Weinig eetlust; dus niet gezond?
- Rami
- Posts in topic: 23
- Honden: 2
- Welke: Ik ben een allesvreter
Weinig eetlust; dus niet gezond?
Niet eerder had ik een hond met weinig eetlust en ik vind het moeilijk.
Costa, onze Spanjool (reu, niet gecastreerd), eet dus slecht, haalt zijn neus op voor eigenlijk alle soorten voedsel. Hij heeft cystinurie. Dat is vorming van Cystine-stenen in de nieren, en moest een half jaar geleden met spoed onder het mes vanwege een verstopping in de urinebuis. Het was kantje-boord.
Maar goed, sindsdien gaat het wel goed, gelukkig. Hij is vrolijk en fit, wel erg mager.
Hij moet veel en vaak de mogelijkheid hebben om te plassen; dat is beter voor zijn nieren en blaas. Ook moet hij veel drinken. Dat valt niet mee want hij vindt alleen water uit onze vijver lekker.
Qua voer wissel ik dieet-voer af met versvoer. Maar eigenlijk eet hij nooit met smaak. Hij deinst echt terug en eet pas na twee tot drie dagen 'vasten' en dan ook nog uit de hand...
Zijn er meer mensen met honden die slecht eten? Is er dan altijd sprake van een onderliggende ziekte of aandoening? Of heb ik mazzel gehad dat al mijn andere (en vorige) honden altijd met enorm veel smaak aten/eten.
Costa, onze Spanjool (reu, niet gecastreerd), eet dus slecht, haalt zijn neus op voor eigenlijk alle soorten voedsel. Hij heeft cystinurie. Dat is vorming van Cystine-stenen in de nieren, en moest een half jaar geleden met spoed onder het mes vanwege een verstopping in de urinebuis. Het was kantje-boord.
Maar goed, sindsdien gaat het wel goed, gelukkig. Hij is vrolijk en fit, wel erg mager.
Hij moet veel en vaak de mogelijkheid hebben om te plassen; dat is beter voor zijn nieren en blaas. Ook moet hij veel drinken. Dat valt niet mee want hij vindt alleen water uit onze vijver lekker.
Qua voer wissel ik dieet-voer af met versvoer. Maar eigenlijk eet hij nooit met smaak. Hij deinst echt terug en eet pas na twee tot drie dagen 'vasten' en dan ook nog uit de hand...
Zijn er meer mensen met honden die slecht eten? Is er dan altijd sprake van een onderliggende ziekte of aandoening? Of heb ik mazzel gehad dat al mijn andere (en vorige) honden altijd met enorm veel smaak aten/eten.
- Inge O
- Posts in topic: 6
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Re: Weinig eetlust; dus niet gezond?
Dat laatste zou ik zeker niet zeggen, je hebt gewoon slechte eters, ook bij mensen.
Doet hij graag oefeningetjes samen met jou?
Doet hij graag oefeningetjes samen met jou?
- Zamunda
- Posts in topic: 3
- Honden: 3
- Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart
Wil hij water met een smaakje (kippenbouillon) ook niet goed drinken?
En goed natvoer, lust hij dat ook niet?
En goed natvoer, lust hij dat ook niet?
OS met dank aan Hakunamatata
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
- Diana
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Is hij wel getest op mediterrane ziektes?
Geen ervaring mee. Maar wel honden gehad die niet echt veelvraten zijn of zo. Aki eet rustig en net als Finn vroeger kijkt en ruikt hij eerst wat hij voorgeschoteld krijgt. Ik zie ze als fijnproevers. Zo weet ik dat Aki eigeel het lekkerst vindt, eiwit laat hij het liefst liggen van het ei.
En bij meer dingen denk ik mijn hemel.. alle andere honden vraten alles wat los en vast zat, de heren echter gaan eerst even checken of het wel naar hun bekkie is.
Groenten zijn voor Aki ook geen favoriet, terwijl Jol zich vol overgave op de sperziebonen stortte.
Bij jou zou ik dan kijken of met wat bouillon of met wat groenten waar veel vocht in zit er wel iets tussen zit wat hij lekker vindt? Met name omdat je zegt dat veel vocht goed is om zo meer te kunnen plassen.
Destijds vond ik advies van mijn DA vreemd, maar bij Finn die veel te mager was had het een goede uitwerking, macaroni of pasta toevoegen aan de maaltijd en wat sompig. Als je hond wel baat heeft bij wat zout zou je kunnen overwegen om in bouillon te koken of je gooit zelf wat kip in een pan om zelf bouillon te trekken en gebruik wat van het vocht om daar wat pasta in te koken voor hem. Ik deed kale macaroni of kale spaghetti voor de hond koken. En daarbij zijn eigen voeding toen het weer kon. Qua gewicht kwam hij toen weer bij en ook zijn eetlust kwam terug. Af en toe gekookt ei erbij of gekookte kip zonder bot uiteraard.
En bij meer dingen denk ik mijn hemel.. alle andere honden vraten alles wat los en vast zat, de heren echter gaan eerst even checken of het wel naar hun bekkie is.
Groenten zijn voor Aki ook geen favoriet, terwijl Jol zich vol overgave op de sperziebonen stortte.
Bij jou zou ik dan kijken of met wat bouillon of met wat groenten waar veel vocht in zit er wel iets tussen zit wat hij lekker vindt? Met name omdat je zegt dat veel vocht goed is om zo meer te kunnen plassen.
Destijds vond ik advies van mijn DA vreemd, maar bij Finn die veel te mager was had het een goede uitwerking, macaroni of pasta toevoegen aan de maaltijd en wat sompig. Als je hond wel baat heeft bij wat zout zou je kunnen overwegen om in bouillon te koken of je gooit zelf wat kip in een pan om zelf bouillon te trekken en gebruik wat van het vocht om daar wat pasta in te koken voor hem. Ik deed kale macaroni of kale spaghetti voor de hond koken. En daarbij zijn eigen voeding toen het weer kon. Qua gewicht kwam hij toen weer bij en ook zijn eetlust kwam terug. Af en toe gekookt ei erbij of gekookte kip zonder bot uiteraard.
- Rami
Ja, snap ik. Alleen heb ik nog nooit een slechte eter gehad. Dat is even wennen.
En ja, hij vind oefenen (op speelse wijze) wel heel leuk. Bedoel je dat ik hem dan met voer zou kunnen belonen?
- Rami
Nat voer als in KVV wil hij wel, maar dus ook pas na een paar dagen niet eten.
Water met smaakje heb ik geprobeerd en heb ook een water-fontein staan, maar dat is eenmalig. Maar uit de vijver (of uit plassen in het bos) drinkt hij wel graag.
- Zamunda
- Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart
Nee blikvoer. Eet hij dat ook niet?
OS met dank aan Hakunamatata
- Sanne
- Posts in topic: 1
- Welke: Chihuahua en Saluki
- Contacteer:
Zahra was een extréém slechte eter. Broodmager. Kon dagen lang vasten. Nam uit noodzaak soms een paar hapjes en liep er weer bij weg.
Maar ze is kerngezond.
Inmiddels eet ze fantastisch, sinds we een voedingsdeskundige erbij hebben. Na jaren lang ellende, zo fijn.
Qua vochtinname zou je het liefst alleen vers vlees geven natuurlijk, dat scheelt al een hoop.
Je kunt ook bottenbouillon erbij doen, dat is sowieso heel goed voor honden en ook weer wat extra vocht. Je zou misschien ook wat bottenbouillon in het drinkwater kunnen doen? Je hebt ook SmoothieDog, heb je daar al eens naar gekeken? Dat zijn 'hondensmoothies' waar je super veel mee kunt. Gezond, meerdere varianten en misschien een goede optie om extra vocht binnen te krijgen. Dit kun je in drinkwater doen maar ook zo geven of op een lickimat of op het voer etc.
Maar ze is kerngezond.
Inmiddels eet ze fantastisch, sinds we een voedingsdeskundige erbij hebben. Na jaren lang ellende, zo fijn.
Qua vochtinname zou je het liefst alleen vers vlees geven natuurlijk, dat scheelt al een hoop.
Je kunt ook bottenbouillon erbij doen, dat is sowieso heel goed voor honden en ook weer wat extra vocht. Je zou misschien ook wat bottenbouillon in het drinkwater kunnen doen? Je hebt ook SmoothieDog, heb je daar al eens naar gekeken? Dat zijn 'hondensmoothies' waar je super veel mee kunt. Gezond, meerdere varianten en misschien een goede optie om extra vocht binnen te krijgen. Dit kun je in drinkwater doen maar ook zo geven of op een lickimat of op het voer etc.
- Rami
Ah ja, ik vind twee dagen niet eten dus echt 'raar' (gebaseerd op mijn vorige honden en Sam). Ben wel blij om te lezen dat er ook gezonde honden zijn die weinig eten. En Costa is mager inderdaad maar niet vel over been (denk ik toch).Sandra&co schreef: ↑29 sep 2021, 19:08 Ik heb een windhond-kruising en windhonden zijn wel vaker slechte eters. Ik ben echt gaan zoeken wat hij wel lekker vindt, maar ook dan eet hij niet altijd. 2 Dagen niet eten is voor hem geen straf. Hij is niet súpermager (21kg), maar hij eet ook niet heel veel meer dan m'n andere hond (7kg). Hij heeft gewoon een zuinig motortje, zeg ik dan maar Ziek is hij zeker niet. Ik geef hem een paar keer per week geitenmelk, dan krijgt hij net wat meer vetten en eiwitten binnen. En schapenvetkorrels. Het blijft gewoon experimenteren met die ondankbare loeders.
- Rami
Wat fijn dat het nu goed gaat met Zahra. Bottenbouillon en SmoothieDog, daar ga ik me eens in verdiepen. Bedankt!Sanne schreef: ↑29 sep 2021, 19:32 Zahra was een extréém slechte eter. Broodmager. Kon dagen lang vasten. Nam uit noodzaak soms een paar hapjes en liep er weer bij weg.
Maar ze is kerngezond.
- Rami
Ja, volgens de papieren is hij getest. Hij was 3 maanden toen hij bij ons kwam. Zou het dan verstandig zijn om nog eens te testen?
- Inge O
Ja, dat zou ik in ieder geval eens proberen - of geef je al voer tijdens het oefenen?
Nogal wat honden nemen wél voer aan als het als beloning is. Niet dat je zo immense hoeveelheden naar binnen krijgt, maar toch, hij is ook niet groot dus met bv. een 10-tal redelijk grote (en calorierijke) snoepjes zou hij toch al een portie binnenhebben?
- Diana
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Ja, ik zou het zelf wel doen. Een test op de leeftijd van drie maanden voor Leishmania is sowieso niet betrouwbaar, omdat het vaak 3 tot 6 maanden duurt na besmetting voordat een hond voldoende antistoffen heeft opgebouwd om positief te testen. Daarnaast kan Leishmania jarenlang ongedetecteerd blijven en dan toch ineens opvlammen (een negatieve test is bij Leishmania dus altijd een momentopname). Ook kan een hond bijvoorbeeld nog met een tekenziekte zijn besmet tussen het moment van testen en reizen of deze in Nederland hebben opgelopen. Niet dat ik nou meteen denk dat hij Leishmania heeft of een andere mzz, maar ik zou het met zijn herkomst en deze klachten wel uit willen sluiten.
In de sledehondensport worden ze afgewaterd, vooraf "soep" om voldoende te hydrateren voor het sporten. Die heb je uit een zakkie.
Zijn natuurlijk ook notoir rottige eters, dus wie weet.
https://www.rundog.nl/voeding/supplemen ... ctiviteit/
- Rami
Nou ja, misschien is Costa dan ook een fijnproever maar dan wel heel, heel fijn. :-D Ik heb al van alles geprobeerd, van rauw tot gekookt. Hij blijft echt een matige tot slechte eter.blondie schreef: ↑29 sep 2021, 19:26 Geen ervaring mee. Maar wel honden gehad die niet echt veelvraten zijn of zo. Aki eet rustig en net als Finn vroeger kijkt en ruikt hij eerst wat hij voorgeschoteld krijgt. Ik zie ze als fijnproevers. Zo weet ik dat Aki eigeel het lekkerst vindt, eiwit laat hij het liefst liggen van het ei.
- Rami
Nee, al verschillende merken geprobeerd. Als hij eet is het toch het liefst rauw.Zamunda schreef: ↑29 sep 2021, 19:31Nee blikvoer. Eet hij dat ook niet?
- Rami
Nee, ik beloon niet met voer. Maar dat is misschien wel een idee. Vooral ook omdat hij 'uit de hand eten' wel graag doet (na een paar dagen niet eten). En ja, hij is klein, weegt 7 kilo. Maar dat zou inhouden dat ik Costa nooit meer een maaltijd in een bakje geef maar verdeeld over de dag en gekoppeld aan spel?Inge O schreef: ↑29 sep 2021, 20:04Ja, dat zou ik in ieder geval eens proberen - of geef je al voer tijdens het oefenen?
Nogal wat honden nemen wél voer aan als het als beloning is. Niet dat je zo immense hoeveelheden naar binnen krijgt, maar toch, hij is ook niet groot dus met bv. een 10-tal redelijk grote (en calorierijke) snoepjes zou hij toch al een portie binnenhebben?
Als hij met oefeningetjes wel wil eten heb je er in ieder geval wat in.
De hondenworsten zijn meestal compleet voer.
Dus daar wat stukjes van is in ieder geval weer iets naar binnen
- Inge O
Nee, niet altijd, maar zou er wel een bijna-dagelijks dingetje van maken om er op een leuke manier alvast dat portietje in te krijgen .Rami schreef: ↑29 sep 2021, 20:58Nee, ik beloon niet met voer. Maar dat is misschien wel een idee. Vooral ook omdat hij 'uit de hand eten' wel graag doet (na een paar dagen niet eten). En ja, hij is klein, weegt 7 kilo. Maar dat zou inhouden dat ik Costa nooit meer een maaltijd in een bakje geef maar verdeeld over de dag en gekoppeld aan spel?Inge O schreef: ↑29 sep 2021, 20:04Ja, dat zou ik in ieder geval eens proberen - of geef je al voer tijdens het oefenen?
Ik heb totaal geen ervaring met slechte eters in het algemeen, maar het gedrag dat je beschrijft vertoonde Oor toen ze ziek was en daardoor waarschijnlijk misselijk. Ik zou er zelf niet gerust op zijn denk ik.
- Rami
Ja, het is wel goed om een en ander uit te sluiten. Costa is niet mijn eerste hond uit het buitenland; Sil kwam uit Turkije en Sam is van Corfu. We hebben nooit eerder met mediterrane ziekten te maken gehad (want betrouwbare stichting en testen), maar goed, het kan natuurlijk wel.Diana schreef: ↑29 sep 2021, 20:16Ja, ik zou het zelf wel doen. Een test op de leeftijd van drie maanden voor Leishmania is sowieso niet betrouwbaar, omdat het vaak 3 tot 6 maanden duurt na besmetting voordat een hond voldoende antistoffen heeft opgebouwd om positief te testen. Daarnaast kan Leishmania jarenlang ongedetecteerd blijven en dan toch ineens opvlammen (een negatieve test is bij Leishmania dus altijd een momentopname). Ook kan een hond bijvoorbeeld nog met een tekenziekte zijn besmet tussen het moment van testen en reizen of deze in Nederland hebben opgelopen. Niet dat ik nou meteen denk dat hij Leishmania heeft of een andere mzz, maar ik zou het met zijn herkomst en deze klachten wel uit willen sluiten.
- Rami
ranetje schreef: ↑29 sep 2021, 20:59Als hij met oefeningetjes wel wil eten heb je er in ieder geval wat in.
De hondenworsten zijn meestal compleet voer.
Dus daar wat stukjes van is in ieder geval weer iets naar binnen
Ja, dat kan ik zeker proberen.
- Rami
Ja, goed tip! Toch was mijn Silka, de husky-mix, een alleseter. Van zalmkoppen tot brokken, alles ging er in als koek!Dagmar schreef: ↑29 sep 2021, 20:28In de sledehondensport worden ze afgewaterd, vooraf "soep" om voldoende te hydrateren voor het sporten. Die heb je uit een zakkie.
Zijn natuurlijk ook notoir rottige eters, dus wie weet.
https://www.rundog.nl/voeding/supplemen ... ctiviteit/