
Nee, door Amy op sleeptouw laten nemen is geen goed idee, ze zou zomaar niet-typische raseigenschappen kunnen laten ontluiken en dan krijgen die onderzoekers nog gelijk :mrgreen: .
Diana

Bericht door Diana »

Inge O schreef: 03 mei 2022, 18:27
Diana schreef: 03 mei 2022, 18:22

Nee, door Amy op sleeptouw laten nemen is geen goed idee, ze zou zomaar niet-typische raseigenschappen kunnen laten ontluiken en dan krijgen die onderzoekers nog gelijk :mrgreen: .
Inderdaad, ook dat, en dat gun ik ze natuurlijk niet :pffff: :P
Afbeelding
Inge O

Bericht door Inge O »

Maar, alle gekheid op een stokje, in die zin hebben die onderzoekers wel 'gelijk' : je kan bijna elke hond wel aan het jagen krijgen als hun motivatie daartoe maar voldoende aangewakkerd wordt, ook al zouden ze het niet meteen uit zichzelf bedenken.

Maar ik zet 'gelijk' tussen aanhalingstekens omdat dat net één van de grote tekorten van hun onderzoek is : ze houden totaal geen rekening met het feit dat alle rashonden als basis gewoon 'hond' zijn, waarbij de rastypische karaktertrekken volledig kunnen overruled (sorry, is geen NL's exacte vertaling voor) worden door verkeerde gewoontes en/of totaal verkeerde aanpak.
Als mensen met een Cavaliertje zo een vragenlijst kregen voorgeschoteld met de vraag of hun hond jachtgedrag vertoonde, en die zou als pup toevallig zijn opgegroeid met een Beagle, en de baasjes lieten alles maar begaan, dan is de kans inderdaad groot dat die mensen zouden invullen dat hun Cavalier joeg.

Wil dat zeggen dat de kans dat je zo'n Cavalier krijgt groot is? Nee, niet bij een normale aanpak en opvoeding.
Diana

Bericht door Diana »

Inge O schreef: 03 mei 2022, 18:45 Maar, alle gekheid op een stokje, in die zin hebben die onderzoekers wel 'gelijk' : je kan bijna elke hond wel aan het jagen krijgen als hun motivatie daartoe maar voldoende aangewakkerd wordt, ook al zouden ze het niet meteen uit zichzelf bedenken.

Maar ik zet 'gelijk' tussen aanhalingstekens omdat dat net één van de grote tekorten van hun onderzoek is : ze houden totaal geen rekening met het feit dat alle rashonden als basis gewoon 'hond' zijn, waarbij de rastypische karaktertrekken volledig kunnen overruled (sorry, is geen NL's exacte vertaling voor) worden door verkeerde gewoontes en/of totaal verkeerde aanpak.
Als mensen met een Cavaliertje zo een vragenlijst kregen voorgeschoteld met de vraag of hun hond jachtgedrag vertoonde, en die zou als pup toevallig zijn opgegroeid met een Beagle, en de baasjes lieten alles maar begaan, dan is de kans inderdaad groot dat die mensen zouden invullen dat hun Cavalier joeg.

Wil dat zeggen dat de kans dat je zo'n Cavalier krijgt groot is? Nee, niet bij een normale aanpak en opvoeding.
Exact. Bovendien schijnt dat er helemaal niet zozeer vragen over rastypisch gedrag in de enquête stonden (heb ik gelezen, ik heb de vragenlijst zelf niet gezien). Tja, als je vraagt aan eigenaren of hun hond wel eens blaft en dan concludeert dat ongeacht ras alle honden wel eens blaffen en dus daarom ras geen voorspeller is voor gedrag, kom je inderdaad gewoon uit bij overwegend typisch hondse gedragingen. Zou er gevraagd worden of de hond drijfgedrag vertoont of een ongekookt eitje heelhuids kan apporteren, dan zou de uitkomst wellicht ook heel anders zijn geweest.

En inderdaad, jagen is natuurlijk honds gedrag en Amy is altijd op zoek naar collega's, dus die zou dat best kunnen aanwakkeren, zeker bij een jonge hond die de wereld nog helemaal moet ontdekken :engel: Dat jagen is één ding, maar ook het veel ruimte nemen en de hoge mate van opwinding soms zijn niet direct dingen die Fayah van mij als voorbeeld hoeft te nemen van wat we gaan doen als we gaan wandelen.
Afbeelding
Inge O

Bericht door Inge O »

Diana schreef: 03 mei 2022, 20:19 Bovendien schijnt dat er helemaal niet zozeer vragen over rastypisch gedrag in de enquête stonden (heb ik gelezen, ik heb de vragenlijst zelf niet gezien). Tja, als je vraagt aan eigenaren of hun hond wel eens blaft en dan concludeert dat ongeacht ras alle honden wel eens blaffen en dus daarom ras geen voorspeller is voor gedrag, kom je inderdaad gewoon uit bij overwegend typisch hondse gedragingen. Zou er gevraagd worden of de hond drijfgedrag vertoont of een ongekookt eitje heelhuids kan apporteren, dan zou de uitkomst wellicht ook heel anders zijn geweest.
:boos: Nog erger dan ik al dacht. En dat verdient daar allemaal zijn geld mee :evil: .
Zamunda
Posts in topic: 29
Honden: 3
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Bericht door Zamunda »

Ik vond Arlo altijd al een zeer leuke hond maar van dit filmpje smelt ik helemaal, wat een heerlijk dier is het toch :I: .
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Plaats reactie