Boze hond

ranetje
Posts in topic: 13

Re: Boze hond

Bericht door ranetje »

Dat klinkt heel bemoedigend :ok:
Ik hoop zo dat je verslag blijft doen van je ervaringen met/tijdens het "huiswerk" maken :D
Afbeelding
Isabel
Posts in topic: 59

Bericht door Isabel »

Het huiswerk bestaat tot start cursus uit het aanleren van touch, aanraken van mijn hand en oefenen op een betrouwbare hier.
Super leuk want dat kan hier gewoon in de tuin of later op een prikkelarme veilige plek buiten, al dan niet aangelijnd.
Èn dan hebben we samen iets om te doen, daar heeft hij ook echt lol in.
blondie
Posts in topic: 19

Bericht door blondie »

Isabel schreef: 23 jul 2022, 16:32 Hij vond het zo gek dat er een mens was die hem niet aankeek of achteruit deinsde door zijn gedrag. Maar die gewoon koekjes bleef strooien/gooien.
Op het laatst stond ze een klein stukje voor het hek en ving hij de snackies zo op.

Zijn lichaamstaal is overduidelijk en ik ben blij dat er iemand met me mee heeft gekeken die dit bevestigd.
Ik was zelf al begonnen te geloven dat hij een boze hond was.
En nee, ik heb niet de illusie dat het een zondag middag naar het bos of gooi los op een verjaardag hond wordt en ja, ik blijf Mattie èn de rest van de wereld veilig houden.

Maar ik geloof wel dat we stappen gaan maken naar meer rust voor ons beiden.
Ik heb niet het idee dat hoe je in je schrijven overkomt er iemand hier was die gedacht heeft dat je geen rekening zou houden met anderen en ook jezelf en Mattie daarin niet. Je komt over als juist éxtra voorzichtig en behoedzaam omdat jullie in een nieuwe omgeving zitten en dat je tegen gedrag van je hond aanliep waar je met al je kennis van voorgaande honden even geen weg in zag.
En nu lijk je weer op de goede weg met goede begeleiding, super toch!
ZorroMax
Posts in topic: 5

Bericht door ZorroMax »

Fijn dat je de juiste begeleiding krijgt. Mattie is geen hond waarmee je fouten kan maken. Maar het is wel een hond met een klein hartje, die steun nodig heeft, al zal je dat van buiten niet zien. Succes en houd ons op de hoogte.
EchoMira
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Isabel schreef: 23 jul 2022, 16:42
Marc schreef: 23 jul 2022, 16:36 Komt goed. Klinkt goed en je doelen zijn ook al goed. Respect voor je toegewijd zijn aan hem.
Dankjewel voor je bemoedigende woorden :flower:

Ik ben blij met alle reacties en het meedenken, tips etc. die ik hier heb ontvangen.
Echt heel fijn om een klankbord te hebben.
Je bent zelf vooral heel erg goed bezig. Echt alle respect. Er zijn er zoveel die dit allemaal niet doen.

Even over angst versus boos, dat sluit elkaar niet uit. Sterker nog, dat is de combinatie waar het hondenfenomeen "waaks" op gebaseerd is.
En dat is natuurlijk weer de essentie van CC.
Dus ja, heel goed om op de angst in te spelen en die proberen te verminderen maar dat betekent niet (in eerste instantie) dat de agressie vanzelf wegvalt. Die moet je dan nog steeds hanteerbaar maken.
Maar goed, dat weten ze daar ook wel.

Leuk hoor. Ik ben heel benieuwd hoe het jullie de komende maanden vergaat!
SuzanneS
Posts in topic: 3

Bericht door SuzanneS »

Wat fijn voor jullie beiden, heel veel succes!
Rosanne
Honden: 1
Welke: Oud Duitse herder

Bericht door Rosanne »

Wat fijn om te lezen dat het een prettige ervaring was met hoe het ging bij de intake. Geeft toch weer een beetje moed. En hij hoeft inderdaad niet iedereen leuk te vinden, maar gewoon negeren en relaxed doorlopen is ook al enorm fijn. Jullie komen er wel. Aan je inzet ligt het in ieder geval niet. Ik ben heel benieuwd naar hoe hij gaat ontwikkelen. Hij mag in zijn pootjes knijpen met een baasje als jij. 😊
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Rosanne schreef: 23 jul 2022, 19:06 En hij hoeft inderdaad niet iedereen leuk te vinden, maar gewoon negeren en relaxed doorlopen is ook al enorm fijn.
Ja, maar in de praktijk zie je vaak tussenstappen. Dat een hond niet uitvalt maar wel heel hard gaat trekken om er dan zo snel mogelijk langs te komen of juist wegduikt langs de andere kant.
De kunst is om dan te zien wat er gebeurt en dat dan toch te belonen.

Of dus op zo'n afstand te beginnen dat het allemaal nog niet zo acuut is. Maar dan nog, het wordt een keer wel acuut en dan moet het ook lukken.
Rosanne
Welke: Oud Duitse herder

Bericht door Rosanne »

EchoMira schreef: 23 jul 2022, 19:30
Rosanne schreef: 23 jul 2022, 19:06 En hij hoeft inderdaad niet iedereen leuk te vinden, maar gewoon negeren en relaxed doorlopen is ook al enorm fijn.
Ja, maar in de praktijk zie je vaak tussenstappen. Dat een hond niet uitvalt maar wel heel hard gaat trekken om er dan zo snel mogelijk langs te komen of juist wegduikt langs de andere kant.
De kunst is om dan te zien wat er gebeurt en dat dan toch te belonen.

Of dus op zo'n afstand te beginnen dat het allemaal nog niet zo acuut is. Maar dan nog, het wordt een keer wel acuut en dan moet het ook lukken.
Ja mee eens. Was ook meer als mogelijk eind goal. Al die tussen stappen zijn al heel fijn. Elke stap is weer winst. Zo hebben we het met Brego ook gedaan toen hij nog angstig was en blafte naar alles wat hond was. Veel tijd en energie in gestoken, maar enorm waard geweest. En al die kleine stapjes gaven ook weer goede moed om door te gaan.
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Ja, ik had het met Eva ook.
Op een smal paadje andere honden passeren is voor de meeste honden moeilijk maar zij ging natuurlijk helemaal uit haar naadje.
Tot ze ineens door de andere berm ging en dan heel hard ging trekken.
Ook niet geweldig maar het was geen uitvallen! :E:
Mo-yi
Posts in topic: 5
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Goede berichten met goede vooruitzichten.
En dikke complimenten aan jou gewoon in hoe je erin staat en zo bereid bent om samen verder te komen, chapeau :ok:
Afbeelding
Budkes
Posts in topic: 2
Honden: 5
Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke

Bericht door Budkes »

Diepe buiging voor jou. En bij Wendy ben je absoluut aan het juiste adres. :E:
Afbeelding
HillieS
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Bericht door HillieS »

Klinkt goed! Succes!
Afbeelding
Lothian
Posts in topic: 10
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Inge O schreef: 21 jul 2022, 16:53 Daar heb je helemaal gelijk in, doe ik ook vaak. In mijn geval (en ik denk bij wel ruim de helft van de mensen die dat hier (op het forum) doen) heeft dat weinig of niks te maken met het feit dat er dan daadwerkelijk iets zwaait, maar wel met alles wat eraan vooraf is gegaan tijdens de opvoeding, en dat omschrijf je niet zomaar eventjes.
:ok: ik snap wat je bedoelt.
Afbeelding
Lothian
Posts in topic: 10
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Isabel schreef: 23 jul 2022, 16:32 Zijn lichaamstaal is overduidelijk en ik ben blij dat er iemand met me mee heeft gekeken die dit bevestigd.
Ik was zelf al begonnen te geloven dat hij een boze hond was.
Wat fijn zeg. Heel goed dat je die stap hebt gezet.

Ik denk dat in dit soort gevallen het altijd een goed idee is om een kundig iemand mee te laten kijken. En dan maar hopen dat de persoon die je gevonden hebt ook kundig ís :vaag: maar dat is zo te horen gelukt hier. Echt heel fijn!
Afbeelding
BieneMaya

Bericht door BieneMaya »

Inge O schreef: 21 jul 2022, 16:53 Daar heb je helemaal gelijk in, doe ik ook vaak. In mijn geval (en ik denk bij wel ruim de helft van de mensen die dat hier (op het forum) doen) heeft dat weinig of niks te maken met het feit dat er dan daadwerkelijk iets zwaait, maar wel met alles wat eraan vooraf is gegaan tijdens de opvoeding, en dat omschrijf je niet zomaar eventjes.
Want wat zou er gebeuren als ik het wél vertel? Dan gaan mensen reageren met 'ooohhh, jij hebt het makkelijk, maar dát zou bij mijn hond niet werken hoorrrrrr', maar ze 'vergeten' dat het helemaal niks met dat moment zelf te maken heeft maar met alles wat eraan vooraf ging.

Een voorbeeldje, stap voor stap :
- Karma - mijn jongste en tegelijkertijd ook mijn moeilijkste - blij dat ik haar geen 30 jaar eerder had - wil op het strand heel graag naar andere honden toe. Op zich is zijzelf niet onvriendelijk (hoewel, ze krijgt stilaan de leeftijd dat ze wel graag branie begint te verkopen) maar toch mag ze niet natuurlijk want de ene hond wel en de andere niet, nee, dat gaat niet goedkomen.
- stel, ze maakt toch aanstalten om te gaan, ik vertel dat hier en ik zeg 'ja, maar dat zal niét gebeuren want dat accepteer ik niet en dat wéét ze'

Knip

Ja, en daar sta ik dan hè, met mijn 'onzinnige' uitleg, want alles wat tot dit 'mij serieus nemen door Karma' leidt is al allemaal gebeurd in de daaraan voorafgaande 2.5 jaar, en daar heb ik haar nooit moeten voor aanraken, tenzij om haar plat te knuffelen.
Naar aanleiding van dat (bij gebrek aan een betere zin 'jouw methode dus' heb ik Maya opgevoed.
Babystapjes vanaf puppy.
Dus nu is een 'lap het eens!' voldoende als ze denkt toch iets te gaan doen waarvan ze weet dat het niet mag :E:
BieneMaya

Bericht door BieneMaya »

Aan ts.. super (en respect) om te lezen hoe jij en mattie zijn. Maya en ik zijn ook 2 handen op 1 buik 😍
Inge O
Posts in topic: 49
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

BieneMaya schreef: 25 jul 2022, 10:58 bij gebrek aan een betere zin 'jouw methode dus'
Daar kan jij niks over weten want daar heb ik nog nooit iets over verteld :pffff: (geintjuh) .
BieneMaya

Bericht door BieneMaya »

Inge O schreef: 25 jul 2022, 12:47
BieneMaya schreef: 25 jul 2022, 10:58 bij gebrek aan een betere zin 'jouw methode dus'
Daar kan jij niks over weten want daar heb ik nog nooit iets over verteld :pffff: (geintjuh) .
Maya bewijst het tegenovergstelde :mep: :J:
EchoMira

Bericht door EchoMira »

BieneMaya schreef: 25 jul 2022, 10:58 Babystapjes vanaf puppy.
Sowieso babystapjes. Heel duidelijk omschrijven wat de volgende stap is en daar over in training gaan.
Daarom pleit ik ook zo voor vaste wandelingen.
Op vaste momenten. Vaste dingen doen. Elke hond gedijt daar op. Patronen en rituelen.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

EchoMira schreef: 25 jul 2022, 23:00
Sowieso babystapjes. Heel duidelijk omschrijven wat de volgende stap is en daar over in training gaan.
Op vaste momenten. Vaste dingen doen. Elke hond gedijt daar op. Patronen en rituelen.
Volgens mij schreef je ook wel eens dat je daar autistische honden van krijgt die je gaan afdwingen dat het etenstijd is 😉
Afbeelding
BieneMaya

Bericht door BieneMaya »

Weet ik en dat heb ik ook meegenomen in de training van Maya.💪😘
BieneMaya

Bericht door BieneMaya »

Smoushond schreef: 26 jul 2022, 08:34
Volgens mij schreef je ook wel eens dat je daar autistische honden van krijgt die je gaan afdwingen dat het etenstijd is 😉
Vaste etenstijden doe ik dan weer niet aan maar wel het ritueel van hé we gaan eten. Bak pakken enzo.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

BieneMaya schreef: 26 jul 2022, 08:41

Vaste etenstijden doe ik dan weer niet aan maar wel het ritueel van hé we gaan eten. Bak pakken enzo.
Oh ok . Ik had dit onthouden. En dan niet om EM mee om de oren te slaan maar omdat ik het belangrijk vond
Ik heb bij Bertus wel een vast dagritme aangehouden en dat werkt voor nu heel goed
En soms loopt het iets anders zoals nu in de vakantie maar daar is hij niet meteen door van slag gelukkig
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Als je het niet goed doet wel ja. Het moet een door jou ingezet ritueel zijn waar de hond duidelijkheid in vindt. Niet andersom.
Plaats reactie