Elleboogdysplasie

Plaats reactie
Barnsley
Posts in topic: 2
Honden: 5
Welke: Golden Retrievers
Contacteer:

Elleboogdysplasie

Bericht door Barnsley »

De 1-jarige golden van een vriendin is sinds een tijdje licht onregelmatig in draf. In stap was in eerste instantie weinig te zien.
Afgelopen maandag is ze naar de dierenarts geweest en gaf de hond pijn aan bij het strekken en bewegen van beide ellebogen.
De dierenarts denkt aan ED. Advies is lijnrust en 2 weken pijnstilling mee en over 2 weken röntgen foto's als de klachten blijven.

Nu is de hond vandaag ook in stap tijdens de wandeling onregelmatig, ondanks de pijnstilling. Ze heeft de afspraak een week kunnen vervroegen en kan nu as maandag terecht voor de foto's. Ik heb dit gelukkig nog niet bij de hand gehad met onze honden dus ik weet er te weinig vanaf. Hebben jullie ervaringen? Ik heb natuurlijk voor haar gegoogled, maar wordt er niet echt wijzer van. Ja er zijn verschillende afwijkingen die onder de noemer ED vallen. Meest voorkomende is LPC, een los botfragmentje. Hebben jullie ervaringen hier mee? Moet de hond geopereerd? Aquatherapie? Levenslange pijnstilling? Uiteraard moeten we afwachten wat er maandag uit de foto's komt, en hopelijk valt het allemaal mee maar we zijn graag alvast een beetje voorbereid en maken ons uiteraard zorgen..
Boaz

Re: Elleboogdysplasie

Bericht door Boaz »

Baloe is met 7 maanden geopereerd aan LPC, al artrose in gewricht.
Heb toen wel hydrotherapie gedaan, maar met name om een manier te hebben om energie te beteugelen bij zo'n jonge hond die de eerste tijd na de operatie weinig mag. Als het warm weer is en je hebt de mogelijkheid in de buurt kun je ook zelf met je hond gaan zwemmen, als ze maar het water in/uit kunnen lopen.
Baloe is prima hersteld, kon langs de fiets en lange dagtochten lopen, maar heeft i.v.m. de artrose in het gewricht van haar 1,5 jaar tot 11,5 jaar previcox, glucosamine en omega-3 gebruikt. Ik herken niet het verhaal dat honden die niet meteen alles doen bij de dierfysio niet kunnen herstellen.
Afbeelding
Inge O
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Zazoe schreef: 06 jul 2022, 15:31 Wij gaan regelmatig naar de fysio die ook lasertherapie doet, zij gaf aan dat bij de honden die niet snel starten met hydro en lasertherapie dat ze daarbij eigenlijk nooit de honden volledig mankvrij ziet.
En bij degenen zoals bij zazoe wel.

Direct investeren in goede revalidatie is echt nuttig.
Nee, want die ziet ze niet, die herstellen gewoon buiten haar gezichtsveld.

En degenen die niet goed herstellen komen daarna toch bij haar => vertekend beeld dus.
Desiree
Posts in topic: 1
Honden: 3
Welke: Old English Bulldog-Boomer-Whippet

Bericht door Desiree »

Droef is aan LPC geopereerd. Is me eigenlijk alles behalve tegen gevallen. Herstel ging vlot, hij is aan beide ellebogen tegelijkertijd geopereerd. Er was toen wel minimale artrose geconstateerd. Na operatie en herstel zijn we bij Crutz geweest en heb ik van haar oefeningen meegekregen welke we gewoon thuis konden doen. Dit hebben we een tijdje dagelijks gedaan en dat hielp hem wel soepel te blijven maar ook bewuster van zijn eigen lichaam te worden. Verder hebben niet gek veel extra's gedaan behalve in het begin beweging gedoseerd opbouwen maar toen we eenmaal groenlicht kregen heb ik Droef nergens meer in beperkt.

Hij heeft na zijn operatie en herstel 4 jaar zonder problemen gewoon alles kunnen doen. Pas nu het laatste jaar merkte is soms dat hij wat strammer was als hij echt te bruut was geweest, dus met ballen en stoeien met zijn vriend. Maar na een paar stappen en soms een nachtje slapen was dit alweer weg. Uren wandelen waren geen probleem voor hem, ook niet door de duinen en dergelijke.

Nu heeft Droef op dit moment andere klachten die niet elleboog gerelateerd zijn waardoor hij veel minder beweegt dus of hij op dit moment met die zelfde ellebogen nog uren kan wandelen durf ik nu niet te zeggen.
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

Zazoe schreef: 10 jul 2022, 15:31
Inge O schreef: 10 jul 2022, 15:04
Zazoe schreef: 06 jul 2022, 15:31 Wij gaan regelmatig naar de fysio die ook lasertherapie doet, zij gaf aan dat bij de honden die niet snel starten met hydro en lasertherapie dat ze daarbij eigenlijk nooit de honden volledig mankvrij ziet.
En bij degenen zoals bij zazoe wel.

Direct investeren in goede revalidatie is echt nuttig.
Nee, want die ziet ze niet, die herstellen gewoon buiten haar gezichtsveld.

En degenen die niet goed herstellen komen daarna toch bij haar => vertekend beeld dus.
Die ziet ze wel want ze is pas later lasertherapie gaan toevoegen. Daarbij is het een optie om te doen, sommige eigenaren kiezen alleen hydrotherapie of fysio, dat is een keuze.

Het verschil valt haar inmiddels na een aantal jaren lasertherapie erbij aanbieden op.

En degenen die bij haar komen die niet goed hersteld zijn, zijn degenen die dus wel bij haar geweest zijn vanaf het begin maar toen geen lasertherapie hebben gekozen.

Het zijn de ervaringen van 1 fysio hoor, dat zegt natuurlijk niet alles.
Het gaat bij dat verschil dus speciaal om de lasertherapie begrijp ik?

Want als het gaat om wel of niet direct naar fysiotherapie (wat ik ook begreep uit je verhaal) lijkt me de redenering van Inge O wel kloppen :smile:
Afbeelding
Inge O
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Zazoe schreef: 10 jul 2022, 15:31 Het verschil valt haar inmiddels na een aantal jaren lasertherapie erbij aanbieden op.

En degenen die bij haar komen die niet goed hersteld zijn, zijn degenen die dus wel bij haar geweest zijn vanaf het begin maar toen geen lasertherapie hebben gekozen.
Maar dat was natuurlijk niet wat je eerst zei, en daar reageerde ik op.
Boaz

Bericht door Boaz »

Dan nog geloof ik echt niet dat alle honden die geen lasertherapie ondergaan niet mankvrij lopen na deze ingreep.
Dan zou namelijk betekenen dat voor de opkomst van lasertherapie alle honden na een ingreep voor elleboogdysplasie mank zijn gebleven, dat is echt niet zo.
Wellicht wordt het herstel versneld hierdoor.
Afbeelding
Anne&taar

Bericht door Anne&taar »

Bij ED, waarbij LPC bij de Golden de meest voorkomende variant is, is het advies voor honden met klachten om wel te opereren. In geval dit middels arthroscopie kan, zou dat de voorkeur hebben. Diagnose is overigens niet altijd met een foto, zelfs niet eens altijd middels CT vast te stellen. Maar beginnend met het minst invasieve onderzoek heeft wel de voorkeur.
Ingrijpen heeft de beste prognose indien er nog geen artrose is opgetreden.
EchoMira
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Bij zo'n jonge hond die nog maar recent klachten heeft ontwikkeld is de kans op volledig en snel herstel na het operatietje heel aannemelijk, hoor.
Bij het losse stukje dan. Andere varianten van ED hebben weer andere prognoses.

Ondersteunende therapieën zou ik wel doen. Zeker bij een jonge golden wat toch een zwaarder ras is. Dat zal vast wel helpen maar zonder komt het ook erg vaak gewoon goed.
Barnsley
Welke: Golden Retrievers
Contacteer:

Bericht door Barnsley »

Bedankt voor alle reacties. Nadat ik dit topic had geopend werd de hond steeds manker en het voorpootje dik. De golden bleek een ontstoken voorpoot te hebben.. :oohja: Met een ab kuur en sodabadjes loopt de hond nu weer gewoon en is de ontsteking al aardig afgezakt.
Ze wacht even af of dit het euvel is geweest, zodra de hond toch weer mank wordt is een afspraak voor foto's zo gemaakt.
Plaats reactie