Wond poot
- Doyaquba
- Posts in topic: 10
- Honden: 2
- Welke: Boxers
Wond poot
Disclaimer voor foto van een vieze wonde...
Maar Cato is vorige week gebeten in haar poot. Klein gaatje was het maar toch beginnende ontsteking dus volgende dag naar de dierenarts gegaan en antibiotica meegekregen. Nu vind ik niet dat er heel veel progressie in zit. Is er iets wat ik kan doen? Moet ik hier in DL naar de dierenarts?
Wond eerste dag
Wond nu
Maar Cato is vorige week gebeten in haar poot. Klein gaatje was het maar toch beginnende ontsteking dus volgende dag naar de dierenarts gegaan en antibiotica meegekregen. Nu vind ik niet dat er heel veel progressie in zit. Is er iets wat ik kan doen? Moet ik hier in DL naar de dierenarts?
Wond eerste dag
Wond nu
Re: Wond poot
Schoonhouden. Niét laten likken en evt met hydrogel insmeren na het schoonmaken. Zo vreselijk slecht ziet het er niet uit.
- Doyaquba
De pus op dag 2 staat er ook niet tussen. Maar bedankt voor de geruststelling beide. Dan gaan we lekker door met verzorgen en afwachten tot het weer mooi is
Als een wond niet sluit zit er waarschijnlijk een bacterie of iets in. De dierenarts kan een shampoo geven die daar goed tegen helpt. Je kunt hem ook zelf kopen maar ik weet zo niet meer hoe het heet.
Oh gevonden, het is deze: https://www.medpets.nl/pyoderm+shampoo/ ... B&var=6180
- Kells
- Posts in topic: 6
- Honden: 3
- Welke: Ierse Setters
Ik zou er niets meer aan doen, maar als je het niet vertrouwd is een badje met biotex groen een goed idee. Uiteraard wel even naspoelen en droog houden.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
- Kells
Ja, daarom zeg ik drooghouden.
Dit advies is achterhaald, tenminste voor mensen, dus voor honden vast ook wel. Inmiddels is gebleken dat weken in biotex (of soda) de kans op infecties groter maakt en het de genezing vertraagt.
- Kells
Kun je dat onderbouwen? Ik heb het niet vaak nodig gehad, maar de keren dat ik biotex of soda gebruikte was dat wel degelijk effectief.
Het is gewoon onderzocht. Het maakt de wond week en nat, en dat dat slecht is voor het genezingsproces is simpelweg een feit.Kells schreef: ↑21 jul 2022, 00:04Kun je dat onderbouwen? Ik heb het niet vaak nodig gehad, maar de keren dat ik biotex of soda gebruikte was dat wel degelijk effectief.
- Kells
Ja en daarna dep je de boel droog en strooi je er wat Dutimon wondpoeder op. Dat wondpoeder heb ik zelfs gebruikt toen Aislinn een bijtwond ter grootte van een euro op haar ribbenkast had. De boel is keurig dichtgegroeid en Aislinn heeft geen dierenarts gezien.mijke schreef: ↑21 jul 2022, 00:11Het is gewoon onderzocht. Het maakt de wond week en nat, en dat dat slecht is voor het genezingsproces is simpelweg een feit.
Nou nee hoor. In een vochtig wondmilieu gaat de genezing sneller.
En áls je dan gelooft dat weken slecht is, waarom raad je dan een shampoo aan die 10 minuten in moet werken.
En áls je dan gelooft dat weken slecht is, waarom raad je dan een shampoo aan die 10 minuten in moet werken.
- Kells
Dat begreep ik ook niet echt.
... omdat daar werkzame bestanddelen inzitten natuurlijk
Maargoed zelf weten, dokter gewoon lekker voort met onbewezen huisvrouwentruucjes uit de oudheid
Maargoed zelf weten, dokter gewoon lekker voort met onbewezen huisvrouwentruucjes uit de oudheid
- Kells
Hoeveel ervaring heb jij eigenlijk? Oh!
- malinois
- Posts in topic: 2
- Welke: Xavi-Xygan-Xanu
- Contacteer:
Soda werkt prima, gebruik t al jaren bij de honden.
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Welke: Xavi-Xygan-Xanu
- Contacteer:
Vreemd dat dierenartsen dit ook aanraden dan vindt je niet? Oh en waarvan er een is die jonger is dan ik zelf ben dus niet van de oude huisvrouwengeneratie. Maar wel iemand die liever geen onnodig dure smeersels of shampoo's aanraadtmijke schreef:... omdat daar werkzame bestanddelen inzitten natuurlijk
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Doyaquba
Ik week het elke avond in de soda. Ook eens gedaan toen Donner een nagel kwijt was. En het helpt echt. Maar met deze temperaturen en elke wandeling stuifzand in dat gaatje gaat het niet zo snel als ik gehoopt had. Ze heeft er geen pijn meer aan of last van.
Antibacteriële shampoo heb ik nog wel in huis maar dat is toch meer bij oppervlakkige wondjes dan bij diepe. Tenminste dat zei mijn dierenarts toenertijd
Antibacteriële shampoo heb ik nog wel in huis maar dat is toch meer bij oppervlakkige wondjes dan bij diepe. Tenminste dat zei mijn dierenarts toenertijd
- Fenneke
- Honden: 1
- Welke: Witte herder en nu een hún
Daarom gebruik ik groene leem na schoonmaken. Dat droogt . Even een klodder erop voor de wandeling .
Groetjes Fenneke en Baloe
In herinnering mijn 2 witte kanjers
Amos en Buster
Amos en Buster
- Fenneke
- Honden: 1
- Welke: Witte herder en nu een hún
Bij de welkoop of dierenzaak.
Of online. Hier staat het duidelijk omschreven
https://www.prooidier.nl/producten/dier ... ube-360-gr
Groetjes Fenneke en Baloe
Amos en Buster
Amos en Buster
- Doyaquba
Ja ik ken het wel van de paarden en dan zou ik de Welkoop kans geven maar die heb ik hier niet ik zal eens in de Fressnapf hier kijkenFenneke schreef: ↑21 jul 2022, 09:19 Bij de welkoop of dierenzaak.
- Inge O
- Posts in topic: 3
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Weken doe ik met zo'n dingen nooit, wel baden. Klinkt misschien hetzelfde maar is het niet, weken duurt veel langer.
En die biotex als wondermiddel laat ik ook maar voor wat het is, doe mij dan maar ontsmettingsmiddel in de juiste concentratie (chloorhexidine, neosabenyl).
En die biotex als wondermiddel laat ik ook maar voor wat het is, doe mij dan maar ontsmettingsmiddel in de juiste concentratie (chloorhexidine, neosabenyl).
- Doyaquba
Langer dan 100 tellen lukt me niet met haar hoorInge O schreef: ↑21 jul 2022, 09:33 Weken doe ik met zo'n dingen nooit, wel baden. Klinkt misschien hetzelfde maar is het niet, weken duurt veel langer.
Groene leem kan ik hier helaas niet vinden...zal ik ergens in de stad een biowinkel moeten vinden denk ik