Dogbuttons

Alle hondensporten passen hier, maar ook wandelvakanties, dogsurvival, spelletjesdagen en activiteiten.
Yvette
Posts in topic: 7
Honden: 2
Welke: Toy Poedel + Kelpie kruising
Contacteer:

Dogbuttons

Bericht door Yvette »

Ik heb voor mijn verjaardag dogbuttons gekregen, van die knoppen die je hond kan indrukken om te laten weten dat ie iets wil :mrgreen:

Nu is het aanleren van het indrukken van de knop natuurlijk appeltje eitje maar hoe zal ik het verder aanpakken...?

Is het handig om gelijk de eerste knop met het bijbehorende commando te introduceren? Dus 'naar buiten' maar hoe dan verder? Iedere keer naar buiten na het indrukken van die knop?

Of zal ik eerst die knop gewoon 'touch' noemen tot ik hem ergens ga gebruiken waar die van pas komt en dan pas het commando veranderen?
Groetjes Yvette
Afbeelding
Freek (2020), Barrie (2021)
Yvette
Contacteer:

Re: Dogbuttons

Bericht door Yvette »

Ik dacht inderdaad aan 'naar buiten' en 'kluifje', die woorden kennen ze al. Maar ga ik dan steeds voor ik de actie ga doen ze die knop in laten drukken? Gaan ze dan de link leggen?
Groetjes Yvette
Afbeelding
Sirene
Posts in topic: 1

Bericht door Sirene »

De bedoeling met die knoppen is juist dat je het niet bewust aanleert. het is namelijk geen commando, je wil met ze communiceren. Dus iedere keer voordat naar buiten gaat druk je de knop "buiten". zonder er iets aan te koppelen. Ze gaan het zelf associeren. Zo ook met andere dingen.
Ik zou beginnen met dingen waar Barrie een hele hoge intrinsieke motivatie heeft omdat het dan denk ik veel sneller gebeurt. Die eerst knoppen zijn denk ik het lastigst. Als hij het eenmaal door heeft dan gaat het snel.
GoldenGizmo
Honden: 1
Welke: Golden retriever

Bericht door GoldenGizmo »

Precies wat Sirene ook al zegt, niet je hond vragen om de knop in te drukken voordat je iets doet, maar zelf elke keer de knop indrukken voordat je de actie doet. Dus op de knop 'buiten' drukken elke keer dat je met je hond naar buiten gaat. Ik heb ook vaak het advies gelezen om de eerste knop iets als 'snoepje' te laten zijn omdat ze dat verband vaak het snelst leggen. Ik zou er zelf alleen niet op zitten te wachten om een knop voor 'eten' te hebben, die van mij zou daar de godsganse dag op lopen drukken :neenee:
Paxi
Posts in topic: 4

Bericht door Paxi »

Oh, dat is zo leuk! En ze hebben het zo snel door!
Ik heb ze nu een jaartje of zo. Plassen, Koekje en Hee. Mac heeft ze in de loop der tijd uitgebreid met meer betekenissen. Plassen is even in de tuin plas doen, maar moet hij poepen en dus naar het park, drukt hij op de knop en krijg ik het eerste schoeisel wat hij ziet erbij. Dus knop indrukken, rennen naar de gang, terugkomen met een laars of zo.
Koekje spreekt voor zich, hij maakt daar geen misbruik van gelukkig. Maar hij is het ook gaan gebruiken voor zijn avondeten. Drukken en naar zijn voerbak lopen. Altijd minstens een kwartier te vroeg, dus daar hebben we wel eens een discussie over :F:
De knop Hee is om aandacht van mij vragen. Dan wil hij iets. Soms spelen, soms op schoot, soms aangeven dat de buurkat weer op het muurtje zit of zo.
Hee heb ik hem aangeleerd om keffen te voorkomen. Hij heeft de irritantste kef ter wereld. En doet het graag en vaak. Ik werd er gek van, dat dwingende 'ïkwilaandacht!"-gekef.
Van Hee maakt hij alleen misbruik als ik aan de telefoon zit. Daar heeft hij een hekel aan om mij onbekende reden. Als ik hem zijn gang laat gaan, wordt elk telefoongesprek begeleid met "Hee!Hee!Hee!Hee!~" Of ik in een voetbalstadion zit te bellen.
Ik zit dus aan de telefoon hem in de gaten te houden met mijn vinger omhoog in de "pas op"-stand. Zodra ik even niet oplet, rent hij naar zijn knop, drukt hem in en rent meteen de andere kant op. Ik zweer het, ik zie hem gewoon grinniken! :goeie:
Afbeelding
Zamunda
Posts in topic: 6
Honden: 3
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Bericht door Zamunda »

GoldenGizmo schreef: 28 mei 2022, 17:53 Precies wat Sirene ook al zegt, niet je hond vragen om de knop in te drukken voordat je iets doet, maar zelf elke keer de knop indrukken voordat je de actie doet. Dus op de knop 'buiten' drukken elke keer dat je met je hond naar buiten gaat. Ik heb ook vaak het advies gelezen om de eerste knop iets als 'snoepje' te laten zijn omdat ze dat verband vaak het snelst leggen. Ik zou er zelf alleen niet op zitten te wachten om een knop voor 'eten' te hebben, die van mij zou daar de godsganse dag op lopen drukken :neenee:
Nadat de hond de link gelegd heeft (en de knop intensief gaat gebruiken :mrgreen: ) kun je de knop een andere functie (op een andere plek) geven, de knop 'snoepje' bestaat dan gewoon niet meer.
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Zamunda

Bericht door Zamunda »

Paxi schreef: 28 mei 2022, 20:41 Oh, dat is zo leuk! En ze hebben het zo snel door!
Ik heb ze nu een jaartje of zo. Plassen, Koekje en Hee. Mac heeft ze in de loop der tijd uitgebreid met meer betekenissen. Plassen is even in de tuin plas doen, maar moet hij poepen en dus naar het park, drukt hij op de knop en krijg ik het eerste schoeisel wat hij ziet erbij. Dus knop indrukken, rennen naar de gang, terugkomen met een laars of zo.
Koekje spreekt voor zich, hij maakt daar geen misbruik van gelukkig. Maar hij is het ook gaan gebruiken voor zijn avondeten. Drukken en naar zijn voerbak lopen. Altijd minstens een kwartier te vroeg, dus daar hebben we wel eens een discussie over :F:
De knop Hee is om aandacht van mij vragen. Dan wil hij iets. Soms spelen, soms op schoot, soms aangeven dat de buurkat weer op het muurtje zit of zo.
Hee heb ik hem aangeleerd om keffen te voorkomen. Hij heeft de irritantste kef ter wereld. En doet het graag en vaak. Ik werd er gek van, dat dwingende 'ïkwilaandacht!"-gekef.
Van Hee maakt hij alleen misbruik als ik aan de telefoon zit. Daar heeft hij een hekel aan om mij onbekende reden. Als ik hem zijn gang laat gaan, wordt elk telefoongesprek begeleid met "Hee!Hee!Hee!Hee!~" Of ik in een voetbalstadion zit te bellen.
Ik zit dus aan de telefoon hem in de gaten te houden met mijn vinger omhoog in de "pas op"-stand. Zodra ik even niet oplet, rent hij naar zijn knop, drukt hem in en rent meteen de andere kant op. Ik zweer het, ik zie hem gewoon grinniken! :goeie:
:LOL:

Wat leuk hoe Mac de knoppen meerdere betekenissen heeft gegeven zeg!
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Gretha
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Bericht door Gretha »

Zamunda schreef: 28 mei 2022, 20:44
Paxi schreef: 28 mei 2022, 20:41 Oh, dat is zo leuk! En ze hebben het zo snel door!
:LOL:

Wat leuk hoe Mac de knoppen meerdere betekenissen heeft gegeven zeg!
Ik zit hier te proesten van het lachen, ik heb beeld. :LOL:
Geweldig.........bij een ander. Moet er niet aan denken dat Tux dat soort knoppen heeft. Die "Hee" zou ik iedere paar weken moeten vervangen omdat hij versleten is. :LOL:
Afbeelding
Yvette
Contacteer:

Bericht door Yvette »

Ah duidelijk! Ik ga er mee aan de slag! Bedankt!! :cheer: Ik zal over een tijdje een update geven, over de Hee! denk ik nog even na :LOL: :mrgreen:
Groetjes Yvette
Afbeelding
Smoushond
Posts in topic: 2

Bericht door Smoushond »

Dit zou een heel slecht kado voor Bertus zijn 🤣🤣 ben heel benieuwd wat ze er bij jou van vinden
Afbeelding
Yvette
Contacteer:

Bericht door Yvette »

Nou toen we net terug binnen kwamen van uitlaten zag Barrie die knop dus liggen en ramde er gelijk drie keer in één seconde op :LOL: Ik vind het sowieso leuk om te kijken wat het ons brengt, ze zijn ook gevoelig genoeg voor Freek dus de jonge mannen kunnen er gebruik van gaan maken.
Groetjes Yvette
Afbeelding
Dirkje
Posts in topic: 3
Welke: Border Collies

Bericht door Dirkje »

Ik vraag me af of het wel een goed idee is om honden in woorden te laten communiceren.
Ik snap dat het grappig is en ik bedoel het ook niet zuur maar waarom zou je dat willen? Een hond communiceert op verschillende manieren maar niet met woorden. Waarom moet de hond zich aan ons aanpassen in zijn communicatie door tóch met woorden te communiceren. Misschien overdrijf ik hoor, dat kan. Ik krijg er alleen een raar gevoel bij.
Afbeelding
Paxi

Bericht door Paxi »

Oh. Ik ben veel te ondiep voor zulke gedachten. Ik zie het als leuk truukje. ik denk ook niet dat hij kan praten of met me communiceert via woorden of zo. Hij drukt op een knop als hij iets wil. associeert welke knop met welk gedrag hij van mij verwacht. Ik weet niet of hij naar het geluid (mijn stem) luistert wat er uit komt (had er ook het geluid van een parende kariboe, een aanstormende trein of morse tikjes op kunnen zetten, had niks uitgemaakt) of dat hij kleuren ziet (knoppen zijn felle primaire kleuren) of dat hij de volgorde onthouden heeft (links rechts, midden).

Ik heb zijn voor mij onacceptabel gedrag weten om te buigen met die knoppen, plassen was aan de tuindeur krabben, er zitten geulen van zijn nagels in of ik chupacabra's fok ipv een 7 kilo hondje. Aandacht was die verschrikkelijke rotkef tot vervelens toe. Koekje is gewoon leuk :F:

Hij kent erg veel truukjes, daar hebben we samen lol in. Hij kent ook veel woorden en namen van vriendjes, familieleden, verschillend speelgoed. Heb werkelijk geen idee of hij die mechanische knoppenstem echt als bv Plassen herkent. Maar hij weet welke knop het is. Hoe maakt me niet uit. Ik klep de hele dag tegen die hond. Maar als ik zeg dat ik een discussie met hem heb, bedoel ik niet dat ik mijn financiële situatie met hem zit te bespreken. Als ik hem uitleg dat het nog geen etenstijd is in langdradige bewoording, herkent hij alleen "nee, straks.." denk ik. En legt zich daar bij neer. Prima discussie dus :F:

En ja, we passen ons aan elkaar aan. Daar hebben we allebei baat bij.
Afbeelding
Yvette
Contacteer:

Bericht door Yvette »

Ik zie dat ook zo, gewoon voor de fun.
Overigens weet ik wel zeker dat Barrie ook gewoon verstaat wat eruit komt want ik liep gister naar de gang en ging de knop daar neerzetten. Hij wilde de andere twee nog ff stalken bij hun eten maar ik drukte op de knop waar mijn robotachtig vervormde stem zei 'naar buiten' en hóp daar stond hij al, naar buiten, ja graag! (En nee, zo moest hij het dus niet aanleren maar ik drukte er gewoon ff op :F:)

Maar evengoed kun je je hond leren dat 'kroket' betekend dat hij moet gaan zitten ja, dat maakt hem natuurlijk geen zak uit.
Groetjes Yvette
Afbeelding
Smoushond
Posts in topic: 2

Bericht door Smoushond »

Paxi schreef: 29 mei 2022, 08:47 Oh. Ik ben veel te ondiep voor zulke gedachten. Ik zie het als leuk truukje. ik denk ook niet dat hij kan praten of met me communiceert via woorden of zo. Hij drukt op een knop als hij iets wil. associeert welke knop met welk gedrag hij van mij verwacht. Ik weet niet of hij naar het geluid (mijn stem) luistert wat er uit komt (had er ook het geluid van een parende kariboe, een aanstormende trein of morse tikjes op kunnen zetten, had niks uitgemaakt) of dat hij kleuren ziet (knoppen zijn felle primaire kleuren) of dat hij de volgorde onthouden heeft (links rechts, midden).

Ik heb zijn voor mij onacceptabel gedrag weten om te buigen met die knoppen, plassen was aan de tuindeur krabben, er zitten geulen van zijn nagels in of ik chupacabra's fok ipv een 7 kilo hondje. Aandacht was die verschrikkelijke rotkef tot vervelens toe. Koekje is gewoon leuk :F:

Hij kent erg veel truukjes, daar hebben we samen lol in. Hij kent ook veel woorden en namen van vriendjes, familieleden, verschillend speelgoed. Heb werkelijk geen idee of hij die mechanische knoppenstem echt als bv Plassen herkent. Maar hij weet welke knop het is. Hoe maakt me niet uit. Ik klep de hele dag tegen die hond. Maar als ik zeg dat ik een discussie met hem heb, bedoel ik niet dat ik mijn financiële situatie met hem zit te bespreken. Als ik hem uitleg dat het nog geen etenstijd is in langdradige bewoording, herkent hij alleen "nee, straks.." denk ik. En legt zich daar bij neer. Prima discussie dus :F:

En ja, we passen ons aan elkaar aan. Daar hebben we allebei baat bij.
Wat goed dat je dat gedrag heb kunnen ombuigen. Gelukkig is het krabben aan de deur hier gestopt want ik wilde al kattenluikje maken in alle deuren :lol1:

Aandacht vragen door te keffen klinkt ook niet fijn en ik kan me voorstellen dat “ koekje” beter klinkt maar vraagt hij nu vaker om een koekje dan dat hij eerder om aandacht vroeg of is dat hetzelfde gebleven ?
Afbeelding
Zamunda

Bericht door Zamunda »

Paxi schreef: 29 mei 2022, 08:47Ik heb zijn voor mij onacceptabel gedrag weten om te buigen met die knoppen
Daar was ik helemaal op vergeten te reageren maar dat vond ik onwijs mooi om te lezen, hoe je zijn keffen op deze manier hebt weten om te buigen en ook het krabben aan de deur wat je nu noemt. Gaaf.
Afbeelding
HillieS
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Bericht door HillieS »

Wat tof zeg! Probeer je er, als hij een knop onder de knie heeft er een keer een filmpje van te maken? Lijkt me leuk!
Wel vergelijkbaar denk ik met t belletje dat @Suzanne heeft/had voor de meisjes als ze naar buiten willen denk ik?
Afbeelding
Lothian
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Zamunda schreef: 29 mei 2022, 09:56
Paxi schreef: 29 mei 2022, 08:47Ik heb zijn voor mij onacceptabel gedrag weten om te buigen met die knoppen
Daar was ik helemaal op vergeten te reageren maar dat vond ik onwijs mooi om te lezen, hoe je zijn keffen op deze manier hebt weten om te buigen en ook het krabben aan de deur wat je nu noemt. Gaaf.
Ja, vind ik ook heel gaaf en creatief!
Afbeelding
Paxi

Bericht door Paxi »

@Zazoe

Daar heeft een vriendin van mij het ook voor. Oudere hond heeft blaasproblemen en moet heel vaak plassen. Vooral als hij wakker wordt. Maar soms is ze bezig en hoort/ziet niet dat de hond uit zijn mand komt en meteen moet. Hond gaat dan stilletjes bij de tuindeur staan, maakt geen geluid. Dus was het regelmatig dweilen geblazen. Nu met zijn Plas-knop is dat vrijwel helemaal over, ze hoort het nu ook als ze in de keuken of de gang is. Hij had het in een paar dagen helemaal door. En dat zegt wat, want het is een intens lief beest maar er zit maar 1 hersencel in :F:
Afbeelding
Dagmar

Bericht door Dagmar »

Dirkje schreef: 29 mei 2022, 00:17 Ik vraag me af of het wel een goed idee is om honden in woorden te laten communiceren.
Ik snap dat het grappig is en ik bedoel het ook niet zuur maar waarom zou je dat willen? Een hond communiceert op verschillende manieren maar niet met woorden. Waarom moet de hond zich aan ons aanpassen in zijn communicatie door tóch met woorden te communiceren. Misschien overdrijf ik hoor, dat kan. Ik krijg er alleen een raar gevoel bij.
Haha, vertel je dat mijn hond even? Die geeft alles met klanken aan, en als ik ze nadoe begrijpt hij dat. Lijkt me voor een dag of twee wel eens lekker als ie die grote toeter zou houden :mrgreen:

Ik had van die belletjes aan de deur. Zelfde principe, een slinger aan geven met opendoen, hebben zo door. Pjotr bediende ze met z'n staart :LOL:
Afbeelding
Dirkje

Bericht door Dirkje »

Paxi schreef: 29 mei 2022, 08:47

Dan heeft het dus duidelijk meerwaarde voor jullie. :ok: Leuk om te lezen!
Afbeelding
Dirkje

Bericht door Dirkje »

Dagmar schreef: 29 mei 2022, 17:38
Dirkje schreef: 29 mei 2022, 00:17 Ik vraag me af of het wel een goed idee is om honden in woorden te laten communiceren.
Haha, vertel je dat mijn hond even? Die geeft alles met klanken aan, en als ik ze nadoe begrijpt hij dat. Lijkt me voor een dag of twee wel eens lekker als ie die grote toeter zou houden :mrgreen:

Ik had van die belletjes aan de deur. Zelfde principe, een slinger aan geven met opendoen, hebben zo door. Pjotr bediende ze met z'n staart :LOL:
Ja, jij hebt een husky. Die lullen tegen alles wat beweegt. :LOL:
Afbeelding
Suzanne
Welke: Havanezers

Bericht door Suzanne »

Hier geen knoppen, maar wel een bel om te plassen
Sara als pup gelijk aangeleerd. Eerst leren bellen op commando met de clicker, daarna bij de deur gezet en als ik zag dat ze naar buiten wilde gaf ik haar het commando bel, zodra ze belde ging de deur open. Daarna nog een poosje alleen naar de bel gewezen als ze aangaf naar buiten te willen. Op het filmpje zat ze in de periode dat ze er echt over moest nadenken wat ook alweer de bedoeling was, en ik zeker wist dat ze daar uit zou komen en dus de tijd gaf om na te denken.

Intussen bellen ze erop los als de deur open moet. Niet alleen om te plassen, maar ook gewoon om even buiten te zitten.
Heel fijn want de bel hoor ik door het hele huis. Vooral Eef heeft er een handje van om precies te gaan bellen wanneer ik op de wc zit, en als je niet snel genoeg bent bellen ze nog wat harder.
Ik heb het alleen ook meegemaakt dat ik onderweg was met de auto, al op de snelweg zat, en op de camera saar als een bezetene zag rondrennen en op de bel drukken, ze heeft het heel vaak geprobeerd, bij thuiskomst kon ik het bij de deur al ruiken. arm schaap

die knoppen lijken me voor mij lastig, dan doen ze de "truc" goed waarmee ze normaal een bepaalde beloning/gevolg krijgen. Maar daar kan ik niet altijd op ingaan. Ik kan niet elk moment ingaan op "wandelen" "spelen" "eten" etc Lijkt me dan ook weer verwarrend als je het echt als communicatie wil inzetten
Suzanne
Welke: Havanezers

Bericht door Suzanne »

Zazoe schreef: 29 mei 2022, 19:34
Suzanne schreef: 29 mei 2022, 19:25
die knoppen lijken me voor mij lastig, dan doen ze de "truc" goed waarmee ze normaal een bepaalde beloning/gevolg krijgen. Maar daar kan ik niet altijd op ingaan. Ik kan niet elk moment ingaan op "wandelen" "spelen" "eten" etc Lijkt me dan ook weer verwarrend als je het echt als communicatie wil inzetten
Ja daar twijfel ik wat betreft bijvoorbeeld 'koek' of 'eten' ook aan. Leuk dat ze het aangeven, maar de vraag is of het wel zo leuk voor ze is als je er niet aan voldoet omdat je het zelf geen tijd vindt ervoor.
Als de hond het dan af en toe aangeeft zou ik ervoor kiezen om dan altijd te reageren. Maar met een slimme lekkerbek is het niet handig.
Nou dat ja, het lijkt me dan verwarrend worden. Hoewel ik ook wel eens nee zeg als ze net buiten zijn geweest, ik neerplof op de bank en ze weer bellen. Maar die staat er continu al jarenlang, daarbij weten ze dat het niet altijd doorgaat. Als ik nee zeg en ze moeten toch wel echt dan blijven ze gewoon doorbellen. Maar dat is toch wat anders dan eten, uit, spelen.

Wel heel tof als je het toch voor elkaar krijgt zonder onduidelijkheden zoals bij Paxi
Dagmar

Bericht door Dagmar »

Dirkje schreef: 29 mei 2022, 18:48 Ja, jij hebt een husky. Die lullen tegen alles wat beweegt. :LOL:
:lol1: Of ooit bewogen heeft.
Afbeelding
Plaats reactie