https://www.dierenrecht.nl/nieuwsartike ... de-pan-uit
ja, dier en recht. Maar die hebben hun cijfers altijd goed op orde
Collies fokken
- Lieke
- Posts in topic: 1
- Honden: 2
- Welke: Roemeense straatschoffies
Re: Collies fokken
Ik heb me jaren lang heel erg bezig gehouden met de inteelt en COI bij de (langhaar)collie. De universiteit Wageningen heeft op ons verzoek een uitgebreid onderzoek hiernaar gedaan onder de collies in Nederland maar ook in Duitsland, België, Scandinavië, Frankrijk én Amerika. Bottom line: het is bagger. Er is een verschrikkelijke overlap tussen de collies in heel West-Europa waardoor het zoeken naar onverwante lijnen vrijwel onmogelijk is. Er kwamen ook steeds meer gezondheidsproblemen. Logisch ook met al die inteelt.
Ik heb ontzettend veel moeite gedaan om fokkers zo ver te krijgen om look-a-likes aan te keuren (weliswaar met een dna-test om de verwantschap te meten), outcross projecten op te zetten, korthaar x langhaar toe te staan en het ongelooflijke gezeur over amerikaanse en engelse lijnen op te laten houden (er waren nl. behoorlijk wat fokkers die de amerikaanse lijnen als apart ras wilden benoemen).
Na bijna 12 jaar heb ik het opgegeven. Ze willen gewoon niet luisteren. De doorsnee (collie-)fokker is een ongelooflijke domme doos die zichzelf fokker noemt omdat ze twee honden op elkaar pleurt. Niet gehinderd door enige genetische kennis.
Als ik zo'n schotse site bekijk, vind ik het prachtig. Maar het blijft opereren in de marge. In de fokkerswereld zullen deze honden nooit worden geaccepteerd.
Helaas.
Ik heb ontzettend veel moeite gedaan om fokkers zo ver te krijgen om look-a-likes aan te keuren (weliswaar met een dna-test om de verwantschap te meten), outcross projecten op te zetten, korthaar x langhaar toe te staan en het ongelooflijke gezeur over amerikaanse en engelse lijnen op te laten houden (er waren nl. behoorlijk wat fokkers die de amerikaanse lijnen als apart ras wilden benoemen).
Na bijna 12 jaar heb ik het opgegeven. Ze willen gewoon niet luisteren. De doorsnee (collie-)fokker is een ongelooflijke domme doos die zichzelf fokker noemt omdat ze twee honden op elkaar pleurt. Niet gehinderd door enige genetische kennis.
Als ik zo'n schotse site bekijk, vind ik het prachtig. Maar het blijft opereren in de marge. In de fokkerswereld zullen deze honden nooit worden geaccepteerd.
Helaas.
-
- Posts in topic: 7
- Honden: 3
- Welke: 2 shelties en 1 schotse herdershond
Jammer he Lieke, ht is wat dat betreft in de colliewererld echt niet anders dan elders.
ik zou het wel weten maar ga het toch maar niet doen ;-((
Suzanne
ik zou het wel weten maar ga het toch maar niet doen ;-((
Suzanne
Ja. Maar over 30 jaar is alles uit die fokkerswereld dood. Dan zijn van de vijf teven vier ongeschikt en krijgt de vijfde een mini nest waar dan toch weer een of andere lijer tussen zit. Niet rendabel.
En wat daarvan gooi je nu eigenlijk weg, genetisch, door de beperktere opties buiten de stamboomfok.
10.000 x dezelfde hond is een en hetzelfde verlies.