Afgaan op uiterlijk

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Nanna

Re: Afgaan op uiterlijk

Bericht door Nanna »

Ik denk nu al zeker te weten dat dit een klootzak is.
Buiten het feit dat het natuurlijk te lelijk is om naar te kijken. Het is een Chongqing hond.

Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Dagmar schreef: 26 mei 2022, 11:04 Ik zie wel veel agressieve retrievers, maar standaard met een bijbehorende incompetente dipshit van een baas. Die krijgen een baal hooi nog vals.

Kooikers vind ik nou echte instinkertjes :mrgreen:
Dat zijn inderdaad instinkers. Al denk ik wel dat een kooiker oorspronkelijk wel waar voor zijn geld was en dat de extreem kleine genenpool voor deze gekte heeft gezorgd.

Een halve kooiker is namelijk bij dat wat ik ken en ben tegengekomen wel precies wat je ziet. Leuk en vrolijk, lief en werkbaar. Niet schichtig en snapperig. Dus bij bepaalde rassen is het zo dat ze zo ver gegaan zijn dat ze gekte en afwijkingen diep ingefokt hebben ondanks het leuke uiterlijk.

Wij hadden vroeger een super agressieve rode cocker. Totaal afwijkend bij wat je ziet maar puur door de foute fokkerij. De zwarte en schimmels zijn wel wat ze laten zien. Lief en jagerig.
Marc

Bericht door Marc »

Weet je wat echt is wat je ziet. Het schipperke. Fel, druk, kefferig en heel trippelig en op de baas. Precies wat je ziet. Of Dapper. Die was ook precies wat je zag. Extreem lief voor mensen en andere dieren maar niet met reuen. Je zag meteen dat hij branie had aan zijn bouw en dikke bek en dominante kop. En dat hij een vechtersbaas was. Zelfs mijn moeder zei meteen. Die hond van je vriend lijkt wel zo'n vechthond.

Vrienden van mij kochten een paar maanden geleden een gevonden pup. Ik zei lijkt wel een minikangal en ik zag er harde Turkse straathond in. Daar zie je vaak kangal in. Na een week werd het hondje dominant en waaks en na nog een paar dagen begon hij de kinderen en het gezin al te verdedigen. Ze hebben hem snel weg gedaan want ze zochten een gezinshond en hij werd verkocht als kleine retriever miks door het asiel. Toen ik de wolfsklauwen en de bouw zag wist ik meteen dat het mis zou gaan. Verwachting versus het ware uiterlijk.
Laatst gewijzigd door Marc op 26 mei 2022, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Dagmar
Posts in topic: 9

Bericht door Dagmar »

Nanna schreef: 26 mei 2022, 11:10 Ik denk nu al zeker te weten dat dit een klootzak is.
Buiten het feit dat het natuurlijk te lelijk is om naar te kijken. Het is een Chongqing hond.

Afbeelding
Wat een rare vieze beesten he. Ze hebben ook een heel goor soort alopecia. Tjoengking Schurfthond.

Afbeelding
Afbeelding
Dagmar

Bericht door Dagmar »

Marc schreef: 26 mei 2022, 11:20 Wij hadden vroeger een super agressieve rode cocker. Totaal afwijkend bij wat je ziet maar puur door de foute fokkerij. De zwarte en schimmels zijn wel wat ze laten zien. Lief en jagerig.
Ja, daar dacht ik ook aan ja, maar van wat ik heb begrepen is dat opgelost. Toch vind ik de werklijnen ook best verraderlijk.
Klein, rank, aaibaar, grote oren, lang haar. Maar wel werkertjes waar behoorlijk obsessieve, gillende neuroten tussen zitten.
Laatst gewijzigd door Dagmar op 26 mei 2022, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Ik heb dat met Affenpinschers. Één blik en je weet dat je te maken hebt met een driftkoppige hittepetit.
Evengoed vind ik ze enorm charmant.

Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Dagmar schreef: 26 mei 2022, 11:27
Marc schreef: 26 mei 2022, 11:20 Wij hadden vroeger een super agressieve rode cocker. Totaal afwijkend bij wat je ziet maar puur door de foute fokkerij. De zwarte en schimmels zijn wel wat ze laten zien. Lief en jagerig.
Ja, daar dacht ik ook aan ja, maar van wat ik heb begrepen is dat opgelost. Toch vindt ik de werklijnen ook best verraderlijk.
Klein, rank, aaibaar, grote oren, lang haar. Maar wel werkertjes waar behoorlijk obsessieve, gillende neuroten tussen zitten.
Ik geloof dat plaats 1 2 en 3 bij de agility op de Crufts bezet werden door bloedfanatieke working cockers. Dag border collie.
Dagmar

Bericht door Dagmar »

:LOL: Kak, 1 seconde te laat met aanpassen.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Dagmar schreef: 26 mei 2022, 11:30 :LOL: Kak, 1 seconde te laat met aanpassen.
Vindt met dt :LOL:
Dagmar

Bericht door Dagmar »

Nanna schreef: 26 mei 2022, 11:33
Dagmar schreef: 26 mei 2022, 11:30 :LOL: Kak, 1 seconde te laat met aanpassen.
Vindt met dt :LOL:
Nee hoor, jij hat dat gedoon :LOL:
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Dagmar schreef: 26 mei 2022, 11:27
Ja, daar dacht ik ook aan ja, maar van wat ik heb begrepen is dat opgelost. Toch vind ik de werklijnen ook best verraderlijk.
Klopt ook. Maar ook werklijnen worden zeer strak ingeteeld bij de meeste rassen. Eigenlijk gaat bij elke extreem gerichte fokkerij het gedrag het uiterlijk voorbij. De werklijnen hebben ook strakker vel en kleinere oren. Minder lang haar en meer ingeteelde eigenschappen dus. Dat zie je dus ook bij herders. Werklijn klinkt leuk. Gezond. Maar als je bij herders en ook fieldtrial labs kijkt is dat alsnog extreem ingeteeld en strak geselecteerde shit. Maar dan niet op gezinshond maar op hun werk.
Marc

Bericht door Marc »

Nanna schreef: 26 mei 2022, 11:28 Ik heb dat met Affenpinschers. Één blik en je weet dat je te maken hebt met een driftkoppige hittepetit.
Evengoed vind ik ze enorm charmant.

Afbeelding
Uiterst charmant zelfs. En kleine hondjes komen gewoon met veel meer weg. Hier ook. Guus gromt tegen de andere baas. Wij lachen. Als hij een rottweiler was geweest had ik met hem meteen een cursus gedaan en een gedragstherapeut ingeschakeld. Nu zeggen we doe normaal idioot en dan doet hij het een dag later weer. Het is gewoon zo en het werkt gewoon zo dat een kleine hond veel meer mag. Het geeft dan namelijk niks.
Nanna

Bericht door Nanna »

Marc schreef: 26 mei 2022, 11:37 Werklijn klinkt leuk. Gezond. Maar als je bij herders en ook fieldtrial labs kijkt is dat alsnog extreem ingeteeld en strak geselecteerde shit. Maar dan niet op gezinshond maar op hun werk.
Evengoed denk ik dat er bij de werklijnen meer op gezondheid wordt gelet dan bij showhonden.
Aan een ongezonde werkhond heb je immers niets. Aan een ongezonde showhond ook niet, maar hé, zolang dat prijsjes wint en pups voortbrengt zal het een hoop fokkers gescheten zitten.
Marc

Bericht door Marc »

Nanna schreef: 26 mei 2022, 11:41
Marc schreef: 26 mei 2022, 11:37 Werklijn klinkt leuk. Gezond. Maar als je bij herders en ook fieldtrial labs kijkt is dat alsnog extreem ingeteeld en strak geselecteerde shit. Maar dan niet op gezinshond maar op hun werk.
Evengoed denk ik dat er bij de werklijnen meer op gezondheid wordt gelet dan bij showhonden.
Aan een ongezonde werkhond heb je immers niets. Aan een ongezonde showhond ook niet, maar hé, zolang dat prijsjes wint en pups voortbrengt zal het een hoop fokkers gescheten zitten.
Kwa bouw wel maar wat is bouw als er kanker in komt met 5 jaar? Of epilepsie. Die labradors die ik ken van werklijnen vallen echt met bosjes om. Flatcoat erdoor, botkanker. Ja wel ranker en meer drive. Maar gezonder? Vraag ik me echt af. Ik hoor niks dan jong kanker bij veel werklijnhonden.
Marc

Bericht door Marc »

En net zoveel skelet problemen.
Dagmar

Bericht door Dagmar »

Die krijscockers die het hele strand over flikflakken, zie je bij complete leken die er niets nuttigs mee doen.
Dan zijn de fokkers dat vrijwel automatisch ook. Dus alsnog puur op uiterlijk, maar met werkeigenschappen :')
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 2

Bericht door ranetje »

mijke schreef: 25 mei 2022, 22:18 Ben je dan ook niet gewoon een goede rassenkennis aan het verwarren met beoordelen op uiterlijk? Volgens mij zijn er voor noobs genoeg pittige rassen die er niet zo uitzien. Berghonden, huskies, akita's, verschillende herders, kooikers, etc. Zodra iets wollig is denken mensen vaak al dat het aaibaar en lief en schattig en leuk met iedereen is, terwijl dat vaak niet zo is, dat is waar ik aan denk bij beoordelen op uiterlijk.
Daar zit ik ook over na te denken. :ok:

Met een goede rassenkennis beoordeel je uiterlijk al heel anders dan wanneer je verder niet anders weet dan dat een hond een hond is.

Wat uiterlijk betreft vind ik zelf dat het oog ook wat wil.
Dus ik moet een hond mooi vinden.
(Iedereen heeft een andere invulling voor mooi, het gaat hier om mijn keuze)
Dat is de eerste selectie.
Daarna kijken wat de functie en karakter van de hond is en of dat bij mij past.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Er zit ook een groot verschil in het land van herkomst en dus de oorsprong van straathonden en hun ontstaan. Spaans en Grieks is vele malen zachter dan Oost Europees. Puur omdat Spanje en Griekenland vooral afgedankte honden op straat hebben lopen die misschien eens onderling een nest krijgen. Oost Europa heeft straathonden die al decennia op straat leven en waarbij huishond geen rol meer speelt in de selectie en ontstaansgeschiedenis.
Ga je naar Azië dan lopen daar ook honden op straat. Deels met de inu achtige kenmerken van hun rassen. Maar ook een deel heel erg oorspronkelijk. Die zijn geselecteerd op vriendelijk gedrag en tolerantie naar huisdieren en uitermate slim. Dus als die bijten worden ze gedood. De meeste van die honden zijn dus vriendelijk maar erg vrij van bestaan en onafhankelijk. Afrika hetzelfde. Het gaat veel verder dan rassen alleen.
Griekenland kent ook een paar rassen die wel wat pittiger zijn. Berghonden. Spanje heeft de mastin die soms in straathond zit. Turkije heeft ook weer de harde honden omdat het daar hard is voor honden. Dus de straathonden selecteren op hardheid en doorzettingsvermogen. En ook Turkse straathond types zijn vaak eenvoudig herkenbaar aan de grijze kleur van de kangal. De zwarte oren. Of zandkleur met maskers. Grieks is vaak beige, bont en veel brak en setter. Spanje veel podenco en galgo, herder poolhonden en kleine terriërs. Roemenië vaak zwaar gebouwde bonkige honden met veel kraag en dikke nekken. Beetje gekke ogen in een rond zwaar hoofd met kleine oren. Die honden zijn meestal super lief maar laten zelden de kaas van hun brood vreten. ITT de Grieken. Die zacht zijn.

Type is niet hetzelfde als rassen.
Marc

Bericht door Marc »

Typische Roemenen. De voorste lijkt een husky miks maar deze kleur komt gewoon veel voor daar door ooit poolhond. Maar van de voorste hond is waarschijnlijk geen van beide ouders een husky.

Afbeelding

Typische Turkse straathonden

Afbeelding

India

Ook al extreem typisch en duidelijk

Afbeelding
blondie
Posts in topic: 4

Bericht door blondie »

Nanna schreef: 24 mei 2022, 23:44
blondie schreef: 24 mei 2022, 23:40 @Nanna wat maakte dat je direct voor Glenn ging bijvoorbeeld? Geen aanval of bedoel er niets mee, maar schiet me ineens te binnen omdat ik aan honden in nabijheid denk en de collies van die mensen waren niet de koddige lieve gemoedelijke collies die ik van de Lassie serie ken bijvoorbeeld.
Puur de uitstraling. Als een vod behandeld zijn, broodmager zijn en dan toch daar zo koninklijk en rustig kijkend liggen.
Mijn hart sloeg over.
Had ik met Chara, ineens dat gevoel. En recent hadden mijn vriend en ik dat bij een andere hond.
ranetje
Posts in topic: 2

Bericht door ranetje »

IK heb geen idee of er zo strakke inteelt is eigenlijk bij werkhonden.
Bij mijn ras is er tot nu toen geen onderscheid tussen show en werk lijnen.
Gezondheid, goede bouw lijken me essentieel om te kunnen werken.

Laten de stambomen van de werk-labjes zien dat daar veel strakke inteelt is?
Strenger geselecteerd vast en zeker, maar dat hoeft niet samen te gaan met inteelt.
Afbeelding
Plaats reactie