Honden als alleenwonende

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Loraine
Posts in topic: 3
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Re: Honden als alleenwonende

Bericht door Loraine »

Ik ben volledig afgekeurd dus werken is hier geen factor geweest in de aanschaf van mijn honden.
En sinds ik nooit heb samengewoond was dat ook geen factor ten tijde vd aanschaffen.
Wel heb ik gewacht tot ik een benedenwoning had, simpelweg omdat ik op slechte dagen de energie niet heb om 3-6x per dag de trap(pen) af en op te gaan.
Nu is het op heel slechte dagen een kwestie van honden in de tuin of even op het strookje gras voor de deur uitlaten, op wat minder slechte dagen naar het uitlaatveld en weer terug.
Duurt het langer dan een dag of 3 dan regel ik dat er iemand ze even uitlaat voor me, al is het maar 1x per dag 20 minuten zodat ze er even (extra) uit komen en wat extra aandacht krijgen.

Toen ik nog werkte was het vnl parttime, meestal was ik dan maximaal 6-7 uur per dag van huis afhankelijk van waar ik werkte.
In principe had dat, gecombineerd met een uitlater/oppas, prima gekund om toen een hond te hebben maar mijn huisvesting was er niet geschikt voor.

De periode dat ex en ik samen waren (voodat ik Dívka had) liet zij Mahdu regelmatig uit en bleef hij ook weleens daar logeren.
Gewoon omdat zij knettergek met hem was (en is).
Tegenwoordig heeft ze haar eigen hond en wanneer ik daar ben neem ik hem mee wanneer de mijne uit moeten, of ik er met twee of drie loop maakt met dat kleine spul toch niet uit.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Gollum
Posts in topic: 1

Bericht door Gollum »

Toen ik nog 32 uur werkte, Gollum had en alleen kwam te staan, heb ik eerst een tijdje een uitlaatservice ingeschakeld. Na een aantal nare ervaringen heb ik die opgezegd. Voor het werk ging ik dan een uur lopen en na het werk ging ik niet meer de deur uit zonder hond. Gollum redde dat wel, al vond ik het niet ideaal. Later kwam er een man bij en twee honden met verlatingsangst en hebben we altijd oppas geregeld. Nu weer alleen met Doos is het eigenlijk heel makkelijk, ik doe twee halve dagen in de week vrijwilligerswerk en Doos kan echt heel erg goed alleen blijven, en ze kan heel erg goed overal mee naartoe als ik nog weg wil. Ideaal hondje.
Afbeelding
Random

Bericht door Random »

Ik begrijp de koppeling met alleenwonende niet zo.
Zou ik full time werken in een reguliere baan, dan zou ik ook geen hond nemen, maar 2 katten uit 1 nest.
Zoiets: ( de broertjes kat die ik mijn dochter cadeau heb gedaan.)

Afbeelding

Maar nu, ik ben een alleenwonende met een totaal gelukkig hondje voor wie ik zeeën van tijd heb en van wie ik vrijwel nooit langer dan een paar uurtjes gescheiden ben.
Nanna

Bericht door Nanna »

Als ik alleen was kocht ik een paar pestkopperige Siamezen.
Het zijn verder precies honden alleen in kattenverpakking. En ze verharen amper.
Ik vind ze heerlijk.

Afbeelding
Loraine

Bericht door Loraine »

Zinodo schreef: 15 mei 2022, 10:53
Loraine schreef: 14 mei 2022, 12:11 Ik ben volledig afgekeurd dus werken is hier geen factor geweest in de aanschaf van mijn honden.
En sinds ik nooit heb samengewoond was dat ook geen factor ten tijde vd aanschaffen.
Wel heb ik gewacht tot ik een benedenwoning had, simpelweg omdat ik op slechte dagen de energie niet heb om 3-6x per dag de trap(pen) af en op te gaan.
Nu is het op heel slechte dagen een kwestie van honden in de tuin of even op het strookje gras voor de deur uitlaten, op wat minder slechte dagen naar het uitlaatveld en weer terug.
Duurt het langer dan een dag of 3 dan regel ik dat er iemand ze even uitlaat voor me, al is het maar 1x per dag 20 minuten zodat ze er even (extra) uit komen en wat extra aandacht krijgen.

Om heel eerlijk te zijn vind ik dit wel erg magertjes. Ik had een kat genomen als ik in jouw schoenen had gestaan. Of een paar leuke cavia's of een vogeltje.
Ik heb het over slechte en minder slechte dagen, de goede heb ik niet benoemd.
Maar hé, als jij gelijk vindt dat ik maar katten had moeten nemen; be my guest. :E:
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 9
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Tineke schreef: 15 mei 2022, 12:52 Het gaat denk ik ook niet om alleenwonend maar om de tijd die er voor een hond is.
Een gezin met vijf mensen waar de hond hele dagen alleen zit is niet minder eenzaam dan bij een alleenwonende.
En als er wel mensen thuis zijn die je structureel negeren ben je als hond ook gewoon alleen.
EchoMira
Posts in topic: 9
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Zelfs toen ik scheel zag na de eerste corona kon ik op de fiets stappen en langzaam over de dijk fietsen. Moest het alleen niet waaien want dan ging ik achteruit. :mrgreen:
En ik heb inderdaad goed opgevoede honden zich dan niet debiel gedragen.
Marc

Bericht door Marc »

Ik ben iemand die zijn honden enorm kan negeren. Maar daar staat tegenover dat wij ze heel veel aandacht geven gedurende de avond en ook lang en veel met ze op pad zijn. In huis zijn ze er gewoon. Ik speel niet met ze. Ik negeer ze vrijwel compleet. Daar staat dan tegenover dat de deur bijna altijd op staat. Er een grote tuin is vol leven en dieren en ze alles mogen. Bas slaapt echt veel door haar leeftijd. Guus ligt uren buiten op een tuinstoel en waakt. Maakt ruzie met de buurhonden. Jaagt op muizen en amuseert zich prima. Ze liggen dus niet verplicht binnen genegeerd te worden in een mandje. Maar ik ben dus tussen de wandelingen door en buiten de avond helemaal niet met ze bezig. Ze zijn trouwens ook helemaal niet met elkaar bezig en ik ben persoonlijk van mening dat een hond vrijheid nodig heeft om zichzelf te zijn. Ik ken heel veel honden van hele fanatieke baasjes die de hele dag met hun hond bezig zijn. En ik vind die honden niet leuk. Ze kijken je de hele dag aan om te zien wat je van ze wil en of er nog wat te halen is. Ik vind die honden lijken op mensen achter een gokautomaat....een enkele focus en geen enkele eigenheid meer. Mijn honden amuseren zichzelf.

En ik wandel dus echt enorme einden op de meest prachtige plekken. Altijd los en ze mogen alles. Rennen zwemmen rollen etc.

Ik begeleid ze alleen maar. Mijn tuin is groter dan welk wolven verblijf ook in de dierentuin plus de wandelingen en de gezelligheid in de avonduren denk ik dat ze absoluut niks tekort komen. Ik ben enorm blij dat ik niet nodig ben om de honden happy te maken. Dus alleen laten is ook schijtgemakkelijk bij mijn honden. Als ik er ben doen ze precies hetzelfde. Lekker bezig met hun hondendingen en leventje.
Nanna

Bericht door Nanna »

Hier loop ik ook écht niet de hele dag naar die honden te kijken. Zou ook saai zijn want ze slapen. We doen allemaal gewoon ons eigen ding.
Maar als we zonder honden weg zijn dan weet ik zeker dat ze niet ‘heerlijk slapen’. Met mooi weer heb ik de deur naar de tuin open en de poort op slot als ik even weg ben. Geheid dat ze rechtop achter die poort wachten tot ik mijn vette neus weer laat zien.
Want de roedel moet wel compleet in hun ogen.
Loraine

Bericht door Loraine »

Wanneer ik weg ben zit Mahdu in de vensterbank te wachten tot ik thuis kom, hij negeert alles en iedereen want hj zou maar eens missen dat hij mij terug ziet komen. :Q:
Dívka zit apart achter in het huis, die tettert op alles wat ze hoort en ziet, al is het maar een schaduw van een vallend blaadje.
Daarbij naait ze zich zodanig op dat ze uiteindelijk hysterisch blijft tetteren en gewoon niet meer stopt en Mahdu doet dan gezellig mee. :x
Nu ze apart zit is ze vrijwel stil en als ze eens keft is ze ook zo weer rustig.
Tineke schreef: 15 mei 2022, 13:10
Loraine schreef: 15 mei 2022, 11:56
Zinodo schreef: 15 mei 2022, 10:53

Om heel eerlijk te zijn vind ik dit wel erg magertjes. Ik had een kat genomen als ik in jouw schoenen had gestaan. Of een paar leuke cavia's of een vogeltje.
Ik heb het over slechte en minder slechte dagen, de goede heb ik niet benoemd.
Maar hé, als jij gelijk vindt dat ik maar katten had moeten nemen; be my guest. :E:
Als het vaker voorkomt en jij wist dat van te voren vind ik het ook wel magertjes.
Rens ,een vriendin van ons , kan helemaal niet lopen nu na een val en een grote wond daarbij opgelopen.
Jan een dag, ik een dag en zo doen alle vrienden een dag en lopen de honden elke dag een grote ronde en aandacht verzorgt Rens zelf.
Is zeker niet makkelijk om het allemaal geregeld te krijgen maar daar hebben die honden tenslotte ook niet om gevraagd.

En je kunt ook dan nog honden nemen die bij je situatie passen , oudere die met minder beweging toe kunnen ipv jonge energieke honden.
Of je geeft jezelf een trap onder je hol op mindere dagen en gaat erop uit.
Maar je weet niet hoeveel slechte en zeer slechte dagen ik heb en hoe vaak dat meer dan 1-3 dagen duurt (for the record: 2-3x per maand 1 dag, ±2x per jaar langer dan 2 dagen).
Net zoals je niet weet dat ze, als het maar ff kan, meer beweging krijgen dan het dichtstbijzijnde uitlaatveld, al is het maar rauzen op het omheinde losloopveld terwijl ik daar bij zit te komen en bij thuiskomst mijn bed in duik.

Overigens is die super energieke hond er één die nu pas toe is aan dagelijks grotere activiteiten mentaal gezien.
Tot nu toe was het om de dag actief bezig zijn en de andere dag alles even laten verwerken, bijkomen, korte rondjes lopen en kleine dingetjes doen in en om huis.
Haar rustdagen zijn ook mijn bijtankdagen waardoor er veel minder slechte dagen zijn dan voorheen want genoeg rust tussendoor. 😉

De minder actieve hond (Mahdu) is meer dan tevreden met 4-5x daags een blokje om zolang hij in en om huis mag aanklooien.
Uiteraard gaat hij vrijwel altijd mee (tenzij ik ga fietsen met Dívka) al dan niet met zijn buggy omdat hij met warmer weer (zoals nu) gewoon niet verder kan dan het eind vh blok zonder bijna te bezwijken. :ugh:
Maar hij gaat er tussendoor geregeld een stukje uit, ff snuffelen, ontlasten etc en wanneer ik zie dat hij het zwaar krijgt gaat hij terug de buggy in.
De buggy is er ook gekomen juist omdat we ons constant aan hem moesten aanpassen waardoor de ander weer net tekort kwam of hij met een sneu bekkie achter het raam zat te wachten omdat hij ook mee wilde waardoor ik met een soort schuldgevoel wegging.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Nanna schreef: 15 mei 2022, 13:43 Hier loop ik ook écht niet de hele dag naar die honden te kijken. Zou ook saai zijn want ze slapen. We doen allemaal gewoon ons eigen ding.
Maar als we zonder honden weg zijn dan weet ik zeker dat ze niet ‘heerlijk slapen’. Met mooi weer heb ik de deur naar de tuin open en de poort op slot als ik even weg ben. Geheid dat ze rechtop achter die poort wachten tot ik mijn vette neus weer laat zien.
Want de roedel moet wel compleet in hun ogen.
Mijn honden zijn echt super makkelijk met alleen laten. Ze krijgen een koekje en lopen al weg voor ik de deur uit ben. Ze kijken me niet eens na. Bas ligt alweer in haar mandje voor ik de deur op slot heb en Guus loopt in elk geval weg van me na het snoepje. Als ik thuis kom slapen ze soms zo diep dat Guus me niet hoort en zich te pletter schrikt als ik in de kamer sta. Ik ken hem als ik thuis ben niet zo. Dus het lijkt wel alsof hij alleen veel rustiger is en dieper kan slapen. Als ik thuis ben volgt hij mij en dat lijkt me vermoeiend voor hem.

Mijn honden zijn natuurlijk absoluut geen herders al zit er een paar procent Duitse herder in Guus 😇

Bas is een terriër. Die maakt niks de pis meer lauw. En ze komen uit Spanje. Dus Bas heeft sowieso lang geen eigenaar gehad. Op straat niet en minimaal een dik jaar in het asiel ook niet. Guus heeft denk ik in een tuin gezeten gezien zijn gebrek aan huismanieren en zijn drang om uren in de tuin te willen zijn. Ook in de avond als wij op de bank zitten ligt hij rustig twee uur op de tuinmeubelen.

Dus ik heb gewoon heel onafhankelijke honden. Gekke is wel dat ze extreem trouw zijn en super goed luisteren en ons buiten geen seconde uit het oog willen verliezen.

Ik hemel ze misschien erg op maar ze zijn echt zulke ideale lieve fijne honden. Ik mag in mijn handjes knijpen met die twee en eigenlijk ben ik stom dat ik ze niet een keer een pup laat opvoeden. Wij denken echter dat Bas gewoon nog 5 jaar meegaat en ik wil geen drie honden.
Nanna

Bericht door Nanna »

Ja het zal van hond tot hond schelen. Ik heb natuurlijk herders en daar zit het de roedel bij elkaar houden en het opletten in het bloed.
Als je toch in je eentje een hond wilt die vrij lang alleen moet zijn zou ik kijken naar een oudere hond van een schijtmakkelijk ras.
Nicoline

Bericht door Nicoline »

Denk dat dat allemaal aan allerlei factoren kan liggen, en wie weet zouden je honden ook liggen slapen als je wel thuis zou zijn, 6 uurtjes slapen als er op andere momenten veel met de honden gedaan wordt is ook niet zo gek toch? Misschien hebben ze die rust juist ook wel nodig, ipv dat het verveling is.
Ik ben ook alleen en werk is geen probleem, maar waar ik wel eens aan denk is dat Colin z’n wereldje zo klein is. We zijn het grootste deel van de tijd met z’n tweeën en dan vraag ik me wel eens af of ik wel genoeg voor hem ben. Maar tegelijkertijd is hij ook heel eenkennig naar mensen toe, het heeft bij sommige van mijn vrienden ook wel even geduurd voordat hij ze echt vertrouwde en accepteerde, en ja heeft hij ook wel wat hondenmaatjes maar dat is oppervlakkig. Ach misschien vermenselijk ik hem ook teveel nu.
Pendrag

Bericht door Pendrag »

Ik vond honden hebben zonder partner geen probleem eigenlijk. Ze hadden het toen goed genoeg. Maar ik bleek het op slechte dagen niet te redden met een schop onder mijn kont. En ik heb best vaak slechte dagen. Nog steeds heel verdrietig maar ik heb m'n honden daarom herplaatst. Ze kwamen tekort door mijn beperkingen, niet doordat ik alleen ben.

Ik merk wel als alleenstaande dat ik regelmatig zolang weg ben dat ik met hond dat of niet had gekund of oppas had moeten regelen. Als ik weg ga, is het toch erg vaak naar gelegenheden waar een hond niet mee kan. Met een hond zou mijn leven er anders uitzien. Voor mij beter maar voor een hond niet.
Tis but a scratch
Plaats reactie