Afgaan op uiterlijk
Afgaan op uiterlijk
Even weggehaald bij een ander topic.
In hoeverre is bij een hond het karakter, of de aard zo u wilt, af te lezen van het uiterlijk?
In hoeverre is bij een hond het karakter, of de aard zo u wilt, af te lezen van het uiterlijk?
Re: Afgaan op uiterlijk
Zelf denk ik dat je meestal wel een aardig eind komt. Alhoewel je natuurlijk altijd de uitzonderingen hebt. Het bijterige Cavaliertje en de licht suffige owcharka.
Maar dat zijn uitzonderingen die m.i. de regel wel bevestigen.
Een vriendin van me heeft twee oertypes gehad. Siberische Laikas. Ziet er woest uit, zijn het echter niet. Ze konden beiden goed loslopen. Er werd af en toe natuurlijk wel achter een eekhoorn aangejakkerd maar dat vind ik overzichtelijk. En ze waren zeer mensvriendelijk.
Maar dat zijn uitzonderingen die m.i. de regel wel bevestigen.
Een vriendin van me heeft twee oertypes gehad. Siberische Laikas. Ziet er woest uit, zijn het echter niet. Ze konden beiden goed loslopen. Er werd af en toe natuurlijk wel achter een eekhoorn aangejakkerd maar dat vind ik overzichtelijk. En ze waren zeer mensvriendelijk.
Nouja uiterlijk, nee niet als het gaat om de vacht, bouw of kleurtekening ofzo. Wel als het gaat om de houding, de blik in de ogen etc. Al denk ik dat sommige zaken, zoals lichte ogen, opstaande oren, krulstaart etc. daar wel voor wat verwarring kunnen scheppen. Al met al zal het in veel gevallen wel enige indicitie geven denk ik, in ieder geval vaak genoeg om er enigszins op af te kunnen gaan. Maar het is geen waterdichte wetenschap natuurlijk en je zult er ook zat vaak naast zitten.
Ik denk dat je veel meer kan zien aan het uiterlijk dan je denkt. Maar dat was duidelijk uit het vorige topic. Ik kan vaak zelfs zien uit welk land een hond komt. Als ik met Hans een Duits asielprogramma kijk heb ik het tot zijn grote verbazing 90% van de honden goed. Spanje, Roemenië, Griekenland etc. En ik zie meteen de Griekse kuddehonden inclusief karakter. De spits achtige oerhonden uit Roemenië. Hans is best van de honden maar die ziet dan gewoon een herder miks. Ik zie meteen de straathonden types. Kwestie van interesse en heel goed kijken.
Ik denk zelfs dat er net als bij veel andere dieren een verband is tussen witte aftekening en karakter. Witte aftekening verzacht het karakter en gaat samen met domesticatie. Niet omdat wij wit zo mooi vinden. In de bontvosjes waar witte aftekening ongewenst is ivm gevlekte bontjassen is er zelfs bewezen dat de dieren met de witte aftekening zachter en liever zijn dan de effen dieren. Hangoren maakt ook rustiger en liever. Zelden is een hangoorras of hond even fel of hard dan een puntoor. Niks is een regel omdat overal genoeg uitzonderingen op zijn. Maar het zegt allemaal iets.
Flaporen en witte aftekeningen worden het domesticatie syndroom genoemd met een goede reden
Flaporen en witte aftekeningen worden het domesticatie syndroom genoemd met een goede reden
Nou, de meeste kuddebewakers hebben hangoren en laten dat nou net de jongens zijn waar ik een straatje voor omloop
Misschien is dat meteen de reden dat ze in landen van herkomst gecoupeerd werden. Om ze er afschrikwekkender uit te laten zien want mensen associëren hangoren en een fluffy vacht inderdaad met een braaf karakter.
Misschien is dat meteen de reden dat ze in landen van herkomst gecoupeerd werden. Om ze er afschrikwekkender uit te laten zien want mensen associëren hangoren en een fluffy vacht inderdaad met een braaf karakter.
Klopt. Die heb ik natuurlijk ook in mijn hoofd gehad. Uitzonderingen bevestigen de regel en staande oren op keelhuid tegen doodgebeten worden en op massa groter dan die van een wolf is onmogelijk te fokken. Dus ik denk dat deze honden in principe staande oren zouden hebben. Ze hebben ook kleine oren. Alleen hun huidtype en grootte en massa maakt dat die oren gaan hangen. Er bestaan eigenlijk geen extreem grote zware honden met staande oren. Wel met kleine oren zoals de kuddebewakers. De keelhuid zit ook los om het hoofd tegen grip door beren en wolven. En losse huid kan de oren niet op hun plaats en omhoog houden. Zelfs bij de Duitse herder die groter en groter werd werd het hangoor-probleem ook groter en groter. Hangoren op de Duitse herder zie je nooit bij de kleine honden. Altijd bij de grote showlijnen. Even voor jou als rassenkenner. Ken jij een ras met staande oren zwaarder dan 40 - 50 kilo? Ja die russen maar dat is echt plakken en poolhondeninvloed om de oren klein genoeg te krijgen en de huid strak genoeg. Dus het lijkt bijna onmogelijk te fokken binnen de gedomesticeerde hond.Nanna schreef: ↑23 mei 2022, 14:52 Nou, de meeste kuddebewakers hebben hangoren en laten dat nou net de jongens zijn waar ik een straatje voor omloop
Dat zeg ik dus. De oren zo klein mogelijk tegen frostbite en dan dus via poolhonden erin fokken. De malamute en de akita zijn denk ik de grootste rassen met staande oren en allebei die rassen hebben zo klein mogelijke driehoekige oortjes om niet te bevriezen. En zulke kleine oortjes op een Duitse herder of kangal zouden dus waarschijnlijk ook wel gaan staan. Die kunnen nauwelijks nog hangen want het zijn minidriehoekjes hoog op de kop. Hoe kleiner het ras hoe makkelijker grote oren gaan staan. Of hoe strakker de huid. Dat zie je weer bij de podenco's. Losse huid op een grote hond met normale oren is praktisch altijd hangoren. De akita en de malamute zijn de enige uitzondering maar iedereen kan zie hoe miniatuur hun oren relatief zijn.
Grote oren op een stafford (strakke huid) staan juist vaak wel geheel tegen de zin van hun fokkers. Of collies. Kleine oren die maar niet willen tippen. Strakke huid. Shelties hebben helemaal vaak staande oren door hun formaat.
Grote oren op een stafford (strakke huid) staan juist vaak wel geheel tegen de zin van hun fokkers. Of collies. Kleine oren die maar niet willen tippen. Strakke huid. Shelties hebben helemaal vaak staande oren door hun formaat.
Dus je conclusie is dat grootte van de hond en oren en losse huid niks zegt over staande oren? Want we kunnen wel duizend voorbeelden aandragen met uitzonderingen maar misschien kunnen we gewoon tot een conclusie komen? Grootte van de hond en de oren en huidtype zegt dus niks over oorstand? Of toch wel? Want alleen poolhonden kunnen staande oren hebben en groot zijn tegelijk. Of hebben we er nog meer?
Bij malamutes is het kraakbeen in de oren zeer sterk verdikt. Dat gaat niet samen met lel, nee.
- pioenroos
- Posts in topic: 1
- Honden: 3
- Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie
Ik merkte bij Diem altijd dat mensen hem óf een grote knuffelbeer vonden óf dachten dat hij agressief zou zijn en hem eng vonden
Hij was overigens geen van beiden Hij was nieuwsgierig maar gereserveerd tot volstrekte desinteresse in mensen. Buitenom de stuk of 10 mensen die hij als vriend beschouwde. Hem vaker zien was overigens geen reden om zijn vriend te zijn. Mijn stiefvader vond hij stom bijvoorbeeld, die bleef hij vakkundig negeren
Hij was overigens geen van beiden Hij was nieuwsgierig maar gereserveerd tot volstrekte desinteresse in mensen. Buitenom de stuk of 10 mensen die hij als vriend beschouwde. Hem vaker zien was overigens geen reden om zijn vriend te zijn. Mijn stiefvader vond hij stom bijvoorbeeld, die bleef hij vakkundig negeren
Nee precies dat. Lel en staande oren gaan niet samen. In China proberen ze dat met Duitse herders maar die oren zien er zo extreem nep uit dat ik het idee krijg dat ze er letterlijk iets in spuiten of ze extreem aanpakken met tape en steunmateriaal. Kijk nou? Dit bestaat niet en ziet er dus ook zeer vreemd en gekunsteld uit.
-
- Posts in topic: 1
- Honden: 1
- Welke: Oud Duitse herder
Wat een gedrochten zeg Net een dog. Alleen dan is een dog zelfs een stuk mooier.Marc schreef: ↑23 mei 2022, 15:35Nee precies dat. Lel en staande oren gaan niet samen. In China proberen ze dat met Duitse herders maar die oren zien er zo extreem nep uit dat ik het idee krijg dat ze er letterlijk iets in spuiten of ze extreem aanpakken met tape en steunmateriaal. Kijk nou? Dit bestaat niet en ziet er dus ook zeer vreemd en gekunsteld uit.
Dat is wat de leek op straat erin ziet. Ik zie iets van chow en Azië en dan zou ik hem dus als vriendelijk naar eigen maar gereserveerd hebben ingeschat. Ik zou hem op uiterlijk ingeschat hebben als een chowchow karakter. En zo te lezen klopt dat aardig.pioenroos schreef: ↑23 mei 2022, 15:29 Ik merkte bij Diem altijd dat mensen hem óf een grote knuffelbeer vonden óf dachten dat hij agressief zou zijn en hem eng vonden
- Zamunda
- Posts in topic: 2
- Honden: 3
- Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart
Op die bovenste foto zie ik inderdaad aan beide oren een steun-iets, buitenzijde van de oren maar dan niet aan de buitenzijde van de kop.Marc schreef: ↑23 mei 2022, 15:35Nee precies dat. Lel en staande oren gaan niet samen. In China proberen ze dat met Duitse herders maar die oren zien er zo extreem nep uit dat ik het idee krijg dat ze er letterlijk iets in spuiten of ze extreem aanpakken met tape en steunmateriaal. Kijk nou? Dit bestaat niet en ziet er dus ook zeer vreemd en gekunsteld uit.
Op de onderste denk ik het ook te zien maar dan aan de binnenzijde van de oren. Bovenaan zie je ze iets uitsteken waardoor de oorpunt er net achter wegvalt.
OS met dank aan Hakunamatata
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Ik zat me pas iets soortgelijks af te vragen: zijn ruwharige honden ook qua karakter ruwer?