Nanook doet/deed raar

Plaats reactie
Gudrun
Posts in topic: 6
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Nanook doet/deed raar

Bericht door Gudrun »

Dochter belde me, heel ongerust over haar Nanook.
Hij kwijlde erg, was lethargisch, wou niet eten of drinken.
Ze had hem al binnen gehaald, gekoeld (hij kan soms nogal rondrennen en neemt als enige zijn rust niet bij hitte), ventilator gezet en drinken aangeboden wat hij niet wou.

Thuis gekomen en nagekeken: slijmvliezen iets bleek, ik voel lichte klieren in keel, kwijlde niet meer maar mond was vochtiger dan anders, tong en lippen en keel niet dik (hij hapt vaak bijen), temp 39 graden, (ietsje hoger dan anders maar geen koorts dus) staart tegen zijn billen. Traag reagerend.

Onze dierenarts is in verlof anders had ik die gebeld voor advies of om langs te gaan, dierenkliniek vol tot overmorgen tenzij bij echte spoed (en hen kennende met bijhorend tarief), andere dierenarts in de buurt neemt niet op.

Nu heb ik heb recovery shake van de sporthonden laten drinken, die wou hij wel met wat aandringen, eens aan het drinken had hij ineens wel dorst en heeft dikke 400 ml gedronken. Dus toen durfde ik wel eventjes afwachten.

Half uurtje later iets alerter, loopt ook spontaan terug een beetje rond en lijkt meer aanwezig. En nu net nog eens (hij lag te slapen) hem gestoord en hij sprong vlotjes recht om te zien wat er aan de hand was.

Ik denk aan toch misschien een bij gehapt (vandaar die klieren?) en met dat happen te veel in de zon rondgelopen en zo en wat oververhit????
Niet iets om meteen naar spoed te rennen denk ik.
Hij kan op zich niks fouts gegeten hebben denk ik hier in de tuin, tenzij iemand iets over het hek gegooid zou hebben. De andere honden zijn oké. Alleen Do had wat gebraakt maar die had iets vets gepikt dus eigen schuld.

Zie ik iets over het hoofd?

edit: ik laat dochter straks met hem mee gaan plassen en kleur urine ook nakijken voor de zekerheid
Nanna

Re: Nanook doet/deed raar

Bericht door Nanna »

Waarschijnlijk oververhit en dat gebeurt sneller dan je denkt.
Gudrun

Bericht door Gudrun »

Nanna schreef: 12 jul 2022, 19:04 Waarschijnlijk oververhit en dat gebeurt sneller dan je denkt.
Hoort dat kwijlen daar bij?

Jinn was daar erg gevoelig voor maar heeft nooit gekwijld daar bij, daarom twijfel ik.
En ja, mijnheertje krijgt huisarrest bij de komende warme dagen.
Nanna

Bericht door Nanna »

Django had het laatst ook. “Maar hij had maar even gewandeld”.
Kwijlen en kotsen.
Gudrun

Bericht door Gudrun »

Nanna schreef: 12 jul 2022, 19:07 Django had het laatst ook. “Maar hij had maar even gewandeld”.
Kwijlen en kotsen.
Ah oke, dan zal het dat wel geweest zijn.
Jinn werd vooral ongecoördineerd en wankel tot ze omviel zelfs .
Bedankt voor de geruststelling!
Zamunda
Posts in topic: 2
Honden: 3
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Bericht door Zamunda »

Ik vind de (iets) bleke slijmvliezen wel apart, past volgens mij niet bij oververhitting en dehydratie.
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
~Suzanne~
Welke: 2 shelties en 1 schotse herdershond

Bericht door ~Suzanne~ »

Note: oververhitting kan dodelijk zijn!!
Niet om het een of ander, maar dit is dus serieus... ik kan even niet plaatsten waarom je zegt "dank voor de geruststelling". Ik zou nu juist MEER ongerust zijn en een volledige check bij de DA adviseren. Schade aan organen is sneller ontstaan dan je denkt.
En vooral: met dit weer niet meer buitenlaten in de tuin.
Ik weet dat ik als overbezorgd te boek sta maar dit is wel serieus letsel!

https://www.merelsdierenkliniek.nl/wiki ... ij-uw-hond

Suzanne
Laatst gewijzigd door ~Suzanne~ op 12 jul 2022, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Inge O
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Zamunda schreef: 12 jul 2022, 20:17 Ik vind de (iets) bleke slijmvliezen wel apart, past volgens mij niet bij oververhitting en dehydratie.
Maar zouden die dan echt te bleek zijn, of is dat een persoonlijke interpretatie? 'Bleek' is een zeer relatief begrip, ik denk dat je maar echt van iets significant kan spreken als ze écht serieus te bleek zijn.
Zamunda
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Bericht door Zamunda »

Inge O schreef: 12 jul 2022, 20:20
Zamunda schreef: 12 jul 2022, 20:17 Ik vind de (iets) bleke slijmvliezen wel apart, past volgens mij niet bij oververhitting en dehydratie.
Maar zouden die dan echt te bleek zijn, of is dat een persoonlijke interpretatie? 'Bleek' is een zeer relatief begrip, ik denk dat je maar echt van iets significant kan spreken als ze écht serieus te bleek zijn.
Ik vermoed inderdaad dat ze niet echt bleek waren, maar als dat toch het geval is dan zou ik me wel echt zorgen maken.
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
EchoMira
Posts in topic: 1
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Gudrun schreef: 12 jul 2022, 19:01Traag reagerend.
Ook de pupillen en een pijn of schrikprikkel?

Hitte kan alhoewel je bekend met die hond bent en het dit jaar wel vaker 28 graden geweest is.
Dan nog heb je variabelen nodig.

Hitte is trouwens niet altijd een teveel aan blootstelling maar vaak ook een gebrek aan schuilpaats. Dan zit je hond om 11 uur sochtends buiten en het voelt nog best oke maar hij heeft geen schaduw. Dan overhit hij alsnog. Ook al voelt het voor jou 5 minuten best oke.

Het klinkt wel echt als een accuut systemisch probleempje en als die eenmaal over gaan dan is het daarna ook gewoon goed.

Ik ben ook weleens onwel geweest. Dat heeft dan geen vervolg. Drie dagen festival en dan een verjaardag. En dan onderweg naar huis kruipend door het plantsoen.
Zoiets.
Denk ik.

Dat een hond misselijk wordt van hitte en de andere niet vind ik geen argument. Dat heeft alles te maken met wat hij en wanneer hij gegeten en gedronken heeft.
pioenroos
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Bericht door pioenroos »

Misschien ook een combi met suiker en/of zouten tekort?
Ik word daar misselijk van en bloedsuikerdip gebeurt sneller als het warm is gek genoeg.
Afbeelding
Gudrun

Bericht door Gudrun »

Hij is terug helemaal oké hoor gelukkig!
Ik denk inderdaad oververhitting (en ja, ik weet dat dat heel erg kan zijn) en dan mss door misselijkheid niet meer willen drinken?
Maar goed, na dat drinken van die recovery plus binnen houden ging het beter en beter, plast nu ook gewoon goed, temperatuur is 38,7 en hij rende net met laatste keer uitlaten gewoon naar buiten.
Ik blijf het een beetje bizar vinden want hij heeft dit echt nog nooit gehad, enige reden die ik kan bedenken is dat bijengehap van hem in de volle zon...
Ik vermoed dat dochter er net op tijd bij was en ze heeft goed gehandeld met koelen en binnen houden.
Drankje en verdere rust deden dan de rest.
Avondeten (halve portie voor de zekerheid) ging er ook gewoon goed in.

Maar het is dus echt best snel gebeurd.. zo'n oververhitting blijkt maar weer.

Jinn had het bij schapendrijven of agility zodra het een beetje richting 25 graden ging, zelfs een keertje spelend in het water, die was er extreem gevoelig voor. De rest let op.. behalve Nanook nu dus.

Morgen overdag luikje dicht tussen de pp rondjes door en de koelmat ligt klaar.
Gudrun

Bericht door Gudrun »

~Suzanne~ schreef: 12 jul 2022, 20:18 Note: oververhitting kan dodelijk zijn!!
Niet om het een of ander, maar dit is dus serieus... ik kan even niet plaatsten waarom je zegt "dank voor de geruststelling". Ik zou nu juist MEER ongerust zijn en een volledige check bij de DA adviseren. Schade aan organen is sneller ontstaan dan je denkt.
En vooral: met dit weer niet meer buitenlaten in de tuin.
Ik weet dat ik als overbezorgd te boek sta maar dit is wel serieus letsel!

https://www.merelsdierenkliniek.nl/wiki ... ij-uw-hond

Suzanne
Ja, ik ben ook snel bezorgd, vandaar deze post en direct eens ik thuis was getemperatuurd, die was toen 39 graden (dochter had al gekoeld en ventilator op gezet).
Ik zei dus dank je voor de geruststelling omdat we een vermoedelijke oververhitting al aan het behandelen was en met succes maar dat ik schrik had nog iets anders over het hoofd te zien ;-). Ja, als ik het terug lees komt het mss anders over ;-).
Ik ben Jinn eens bijna kwijt geweest door oververhitting, ze begon ineens te zwalpen, viel om, was maar half bewust en kon niks meer, die hebben we toen in de drinkbak van de schapen gelegd (was geen ijskoud water, stond er al even dus omgevingstemperatuur) en ze herstelde vrij snel, maar ik weet dus hoe erg het kan zijn.
~Suzanne~
Welke: 2 shelties en 1 schotse herdershond

Bericht door ~Suzanne~ »

Ah.. dan heb ik dat idd verkeerd ingeschat; ik kreeg de indruk dat je een oververhitting niet serieus nam.

Overigens NOOIT in water leggen, maar voetzooltjes/liezen koelen met stromend lauw, zeker niet koud water. Nooit, maar dan ook nooit overgieten met water of de hond laten zwemmen. De overgang / schok, levert letterlijk shock op en "dus" een dooie hond. Ook nooit een natte handdoek op het dier, hooguit in de liezen als er geen stromend water voorhanden is.

Ik heb het zelf ook bij mijn honden aan de hand gehad... echt dood- en dood-eng! ;-(

Suzanne
Inge O
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

~Suzanne~ schreef: 13 jul 2022, 14:08 Overigens NOOIT in water leggen, maar voetzooltjes/liezen koelen met stromend lauw, zeker niet koud water. Nooit, maar dan ook nooit overgieten met water of de hond laten zwemmen. De overgang / schok, levert letterlijk shock op en "dus" een dooie hond. Ook nooit een natte handdoek op het dier, hooguit in de liezen als er geen stromend water voorhanden is.
Dat is een hoax, dat mag prima als het maar niet om koud water gaat. Laten zwemmen niet meteen - als de hond al niet goed is - maar in lauw water leggen of afspoelen met lauw water zeer zeker.
Kruimel
Welke: IJslandse honden

Bericht door Kruimel »

Inge O schreef: 13 jul 2022, 15:58
~Suzanne~ schreef: 13 jul 2022, 14:08 Overigens NOOIT in water leggen, maar voetzooltjes/liezen koelen met stromend lauw, zeker niet koud water. Nooit, maar dan ook nooit overgieten met water of de hond laten zwemmen. De overgang / schok, levert letterlijk shock op en "dus" een dooie hond. Ook nooit een natte handdoek op het dier, hooguit in de liezen als er geen stromend water voorhanden is.
Dat is een hoax, dat mag prima als het maar niet om koud water gaat. Laten zwemmen niet meteen - als de hond al niet goed is - maar in lauw water leggen of afspoelen met lauw water zeer zeker.
Dank je
Afbeelding

Het duo Olie en Bol
Gudrun

Bericht door Gudrun »

Klopt, ik denk dat we Jinn toen net gered hebben door haar in de drinkbak van de schapen te zetten... maar, zoals ik schreef, dat was geen ijskoud water. Ik denk dat in die omstandigheden toen snel genoeg koelen, zonder koudeshock uiteraard, wel echt belangrijk was.
Er bestaat bij mensen ook iets, zeer zeldzaam, maligne hyperthermie, dan worden er zelfs ijsblokjes rond de patiënt gelegd...
ranetje

Bericht door ranetje »

Gudrun schreef: 13 jul 2022, 16:19
Klopt, ik denk dat we Jinn toen net gered hebben door haar in de drinkbak van de schapen te zetten... maar, zoals ik schreef, dat was geen ijskoud water. Ik denk dat in die omstandigheden toen snel genoeg koelen, zonder koudeshock uiteraard, wel echt belangrijk was.
Er bestaat bij mensen ook iets, zeer zeldzaam, maligne hyperthermie, dan worden er zelfs ijsblokjes rond de patiënt gelegd...
Maligne hyperthermie bestaat ook bij honden.
Komt volgens dit verhaal o.a. voor bij Keeshonden.
Er blijkt een DNA test te zijn die dit gendefect bij honden kan aantonen.
Afbeelding
Kruimel
Welke: IJslandse honden

Bericht door Kruimel »

Gudrun schreef: 13 jul 2022, 16:19
Heb ik destijds met Kátur ook gedaan en dat is zeker zijn redding geweest. Die kiepte ineens om na een buitenrit op 50 meter van de wei. Het was niet eens echt warm maar hij had zich nogal druk gemaakt. Opgeraapt en in de waterbak met lauw water, toen kwam hij weer bij zijn positieven. Hij had een bijna paarse tong en donkerrode slijmvliezen trouwens. Doodeng.
Afbeelding

Het duo Olie en Bol
Plaats reactie