Droef wordt minder, TPLO eindcontrole gehad

Desiree
Posts in topic: 28
Honden: 3
Welke: Old English Bulldog-Boomer-Whippet

Droef wordt minder, TPLO eindcontrole gehad

Bericht door Desiree »

Sinds afgelopen zaterdag is het best wel slecht met Droef. We zijn een half uurtje buiten geweest want hij leek wat op te knappen met pijnstilling. Nu zijn we dus verder dan terug bij af. Sinds zaterdagavond kan hij weer zijn linker achterpoot niet meer gebruiken en de metacam lijkt echt geen flikker te doen.

Vorige week heb ik nog een operatie afspraak voor Droef gemaakt voor 30-06. Zijn anaalklieren waren weer overvol en hij heeft een tumoortje op zijn bovenste ooglid welke in 2 weken tijd verdubbeld is in grootte. Anaalklieren zijn weer geleegd en ondanks dat hij nu nog geen last heeft moet die tumor er z.s.m. vanaf omdat het anders een gedoe wordt met het ooglid.

Vandaag kon ik dus weer bellen omdat dat hij nu nog geen 100 meter kan en wil lopen. Andere pijnstilling zou niks moeten uitmaken. Wanneer hij toch voor zijn oog onder narcose gaat worden er gelijk weer rofo's gemaakt om te bekijken hoe en wat er allemaal stuk is en dan wat er aan gedaan kan worden. Mocht alleen zijn heup kapot zijn dan willen we indien mogelijk nog een kunstheup overwegen maar niks doen is geen optie meer.

Ik heb gisteren al gezegd dat als er geen verbetering mogelijk is op wat voor manier dan ook dat ik Droef laat gaan. Ik ga zijn leven niet rekken omdat ik hem niet kan missen en 3 a 4 x per dag 100 meter lopen om de poepen en te plassen vind ik niet hondwaardig voor de rest van zijn leven.

Ik zit er even doorheen en hoop maar op de best mogelijke uitslag na de foto's. Tot die tijd is het pappen en nathouden. :cry:
Laatst gewijzigd door Desiree op 28 sep 2022, 12:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gonnie
Posts in topic: 1

Re: Droef wordt minder

Bericht door Gonnie »

Ach, wat rot voor je. Hoop dat het goed komt. Sterkte.
Afbeelding

Tanja en Anne
Anneke
Posts in topic: 3
Honden: 1
Welke: Havanezer

Bericht door Anneke »

Ach, wat een lastige situatie. Hopelijk valt er nog iets aan te doen.
Afbeelding
Anneke en Bobbie
Inge O
Posts in topic: 6
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Wat een trieste situatie :( .
Nanna

Bericht door Nanna »

Mij zou die snel groeiende tumor op dat ooglid niet lekker zitten.
Laat dat anders weghalen en nakijken. Is het misse boel, dan hoef je niet eens over die heupen na te denken.
Desiree

Bericht door Desiree »

Nanna schreef: 20 jun 2022, 20:08 Mij zou die snel groeiende tumor op dat ooglid niet lekker zitten.
Laat dat anders weghalen en nakijken. Is het misse boel, dan hoef je niet eens over die heupen na te denken.
Het is een veel voorkomend iets. Ik noemde het een wratje maar volgend de DA is het een tumor die vanuit een talgkliertje komt. Die groeien heel vlot en ze was blij dat ik het dus heel snel had opgemerkt want als het te lang zit en te groot is dan is weghalen heel lastig ivm de beperkte ooglid die je dan overhoud. Het is een talgklieradenoom om precies te zijn, gewoon een onschuldig iets maar wel vervelend.
Afbeelding
HillieS
Posts in topic: 5
Honden: 2
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Bericht door HillieS »

Desiree schreef: 20 jun 2022, 20:20
Nanna schreef: 20 jun 2022, 20:08 Mij zou die snel groeiende tumor op dat ooglid niet lekker zitten.
Het is een veel voorkomend iets. Ik noemde het een wratje maar volgend de DA is het een tumor die vanuit een talgkliertje komt. Die groeien heel vlot en ze was blij dat ik het dus heel snel had opgemerkt want als het te lang zit en te groot is dan is weghalen heel lastig ivm de beperkte ooglid die je dan overhoud. Het is een talgklieradenoom om precies te zijn, gewoon een onschuldig iets maar wel vervelend.
Dat had Jamie 2 of 3 jaar geleden ook. Groeide ook snel, bleek inderdaad niet kwaadaardig te zijn.
Maar wat rot dat t zo slecht gaat :ugh: Hopelijk heb HD snel duidelijkheid
Afbeelding
Zamunda
Posts in topic: 4
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Bericht door Zamunda »

Moeilijk Desiree. Heeft Droef heeft ook pijn (artrose?) aan zijn andere poten?
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Desiree

Bericht door Desiree »

Zamunda schreef: 20 jun 2022, 20:49 Moeilijk Desiree. Heeft Droef heeft ook pijn (artrose?) aan zijn andere poten?
Ellebogen ook wel wat maar niet zo erg als vanuit zijn linkerheup. Tot een paar maanden terug gaf hij soms wat last van zijn elleboog aan maar dan had hij duidelijk ook echt te veel en te lomp gedaan en dat was de volgende ochtend altijd weer over zonder er wat aan te doen. Nu is zijn beweging al een tijdje een heel stuk minder omdat zijn heup vaak pijn doet maar een half uurtje vrij rondlopen en spelen per week lijkt me toch wel het minimum wat hij zou moeten kunnen en mogen nog. Elke dag een paar keer een blokje om van 10 a 15 minuten is helemaal niks natuurlijk voor de rest van zijn leven.

Doordat hij nu zo moeilijk loopt geeft hij ook pijn/gevoeligheid op zijn rug richting de achterhand aan wanneer ik hem daar aanraak.
Afbeelding
Lothian
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Ach, arme Droef :( ik kan me je zorgen goed voorstellen.
Afbeelding
Kruimel
Posts in topic: 4
Welke: IJslandse honden

Bericht door Kruimel »

Ach jee, wat ontzettend sneu.
Afbeelding

Het duo Olie en Bol
Lieske_1977

Bericht door Lieske_1977 »

Ah nee, wat een zorgen.
Gretha
Posts in topic: 2
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Bericht door Gretha »

Moeilijk hoor. 😞
Veel sterkte met alles

Die 4x per dag maar een klein rondje kunnen lopen zou ik niet zo'n probleem vinden als hij daar happy mee is en nog lol in zijn leven heeft.
Zolang het maar zonder al te veel pijn is, dat zou voor mij het zwaarst wegen.

Een kunstheup lijkt me wel een hele heftige ingreep voor Droef. Pijnlijk, bench rust e.d. Ik weet niet of je hem daar een plezier mee zou doen.
Maar jij kent je hond natuurlijk beter dan ik.
Afbeelding
Mo-yi
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Wat naar.
Kunstheup lijkt me ook vrij intens allemaal, herstel etc, en ze gaan toch de andere gewrichten extra belasten dus hoelang heeft hij er profijt van vraag ik me af. Heel veel sterkte iig
Afbeelding
Crutz

Bericht door Crutz »

Sneu hoor.
Op zich is er met wisselen met pijn medicatie nog wel wat te winnen.
Trocoxil of onsior als het artrose pijn is.
Gabapentine bij neurologische pijn.

Sterkte.
Inge O
Posts in topic: 6
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Desiree schreef: 20 jun 2022, 21:01
Zamunda schreef: 20 jun 2022, 20:49 Moeilijk Desiree. Heeft Droef heeft ook pijn (artrose?) aan zijn andere poten?
Ellebogen ook wel wat maar niet zo erg als vanuit zijn linkerheup. Tot een paar maanden terug gaf hij soms wat last van zijn elleboog aan maar dan had hij duidelijk ook echt te veel en te lomp gedaan en dat was de volgende ochtend altijd weer over zonder er wat aan te doen. Nu is zijn beweging al een tijdje een heel stuk minder omdat zijn heup vaak pijn doet maar een half uurtje vrij rondlopen en spelen per week lijkt me toch wel het minimum wat hij zou moeten kunnen en mogen nog. Elke dag een paar keer een blokje om van 10 a 15 minuten is helemaal niks natuurlijk voor de rest van zijn leven.

Doordat hij nu zo moeilijk loopt geeft hij ook pijn/gevoeligheid op zijn rug richting de achterhand aan wanneer ik hem daar aanraak.
Ik vrees dat je niet mag onderschatten hoe het beeld qua pijn aan een poot kan vertekend worden door nog meer pijn aan een andere poot. Als hij voorheen al last had van zijn ellebogen en dat nu minder opvalt kan dat in het allerbeste geval komen doordat hij er echt minder pijn aan heeft, maar in het andere (meer voor de hand liggende) geval komt dat doordat hij niet op allerlei poten tegelijkertijd hevig kan manken, dan wordt het eerder 'onregelmatig lopen', of 'de ergste poot sparen en toch steunen op een andere pijnlijke poot'.
Marc

Bericht door Marc »

Wat verdrietig dat hij zo gammel in elkaar zit. Lijkt me gek omdat het zo'n tegenstelling is. Zo'n krachtige hond die dan zo zwak is eigenlijk. Heel veel sterkte en ik hoop dat je nog wat voor hem kan doen. Nu zit zijn gewicht en bouw hem echt tegen. 😑
Desiree

Bericht door Desiree »

Marc schreef:Wat verdrietig dat hij zo gammel in elkaar zit. Lijkt me gek omdat het zo'n tegenstelling is. Zo'n krachtige hond die dan zo zwak is eigenlijk. Heel veel sterkte en ik hoop dat je nog wat voor hem kan doen. Nu zit zijn gewicht en bouw hem echt tegen. Afbeelding
Dat is inderdaad heel gek. Hij is loeisterk maar ook keihard voor zichzelf. Dus als hij pijn aangeeft dan is het wel goed mis.

Izzy heeft een veel lagere pijngrens en geeft die ook snel aan door te gillen of uit reactie sneppen. Dan is het maar duidelijk, Droef gaat door tot het niet meer gaat.

En zelfs nu, zo kreupel als hij is moet hij nog stoer doen naar honden die hij haat of ff leuk doen naar de buurjongen( een hond maar geen idee hoe die heet, ze noemen Droef de buurman) die passeert.

Ik had bedacht een wandelwagen voor Droef te kopen zodat hij wel mee kan naar buiten, maar toen hij diezelfde avond weer helemaal uit zijn stekker ging liet ik dat idee maar varen want de meeste wagens zijn er niet op gemaakt dat er een kalf uit probeert te breken uit agressie.
Afbeelding
Desiree

Bericht door Desiree »

Hades schreef:sterkte voor droef...
is er geen optie om de operatie naar voren te halen?
Ze zitten helaas helemaal vol gepland. Dit was vorige week al de eerst mogelijke afspraak. Niet elke arts voert dit uit namelijk en deze arts kent Droef zijn complete medische geschiedenis dus wil niet zomaar iemand anders kiezen.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Eerlijk? Ik zou er zelf niet eens aan beginnen.
Niet bij een gammel ras als dit. Je kunt er op wachten dat hij na die poot andere ellende begint te ontwikkelen.
Hier zou het credo spelen met maximale pijnstilling zijn en als het echt niet meer gaat, afscheid nemen. En nooit meer een bulldog nemen.
Doyaquba
Welke: Boxers

Bericht door Doyaquba »

Wat erg! Hopelijk vind je iets dat werkt voor zijn pijn. Sterkte!
Afbeelding
Desiree

Bericht door Desiree »

Nanna schreef: 21 jun 2022, 11:24 Eerlijk? Ik zou er zelf niet eens aan beginnen.
Niet bij een gammel ras als dit. Je kunt er op wachten dat hij na die poot andere ellende begint te ontwikkelen.
Hier zou het credo spelen met maximale pijnstilling zijn en als het echt niet meer gaat, afscheid nemen. En nooit meer een bulldog nemen.
Als Droef niet mijn eigen hond was zou ik dat ook hebben gezegd. Maar goed, ik zit er nu zelf middenin en dan is het toch anders. Een pittige operatie met flink herstel wil ik alleen overwegen als het inderdaad alleen de heup blijkt te zijn. Is er meer aan de hand met zijn knie of rug dan is dat sowieso al uitgesloten natuurlijk en dan gaat hij maar aan de drugs om de pijn te verlichten tot ik merk dat het niet meer werkt. Hij moet volgende maand 7 worden, als ik hem met wat euro's en een paar maanden intensief herstel nog een paar mooie pijnvrije en leuke jaren kan geven doe ik dat.

Het scheelt ook wel dat ik ondertussen uit helaas te veel ervaring ik weet dat Droef elke operatie en narcose glansrijk doorstaat incl alle nazorg. Hij is wat dat betreft gewoon schijtmakkelijk. Ook nu hij niet kan wandelen geeft hij geen kick, is niet vervelend helemaal niks van dat. Zou het nou een extreem drukke hond zijn dan is het misschien al anders maar dat is Droef gelukkig niet echt en hij past zich gewoon onwijs makkelijk aan.

En nee, na Droef geen bulldog meer. 1 kapotte bulldog kan pech zijn maar de 2de is geen toeval meer. Ik ga het mezelf niet meer aandoen om met een patiënt te eindigen die zijn/haar leven altijd extra goed in de gaten gehouden moet worden of extra zorg nodig heeft.
Afbeelding
Gretha
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Bericht door Gretha »

Desiree schreef: 21 jun 2022, 19:41
Nanna schreef: 21 jun 2022, 11:24 Eerlijk? Ik zou er zelf niet eens aan beginnen.
Als Droef niet mijn eigen hond was zou ik dat ook hebben gezegd. Maar goed, ik zit er nu zelf middenin en dan is het toch anders. Een pittige operatie met flink herstel wil ik alleen overwegen als het inderdaad alleen de heup blijkt te zijn. Is er meer aan de hand met zijn knie of rug dan is dat sowieso al uitgesloten natuurlijk en dan gaat hij maar aan de drugs om de pijn te verlichten tot ik merk dat het niet meer werkt. Hij moet volgende maand 7 worden, als ik hem met wat euro's en een paar maanden intensief herstel nog een paar mooie pijnvrije en leuke jaren kan geven doe ik dat.

Het scheelt ook wel dat ik ondertussen uit helaas te veel ervaring ik weet dat Droef elke operatie en narcose glansrijk doorstaat incl alle nazorg. Hij is wat dat betreft gewoon schijtmakkelijk. Ook nu hij niet kan wandelen geeft hij geen kick, is niet vervelend helemaal niks van dat. Zou het nou een extreem drukke hond zijn dan is het misschien al anders maar dat is Droef gelukkig niet echt en hij past zich gewoon onwijs makkelijk aan.

En nee, na Droef geen bulldog meer. 1 kapotte bulldog kan pech zijn maar de 2de is geen toeval meer. Ik ga het mezelf niet meer aandoen om met een patiënt te eindigen die zijn/haar leven altijd extra goed in de gaten gehouden moet worden of extra zorg nodig heeft.
Maar je weet al dat het niet alleen zijn heup is. Je geeft zelf aan dat zijn ellebogen ook niet in orde zijn.
Niet om je aan te vallen hoor.
Ik zit in bijna hetzelfde schuitje en weet hoe moeilijk het is.

En het is voor ons ook helaas niet de eerste keer. Wij kijken niet naar leeftijd in jaren, maar hoe oud hun lijf is. En op is op.
Volkomen k*t als ze 7 jaar zijn, maar die leeftijd veranderd daar niks aan.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Een beetje Bulldog wordt gemiddeld maar 7 á 8 jaar oud.
En ja dat is heel jong. Ik weet er helaas ook alles van want ik had ook een ras met een lage levensverwachting. Charles heeft de zeven maar net gehaald…
Als je nou een hond hebt van een ras dat met twee vingers in de neus vijftien wordt zou ik niet aarzelen. Maar in Droef zijn geval? Nee.
Uiteraard is het altijd jouw hond en jouw beslissing. En wie weet, als ie geopereerd wordt dat het toch nog goed uitpakt. Ik help het je hopen.
blondie
Posts in topic: 3

Bericht door blondie »

Rot hoor :euh:
Hoop dat de pijnstilling wat doet voor hem. Maar hij heeft zijn bouw en gestel ook al niet mee. Zou zelf goed nadenken dat als er aangegeven wordt dat er iets operabel is, dat je hem dan alsnog een lange periode alleen maar plas en poeprondjes kunt laten doen. En dat is nu juist wat je niet voor hem wenste in je openingstopic.
Plaats reactie