Wat doe je wanneer je hond niet komt na roepen?

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Tamara
Posts in topic: 5

Wat doe je wanneer je hond niet komt na roepen?

Bericht door Tamara »

Mijn honden komen wanneer ik roep, en maar al te graag. Uitzondering is wanneer Feta een haas of konijn in haar neus heeft, maar dan roep ik haar ook niet.

Ik begin me steeds meer te ergeren aan mensen die hun hond voor noppes staan te roepen en vervolgens geen actie nemen wanneer de hond ergens blijft hangen :gvd:

Afgelopen week kwam er een mega lompe Labrador op ons afgestormd, liep met de baas mee die op de fiets zat.
Lab slaat met de poten en als een bulldozer komt ie achter mijn honden aan. Celie had ik al opgetild. Lanai en Feta bijten van zich af maar de Lab negeert deze signalen.

Eigenaar roept 10 keer voor noppes en blijft als een zoutzak staan wachten tot zijn hond komt. Ik roep dat ie zijn hond moet komen halen.
Zijn reactie: "Is ze loops zeker?"
Ja, ze is loops, nou goed?

Echt... als Lanai op een hond zou afstormen waar iemand anders niet op zit te wachten dan kom ik haar toch meteen halen. Wat is dat voor onzin om andere mensen het maar te laten uitzoeken!

Dit hoort meer in het ergenissen topic. Ik erger me er enorm aan en maak het te vaak mee.
Een Engelse Springer die meters lang met ons op loopt terwijl de baas niet eens meer in zicht is, dat soort dingen komen me de strot uit.
Afbeelding
Dagmar
Posts in topic: 9

Re: Wat doe je wanneer je hond niet komt na roepen?

Bericht door Dagmar »

Tamara schreef: 28 mei 2022, 08:23 Een Engelse Springer die meters lang met ons op loopt terwijl de baas niet eens meer in zicht is, dat soort dingen komen me de strot uit.
Ik heb zo een keer een uur lang een kwaaie rottweilerteef op sleeptouw gehad :80: Je snapt niet dat dat dan allemaal maar "goed" gaat he.

Zus komt niet als dat jachtinstict inslaat en dat is niet te voorkomen. Die moet dus aan een sleeplijn.
Aan het begin van de epidemie was ze nog heel pupperig en liep van mens naar mens om overal die tong in te stoppen. Dat leek me geen goed idee, dus toen is ze niet los geweest en ik denk niet dat ik dat ooit nog helemaal rechtgetrokken krijg.

Jaap moet eerst al een eind gelopen hebben en dan moet ik testen of hij een beloning aan wil nemen. Anders is het jammer dan.
Als ik al zie dat hij niet gaat komen, roep ik niet en loop weg. Richting het water. Want stiekem let hij echt wel op en hij is panisch dat ik verzuip :mrgreen:
Afbeelding
Kruimel
Posts in topic: 4
Honden: 2
Welke: IJslandse honden

Bericht door Kruimel »

Wat is dat nou weer voor kul. Vrije keuze. Dat vooronderstelt dat je bij machte bent de situatie juist te duiden. Dus volwassen en minimaal IQ zonder andere beperkingen.
Je laat goddomme je peuter toch ook niet zelf bepalen of hij de A2 wil oversteken? Mag ik althans hopen.
Afbeelding

Het duo Olie en Bol
Dagmar

Bericht door Dagmar »

Tineke schreef: 28 mei 2022, 08:40 Pets kreeg de hond en hij vloog uit eigen keuze terug :mrgreen:
Je hond is in gevaar want hij kan een ferme trap oplopen, twee kinderen kunnen vallen als het mis gaat maar nee hoor de keuzevrijheid van de hond mag niet aangetast worden :piew:
:ok: Goed zo. Als mij dat onverhoopt zou gebeuren, zou ik dolblij zijn met een goede mep in plaats van een trap.
Voor hetzelfde geld ligt de ruiter ondersteboven in de kreukels.
Afbeelding
Desiree
Posts in topic: 2
Honden: 3
Welke: Boomer+Whippets

Bericht door Desiree »

Dan zet ik het op het rennen met een sorry en kom mijn hond halen.
Afbeelding
Dagmar

Bericht door Dagmar »

Kruimel schreef: 28 mei 2022, 08:44 Wat is dat nou weer voor kul. Vrije keuze. Dat vooronderstelt dat je bij machte bent de situatie juist te duiden. Dus volwassen en minimaal IQ zonder andere beperkingen.
Je laat goddomme je peuter toch ook niet zelf bepalen of hij de A2 wil oversteken? Mag ik althans hopen.
Mijn buren voeden hun kinderen zo op ja. Of opvoeden... Alles wat je ooit hebt gezien aan onopgevoede kutkinderen bij elkaar, zijn zij in het kwadraat.
Ik denk dat ze er zelf nog het meeste last van hebben. Vier uur lang in de tuin staan krijsen tot je geen lucht meer krijgt of inkakt, lijkt me niet zo leuk.
:oeps: Staan ze voor de grasmaaier te flippen en mama te roepen en zij wacht gefrustreerd tot ze zelf een keer aan de kant gaan, zonder een woord. Geen kaders, geen flauw benul wat gewenst gedrag is en wat ze met zichzelf moeten. De kleuter is standaard enorm boos :ugh:
Afbeelding
Tamara

Bericht door Tamara »

Vrije keuze opvoeding, jesses, dat soort hondenbezitters lopen er natuurlijk ook rond :piew:
Afbeelding
Inge O
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Tineke schreef: 28 mei 2022, 08:40Daar doen wij niet aan zei dochter , niet met onze honden noch met de kinderen.

Pets kreeg de hond en hij vloog uit eigen keuze terug :mrgreen:
:LOL: :LOL: :LOL:

Gaat door voor 'het antwoord van de week' :E: !

Niet komen gebeurt hier eigenlijk alleen in de puppyfase, en dan nog heel beperkt. Pup heeft dan wel pech want ik sta er nog rapper bij dan dat hij twee keer met zijn ogen kan knipperen. Als ik van één ding niet wil dat ze het leren is dat ze aan mij kunnen ontsnappen door te doen alsof ik niet besta. Gaat niet gebeuren, en dat leren ze heel snel.

Van vervelende indringers in de roedel heb ik dan weer weinig last, en voor die zeldene keer dat het toch gebeurt moet diegene instant vaststellen dat het een domme keuze was :F: .
Marc

Bericht door Marc »

Hangt helemaal af van waar het om gaat en of ik schrik etc. Als ze achter een paard zouden aangaan of een hond zouden klieren word ik boos en haal ik ze op en doe ze ruw en toeterend aan de riem. Maar dat soort dingen doen ze gelukkig nooit. Heel soms treuzelt Guus enorm. Plasje hier. Snuffel daar en dan luistert hij wel eens wat minder. Dan zeg ik alleen je moet luisteren!

Maar het is ook mijn schuld want ik beloon nooit met koekjes en ik weet dat ze als ik dat wel doe in intervallen ze super super goed luisteren. Nu is het wat halfslachtig bij vlagen.

Maar mijn honden zijn erg op mij als er iets is. Dus honden of mensen betekent luisteren en consequenties indien dat niet gebeurd. Dus ze doen die dingen gelukkig gewoon niet.
Tamara

Bericht door Tamara »

Desiree schreef: 28 mei 2022, 09:00 Dan zet ik het op het rennen met een sorry en kom mijn hond halen.
Zo doe ik het ook, dan ga ik er onmiddellijk heen om mijn hond op te halen.
Afbeelding
Inge O

Bericht door Inge O »

Tamara schreef: 28 mei 2022, 09:11 Vrije keuze opvoeding, jesses, dat soort hondenbezitters lopen er natuurlijk ook rond :piew:
Meestal is dat de verklaring die er achteraf opgeplakt wordt nadat blijkt dat ze geen idee hebben hoe ze het verstandiger zouden moeten aanpakken en de hond daardoor al compleet verprutst is.
Marc

Bericht door Marc »

Weet je wat ik helemaal erg vind. Meneer......meneeerrrrr......niet weglopen want mijn hond luistert niet en dan moet ik hem dus terugbrengen of wachten op de eigenaar. Er loopt hier een waterhond die heel druk en speels is en Guus trekt die hond slecht. Maar die hond heeft een enorme plaat voor de kop. Komt van heel ver aanstormen en loopt dan gewoon met mijn honden mee. Super druk en slaan met de poten. Bas is dan zo duidelijk dat die met rust wordt gelaten. Guus is te lief en doet even kort leuk maar haalt al snel af na drie beuken en een paar meppen met de poten. Maar dan is die waterhond al zo druk en opgefokt dat hij de gekke 5 minuten krijgt en totaal niks meer meekrijgt.

Die hond loopt dan met ons mee en de baasjes achter me aan roepend of ik even wil wachten zodat ze hem kunnen ophalen en aanlijnen. Iets te vroeg loslaten en ik kan weer teruglopen. Ja jonge hond hè? Ze trainer wel met hem. Maar het helpt niet. Dat verziekt de hele wandeling voor mij.
Tamara

Bericht door Tamara »

Inge O schreef: 28 mei 2022, 09:13
Tamara schreef: 28 mei 2022, 09:11 Vrije keuze opvoeding, jesses, dat soort hondenbezitters lopen er natuurlijk ook rond :piew:
Meestal is dat de verklaring die er achteraf opgeplakt wordt nadat blijkt dat ze geen idee hebben hoe ze het verstandiger zouden moeten aanpakken en de hond daardoor al compleet verprutst is.
Zo jammer is dat. En ze steken verder geen enkele moeite meer in die hond of in zichzelf om er iets aan te verbeteren of om bepaald gedrag nog in goede banen te leiden.
Afbeelding
Inge O

Bericht door Inge O »

Tamara schreef: 28 mei 2022, 09:16
Inge O schreef: 28 mei 2022, 09:13
Zo jammer is dat. En ze steken verder geen enkele moeite meer in die hond of in zichzelf om er iets aan te verbeteren of om bepaald gedrag nog in goede banen te leiden.
Nee, dat geven ze compleet op om zichzelf niet nog meer voor schut te moeten zetten want ze bakken er toch niks van, ja, dan staat 'vrije opvoeding' veel sjieker natuurlijk. En ze gaan het dan zelf nog geloven ook, want in die vrije opvoeding zijn ze dan wel heel goed, hoef je namelijk niks voor te doien, alleen de verantwoordelijkheid bij een ander leggen.
Tamara

Bericht door Tamara »

@Marc Belachelijk ja, dat heb ik ook eens meegemaakt. Zijn ze jou een beetje commando's aan het opleggen.
Ik loop gewoon door hoor, maar dat werkt niet in alle situaties want op een gegeven moment breng je andermans hond in een onveilige situatie (hond loopt bijvoorbeeld mee naar een drukke weg).

Ik heb voortaan een reserve jachtlijn bij me en in geval van nood lijn ik die vreemde hond dan maar aan.
Afbeelding
Kruimel
Honden: 2
Welke: IJslandse honden

Bericht door Kruimel »

Bij een puber wil ik best even wachten tot hij opgehaald wordt, daar was ik zelf ook blij mee toen ik pubers had. Maar dan moet je wel komen. Beetje uilig gaan staan roepen of fluiten en verder geen aanstalten maken, daar ben ik snel mee klaar. Ik vraag of ze hem komen halen, zo niet loop ik door. 'Ja, hij moet het nog leren' prima maar niet in mijn tijd.
Afbeelding

Het duo Olie en Bol
Nanna

Bericht door Nanna »

Hier rijdt een meneer door het bos met een ponnieke voor de kar. Heilig respect van alle honden want elke hond die daar blaffend omheen heeft gerend heeft een pets van de zweep gehad. Bij een heel volhardende Boerboel is ie er zelfs met kar en al overheen gereden😬
Pony weet dat baas het wel regelt dus die maakt zich niet druk.
Jammer dat het zo moet maar voor mij heeft die man gelijk. Bij je houwe diejen joekel en anders de consequenties maar accepteren.
EchoMira
Posts in topic: 22
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Als de consequentie dat ik je van de pensionadobok trek en je op je smoel sla ook mag ben ik het met je eens.

Ja, je hoort je hond bij je te houden maar er gaan soms ook weleens dingetjes even niet zoals het hoort en je blijft toch maar met je heerspoten van mijn honden af.
Je kunt wel bedenken dat honden pas aan de beurt komen als iedereen zijn pleziertje heeft gehad maar dat staat echt nergens en er staat ook al niet dat jij de Grote Opvoeder bent met je zweepje.
Als de recreanten elkaar gaan lopen meppen doe ik mee. Denk erom.
En als je met je strafkar kosten veroorzaakt betaal je ze.

Dit wordt weer zo'n topic dat mensen gaan lopen zwieren dat ze overal honden aan het petsen zijn. Prima, neem de gok. Mijn koffer niet kruien want hoe geduldig en soms zelfs problematisch ongeïnteresseerd ik ook ben...van mijn honden afblijven. Wat ze ook doen.
Ze doen niets maar daar gaat het niet om.
Honden worden niet opgevoed geboren en als een opgeschoten pup een keer keer een voetafdrukje op je heilige witte driekwartsbroek zet moet je echt...echt niet denken dat je je dan iets kunt veroorloven want ik jaag je jankend de auto in met die broek over je kop. Niet doen. Handen thuis.
Nanna

Bericht door Nanna »

Ik vind een pootje op een witte broek niet te vergelijken met happen naar ponypoten.
Het laatste kan voor alle betrokkenen ronduit gevaarlijk zijn.
Gonnie

Bericht door Gonnie »

Als mijn hond niet komt loop ik door, want dan komen ze wel.
Gelukkig vallen Tanja en Anne geen andere honden lastig. En gelukkig zijn de mensen bij ons in het bos wat geduldiger.

Tanja en Anne vallen wel soms de bazen lastig, maar daar zit ik ook niet mee, want die zijn Tanja en Anne gaan voeren, dus zodra ze die mensen zien springen ze tegen ze aan. Kan me er niet meer druk om maken. Moeten ze mijn honden maar niet voeren.

En als er eens een hond op Tanja en Anne af komt maak ik me ook niet druk. Zelfs niet als ze ondersteboven gelopen worden.
Het is geven en nemen in het bos.
En achter paarden, joggers en fietsers gaan ze niet aan, dus dat is fijn. Ze gaan weleens achter een haas aan. Maar dat is maar af en toe en ze zijn zo terug.
Afbeelding

Tanja en Anne
EchoMira
Posts in topic: 22
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Nanna schreef: 28 mei 2022, 09:52 Ik vind een pootje op een witte broek niet te vergelijken met happen naar ponypoten.
Ja. En toch hou je je poten thuis.
Nanna

Bericht door Nanna »

EchoMira schreef: 28 mei 2022, 09:57
Nanna schreef: 28 mei 2022, 09:52 Ik vind een pootje op een witte broek niet te vergelijken met happen naar ponypoten.
Ja. En toch hou je je poten thuis.
Nee hoor. Als ik op die bok zou zitten kreeg een happende hond ook een hijs. Bij je houden.
Ik meen me te herinneren dat jij op een paard zat die een hond doodtrapte. Denk je ook niet dat de baas van die hond liever had gehad dat ie een ferme tik van een zweep kreeg?
In sommige situaties zijn korte metten het beste.
Dagmar

Bericht door Dagmar »

Gonnie schreef: 28 mei 2022, 09:56 Tanja en Anne vallen wel soms de bazen lastig, maar daar zit ik ook niet mee, want die zijn Tanja en Anne gaan voeren, dus zodra ze die mensen zien springen ze tegen ze aan. Kan me er niet meer druk om maken. Moeten ze mijn honden maar niet voeren.

Dat is hier met vissers altijd de ellende. De een staat er vrolijk ongevraagd twee boterhammen met kaas in te aaien en de volgende is zo'n spastische oude schreeuwlelijk die nog niet kan verdragen dat een hond binnen twintig meter komt.
Afbeelding
Mellow

Bericht door Mellow »

Ik haal ze direct op en losloop privilige is over.
Vlak bij ons is een klein losloop veldje met aangrenzend een voetbalveldje en die zit half rondom in de bosjes met een weg erlangs.
Je kant via 3 kanten erheen, 2 kijken uit op de weg.
Ik loop er altijd langs heen om naar het bos te gaan
Elke ochtend komt er een golden retriever aanracen, zo het voetbalveldje over, richting dat losloopveldje.
Dan ziet die hond mijn honden aan de andere kant en komt eraan rennen.
Hij doet niets maar gaat alle kanten op.
Zodra hij wat ziet dan gaat hij erheen en de baas zit voor jan snot te roepen.
Wat als hij aan de overkant van de weg iets ziet?
In begin wachtte ik netjes maar ze blijft gewoon dom staan, roept dus voor snot want die hond luistert niet.
Ik breng die hond dus echt niet terug. :pffff:
Dus de laatste paar keer loop ik gewoon door en moet zij een sprintje trekken om hem te pakken.
Heb haar al.vaak genoeg gezegt, laat hem dan pas los zodra je ziet dat er geen andere honden lopen :boos:
Mo-yi
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Als de hond eenmaal gaat dan gaat ie. Mo-yi heb ik ooit weleens voor ze een run inzette een paar keer kunnen terughalen dat ik zelf achterover sloeg HOE DAN, super knap, maar dat was toeval/geluk.
Als ze een hond ziet en ze gaat er op af, dan alleen in losloop gebied en ook dan hol ik er wel wat achteraan, just in case, je weet ook niet hoe een andere hond reageert en je wil kunnen ingrijpen mocht het nodig zijn.
Ik heb me wat afgerend met die dame :LOL: , maar als er staarten gaan kwispelen dan kan ik vaart minderen, en als ik aankom zijn ze al spelend rondjes aan het rennen. ( blijft toch altijd zo'n "fijoeww"moment ).
Hier een stuk verderop is/was een mega groot veld. Dat vond ik ook wel ideaal om haar lekker los te gooien, dan loop ik wel het hele stuk mee, en midden op het veld. Tot er daar een keer een haas voor ons wegstoof en ja, dan heeft roepen weinig zin. Ik doe het wel, en fluiten dan vooral. Tot haar staart dan zigzaggend wat rond staat te zoeken, dan is ze de haas kwijt..dat is het moment dat ze naar mij gaat kijken en als ik dan roep, ja dan komt ze in 1 streep, met dr blije smoel; zag je dat? zag je dat?!..joe is goed, zitten, lijn eraan, kaasje dr in..en mn hartslag weer laten zakken..muts :lol1:
Dus, wat doe je als je hond niet komt als je roept; ik ga er sowieso achteraan, zeker als het andere honden betreft. Maar zo met een haas dat red ik ook niet. Dat laatste is lang gelden weer, inmiddels zitten er eigenlijk overal wel knijnen/hazen dus wij lopen eigenlijk altijd aan lange lijn.
Afbeelding

2011-2025
Plaats reactie