_Tiny_ schreef: ↑04 jun 2022, 15:22
Ik denk dat die honden die overal vrolijk bovenop batsen eerder sociaal onhandig zijn. Misschien vinden ze de andere hond ook wel een beetje spannend, weten niet hoe te reageren en doen dan maar wat? Vaak schieten ze ook heel snel heel hoog in de opwinding.
Ik schaam me dood, maar mijn Billie (labradoodle) is zo'n hond. Hard tegen een andere hond aan knallen. Met haar poten op de andere hond trommelen. Er omheen springen. Blaffen. Beklikken. Het maakt niet uit dat die andere hond wegdraait en het niet wil. Ze gaat gewoon door tot ik haar op haal. Ik weet ook niet hoe ik haar dat kan afleren. Ik laat haar nu niet meer met vreemde honden in contact komen, maar ja, daar leert ze ook niks van.
Zou dat zelf ook lastig vinden.
Zou Billie dit bij Chara doen is er geen vuiltje aan de lucht, die zal het wat opdringerig vinden maar zij blijft aardig en geeft op een aardige manier haar grens aan of loopt weg of doet iets om de ander te kalmeren. Bij Aki is dat een ander verhaal, al is die coulanter als de hond bekend is merk ik.. want zowel Chara als Glory nu al mogen tegen hem opstaan of "per abuis" op hem hangen of over hem heen hangen. Een vreemde hond hoeft dat niet binnen een seconde te proberen want dat accepteert hij niet. Reu of teef maakt dan niets uit.
Wat ik al eerder hier schreef vind ik dat dan dus altijd lastig. Want mensen zijn dan vaak geneigd te zeggen dat hij dus niet sociaal is omdat hij dat soort acties niet accepteert.
Ik vind hem prima sociaal als ik zie hoe hij binnen eigen roedel honden accepteert en ermee om kan gaan, maar ook bij bewuste kennismakingen met honden van familie bijvoorbeeld ook prima in staat is om contact te maken en te negeren als die honden lelijk doen tegen hem.
Mensen snappen het soms dan ook niet als we hem terug naast ons roepen bij vreemde loslopende honden. Dat had ik met Finn destijds ook.
Maar ik doe het liever wel. Laatst een vrouw die vroeg of onze honden vast waren. Ja. Mooi zei ze en klikt haar honden los die op een streep in blafmodus op ons trio afdenderen en met name op Glory. Kan dat mens niet weten dat we de kleinste net een week hebben, maar die beestjes kwamen niet met de leukste intentie ook kennis maken in ieder geval. Waar zit je verstand.
Chara en Aki reageerden in ieder geval niet relaxed toen die beesten op Glory af denderden. Blij dat het geen incident is geworden omdat mijn vriend de riemen strak kon trekken.. kreeg hij nog als verwijt dat hij niet met drie honden moest lopen als hij ze niet aan kon...
Dat stuk bos geldt aanlijnplicht
Ik ben er tegenwoordig wel helder in en zeg bij geringste twijfel als mensen zo doen dat ik niet wil dat andere honden bij mijn honden komen buurten, heb ik het in ieder geval gezegd.
En als het onverwachts gebeurd zoals gisteren, is het wel weer gemakkelijk om Aki wat korter te houden en Chara lijn te geven.. zij is beter in onverwachts contact en dat is ook een verademing en makkelijker lopen eerlijk gezegd