Wat is giftig en in welke vorm
-
- Posts in topic: 9
- Honden: 2
- Welke: Whippet en Lurcher
Wat is giftig en in welke vorm
Ik kreeg vragen waarop ik eigenlijk niet wist wat ik moest zeggen.
Zijn rozijnen zo dodelijk als google zegt?
Wat is nou echt het effect van vlooienmiddel op de hond?
Wat is een normale dag vasten en wat is orgaanschade?
Ik zelf heb een keer mijn honden vergiftigd gehad. Eerst de ene met spoed naar de dierenarts vanwege een insult en spierzwakte en toen ik terug wam stond de andere zwalkend bij de deur.
Die hadden waarschijnlijk in de struiken junkenpoep gegeten.
Wat moet je doen? Wat zijn de globale scenario's?
Het lijkt me goed om dat te verzamelen.
Zijn rozijnen zo dodelijk als google zegt?
Wat is nou echt het effect van vlooienmiddel op de hond?
Wat is een normale dag vasten en wat is orgaanschade?
Ik zelf heb een keer mijn honden vergiftigd gehad. Eerst de ene met spoed naar de dierenarts vanwege een insult en spierzwakte en toen ik terug wam stond de andere zwalkend bij de deur.
Die hadden waarschijnlijk in de struiken junkenpoep gegeten.
Wat moet je doen? Wat zijn de globale scenario's?
Het lijkt me goed om dat te verzamelen.
Re: Wat is giftig en in welke vorm
Jesses, wat naar van die vergiftiging van je twee honden destijds.
Ik houd mijn hart vast als het nest pups hier aan de klimop staat te snuffelen, of richting de klimop huppelt. Ik haal ze dan weg. Of het echt giftig is? Geen idee. Net zoals de bloem van een paardenbloem, daat liep een pup mee rond en ik trok het meteen uit de bek. Ik weet niet welk deel van paardenbloem je juist wel mag eten of niet
Goed topic dus!
Ik houd mijn hart vast als het nest pups hier aan de klimop staat te snuffelen, of richting de klimop huppelt. Ik haal ze dan weg. Of het echt giftig is? Geen idee. Net zoals de bloem van een paardenbloem, daat liep een pup mee rond en ik trok het meteen uit de bek. Ik weet niet welk deel van paardenbloem je juist wel mag eten of niet
Goed topic dus!
-
Voor zover ik het begrijp is het vooral de laag op de schil van een druif/rozijn. Die is natuurlijk beschermend bedoeld en kan redelijk giftig zijn waarbij minimale waarden eigenlijk niet gelden.
Maar alle druiven en rozijnen die gewassen zijn zijn dan weer relatief veilig en niet elke hond is even gevoelig.
Ik denk dat zelf aan landbouwgif. Maar dat verklaart niet waarom mensen wel gewoon een handvol rozijnen kunnen eten en daar helemaal niets van merken.
Kennelijk hebben we toch en ander proces dan een hond.
- Diana
- Posts in topic: 1
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Mijn tuin staat vol oleandersTamara schreef: ↑10 mei 2022, 22:03 Jesses, wat naar van die vergiftiging van je twee honden destijds.
Goed topic dus!
Van paardenbloemen wist ik niet eens dat dat niet goed zou zijn.
- Lothian
- Posts in topic: 5
- Honden: 3
- Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
- Contacteer:
Lucca heeft een paar maanden geleden 3 dikke repen extra pure chocolade opgegeten. Scenario is dan met gierende banden naar de dierenarts en laten braken. Alledrie de honden, want ik wist 98% zeker dat het Lucca was geweest en er was 2% kans dat het 1 van de mannen was geweest. En vervolgens actieve kool (dwang)voederen aan de hond die chocolademelk kotste.
Daarna nog 48 uur je hond in de gaten houden want de theobromine wordt via de blaas heel makkelijk opgenomen en dan kan je hond zich opnieuw vergiftigen. Liggen ze alsnog dood in de mand, anderhalve dag nadat je ze de chocola hebt laten uitkotsen.
Voel me nog altijd een erg slechte baas dat ik dit heb laten gebeuren. Ik was, en ben, het niet gewend, van die vreetstrooptochten, en het is ook compleet over sinds Lucca aan de schildkliermedicatie zit. Maar toen was ik kennelijk niet alert genoeg.
In de categorie overig: maïskolven kunnen een dodelijke verstopping geven. Echt zo één waar je misschien niet aan denkt.
Daarna nog 48 uur je hond in de gaten houden want de theobromine wordt via de blaas heel makkelijk opgenomen en dan kan je hond zich opnieuw vergiftigen. Liggen ze alsnog dood in de mand, anderhalve dag nadat je ze de chocola hebt laten uitkotsen.
Voel me nog altijd een erg slechte baas dat ik dit heb laten gebeuren. Ik was, en ben, het niet gewend, van die vreetstrooptochten, en het is ook compleet over sinds Lucca aan de schildkliermedicatie zit. Maar toen was ik kennelijk niet alert genoeg.
In de categorie overig: maïskolven kunnen een dodelijke verstopping geven. Echt zo één waar je misschien niet aan denkt.
Laatst gewijzigd door Lothian op 10 mei 2022, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
- Lothian
- Posts in topic: 5
- Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
- Contacteer:
Mijn tuin staat trouwens vol vingerhoedskruid en ik heb ongetwijfeld giftige kamerplanten. Ik ga er, vast naïef, van uit dat een normale hond dat niet gaat lopen opvreten.
- annnie
- Welke: Welsh Corgi Cardigan - Hongaarse straatfik - Galgo
Ik vind xylitol eng. Annie heeft een ding voor kauwgom van straat pulken. Spuugt ze gelukkig ook braaf uit. Die zooi zit in van alles. Ontbijtkoek bijvoorbeeld wat mensen gebruiken als bescherming als Fikkie iets scherps opheeft. Werkt niet tegen kippenpootjes en gaat'ie nog dood aan de xylitol ook.. Het is trouwens ook smerig
- Doyaquba
- Welke: Boxers
Toch fijn dat jij het hebt meegemaakt en gevraagd, hoeven wij dat niet meer te doen mocht het gebeurenZinodo schreef: ↑10 mei 2022, 22:30Ja, zo doe ik dat ook.
Maar ik heb ook honden die een lege vleesverpakking nauwkeurig gaan uitlikken terwijl mijn schoonouders hun hond nog niet eens in de gaten heeft dat de kilo kvv die op het aanrecht staat te ontdooien in 2 lagen plastic gewikkeld is. Tsja.
Daarentegen heb ik wel een hond die op een flesje glijmiddel heeft staan kauwen waardoor ik de dierenarts moest bellen om het te vertellen, ik hoorde het hele praktijk erachter giechelen, om vervolgens keilang aan de telefoon te hangen terwijl zij weer het gifcentrum moesten bellen om te dubbelchecken........ bedankt, Nomi. dus, glijmiddel op siliconebasis is veilig.
- Suzanne
- Posts in topic: 2
- Welke: Havanezers
Ik vind dat ook altijd lastig met "gewone" dingen. Ze snoepen hier van alles mee. Een tomaatje, een klokhuis (hoorde laatst pas dat dat niet mag) een stukje ui wat valt als ik het snijdt, een druifje
- runninggirl
Het is onbekend en het verschilt blijkbaar per hond hoe snel er vergiftiging optreed. Ik zou het risico gewoon niet nemen met druiven en rozijnen...
https://vcahospitals.com/know-your-pet/ ... ng-in-dogs
Ik heb het opgezocht: de paardenbloem is idd niet vreselijk giftig, van het blad wist ik wel dat het eetbaar is, maar het sap van de stengel is licht giftig (voor de mens). Voor de hond weet ik het niet.
Klimop ga ik ook niet meer uit bekjes trekken. Het is licht giftig en alleen als je veel binnen krijgt, dacht ik te lezen.
Paardenvijgen vind ik ook zoiets... daar eet Lanai graag van en ze is er gelukkig nog nooit ziek van geworden, maar het kan schadelijk zijn.
Klimop ga ik ook niet meer uit bekjes trekken. Het is licht giftig en alleen als je veel binnen krijgt, dacht ik te lezen.
Paardenvijgen vind ik ook zoiets... daar eet Lanai graag van en ze is er gelukkig nog nooit ziek van geworden, maar het kan schadelijk zijn.
Ik heb wel een hele gekke anekdote. Mijn vroegere buurman een huisarts voerde zijn steenbrakken elke dag een doosje rozijntjes die ze dan vakkundig zelf gingen openen. Zij kregen van die ouderwetse rode kartonnen doosjes rozijnen. Keer op keer een doosje per hond en minstens één keer per dag. Achteraf te bizar maar wisten zij veel in die tijd.
Die hondjes Niekie en Floortje werden overigens gewoon 13 jaar ofzo. Ze gingen pas dood helemaal grijs en blind. Dus stokoud.
Mijn honden vertrouw ik volledig in de tuin en met kamerplanten.
Regelmatig vergeet ik een doosje bonbons op tafel en die staat er smorgens nog. Ze vreten alles wat eetbaar is maar niks dat giftig is lijkt.
Die hondjes Niekie en Floortje werden overigens gewoon 13 jaar ofzo. Ze gingen pas dood helemaal grijs en blind. Dus stokoud.
Mijn honden vertrouw ik volledig in de tuin en met kamerplanten.
Regelmatig vergeet ik een doosje bonbons op tafel en die staat er smorgens nog. Ze vreten alles wat eetbaar is maar niks dat giftig is lijkt.
Met een kleine hond zou ik veel alerter zijn dan met een grote. Ik let wel op met sommige planten. Mijn kamerplanten zijn sowieso niet giftig. Niet voor Fred maar omdat een van mijn katten graag op blaadjes kauwt.
Blad van struiken en bepaalde kruiden laat ik de honden zelf uitzoeken. Soms check ik wel als ik het niet vertrouw zoals laatst toen Aak misselijk was en zelf in de tuin begon te zoeken naar groen om te vreten. We kunnen dan beter naar het grasveld lopen, maar nu had hij de bladeren van de Hartgespan naar binnen gewerkt.
Wist wel dat het een medicinaal kruid was, maar effect op honden vond ik wat eng. Maar blijkbaar goede keuze van hem. Grotendeels spuugde hij het later weer uit, maar een van de kenmerken is dat het slijmoplossend werkt.
Ik laat het tegenwoordig maar gaan, want buiten ook soms opgezocht welk blad ze niet te versmaden vonden en telkens planten die een bepaalde geneeskrachtige werking hadden
Avocado geef ik niet, maar later las ik dat alleen de pit en de schil giftig zijn en niet het vruchtvlees, maar ik neem de gok liever niet.
Verder niet giftig, maar ik heb per abuis een keer te veel hardgekookte eieren aan 1 hond gevoerd.. die had daar behoorlijk veel last van, arm dier. Ik had advies van dierenarts om een bepaald dieet te voeren iets verkeerd begrepen
Chara heeft een flink aantal keren kans gezien de plastic zakjes waar haar voer in zat naar binnen weten te werken. We hadden dat pas door toen het eruit kwam. Bloedlink en eng idee, dus nu zijn we er super alert op en gooien direct alles weg ipv even in de gootsteen het te laten liggen.
Wist wel dat het een medicinaal kruid was, maar effect op honden vond ik wat eng. Maar blijkbaar goede keuze van hem. Grotendeels spuugde hij het later weer uit, maar een van de kenmerken is dat het slijmoplossend werkt.
Ik laat het tegenwoordig maar gaan, want buiten ook soms opgezocht welk blad ze niet te versmaden vonden en telkens planten die een bepaalde geneeskrachtige werking hadden
Avocado geef ik niet, maar later las ik dat alleen de pit en de schil giftig zijn en niet het vruchtvlees, maar ik neem de gok liever niet.
Verder niet giftig, maar ik heb per abuis een keer te veel hardgekookte eieren aan 1 hond gevoerd.. die had daar behoorlijk veel last van, arm dier. Ik had advies van dierenarts om een bepaald dieet te voeren iets verkeerd begrepen
Chara heeft een flink aantal keren kans gezien de plastic zakjes waar haar voer in zat naar binnen weten te werken. We hadden dat pas door toen het eruit kwam. Bloedlink en eng idee, dus nu zijn we er super alert op en gooien direct alles weg ipv even in de gootsteen het te laten liggen.
M'n ex heeft een grote witte tafeldruif in de tuin. De honden oogsten die zelf, Jaap ook toen die daar woonde. Maar echt kilo's en kilo's, zo verschrikkelijk veel dat ze de winter met een goed pak spek in gaan. Hij wist ook van niks en ziet er nu het nut niet van in ze tegen te houden. Mijn druif draagt dit jaar vast nog niet veel vrucht, maar de honden mogen daar best wat van snoepen.Marc schreef: ↑11 mei 2022, 08:04 Ik heb wel een hele gekke anekdote. Mijn vroegere buurman een huisarts voerde zijn steenbrakken elke dag een doosje rozijntjes die ze dan vakkundig zelf gingen openen. Zij kregen van die ouderwetse rode kartonnen doosjes rozijnen. Keer op keer een doosje per hond en minstens één keer per dag. Achteraf te bizar maar wisten zij veel in die tijd.
M'n huskymixen zijn gestoord gek op paprika, die happen samen zo een hele weg. Allium en avocado krijgen ze met mate. Zus is dol op rauwe zoete aardappel, als ze die kan jatten eet ze een hele op. Gewone aardappel versnippert ze alleen.
Sjaak mag nooit niks, die is te klein.
Een tijdje terug hadden ze hier 's nachts een pot hazelnootpasta van het aanrecht gehaald en die was kapot gevallen. 's Ochtends vond ik de scherven, zelfs een met een beetje bloed er aan Paniek natuurlijk, maar voor zover ik kon zien was hij compleet en ik vertrouw er bij deze honden op dat ze niets oneetbaars eten. Gelukkig lagen er al dezelfde dag een hoop pastakleurige, zoet ruikende drollen in de kamer. Drie dagen later was ik pas weer gerust.
Kennis van me heeft van de week haar teckel van vijf jaar oud moeten laten inslapen. Waarschijnlijk omdat ze gevreten heeft van de voeding voor hortensia’s.
- kayleigh*
- Welke: Oudduitse Herder Minou - Welsh corgi cardigan Nala
Kira heeft als pup zijnde een halve bonbonblock reep opgegeten. Gelukkig goed gegaan.
De dames zijn hier gek op paprika, maar krijgen ze met mate.
Nala vreet alles van straat en ook kauwgum, wat ik hier lees. Ga ik toch maar eens wat beter in de gaten houden. Die wist ik niet!
De dames zijn hier gek op paprika, maar krijgen ze met mate.
Nala vreet alles van straat en ook kauwgum, wat ik hier lees. Ga ik toch maar eens wat beter in de gaten houden. Die wist ik niet!
RIP Bonny 10-03-1999? - 06-04-2011
RIP Kira 09-03-2011 - 09-09-2021
RIP Minou 24-02-2016 - 16-07-2024
- Célie
- Honden: 1
- Welke: Old english bulldog
- Contacteer:
Nou al mijn honden eten altijd mijn klokhuis op hoor en er is er nog nooit 1 aan overleden, zijn echt de appelpitjes die (zonder klokhuis dus) giftig zijn maar dan moeten het dus echt heeeeeeeeeel veel pitjes zijn. Maar in het klokhuis zelf zit weer een stofje die juist beschermd tegen het gif.
- Gudrun
- Honden: 10
- Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer
Hier zijn de kinderen erger geweest in het zichzelf vergiftigen dan de honden.
Maar dat krijg je als je als 5-jarige zelfpluk paddenstoelensoep voor je zusje van 3 maakt en die dat nog op eet ook.
Of bessensap van lonicera.
Alleen Kika (uiteraard) tot nu toe, een keertje obstructie door ???? en een keertje rijzend brooddeeg voor croissantjes... ze zwol zienderogen op dus dat werd ook spoeddierenarts om te laten braken. Daar kwam toen naast dat deeg ook nog een zakdoek en iets onbestemd harigs uit en een stuk rubberzool.
Gelukkig lijkt ze (afkloppen) dat stadium voorbij nu.
Oh ja en Richaartje ooit iets van chocolade, 30 gram puur voor hondje van 4 kilo, dat werd ook even dierenarts, gelukkig erg snel bij.
Maar dat krijg je als je als 5-jarige zelfpluk paddenstoelensoep voor je zusje van 3 maakt en die dat nog op eet ook.
Alleen Kika (uiteraard) tot nu toe, een keertje obstructie door ???? en een keertje rijzend brooddeeg voor croissantjes... ze zwol zienderogen op dus dat werd ook spoeddierenarts om te laten braken. Daar kwam toen naast dat deeg ook nog een zakdoek en iets onbestemd harigs uit en een stuk rubberzool.
Oh ja en Richaartje ooit iets van chocolade, 30 gram puur voor hondje van 4 kilo, dat werd ook even dierenarts, gelukkig erg snel bij.
- Suzanne
- Posts in topic: 2
- Welke: Havanezers
Ah kijk, dat is goed om te weten. Ik vind vaak ook her en der een pitje terug op de grond, dus die tuffen ze uitCélie schreef: ↑11 mei 2022, 15:44Nou al mijn honden eten altijd mijn klokhuis op hoor en er is er nog nooit 1 aan overleden, zijn echt de appelpitjes die (zonder klokhuis dus) giftig zijn maar dan moeten het dus echt heeeeeeeeeel veel pitjes zijn. Maar in het klokhuis zelf zit weer een stofje die juist beschermd tegen het gif.
De witte herder van mijn zoon eet de stengels van paardenbloemen.
De gele bloem of de pluizenbol haalt zij er af en de rest gaat naar binnen.
Zij doet het al jaren en problemen met de gezondheid zijn er niet.
Rana was vaak met ons in september in de wijngaarden in Frankrijk.
Er liggen dan trossen druiven op de grond.
Ze heeft hele trossen druiven met smaak gegeten.
Nooit problemen gezien.
Kennelijk verschilt het ook per hond wat kan en wat niet?
Ita en Claire raken geen druiven aan.
Misschien weten ze dat zij er beter niet aan kunnen zitten.
De gele bloem of de pluizenbol haalt zij er af en de rest gaat naar binnen.
Zij doet het al jaren en problemen met de gezondheid zijn er niet.
Rana was vaak met ons in september in de wijngaarden in Frankrijk.
Er liggen dan trossen druiven op de grond.
Ze heeft hele trossen druiven met smaak gegeten.
Nooit problemen gezien.
Kennelijk verschilt het ook per hond wat kan en wat niet?
Ita en Claire raken geen druiven aan.
Misschien weten ze dat zij er beter niet aan kunnen zitten.
- Kells
- Posts in topic: 8
- Welke: Ierse Setters
O jee, dat is wel heel erg!Gudrun schreef: ↑11 mei 2022, 16:56 Hier zijn de kinderen erger geweest in het zichzelf vergiftigen dan de honden.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
-
Ik kan me sowieso niet zoveel gevallen herinneren waarin honden echt dood gegaan zijn.
Maar daarom is het natuurlijk nog wel een medisch probleem. Het is maar de vraag of een hond met kwiknieren nog de oude wordt.
Ik vind het voorkomen wel waard.