Waak en huishond aanschaffen

mops
Posts in topic: 8

Waak en huishond aanschaffen

Bericht door mops »

Deze vraag stel ik namens mijn schoonbroer en schoonzus die graag een hond zouden aanschaffen. Schoonbroer is zelfstandige en heeft veel kostbaar materiaal op het erf liggen in een loods en wil graag een hond die een beetje afschrikt na een aantal ((pogingen) inbraak. Schoonzus werkt maar een paar uur in de week buitenshuis en wil graag gaan wandelen met de hond.
Hebben geen ervaringen met honden maar zijn grote liefhebbers en letten en wandelen regelmatig met mijn hondjes (mops en cocker).
Wensen:
Grotere waakse hond (=bezoek aankondigen is voldoende dus geen hond die mensen opeet)
Sociaal naar andere honden/ dieren (hebben een poes + paarden en mijn kleine hondjes komen vaak op bezoek)
Trimmen geen probleem
Graag erfvast ( hebben 2 hectare grond merendeel omheind maar een echte ontsnapper kan zeker weg geraken)
Geen hele actieve hond, schoonzus wilt graag een dagelijkse wandeling maken in bos/ velden in de buurt en er is heel plaats rondom het huis en bijna altijd iemand thuis maar geen echte werkhond.
Hebben oudere kinderen/ pubers

Iemand tips voor rassen? Ze willen het liefste een pup maar ik vermoed dat ze ook open zouden staan voor een herplaatser indien geschikt/ passend aan de situatie.
Alvast bedankt
Nanna

Re: Waak en huishond aanschaffen

Bericht door Nanna »

Als het wel moet afschrikken maar verder sociaal moet zijn zou ik een hond kopen die puur door het uiterlijk afschrikt maar geen daadwerkelijke actie onderneemt.
Een Leonberger comes to mind. Die staan graag te bulken bij het hek maar de meesten zijn best gezellig.
Nanna

Bericht door Nanna »

Ja want inbrekers leren de Toepoel van buiten😜
Die zien een GROTE hond met een donkere kop en dat volstaat.

Afbeelding
Célie
Posts in topic: 1
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Bericht door Célie »

Nanna schreef: 30 jun 2022, 15:18 Ja want inbrekers leren de Toepoel van buiten😜
Die zien een GROTE hond met een donkere kop en dat volstaat.

Afbeelding
En deze hoeft ook niet te bijten om je buiten werking te stellen haha, kennisje van de hondenzoekgroep heeft er ook 2 en zijn echt hartstikke lief maar die reu heeft er een handje van om lekker tegen je aan te leunen als je dan niet echt vast ter been bent lig je zo vlak :lol1: :lol1:
Marc

Bericht door Marc »

Ik zou het ook in de hoek van leonberger zoeken. Wat tegenwoordig ook prima werkt zijn die grote zwarte labradoodles. Dat zijn soms net bouviers. Maar dan super lief. Of een leuke buitenlandse hond uit Spanje oid. Zo'n hond met een vleug Mastin espagnol. Zelf zou ik altijd voor een lieve grote bastaard gaan die wel waaks is maar verder goed sociaal. Die zijn vaak gematigd en niet zo wrakkig als veel rashonden tegenwoordig. Leonbergers kunnen ook ontzettend vervelende honden zijn om mee te wandelen. Uitvallen en dominant.
Vicky
Honden: 4
Welke: BC Markiesje Wocker

Bericht door Vicky »

Ik vind een bouvier geweldig. Ik weet echter niet of hij in het plaatje past (qua lievigheid) en hoe het met de huidige gezondheid gesteld is. Je ziet ze niet zoveel meer. Zo'n 20 jaar geleden werkte ik in het asiel en toen zaten er toevallig korte tijd na elkaar 3. Dat waren stuk voor stuk toffe honden.
Afbeelding
Bo en de honden
Fabienne
Posts in topic: 2
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Bericht door Fabienne »

Ik weet nooit zo goed hoe mensen bedenken om een waak/ verdedigings hond aan te schaffen en dan ook nog verwachten er leuk mee over straat te kunnen lopen. De meeste waak honden hier worden vaak om het huis los gelaten en weinig mee bemoeit en dat zijn echt geen leuke honden om tegen te komen op een wandeling, logisch want die baas bemoeit zich 23 uur per dag niet met die hond dus je kan in dat andere uurtje ook niet verwachten dat fik gezellig gaat lopen te doen buiten de erf grenzen.
En de gemiddelde leonberger vindt ik niet zo heel erg gezellig zoals aangegeven wordt en dan met name de reuen niet.
pioenroos
Honden: 3
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Bericht door pioenroos »

Fabienne schreef: 30 jun 2022, 20:34 Ik weet nooit zo goed hoe mensen bedenken om een waak/ verdedigings hond aan te schaffen en dan ook nog verwachten er leuk mee over straat te kunnen lopen
Ik lees hier juist dat ze een waakhond willen en geen verdedigingshond? Lijkt me dat ze dus snappen dat een zelfstandige wakende/verdedigingshond wat anders is dan een luidruchtige waakhond die niet perse daad bij woord voegt.
mops schreef: 30 jun 2022, 14:55 Geen hele actieve hond, schoonzus wilt graag een dagelijkse wandeling maken in bos/ velden in de buurt en er is heel plaats rondom het huis en bijna altijd iemand thuis maar geen echte werkhond.
Dat dagelijkse wandelen, is dat wel meer dan een klein rondje?
Ik denk dat een (zwarte) hovawart wel zou passen. Geen heel actieve honden maar zeker ook geen luilakken dus een fijne dagelijkse wandeling zullen ze goed op prijs stellen.
Ze hebben wel sturing en opvoeding nodig denk ik want erfbewaking zit er echt in maar ze zijn doorgaans niet scherp. Met begeleiding laten ze gewenst bezoek prima toe.
@Inge O ?
Afbeelding
Zamunda
Posts in topic: 5
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Bericht door Zamunda »

mops schreef: 30 jun 2022, 14:55Graag erfvast ( hebben 2 hectare grond merendeel omheind maar een echte ontsnapper kan zeker weg geraken)
Dit wordt vaker gewenst maar ik vind wel dat mensen realistisch moeten zijn en moeten beseffen dat niet iedere hond van een ras dat ervast zou (kunnen) zijn dat ook is. En dan moet je ook gewoon je verantwoording nemen en dus wel dat hek (of e-fence) installeren, ook als je dat liever niet had gewild.
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
~Suzanne~
Welke: 2 shelties en 1 schotse herdershond

Bericht door ~Suzanne~ »

e-fence mag niet meer ;-(
Dat werkt namelijk met een stroomstoot en da's verboden.

Gewoon een hek lijkt me aan te raden. Een hond die niet "begrenst" wordt kan weglopen en, erger nog, gestolen worden. Dus "erfvast"... tsja... ik zou daar niet bij voorbaat zomaar van uitgaan dat je een hond kunt leren wat zijn terrein is en wat niet, en waar dat ophoudt.
Ik vind het voor voorbijgangers ook best eng. Als de hond niet "vast" zit (of begrenst wordt) en je fietst langs en de hond hangt in de fiets of in je kuiten.. of rent achter jouw aangelijnde hond aan als wandelaar... gek genoeg vind ik daar wat van.

Suzanne
Marc

Bericht door Marc »

Eens over dat erfvast. Bijna elke hond die ik ken is erfvast maar niet in die zin dat de door mensen bepaalde perceelsgrens ook meteen het erf van de hond is. Mijn buurhonden zijn super erfvast en die van mij ook. Alleen gaan ze wel gewoon bij elkaar op bezoek als de hekken open staan. Of in geval van die van onze buren even een klein blokje om. Dat is hun erf in hun ogen. Wat je een hond wel kan leren is dat hij bijvoorbeeld niet door de poort mag als die open is. Maar achterom openingen naar boerenland en je hond loopt na een week langs de wei van de buren te snuffelen. Of gewoon twee huizen verder. Komt wel terug maar het is niet heel netjes. Ik heb best last van de buurhonden. Bewaken de hele straat en dus ook voor mij. Dat vind ik lopend niet heel fijn. Er zit een enorme Berner bij die goed waaks is en best imposant en argwanend naar vreemden. Ik kan zelf niet zomaar de honden aan de voorkant loslaten want mijn buurhonden lopen rustig op onze oprit. En ze hebben onderling op zijn zachtst gezegd een spuughekel aan elkaar. Dagelijks krijsen ze minstens 10 keer met blikkerende tanden tegen elkaar in de tuin. Zelfs Bas vecht met de Jack Russell teef van de buren.

Dus zet in godsnaam een hek om je perceel voor je een hond koopt die vervolgens weg moet omdat hij niet erfvast zou zijn. Of die de buurhond gaat aanvallen met niemand erbij. Wij hebben een keer de poort per ongeluk open gelaten. Bas zat bij de buren maar hoorde onze auto en wist hoe stout ze was....ze stoof zo voor de auto uit weer de tuin in. En Guus liep heel onnozel wat rond voor het huis. Die heeft geen benul van wat wel en niet mag maar blijkt dus ook erfvast als in rondom het huis blijvend.

Ik heb wel 10 verhalen over erfvast omdat ik al heel lang buiten woon. Ooit hadden wij een Berner en de buren een Duitse herder. Allebei erfvast op zo'n erf als waar de topic over gaat. Die honden bleken elkaar op te zoeken en te matten. Steeds gewond. Wij hebben toen een goed hek geplaatst want dat waren twee enorme reuen en dat gaat een keer goed mis als ze zo vaak vechten.

Wat wel kan is een lekker kleffe hond en alleen buiten als je erbij bent. Als ik erbij ben gaan de honden sowieso niet aan de wandel. Maar een paar uur alleen op een open erf kan je vergeten.
Diana
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Ik lees dat het merendeel van het terrein gewoon omheind is, maar dat een echte ontsnapper eruit zou kunnen. Genoeg honden die dat niet doen bij een lage of ietwat gebrekkige omheining, ook al zouden ze het fysiek prima kunnen. Mila is bijvoorbeeld heel erfvast, die kun je prima achter een hekje van 50 cm houden en ze zal geen poging doen om eroverheen te springen, terwijl ze dat uiteraard makkelijk kan. Ze heeft de behoefte gewoon totaal niet.

Amy is zo'n hond die overal uit kan komen als ze het echt wil, mijn hek van 2 meter is opeens geen probleem als ze een konijn spot buiten het hek. Maar eigenlijk is ze ook erfvast :F: want alleen dán ontsnapt ze, terwijl ze dus elk moment de tuin uit zou kunnen als ze dat zou willen. Als ze flink staat te waken aan het hek doet ze nooit een poging om over het hek heen te gaan. Maar bij haar is 'waken' ook meer alarm slaan dat er wat is, iedereen kan hier gewoon de tuin in komen en wordt door haar begroet als langverloren vriend, het gaat er haar dus niet om dat ze mensen wil beletten om de tuin in te komen of weg wil jagen.

Maar goed, dat neemt niet weg dat ik ook de hele tuin zou omheinen, dus niet enkel 'het merendeel'. Waakse honden die een terrein af komen vliegen om voorbijgangers weg te jagen zijn niet bepaald prettig voor passanten en kunnen zichzelf zo ook in gevaar brengen.

Bij dit wensenlijstje zou ik zelf geen serieus waakse hond kiezen, maar lijkt mij een grotere hond die bezoek of afwijkende zaken vocaal aankondigt voldoende om inbrekers af te schrikken.
Hier in Spanje heeft bijna elk huis één of meer waakhonden van alle verschillende rassen en variëteiten en bijna alle honden blaffen flink als je langsloopt, dat is nou eenmaal wat honden doen als ze op die manier vrij onafhankelijk op een eigen terrein leven, zonder baasjes die er continu zijn of die op dat gedrag ingrijpen. Alleen de mastinmix een paar huizen verderop waakt totaal niet :mrgreen: Ze is daar wel voor aangeschaft, maar ze is ontzettend gek op mensen en alleen maar blij als er iemand langsloopt omdat ze dan misschien wat aandacht krijgt. En er is een cocker spaniel iets verderop die nooit blaft. Verder blaffen alle honden, van chihuahua tot pincher tot golden tot pitbull tot herder tot podenco tot mastin. De kleine hondjes en de herders blaffen het meest.
Afbeelding
Dagmar

Bericht door Dagmar »

Diana schreef: 01 jul 2022, 06:27 Ik lees dat het merendeel van het terrein gewoon omheind is, maar dat een echte ontsnapper eruit zou kunnen. Genoeg honden die dat niet doen bij een lage of ietwat gebrekkige omheining, ook al zouden ze het fysiek prima kunnen. Mila is bijvoorbeeld heel erfvast, die kun je prima achter een hekje van 50 cm houden en ze zal geen poging doen om eroverheen te springen, terwijl ze dat uiteraard makkelijk kan. Ze heeft de behoefte gewoon totaal niet.
Hier even verderop twee zwarte labradors op een heel groot erf. Zonder toezicht zitten ze in een kennel, als er iemand ergens op het erf bezig is, scharrelen ze lekker rond.
Het erf grenst aan weiland/natuurgebied en is helemaal open. 100% erfvast zijn ze niet. Of eigenlijk wel, ze vinden alleen dat het trottoir aan de overkant van de straat er bij hoort :mrgreen:
Dus als er iemand met misschien wat te eten of een leuke hond voorbij komt, willen ze nog wel eens voorzichtig een kijkje nemen, maar dat kan hier prima.
Ze rennen heel braaf los achter de fiets of scooter aan, naast een 60 km weg. Echt leuke, sociale, gehoorzame honden.
Waaks zat en twee grote zwarte honden die op je af komen denderen, schrikken ook genoeg af.
Afbeelding
Dagmar

Bericht door Dagmar »

Diana schreef: 01 jul 2022, 06:27Verder blaffen alle honden, van chihuahua tot pincher tot golden tot pitbull tot herder tot podenco tot mastin. De kleine hondjes en de herders blaffen het meest.
Tosa's niet, zijn ze op geselecteerd. Helemaal niet handig, mijn mix heeft stil achter de deur liggen wachten en een inbreker zwaar toegetakeld.
Terwijl een blaf waarschijnlijk genoeg was geweest om niet binnen te komen.
Afbeelding
Inge O
Posts in topic: 15
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

pioenroos schreef: 30 jun 2022, 21:27
Ik denk dat een (zwarte) hovawart wel zou passen. Geen heel actieve honden maar zeker ook geen luilakken dus een fijne dagelijkse wandeling zullen ze goed op prijs stellen.
Ze hebben wel sturing en opvoeding nodig denk ik want erfbewaking zit er echt in maar ze zijn doorgaans niet scherp. Met begeleiding laten ze gewenst bezoek prima toe.
@Inge O ?
Ik vind het totaal geen setting voor een hovawart, en dat 'doorgaans niet scherp' houdt op als je er zelf één treft die wél scherp is - en als de eigen mensen er niet bij zijn is dat een behoorlijk deel.

Die mensen hebben gewoon een blafferd nodig, en die moeten ze niet zoeken in de waakhonden. Heb sowieso altijd erg mijn reserves bij mensen die het nooit de moeite vonden om een hond te hebben maar als er moet gewaakt worden plots wel.
Diana
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Dagmar schreef: 01 jul 2022, 08:26
Diana schreef: 01 jul 2022, 06:27Verder blaffen alle honden, van chihuahua tot pincher tot golden tot pitbull tot herder tot podenco tot mastin. De kleine hondjes en de herders blaffen het meest.
Tosa's niet, zijn ze op geselecteerd. Helemaal niet handig, mijn mix heeft stil achter de deur liggen wachten en een inbreker zwaar toegetakeld.
Terwijl een blaf waarschijnlijk genoeg was geweest om niet binnen te komen.
Ja, er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk. Mila blaft ook zo goed als nooit als iemand langsloopt o.i.d. en dat voor een vocaal ras :engel: Alleen als ze er rare geluiden bij maken slaat ze wel eens even aan.
Vandaar dat ik iets hoger ook schreef 'bijna alle honden blaffen als je langsloopt'. Er was hier in de straat ook een DH die echt zo'n stille waker was, die stond doodstil en fixeerde alleen enorm, maar maakte geen geluid. Dat vond ik een veel engere waker dan de hysterisch blaffende Mechelaar die bij hem op het terrein zat.
Afbeelding
mops
Posts in topic: 8

Bericht door mops »

Bedankt voor alle tips. Ik ga alles op het gemak doorlezen en aan hen doorgeven. Enkele zaken aankaarten of verduidelijken, qua omheining het hele perceel is afgemaakt met schapendraad van een 1m20 en op sommige plaatsen 1m50 maar mijn cocker kan er zich op sommige plaatsen wel onderdoor wurmen en erover als ze een konijn heeft gezien maar volgens mij ook zat honden die dat niet doen. Aan de straatkant staat er een hoge draad poort en haag dus daar kan geen enkele hond door of ze zouden echt 1m50 moeten springen. 2 hectare helemaal op 2 meter en in de grond ingegraven omheinen is niet te doen qua kosten maar het is allemaal omheind maar een hond die echt wilt ontsnappen kan dat in principe wel.

Het is niet de bedoeling dat de hond buiten woont, hond mag gewoon binnen slapen en overdag ook binnen liggen als schoonzus aan het werk is. Ze willen ook gewoon een hond die savonds gezellig mee op de bank ligt.

De hond komt er niet alleen om te waken en ze hebben nooit eerder een hond gekocht omdat schoonzus nog bijna voltijds buitenshuis werkte en nu sinds kort niet meer en er bijna altijd iemand thuis is en ze vonden de kinderen eerst te jong. Ze hebben wel altijd verschillende dieren gehad, nu hebben ze 2 paarden en een poes. Ze zijn wel, het hele gezin grote dierenliefhebbers.

Qua waken heb ik dat er ook bijgezet omdat ze wel een grotere hond willen die bezoek aankondigt en er een beetje afschrikkend uitziet dus een gemiddelde gezelschapshond valt af. Dat de hond zich daarna in de armen stort van het bezoek om ze af te likken is helemaal ok :mrgreen: dus zeker geen hond die mensen opeet of op eigen houtje gaat aanvallen. Er komt redelijk veel gewenst bezoek op het erf maar meer gewoon om af te schrikken en als extra deurbel. Bij eerdere inbraken viel het op dat huizen/ boerderijen waar een hond aanwezig was werden overgeslagen dus dat is een mooie bijkomstigheid maar niet de enige reden om een hond te kopen.

Qua wandelen geeft schoonzus dat het niet dagelijks zou zijn maar toch een paar keer in de week een rond van 45 a 60 min maar ze zijn wel veel buiten, schoonzus is elke ochtend en avond een paar uur buiten bezig met paarden verzorgen, stallen uitmesten, paarden binnen buiten zetten. Op eigen terrein is er een stuk bos, weides en zelfs een zwemvijver dus ik denk dat een hond zich op eigen terrein ook goed kan uitleven, zwemmen en spelen. In het weekend gaan ze vaak naar het strand en met de dochter op paardenwedstrijden dus graag een hond die hier ook mee naartoe kan.

Schoonbroer heeft een voorliefde voor herders maar deze hadden ze initieel afgeschreven wegens te fel en meer uitdaging nodig maar ik heb begrepen dat sommige lijnen een optie zou kunnen zijn. Schoonzus heeft een voorliefde voor 'teddybeer' modellen en is helemaal gek op newfoundlanders en sint bernardus honden dus leonberger is zeker ook een goede optie. Doodles vonden ze allebei lelijk en er woont er in de buurt eentje die blijkbaar nogal hyper is. Hovawart kende ik nog niet, mooie honden maar aan de hand van de antwoorden vermoed ik dat dit ook niet in het gewenste plaatje past?
Bedankt voor het meedenken iedereen.
Inge O
Posts in topic: 15
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

mops schreef: 01 jul 2022, 09:45 Hovawart kende ik nog niet, mooie honden maar aan de hand van de antwoorden vermoed ik dat dit ook niet in het gewenste plaatje past?
Met jouw nu veel duidelijker beschrijving past die erin op één (belangrijk) punt na : er zijn wel degelijk wartjes die vreemden die zomaar binnenwandelen niet zien zitten, er zijn er ook die makkelijker zijn maar dat weet je dus niet vooraf.
Op een erf waar het de bedoeling is dat iedereen zomaar binnen en buiten wandelt zonder dat hun eigen mensen erbij zijn raad ik ze in ieder geval niet aan.
Nanna

Bericht door Nanna »

Dat ze in godesnaam geen sint bernard nemen. Dat kunnen regelrechte killers zijn.
Je hebt er zoeterds bij maar dat weet je nooit van tevoren.
mijke
Posts in topic: 10

Bericht door mijke »

mops schreef: 01 jul 2022, 09:45 Schoonbroer heeft een voorliefde voor herders maar deze hadden ze initieel afgeschreven wegens te fel en meer uitdaging nodig maar ik heb begrepen dat sommige lijnen een optie zou kunnen zijn.
Bedoelt hij met herders dan het archetype mechelaar/hollander/duitser? Of ook breder? Want ik kan me voorstellen dat als het herderkarakter je aanstaat, dat je dan met een leonberger wel even een totaal ander type hond in huis haalt dat wellicht niet echt aansluit op je verwachtingen en voorkeuren. Ik heb zelf ook voorkeur voor herders en ik zou met een leonberger echt niet uit de voeten kunnen.
Binnen de archetypische herders is ook inderdaad de ene lijn de andere lijn niet. Ik heb nu een Hollandse Herder pup die echt gefokt is als huishond. Ze is nu nog jong dus weinig over te zeggen, maar als ik kijk naar haar ouders, opa en halfbroer die ik ook volg, dan wordt het wel een type hond dat in het beschreven plaatje zou kunnen passen. Maar wel met dien verstande dat een herder, ook als het geen werklijn is, wel echt wat meer uitdaging nodig heeft dan 3x per week een lange wandeling en een groot erf om rond te struinen. Dat hoeft niet per se (alleen) fysiek te zijn, trucjes trainen en hersenwerken en speuren etc kun je ook gewoon zelf doen en vinden ze ook heel bevredigend. Als ze voor zoiets zouden willen gaan is dat wel iets om rekening mee te houden. Maar de herders rasgroep is heel groot, misschien zouden ze daar eens verder naar kunnen kijken. Een corgi valt er bijvoorbeeld ook onder, of een schapendoes, of een puli (@Nanna kom er maar in), of een kelpie (momenteel op het forum all the rage :P)
Nanna

Bericht door Nanna »

Nee, een Puli is te klein om indruk te maken.
Die gaat alleen maar de godganse dag lopen keffen😂
De mevrouw des huizes had zo te horen een voorliefde voor ‘teddyberen’ dus ik zie de Leo best passen. Desnoods een Newfoundlander maar die zijn wel nul waaks. Maar door hun grootte en kleur maken ze wel indruk.
mijke

Bericht door mijke »

Zinodo schreef: 01 jul 2022, 11:31 Ja, 3 ker per week wandelen met een kelpie? :LOL: :LOL: supergoed plan joh.
Ik viond zelf 3x per week wandelen met vrijwel elke hond heel weinig. Maar ik weet niet in hoeverre dat ook nog klopt als je echt een groot erf hebt met genoeg reuring. Toen Oor elke dag meeging naar de boerderij van Natuurmonumenten gingen we helemaal nooit meer wandelen op die dagen. Reken maar dat ze aan het eind van de dag moe was. Ook als we met de bus ipv de fiets heengegaan waren. @Zamunda jij hebt een kelpiemix en een enorm erf, hoe vaak ga jij met ze wandelen?
mijke

Bericht door mijke »

Nanna schreef: 01 jul 2022, 11:53 Nee, een Puli is te klein om indruk te maken.
Die gaat alleen maar de godganse dag lopen keffen😂
De mevrouw des huizes had zo te horen een voorliefde voor ‘teddyberen’ dus ik zie de Leo best passen. Desnoods een Newfoundlander maar die zijn wel nul waaks. Maar door hun grootte en kleur maken ze wel indruk.
Ik denk dat lawaai meer afschrikt dan grootte eigenlijk. Als er lawaai is komen er mensen kijken, dat is een groter probleem dan een bijtende hond voor de meeste inbrekers.
Nanna

Bericht door Nanna »

mijke schreef: 01 jul 2022, 11:57 Ik denk dat lawaai meer afschrikt dan grootte eigenlijk. Als er lawaai is komen er mensen kijken, dat is een groter probleem dan een bijtende hond voor de meeste inbrekers.
Nou….

Afbeelding

Afbeelding
Fabienne
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Bericht door Fabienne »

Ik weet niet hoe oud die kinderen nu zijn maar misschien ook handig om daar rekening mee te houden? Vriendjes over de vloer en ouders die hun kroost komen ophalen. Ik zou daar dus geen ongezellige waker bij zetten of je moet hem steeds weg sluiten. Hier verderop ook een herder voor het waken en veel lui op het terrein aangezien het een loonbedrijf is, ik stap alvast de auto niet uit....snap ook niet zo goed dat je dat wilt als je weet dat er veel mensen over de vloer komen. Neem een gezellige lab en vermaak die op het terrein met taken en regelmatig lekker wandelen en hoewel die van mij niet blaft zijn er legio die het wel doen maar je hoeft je over het algemeen 0 zorgen te maken als er gewenst bezoek komt en ongewenst bezoek heeft over het algemeen al genoeg aan het zien van een zwarte hond.
Plaats reactie