Wond poot

Alles over het verzorgen van je hond, zoals shampoo's, riemen, halsbanden, badjassen etc
Doyaquba
Posts in topic: 10
Honden: 2
Welke: Boxers

Wond poot

Bericht door Doyaquba »

Disclaimer voor foto van een vieze wonde...

Maar Cato is vorige week gebeten in haar poot. Klein gaatje was het maar toch beginnende ontsteking dus volgende dag naar de dierenarts gegaan en antibiotica meegekregen. Nu vind ik niet dat er heel veel progressie in zit. Is er iets wat ik kan doen? Moet ik hier in DL naar de dierenarts?

Wond eerste dag

Afbeelding

Wond nu

Afbeelding
Afbeelding
Kipo
Posts in topic: 2

Re: Wond poot

Bericht door Kipo »

Schoonhouden. Niét laten likken en evt met hydrogel insmeren na het schoonmaken. Zo vreselijk slecht ziet het er niet uit.
Doyaquba

Bericht door Doyaquba »

Sandra&co schreef: 20 jul 2022, 22:21 Ik had ook iets veel viezers verwacht :mrgreen: Zoiets behandel ik zelf wel. Ik zou het schoon houden en betadine smeren.
De pus op dag 2 staat er ook niet tussen. Maar bedankt voor de geruststelling beide. Dan gaan we lekker door met verzorgen en afwachten tot het weer mooi is ;)
Afbeelding
mijke

Bericht door mijke »

Als een wond niet sluit zit er waarschijnlijk een bacterie of iets in. De dierenarts kan een shampoo geven die daar goed tegen helpt. Je kunt hem ook zelf kopen maar ik weet zo niet meer hoe het heet.
mijke

Bericht door mijke »

Kells
Posts in topic: 6
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Ik zou er niets meer aan doen, maar als je het niet vertrouwd is een badje met biotex groen een goed idee. Uiteraard wel even naspoelen en droog houden.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Kells

Bericht door Kells »

Sandra&co schreef: 20 jul 2022, 23:52 Mwah, het is warm vochtig weer. Dat helpt ook niet met een genezende wond. Vandaar dat ik zeg schoonhouden en smeren ;) Ik heb momenteel een wondje aan de binnenkant van m'n arm dat het ook even moeilijk heeft, maar daar doe ik hetzelfde mee.
Ja, daarom zeg ik drooghouden.
mijke

Bericht door mijke »

Kells schreef: 20 jul 2022, 23:52 Ik zou er niets meer aan doen, maar als je het niet vertrouwd is een badje met biotex groen een goed idee. Uiteraard wel even naspoelen en droog houden.
Dit advies is achterhaald, tenminste voor mensen, dus voor honden vast ook wel. Inmiddels is gebleken dat weken in biotex (of soda) de kans op infecties groter maakt en het de genezing vertraagt.
Kells

Bericht door Kells »

mijke schreef: 20 jul 2022, 23:55
Kells schreef: 20 jul 2022, 23:52 Ik zou er niets meer aan doen, maar als je het niet vertrouwd is een badje met biotex groen een goed idee. Uiteraard wel even naspoelen en droog houden.
Dit advies is achterhaald, tenminste voor mensen, dus voor honden vast ook wel. Inmiddels is gebleken dat weken in biotex (of soda) de kans op infecties groter maakt en het de genezing vertraagt.
Kun je dat onderbouwen? Ik heb het niet vaak nodig gehad, maar de keren dat ik biotex of soda gebruikte was dat wel degelijk effectief.
mijke

Bericht door mijke »

Kells schreef: 21 jul 2022, 00:04
Kun je dat onderbouwen? Ik heb het niet vaak nodig gehad, maar de keren dat ik biotex of soda gebruikte was dat wel degelijk effectief.
Het is gewoon onderzocht. Het maakt de wond week en nat, en dat dat slecht is voor het genezingsproces is simpelweg een feit.
mijke

Bericht door mijke »

Kells

Bericht door Kells »

mijke schreef: 21 jul 2022, 00:11
Kells schreef: 21 jul 2022, 00:04
Het is gewoon onderzocht. Het maakt de wond week en nat, en dat dat slecht is voor het genezingsproces is simpelweg een feit.
Ja en daarna dep je de boel droog en strooi je er wat Dutimon wondpoeder op. Dat wondpoeder heb ik zelfs gebruikt toen Aislinn een bijtwond ter grootte van een euro op haar ribbenkast had. De boel is keurig dichtgegroeid en Aislinn heeft geen dierenarts gezien.
Kipo

Bericht door Kipo »

Nou nee hoor. In een vochtig wondmilieu gaat de genezing sneller.
En áls je dan gelooft dat weken slecht is, waarom raad je dan een shampoo aan die 10 minuten in moet werken.
Kells

Bericht door Kells »

Kipo schreef: 21 jul 2022, 00:21 Nou nee hoor. In een vochtig wondmilieu gaat de genezing sneller.
En áls je dan gelooft dat weken slecht is, waarom raad je dan een shampoo aan die 10 minuten in moet werken.
Dat begreep ik ook niet echt.
mijke

Bericht door mijke »

... omdat daar werkzame bestanddelen inzitten natuurlijk :19: :oohja:

Maargoed zelf weten, dokter gewoon lekker voort met onbewezen huisvrouwentruucjes uit de oudheid 😅
Kells

Bericht door Kells »

mijke schreef: 21 jul 2022, 00:24 ... omdat daar werkzame bestanddelen inzitten natuurlijk :19: :oohja:

Maargoed zelf weten, dokter gewoon lekker voort met onbewezen huisvrouwentruucjes uit de oudheid 😅
Hoeveel ervaring heb jij eigenlijk? Oh! :roll:
malinois
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Bericht door malinois »

Soda werkt prima, gebruik t al jaren bij de honden.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Bericht door malinois »

mijke schreef:... omdat daar werkzame bestanddelen inzitten natuurlijk :19: :oohja:

Maargoed zelf weten, dokter gewoon lekker voort met onbewezen huisvrouwentruucjes uit de oudheid Afbeelding
Vreemd dat dierenartsen dit ook aanraden dan vindt je niet? Oh en waarvan er een is die jonger is dan ik zelf ben dus niet van de oude huisvrouwengeneratie. Maar wel iemand die liever geen onnodig dure smeersels of shampoo's aanraadt ;)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Doyaquba

Bericht door Doyaquba »

Ik week het elke avond in de soda. Ook eens gedaan toen Donner een nagel kwijt was. En het helpt echt. Maar met deze temperaturen en elke wandeling stuifzand in dat gaatje gaat het niet zo snel als ik gehoopt had. Ze heeft er geen pijn meer aan of last van.

Antibacteriële shampoo heb ik nog wel in huis maar dat is toch meer bij oppervlakkige wondjes dan bij diepe. Tenminste dat zei mijn dierenarts toenertijd
Afbeelding
Fenneke
Honden: 1
Welke: Witte herder en nu een hún

Bericht door Fenneke »

Daarom gebruik ik groene leem na schoonmaken. Dat droogt . Even een klodder erop voor de wandeling .
Groetjes Fenneke en Baloe
Afbeelding
In herinnering mijn 2 witte kanjers
Amos en Buster 💖 💖
Doyaquba

Bericht door Doyaquba »

Fenneke schreef: 21 jul 2022, 08:51 Daarom gebruik ik groene leem na schoonmaken. Dat droogt . Even een klodder erop voor de wandeling .
Waar zou ik dat kunnen halen?
Afbeelding
Fenneke
Honden: 1
Welke: Witte herder en nu een hún

Bericht door Fenneke »

Bij de welkoop of dierenzaak.
Of online. Hier staat het duidelijk omschreven

https://www.prooidier.nl/producten/dier ... ube-360-gr
Groetjes Fenneke en Baloe
Afbeelding
In herinnering mijn 2 witte kanjers
Amos en Buster 💖 💖
Doyaquba

Bericht door Doyaquba »

Fenneke schreef: 21 jul 2022, 09:19 Bij de welkoop of dierenzaak.
Of online. Hier staat het duidelijk omschreven

https://www.prooidier.nl/producten/dier ... ube-360-gr
Ja ik ken het wel van de paarden en dan zou ik de Welkoop kans geven maar die heb ik hier niet 😅 ik zal eens in de Fressnapf hier kijken
Afbeelding
Inge O
Posts in topic: 3
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Weken doe ik met zo'n dingen nooit, wel baden. Klinkt misschien hetzelfde maar is het niet, weken duurt veel langer.

En die biotex als wondermiddel laat ik ook maar voor wat het is, doe mij dan maar ontsmettingsmiddel in de juiste concentratie (chloorhexidine, neosabenyl).
Doyaquba

Bericht door Doyaquba »

Inge O schreef: 21 jul 2022, 09:33 Weken doe ik met zo'n dingen nooit, wel baden. Klinkt misschien hetzelfde maar is het niet, weken duurt veel langer.

En die biotex als wondermiddel laat ik ook maar voor wat het is, doe mij dan maar ontsmettingsmiddel in de juiste concentratie (chloorhexidine, neosabenyl).
Langer dan 100 tellen lukt me niet met haar hoor 😅

Groene leem kan ik hier helaas niet vinden...zal ik ergens in de stad een biowinkel moeten vinden denk ik
Afbeelding
Plaats reactie