Collies fokken

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Nanna

Collies fokken

Bericht door Nanna »

Er is een facebookgroep die zich bezighoudt met het outcrossen van Collies, met nieuwe genen en de focus op een normaal uiterlijk (dus geen oogloze wolbalen) en werkcapaciteit.
“The modern collie breed as a population has been bred to a point that they are extremely limited in diversity of haplotypes and alleles. Diversity in genes is critical for the auto immune system and health of any breed. Unfortunately breeding collies from Europe to USA lines isnt the answer since they have the same ancestors. Most modern collies are in closed registries so not much can be done to improve on this situation. The Scottish Collie Preservation Society (SCPS) is an open registry for classic collies lines also allowing farm collies who may have outcrossing in them but meet the breed standard to join to add genetic diversity to the breed. This effort is also breeding back towards working ability of the old fashion Scottish Collie from the 1800's with a focus on genetic health, low COI, breed standards from the 1800's and temperament/working ability. This organizaton is starting it's third year and so far has grown tremendously. Scottishcollies.org, https://www.facebook.com/groups/2292002 ... ?ref=share. It has paired up with Embark to establish genetic markers for the breed and UC Davis to test the genetic diversity of the collies in the registry . It is work in progress as it is a some what of a new approach to preserving a breed. I know the Finnish Kennel Club is offering a similar approach to some of their breeds.”
Afbeelding

Afbeelding
Dagmar
Posts in topic: 4

Re: Collies fokken

Bericht door Dagmar »

Ze kunnen zo honderden "farm collies"/outcrosses overvliegen. Veel x herder of barzoi.

Voor de tere zieltjes, er ligt wel een geslachte hond in een zak in het eerste filmpje.

https://fb.watch/8llyMGAWuu/

https://fb.watch/8llD5BQw7Y/

https://fb.watch/8llJRtKYc8/
Afbeelding
Mizzsylver
Posts in topic: 2
Honden: 2
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Bericht door Mizzsylver »

Even op de fb pagina gekeken en ik moet zeggen dat die hoofden me wel aanspreken. Niet van die weggevallen ogen waardoor ik eens verschrikt op een show heb gevraagd of z’n hond was gestoken door een wesp, zo opgezwollen leek die kop :oohja:
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Dit is een collie uit 1929. Helemaal bejubeld. O, “the headpiece”
Ja, want daar gaat het om🙄
Zo’n achterlijke rechte snavel.
Afbeelding
Gudrun
Posts in topic: 1
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Bericht door Gudrun »

Ik vind even geen digitale foto van haar die beter is, maar onze Laïla van vroeger had er zo bij gepast!

Afbeelding
Persistence
Posts in topic: 3
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Bericht door Persistence »

Interessant! Maar sommigen hebben geen tiporen maar flaporen, dat is geen gezicht hoor.
En ook de kortharen erbij gebruiken. Ik weet niet wat de gemiddelde COI doet, maar bij Vic is het 0,11% over 6 generaties:
http://www.smooth-collie.net/view.php?ped=6&id=12151 (let niet op de vreselijke namen met spelfouten🙄).

Off-topic: soms zie ik halflangharige Schotse collies voorbij komen, prachtig vind ik die.
Afbeelding
Persistence

Afbeelding
Dagmar

Bericht door Dagmar »

Ja. Dat zijn je eigen honden in één :lol:
Afbeelding
Persistence

Dagmar schreef: 30 sep 2021, 14:42 Ja. Dat zijn je eigen honden in één :lol:
Volgende topic: hoe ziet een combi van jouw honden eruit :-D
Afbeelding
~Suzanne~
Posts in topic: 7
Honden: 3
Welke: 2 shelties en 1 schotse herdershond

Bericht door ~Suzanne~ »

Hm.... ik weet oprecht niet of ik dat nou weer nodig vindt. Het type honden wat nu Amerikaans genoemd wordt vind ik eigenijk, door de bank genomen best mooi. Wat ik zie hierboven is me dan weer te "rommlig" in uiterlijk. Ja, collies zijn een werkhond, horen dat te zijn. De meeste Engelse types vind ik echt heulemaal niets.... Er was ooit zelfs een Nederlands type... dat was ook mooi.

En ja,mijn Rowan natuurlijk ;-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Een collie hoort er zo uit te zien. En niet als een oogloze haarbal die niet eens over een glanzende vloer durft te lopen.
Afbeelding
Sanne
Welke: Chihuahua en Saluki
Contacteer:

Bericht door Sanne »

Persistence schreef: 30 sep 2021, 14:38 Van deze gaat mijn hart wel sneller kloppen:

https://registry.scotchcollie.org/details.php?id=64594

Afbeelding
Deze is wel echt prachtig zeg!! :loveit: :loveit:

En Glenn vond ik ook prachtig.
Sanne
Welke: Chihuahua en Saluki
Contacteer:

Bericht door Sanne »

Nanna schreef: 30 sep 2021, 15:36 Een collie hoort er zo uit te zien. En niet als een oogloze haarbal die niet eens over een glanzende vloer durft te lopen.
Afbeelding
Ha, terwijl ik typte dat ik Glenn prachtig vond, staat ie er ineens :angel: :loveit: :loveit:
Mizzsylver
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Bericht door Mizzsylver »

Alles beter dan zoiets:

Afbeelding

Glenn vond ik ook prachtig, zo hoort een Lassie hond eruit te zien
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Het is ronduit lelijk. Net een mongool.
En het ‘hoort’ ook helemaal niet zo. Een Collie is een werkhond.

Afbeelding
~Suzanne~

Bericht door ~Suzanne~ »

over collies gesproken... zonder iets af te doen aan Glenn....

Doe mij nog altijd deze maar.
Mooi?
Nee, nou, gut, nee, maar toch..!

Als we dan toch honden laten zien....

Afbeelding
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

~Suzanne~ schreef: 30 sep 2021, 15:17 Hm.... ik weet oprecht niet of ik dat nou weer nodig vindt. Het type honden wat nu Amerikaans genoemd wordt vind ik eigenijk, door de bank genomen best mooi. Wat ik zie hierboven is me dan weer te "rommlig" in uiterlijk. Ja, collies zijn een werkhond, horen dat te zijn. De meeste Engelse types vind ik echt heulemaal niets.... Er was ooit zelfs een Nederlands type... dat was ook mooi.
Het gaat ook niet in eerste instantie om het uiterlijk. Het is toch nodig genoeg als je de eerste regels leest?
The modern collie breed as a population has been bred to a point that they are extremely limited in diversity of haplotypes and alleles. Diversity in genes is critical for the auto immune system and health of any breed.
Dit geldt zowel voor de Engelse als Amerikaanse lijnen en dus voor de populatie als geheel. Ik ben helemaal voor aankeuren van lookalikes, combineren van vachtvariëteiten en voor outcross :ok: Als er outcross gedaan zou worden met een ras dat me ook aanspreekt, zou ik ook serieus geïnteresseerd zijn in een pup.
Afbeelding
Anja
Posts in topic: 1

Bericht door Anja »

Nanna schreef: 30 sep 2021, 15:36 Een collie hoort er zo uit te zien. En niet als een oogloze haarbal die niet eens over een glanzende vloer durft te lopen.
Afbeelding
Glenn vond ik zo'n mooie hond. Toen wilde ik ook een collie maar zijn typetje was niet te vinden. Alleen die wolbalen :hmmmm:
Afbeelding
Hanna - Mica - Jop
~Suzanne~

Bericht door ~Suzanne~ »

Diana schreef: 30 sep 2021, 17:28
~Suzanne~ schreef: 30 sep 2021, 15:17 Hm.... ik weet oprecht niet of ik dat nou weer nodig vindt. Het type honden wat nu Amerikaans genoemd wordt vind ik eigenijk, door de bank genomen best mooi. Wat ik zie hierboven is me dan weer te "rommlig" in uiterlijk. Ja, collies zijn een werkhond, horen dat te zijn. De meeste Engelse types vind ik echt heulemaal niets.... Er was ooit zelfs een Nederlands type... dat was ook mooi.
Het gaat ook niet in eerste instantie om het uiterlijk. Het is toch nodig genoeg als je de eerste regels leest?
The modern collie breed as a population has been bred to a point that they are extremely limited in diversity of haplotypes and alleles. Diversity in genes is critical for the auto immune system and health of any breed.
Dit geldt zowel voor de Engelse als Amerikaanse lijnen en dus voor de populatie als geheel. Ik ben helemaal voor aankeuren van lookalikes, combineren van vachtvariëteiten en voor outcross :ok: Als er outcross gedaan zou worden met een ras dat me ook aanspreekt, zou ik ook serieus geïnteresseerd zijn in een pup.
Ikheb het inderdaad niet gelezen; het is Engels en hoe jammer ook, dat lukt me niet meer.
Wel de foto's gekeken.

Suzanne
~Suzanne~

Bericht door ~Suzanne~ »

Anja schreef: 30 sep 2021, 17:28
Afbeelding
Glenn vond ik zo'n mooie hond. Toen wilde ik ook een collie maar zijn typetje was niet te vinden. Alleen die wolbalen :hmmmm:
Heb je gezocht op Amerikaans type?

Want dat was Glenn namelijk ;-)

Suzanne
Diana

Bericht door Diana »

~Suzanne~ schreef: 30 sep 2021, 17:32
Diana schreef: 30 sep 2021, 17:28
Ikheb het inderdaad niet gelezen; het is Engels en hoe jammer ook, dat lukt me niet meer.
Wel de foto's gekeken.

Suzanne
Eerste deel voor jou geGoogleTranslate en een beetje gefatsoeneerd:
De hedendaagse collie is als populatie zo gefokt dat ze extreem beperkt zijn in diversiteit van haplotypes en allelen. Diversiteit in genen is van cruciaal belang voor het immuunsysteem en de gezondheid van elk ras. Helaas is het combineren van collies uit Engelse en Amerikaanse lijnen niet het antwoord, aangezien ze dezelfde voorouders hebben. De meeste collies van nu worden gefokt met gesloten stamboeken, dus er kan niet veel worden gedaan om deze situatie te verbeteren. De Scottish Collie Preservation Society (SCPS) is een open stamboek voor lijnen van klassieke collies, die outcross toestaat met boerderijcollies die aan de rasstandaard voldoen, om genetische diversiteit aan het ras toe te voegen. Deze inspanning fokt ook terug naar het werkvermogen van de ouderwetse Schotse Collie uit de jaren 1800 met een focus op genetische gezondheid, lage COI, rasstandaarden uit de jaren 1800 en temperament/werkvermogen.
Afbeelding
Dagmar

Bericht door Dagmar »

~Suzanne~ schreef: 30 sep 2021, 17:32
Wel de foto's gekeken.
Haal je hem door translate.

"Het moderne collie-ras als populatie is zo gefokt dat ze extreem beperkt zijn in diversiteit van haplotypes en allelen. Diversiteit in genen is van cruciaal belang voor het auto-immuunsysteem en de gezondheid van elk ras. Helaas is het fokken van collies uit lijnen van Europa naar de VS niet het antwoord, aangezien ze dezelfde voorouders hebben. De meeste moderne collies bevinden zich in gesloten registers, dus er kan niet veel worden gedaan om deze situatie te verbeteren. De Scottish Collie Preservation Society (SCPS) is een open register voor klassieke collies-lijnen die ook boerderijcollies die mogelijk uitkruisen maar voldoen aan de rasstandaard toelaten om mee te doen om genetische diversiteit aan het ras toe te voegen. Deze inspanning fokt ook terug naar het werkvermogen van de ouderwetse Schotse Collie uit de jaren 1800 met een focus op genetische gezondheid, lage COI, rasstandaarden uit de jaren 1800 en temperament/werkvermogen. Deze organisatie gaat haar derde jaar in en is tot nu toe enorm gegroeid. Scottishcollies.org, https://www.facebook.com/groups/2292002 ... ?ref=share. Het heeft samengewerkt met Embark om genetische markers voor het ras vast te stellen en UC Davis om de genetische diversiteit van de collies in het register te testen. Het is werk in uitvoering, want het is een beetje een nieuwe benadering voor het behoud van een ras. Ik weet dat de Finse Kennel Club een vergelijkbare benadering biedt voor sommige van hun rassen.”
Afbeelding
~Suzanne~

Bericht door ~Suzanne~ »

Goed, dan is het nederlands maar dan nog.... staat er nu gewoon dat er te weinig vers bloed is? Dan kan ik het volgen ;-)

Hoe krijg je dat zo vertaald eigenlijk. Als ik google translate gebruik dan komt er voor mij nog steeds koeterwaals nederlands uit.Dat geef ik dus maar op, zeker met lappen tekst.

Suzanne
Diana

Bericht door Diana »

~Suzanne~ schreef: 30 sep 2021, 17:58 Goed, dan is het nederlands maar dan nog.... staat er nu gewoon dat er te weinig vers bloed is? Dan kan ik het volgen ;-)

Hoe krijg je dat zo vertaald eigenlijk. Als ik google translate gebruik dan komt er voor mij nog steeds koeterwaals nederlands uit.Dat geef ik dus maar op, zeker met lappen tekst.

Suzanne
Ja, kort gezegd staat dat er. Dat verse bloed ís er dus deels wel door lookalikes aan te keuren, waarbij deze organisatie specifiek let op gezondheid en werkvermogen en het uiterlijk van de collie voordat het een opgedofte showhond werd.

Google Translate zorgt inderdaad soms voor heel rare zinsconstructies en kromme vertalingen. Jij krijgt er als het goed is hetzelfde uit als wat Dagmar postte ;-)
Afbeelding
~Suzanne~

Bericht door ~Suzanne~ »

Diana schreef: 30 sep 2021, 18:04
~Suzanne~ schreef: 30 sep 2021, 17:58 Goed, dan is het nederlands maar dan nog.... staat er nu gewoon dat er te weinig vers bloed is? Dan kan ik het volgen ;-)

Suzanne
Ja, kort gezegd staat dat er. Dat verse bloed ís er dus deels wel door lookalikes aan te keuren, waarbij deze organisatie specifiek let op gezondheid en werkvermogen en het uiterlijk van de collie voordat het een opgedofte showhond werd.

Google Translate zorgt inderdaad soms voor heel rare zinsconstructies en kromme vertalingen. Jij krijgt er als het goed is hetzelfde uit als wat Dagmar postte ;-)
Toch nog iets ervan begrepen. En dat aankeuren, mag absoluut voor meerdere rassen gaan gelden. Al is het dan wel de bedoeling dat fokkers ook aangekeurde honden in gaan zetten. Ik weet niet of dat bij de collie's ook echt gaat gebeuren ;(((
zoals bij zoveel rassen zijn fokkers nogal van hun gelijk overtuigd ;-(((

Suzanne
Plaats reactie