Ultieme kruising met jouw hond

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Diana
Posts in topic: 8
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Ultieme kruising met jouw hond

Bericht door Diana »

Stel, je 'moest' een kruisingnest fokken met jouw hond, met welk ras of type zou je dat dan doen en wat zou je verwachten van het resultaat?

Als ik met Mila een kruising moest fokken, zou ik denk ik voor een kortharige (half)windhond kiezen, bijvoorbeeld een podenco Canario of een kortharige Saluki. Ik zou hopen dat er dan sportieve, halflangharige pups uitkwamen met meer will to please en baasgerichtheid dan de gemiddelde windhond/podenco, maar ook meer zelfstandigheid dan de gemiddelde collie, een fijnzinnige hond die atletisch en elegant gebouwd is. Met een mooie neus erop :lol:

Met Amy lijkt me een kruising met een working cocker leuk (alleen die oren... ik hou écht niet van hangoren :-( ) of een bodeguero. Dat zouden dan heel veelzijdige, enthousiaste, actieve hondjes moeten worden die overal voor in zijn, heel functioneel gebouwd en vriendelijk. Ze zouden waarschijnlijk wel behoorlijk jagen ;-)

Amoz zou ik inzetten als outcross voor de korthaarcollie :D Of kruisen met een sheltie of bodeguero. En dan zou ik meteen zelf een pup nemen. Ik zou verwachten dat het dan gematigde hondjes zouden worden: wel sportief en baasgericht, maar niet heel veeleisend, dus voor veel situaties geschikt. En heel mooi :lol:

Arlo lijkt me een mooie combi met een Mechelse herder of een kelpie. Wat meer pit en drive, in combinatie met Arlo's zachtaardige en ultralieve karakter en qua uiterlijk functionele en atletische honden zonder overdrijvingen.
Afbeelding
malinois
Posts in topic: 2
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Re: Ultieme kruising met jouw hond

Bericht door malinois »

De Eurodog voor sportiviteit, snelheid en kracht.
Of de Kelpie al zit die al wel dichtbij de herder
Een hus lijkt me ook prachtig maar of dat karakter dan wat wordt?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Frootje
Posts in topic: 1
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Froo zit veel te krakkemikkig in elkaar met die kromme pootjes van haar. Dan zou ik dus wel iets met rechte pootjes doen. En getest en vrij van PL. :mrgreen: Ik vind Shelties heel leuk, dan zou je dat lekkere eigenwijze van Froo houden, met tegelijkertijd toch wat will to please erin. Froo heeft weinig will to please, die wil dingen alleen doen als je ze samen doet, omdat ze houdt van bezig zijn met de baas. Maar werken voor de baas is niet iets waarin zij heel erg geïnteresseerd is. Mijn vorige Sheltie was heel slaafs en dat vond ik juist wat veel van het goede. Ik zou verwachten dat dit dan iets er tussenin zou worden. Maar aan de andere kant ken ik Shelties ook wel als redelijk felle en luide hondjes en dat is Froo ook, dus ik ben bang dat ik pupkopers bij de aanschaf van zo’n pup ook gelijk een mooi paar oordoppen mee zou moeten geven. :mrgreen:

Misschien toch beter een leuk Havanezertje. Wat rustiger en toch heel leergierig en enthousiast. Daar komt vast een heel vreemde vacht uit maar dat is toch verder geen prioriteit. 😎
Lothian
Posts in topic: 5
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Oh wat leuk.
Lucca zou wel een kortere rug en langere poten kunnen gebruiken. Ik denk dat elke hond beter wordt van een windhond :mrgreen: maar ik wil wel ook een beetje haar type behouden. Ik denk nu dus aan een goedgebouwde werklijn Labrador. Zon één die iedereen te slank vindt. Sportiever dan Lucca maar wel dat goedaardige en op de baas gerichte.

Dalí vind ik heel mooi gebouwd maar hij mag wat vrolijker en stabieler van karakter. Misschien een kelpie uit supersociale lijnen. Dat zouden leuke honden worden. Of een IJslandse hond. Wie weet heeft hij wel een langhaargen en komen er echte schoonheden uit. Ja, doe die IJslander maar!

Taro kan een hoop kanten op. Iets wat leuk, sociaal en trainbaar is. Misschien wel weer een whippet, voor de schoonheid. Of een Feta, want leuk.
Afbeelding
Tamara

Bericht door Tamara »

Haha, leuk topic.

Een kruising Arlo x Kelpie lijkt me wel gaaf hoor. En Amy x Bodeguero daar zou ik voor op de wachtlijst willen staan!

Met Lanai zou ik dan iets bedenken waardoor de dwerggroei van de pootjes deels verdwenen is bij de nakomelingen. Lanai... nooit gedacht over een kruising met haar... Uhm... Ik denk een vlinderhondje mix! Ze zullen een gouden karakter krijgen en hopelijk ook allemansvriendjes worden zoals Lanai is.

Met Feta heb ik wel plannen voor een nestje, dus bij haar heb ik erover nagedacht. Foxterriër; boerenfox; Jack Russell mix op hoge poten; het lijkt me allemaal gaaf. Ik hou van haar drive, focus, wendbaarheid en snelheid. De nakomelingen zullen mooie, grappige en pittige hondjes worden, beetje eenkennig, jachtinstinct om rekening mee te houden (of beter nog, om mee te werken), en qua uiterlijk leuke bonte hondjes.
Afbeelding
S.V.

Bericht door S.V. »

Zillion maal een galgo of greyhound lijkt me wel een leuke kruising hond geven.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Je zit met die vacht. Ik zou dus denk ik gaan voor een bergamasco. Leuk ras, komt zelfs in merle voor. Wel wat groter maar boeie.
Persistence
Posts in topic: 3
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Bericht door Persistence »

Qua uiterlijk zou ik op Bella wel een pomsky willen zetten, qua karakter zouden dat denk ik zeer eigengereide en zelfstandige hondjes worden met flink jachtinstinct, voor de liefhebber dus zeg maar :lol:
Qua karakter lijkt een vlinderhondje me een leuke combi, actieve hondjes met wat will to please.

Voor Victor zou ik het atletische uiterlijk, zijn grote drive en betrouwbaarheid willen behouden en het nerveuzige en blaffen willen verminderen. Wat heb ik dan nodig? Ohja, en staande oren moeten ook wel blijven.
Afbeelding
Inge O
Posts in topic: 4
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Ik gooi mijn dames maar even op één hoop : als ik het 'voor het echie' zou doen, als outcross voor het ras bedoel ik dan, zou ik denk ik Riezenschnauzer overwegen : in de grote lijnen wel overeenkomsten qua karakter, en kleur en vachttype zie ik dan wel.

Als ik het zomaar voor de lol en het verrassingseffect zou doen zou misschien een Eurohond wel leuk zijn, ja : nog iets meer lenigheid, snelheid en actie erin en door de kleurtjes en vacht laat ik me verrassen.
Safari

Bericht door Safari »

Corgi... geen idee waarom maar denk dat dat best een leuke mix wordt.
Diana

Bericht door Diana »

Persistence schreef: 29 sep 2021, 13:04 Qua uiterlijk zou ik op Bella wel een pomsky willen zetten, qua karakter zouden dat denk ik zeer eigengereide en zelfstandige hondjes worden met flink jachtinstinct, voor de liefhebber dus zeg maar :lol:
Qua karakter lijkt een vlinderhondje me een leuke combi, actieve hondjes met wat will to please.

Voor Victor zou ik het atletische uiterlijk, zijn grote drive en betrouwbaarheid willen behouden en het nerveuzige en blaffen willen verminderen. Wat heb ik dan nodig? Ohja, en staande oren moeten ook wel blijven.
Ja, een Amoz dus :lol: Fit, actief, betrouwbaar, maar totaal niet nerveus of blafferig. Eén van zijn zussen dus :D
Afbeelding
Persistence
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Bericht door Persistence »

Diana schreef: 29 sep 2021, 13:14
Persistence schreef: 29 sep 2021, 13:04 Qua uiterlijk zou ik op Bella wel een pomsky willen zetten, qua karakter zouden dat denk ik zeer eigengereide en zelfstandige hondjes worden met flink jachtinstinct, voor de liefhebber dus zeg maar :lol:

Ja, een Amoz dus :lol: Fit, actief, betrouwbaar, maar totaal niet nerveus of blafferig. Eén van zijn zussen dus :D
Ja dat klinkt perfect! :mrgreen:
Afbeelding
Lothian
Posts in topic: 5
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Nanna schreef: 29 sep 2021, 13:02 Je zit met die vacht. Ik zou dus denk ik gaan voor een bergamasco. Leuk ras, komt zelfs in merle voor. Wel wat groter maar boeie.
Ik had echt gedacht dat jij voor de ultieme koordpoedel zou gaan.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Lothian schreef: 29 sep 2021, 13:26
Nanna schreef: 29 sep 2021, 13:02 Je zit met die vacht. Ik zou dus denk ik gaan voor een bergamasco. Leuk ras, komt zelfs in merle voor. Wel wat groter maar boeie.
Ik had echt gedacht dat jij voor de ultieme koordpoedel zou gaan.
Poedels mankeren me teveel
Gudrun
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Bericht door Gudrun »

Oh leuk!
De shelties moet ik niet lang over nadenken, dat wordt een whippet.
Do is lastiger... misschien een klein poedeltje, past qua karakter wel en ook geen dikke onderwolvacht.
Poppy is natuurlijk zelf al een kruising, maar een Poppy met makkelijker haar zou nog leuker zijn dus die mag met een kelpie of naakthond.
De chi's... tja... er komen na deze geen chi's meer dus ik pas ;-).
En Kika... pfff... lastig lastig... springer spaniël misschien, of werklijn cocker of een goede toller, niet iets uit de herdersgroep want dan zou het toch al pittige wat ze heeft wel eens echt te veel kunnen worden. Of ook een whippet. Ze is toch klein voor een border collie.

Conclusie: ik neem een whippet reu, ga de fok en en ik word rijk!
Diana

Bericht door Diana »

Persistence schreef: 29 sep 2021, 13:20
Diana schreef: 29 sep 2021, 13:14

Ja dat klinkt perfect! :mrgreen:
Zijn zussen zijn ook heel mooi (vind ik); Niarla en Naboo:

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Random

Bericht door Random »

Van mij zou Yuna wel iets groter mogen, iets steviger, wat meer zwart in haar vacht hebben en wat dapperder zijn, dus kruisen met een Duitse herdershond X Berner Sennen.
pioenroos
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Bericht door pioenroos »

Voor Mies een werklijn cocker denk ik. Nóg meer vrolijke werklust🙃

Voor Diem een oud duitse herder. Die kruising is al keer gedaan en ik vind het zeer aantrekkelijke honden. Ietje meer baasgerichtheid lijkt me ook wel wat.

Voor Flora denk ik dat een Dakar wel wat is😎
Afbeelding
~Suzanne~
Welke: 2 shelties en 1 schotse herdershond

Bericht door ~Suzanne~ »

Er zijn een paar kruisingen die ik ooit gezien heb met collie en sheltie waarvan ik per direct zeg "doe mij die maar" ;-) maar dat had dan ook alles te maken met het lief zijn van het eindresultaat. Puur op uiterlijk kijkend:
Sable collie met tervuerense herder. PRACHTbeest
en de silken winsprite-achtige, dus kruisingen met een windhondje / soortgelijke hond.

Waar ik ook voor zou kunnen vallen is het nogmaals inkruisen van de barzoi in de collie, zeker als ht gaat om de engelse types collie...

Suzanne
*Esther
Welke: Grote Poedel Waterhond en Powderpuff

Bericht door *Esther »

Da's een leuk topic. 3 open teven hier dus goooo. Nee, onzin, ik durf niet eens zelf te fokken. Bang dat er iets mis gaat met mijn eigen teef. Dus blij met al die mensen die dat maar wel mooi doen.
Hazel de Grote bruine Poedel. Haas is een mooie hond met sowieso een te fijne onderkaak. Zachtjes uitgedrukt. Dus een reu met een mooi brede voorsnuit en mooi grote elementen met geen enkele gebitsfout. Dan door naar haar karakter. Heb je even haha. Voor mij is ze een geweldige hond maar alle honden uit het nest waren gewoon te dol en te hyper. Haas is dat natuurlijk ook nog steeds. De reu moet echt veel bedachtzamer zijn, relaxter vooral. Haar vacht is mooi en zeer makkelijk te onderhouden. Vind ik dan. Ik ben dol op bruin maar vrees dat ik dat bij een kruising als eerste kwijt ben. Ogen moeten beslist groter. Van alle Waterhondenrassen die ik zo voor me zie kan ik niet een ras bedenken die relaxed zijn in hun eigenschappen hebben staan. Kom niet aan met een Wetter want dat karakter kan ik weinig mee. Ze moeten natuurlijk wel zo open, blij en mensgericht zijn als Haas is en ook de eigenschap bezitten dat ze graag iets met je doen. Dat vind ik altijd zo belangrijk bij een hond.
De rest moet ik later typen ;-)
Afbeelding
sabine
Site Admin
Honden: 1
Welke: Labrador Retriever
Contacteer:

Bericht door sabine »

*Esther schreef: 29 sep 2021, 13:55 Da's een leuk topic. 3 open teven hier dus goooo. Nee, onzin, ik durf niet eens zelf te fokken. Bang dat er iets mis gaat met mijn eigen teef. Dus blij met al die mensen die dat maar wel mooi doen.
Hazel de Grote bruine Poedel. Haas is een mooie hond met sowieso een te fijne onderkaak. Zachtjes uitgedrukt. Dus een reu met een mooi brede voorsnuit en mooi grote elementen met geen enkele gebitsfout. Dan door naar haar karakter. Heb je even haha. Voor mij is ze een geweldige hond maar alle honden uit het nest waren gewoon te dol en te hyper. Haas is dat natuurlijk ook nog steeds. De reu moet echt veel bedachtzamer zijn, relaxter vooral. Haar vacht is mooi en zeer makkelijk te onderhouden. Vind ik dan. Ik ben dol op bruin maar vrees dat ik dat bij een kruising als eerste kwijt ben. Ogen moeten beslist groter. Van alle Waterhondenrassen die ik zo voor me zie kan ik niet een ras bedenken die relaxed zijn in hun eigenschappen hebben staan. Kom niet aan met een Wetter want dat karakter kan ik weinig mee. Ze moeten natuurlijk wel zo open, blij en mensgericht zijn als Haas is en ook de eigenschap bezitten dat ze graag iets met je doen. Dat vind ik altijd zo belangrijk bij een hond.
De rest moet ik later typen ;-)
op die gebitsfout na kan ik Karel wel even brengen. Wellicht draagt ie nog bruin ook ;)
sabine
Site Admin
Honden: 1
Welke: Labrador Retriever
Contacteer:

Bericht door sabine »

Ik zou Pom eigenlijk wel met iets meer werklust willen zien, en ook een tikkie socialer. Wellicht zou een leuke FT labrador wel wat zijn. En dan houd ik zelf een zwarte teef, eindelijk.

Voor Karel, in ieder geval een hond met een wat lichtere bouw. Qua karakter vind ik hem wel heel leuk. Gewoon voor de lol lijkt een spaniel me wel leuk, Of misschien een flatcoat zou ook wel tof zijn. Dan wel zonder de kankergenen aub
Veertje

Bericht door Veertje »

Voor Finn zou ik iets kleins met sportieve bouw wel zien zitten. Het moet die relatief lange rug een beetje compenseren, zodat hij wat beter gebouwd is voor het karakter dat hij heeft :lol: Sheltie lijkt me een leuke optie, daar wordt hij toch al eens voor aangezien. Misschien is vlinderhondje ook wel leuk. Of, als je jachtinstinct niet erg vindt, een whippet. Als outcross voor de tibetaanse spaniels lijkt hij me ook erg geschikt. Hij lijkt er behoorlijk op, maar dan met neus. Maar goed, dat is allemaal theorie, want hij heeft geen ballen meer :mrgreen: Hij is wel eens gevraagd om als markiesje aangekeurd te worden, maar dan is dat gebrek aan ballen wel een dingetje :P

Voor Tess zijn er zoveel opties. Nu ga ik dus voor een (bijna) toller ivm zijn sportieve karakter en uiterlijk, de veelzijdigheid, het enigszins vergelijkbare karakter en de iets meer ontspannen manier van doen van de retriever. Voor mij waren de flaporen wel een minpunt, maar ik wil heel graag lang haar behouden.
Misschien dat ik ooit nog outcross laekense herder overweeg, maar dan moet ik even kijken wat dat met de vachten doet (laat staan iemand vinden met een reu die daar ook voor in is...). Kelpie of een kelperuaan heb ik ook overwogen, past ook bij alles wat ik zoek, maar dat korte haar he :?
En windhond lijkt me prachtig, maar ik vrees voor te veel jachtinstinct en dat wil ik na Finn niet meer. Tess heeft het ook, maar beheersbaar. Ben bang dat dat met windhond te veel doorslaat naar de verkeerde kant.
Vera
Tess en Finn

Afbeelding
Sanne
Posts in topic: 2
Welke: Chihuahua en Saluki
Contacteer:

Bericht door Sanne »

Pfoeh ik zou het niet weten eigenlijk, zit er wel eens over na te denken, maar lastig.

Zahra vind ik de allermooiste hond. Ik denk dat iedere hond zal verbeteren door het kruisen met een windhond/Zahra. Maar om iets uit Záhra te fokken wat ik leuk zou vinden vind ik lastig.
Duque vind ik prachtig. Of het echt een toevoeging is weet ik niet, maar het worden ongetwijfeld prachtige pups.

Iets van een BC of Aussie lijkt me ook wel wat. Maar ook weer niet. Wat meer baasgerichtheid zou tof zijn, maar ik denk dat deze rassen niet stabiel genoeg zijn om te kruisen met een Saluki. Geen idee ook hoe het eruit zou komen te zien. Iets met Merle? Hmmm.

De Chihuahuas… geen idee ook. Sowieso gewoon niet fokken/kruisen. Maar…. Ik zou wel een mini Saluki willen. Gewoon exact een Saluki maar dan mini. Een Iggy of whippet?
Veertje

Bericht door Veertje »

Sanne schreef: 29 sep 2021, 14:15 Pfoeh ik zou het niet weten eigenlijk, zit er wel eens over na te denken, maar lastig.

Zahra vind ik de allermooiste hond. Ik denk dat iedere hond zal verbeteren door het kruisen met een windhond/Zahra. Maar om iets uit Záhra te fokken wat ik leuk zou vinden vind ik lastig.
Duque vind ik prachtig. Of het echt een toevoeging is weet ik niet, maar het worden ongetwijfeld prachtige pups.

Iets van een BC of Aussie lijkt me ook wel wat. Maar ook weer niet. Wat meer baasgerichtheid zou tof zijn, maar ik denk dat deze rassen niet stabiel genoeg zijn om te kruisen met een Saluki. Geen idee ook hoe het eruit zou komen te zien. Iets met Merle? Hmmm.

De Chihuahuas… geen idee ook. Sowieso gewoon niet fokken/kruisen. Maar…. Ik zou wel een mini Saluki willen. Afbeelding Gewoon exact een Saluki maar dan mini. Een Iggy of whippet? Afbeelding
Wat vind je niet stabiel aan een border collie? Ik vind zeker de werklijnen best stabiel. Ja je moet er wat mee doen anders maken ze zichzelf en hun baas gek, maar in de basis zijn het volgens mij prima stabiele honden.
Vera
Tess en Finn

Afbeelding
Plaats reactie