Jeuk? Of ontgiften..

Mellow

Jeuk? Of ontgiften..

Bericht door Mellow »

Pebbles is hier nu vanaf zondag.
Ze staat sindsdien op kvv, zalm/kip en rund.
Omdat ze enorm stonk en een hele vieze vacht had heb ik haar gewassen met calendula shampoo, speciaal voor honden.
Ze is, in Portugal, behandeld tegen wormen en vlooien.
Alleen krabt ze zich heel vaak en dan eigenlijk alleen bij haar buik, richting haar oksels.
Verder nergens en ze bijt zich ook verder nergens.
Is dat omdat ze aan het ontgiften (of zo?) is?
Of toch nog iets medisch qua allergie..
Haar vachtje is nog steeds slecht , beetje motterig en ze is véél te dik.
Marc

Re: Jeuk? Of ontgiften..

Bericht door Marc »

Mellow schreef: 23 jul 2022, 23:01 Pebbles is hier nu vanaf zondag.
Ze staat sindsdien op kvv, zalm/kip en rund.
Omdat ze enorm stonk en een hele vieze vacht had heb ik haar gewassen met calendula shampoo, speciaal voor honden.
Ze is, in Portugal, behandeld tegen wormen en vlooien.
Alleen krabt ze zich heel vaak en dan eigenlijk alleen bij haar buik, richting haar oksels.
Verder nergens en ze bijt zich ook verder nergens.
Is dat omdat ze aan het ontgiften (of zo?) is?
Of toch nog iets medisch qua allergie..
Haar vachtje is nog steeds slecht , beetje motterig en ze is véél te dik.
Heel veel buitenlandse honden krabben in het begin is mij gezegd. Stress en veranderingen. Guus had ook kale oksels. Maar toen bleek die direct op te knappen door geen rundvlees meer te voeren. Geen idee of hij echt allergisch is maar de ene keer dat ik me vergiste kreeg hij een epilepsie aanval en daarna ook weer niet meer. Je kan kijken of kvv van een andere vleessoort of vis misschien helpt? In elk geval is mij gezegd dat heel heel honden uit het buitenland even veel krabben.
Mellow

Bericht door Mellow »

Dat idee had ik al.
Nikki krabte ook heel veel, bleek door vitaminengebrek.
Daisy heeft nooit veel gekrabt.
Ik heb nog.vitaminen, Redonyl ultra, hier in huis, zou het handig zijn die erbij te geven?
Marc

Bericht door Marc »

Mellow schreef: 23 jul 2022, 23:21 Dat idee had ik al.
Nikki krabte ook heel veel, bleek door vitaminengebrek.
Daisy heeft nooit veel gekrabt.
Ik heb nog.vitaminen, Redonyl ultra, hier in huis, zou het handig zijn die erbij te geven?
Mijn idee is dat wat je voert compleet is en je haar even de tijd moet geven. Extra vitamines zijn meestal niet goed want je weet niet wat ze mist als ze al wat mist. Ik denk altijd dat goed voer en tijd alles wel op gaat lossen. Ze is er pas net dus je goede zorgen werpen pas over een paar weken hun vruchten af.
Je ziet buitenlandse honden altijd enorm opknappen na een paar maanden. De oude vacht moet eraf en alles heeft tijd nodig. Guus is prachtig en Bas is gewoon een andere hond geworden. Van een overbouwd poedelig hondje met een super vreemd dun vachtje naar een stevig hondje met stokhaar en ruwhaar door elkaar.
Marc

Bericht door Marc »

Ik persoonlijk zou het dus een maandje of twee aankijken. Lekker bewegen. Wat gewicht eraf en zoals je nu doet goed gezond voer geven. Ik denk dat je binnen twee maanden al enorme verbetering gaat zien. Alleen als ze echt ziekelijk gaat krabben of andere echte duidelijke kwaaltjes krijgt zou ik pas iets doen.
Marc

Bericht door Marc »

Bij Tom viel na een paar weken alle vacht uit en kwamen er hele stukjes huid los. Daarna was hij zacht en zijn huid ook. Hij leek alles van zich af te gooien. Die zat de eerste weken onder de schilfers en had ook jeuk. Helaas was hij wel ziek maar toch werd hij stukken mooier in een paar maanden.
Mellow

Bericht door Mellow »

Ze krijgt CVV (Carnis Vers Vlees) zalm/kip en smuldier rund.
Soms strooi ik een handje Carnis kip small door de tuin en daar eet ze wel eens 1 a 2 brokjes van.
Ze heeft bijna geen tanden en kiezen meer dus denk dat ze nog even moet wennen aan harder eten.
~Suzanne~
Posts in topic: 1
Honden: 3
Welke: 2 shelties en 1 schotse herdershond

Bericht door ~Suzanne~ »

Alles kan meewerken. Je kent haar geschiedenis misschien niet goed (genoeg) .. nee, wacht, ik bedoel, je weet wellicht niet wat haar omstandigheden waren ;-)
Als ze in een asiel zat waar het al stonk naar urine, dan is haar hele lijfje nu al letterlijk stinkend.
Stress ..ook positieve stress.. gaat bijdragen aan een bepaalde geur.
Wassen is goed, maar mijn beste tip: geef het tijd!
Door nu op alle fronten een goede en liefdevolle verzorging te krijgen komt er van alles los en dat uit zich in de huid en vacht.
Ik hou het op basis van jouw verhaal op "ontgiften + bijkomen + tot rust komen", maar hou het natuurlijk in de gaten! Ik zou voor nu wel even kiezen voor 1 smaak kvv.... hou dat een week of 3-4 vol en ga dan andere dingen ook aanbieden. Brokjes zou ik nu even niet geven.
Wat wel slim kan zijn is om even uit te sluiten dat er in het bekkie een ontsteking is... even een controle daarop bij de DA zou denk ik goed zijn (heb even niet gevolgd of dat al gebeurd is). Gewoon even een apk-tje .. maar eerst maar gewoon RRR ;-) en TLC ;-)

Suzanne
Mellow

Bericht door Mellow »

~Suzanne~ schreef: 24 jul 2022, 10:43 Alles kan meewerken. Je kent haar geschiedenis misschien niet goed (genoeg) .. nee, wacht, ik bedoel, je weet wellicht niet wat haar omstandigheden waren ;-)
Als ze in een asiel zat waar het al stonk naar urine, dan is haar hele lijfje nu al letterlijk stinkend.
Stress ..ook positieve stress.. gaat bijdragen aan een bepaalde geur.
Wassen is goed, maar mijn beste tip: geef het tijd!
Door nu op alle fronten een goede en liefdevolle verzorging te krijgen komt er van alles los en dat uit zich in de huid en vacht.
Ik hou het op basis van jouw verhaal op "ontgiften + bijkomen + tot rust komen", maar hou het natuurlijk in de gaten! Ik zou voor nu wel even kiezen voor 1 smaak kvv.... hou dat een week of 3-4 vol en ga dan andere dingen ook aanbieden. Brokjes zou ik nu even niet geven.
Wat wel slim kan zijn is om even uit te sluiten dat er in het bekkie een ontsteking is... even een controle daarop bij de DA zou denk ik goed zijn (heb even niet gevolgd of dat al gebeurd is). Gewoon even een apk-tje .. maar eerst maar gewoon RRR ;-) en TLC ;-)

Suzanne
Haar voorgeschiedenis staat in ander topic (over geen stille liefde meer) en ze heeft al een gebitssanering gehad in Portugal.
Ze wordt nu verder niet meer gewassen en mag op haar eigen tijd en kunnen de wereld verder ontdekken.
EchoMira
Posts in topic: 4
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Waar ligt ze het meest op? Het kan ook nog een contactallergie zijn mbt wasmiddel of zo.

Mooie rond geveilde nageltjes zijn wel prettig bij jeuk.
Nanna

Bericht door Nanna »

EchoMira schreef: 24 jul 2022, 11:00 Waar ligt ze het meest op? Het kan ook nog een contactallergie zijn mbt wasmiddel of zo.

Gevijlde. Maar toe maar.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Oh! Hahaha.
Mellow

Bericht door Mellow »

EchoMira schreef: 24 jul 2022, 11:00 Waar ligt ze het meest op? Het kan ook nog een contactallergie zijn mbt wasmiddel of zo.

Ze ligt soms op de mat en soms in splinternieuwe mand.
Ik was mijn hondenspul (en eigen was) altijd met die neutrale parfum (en ander rommel) vrije wasmiddel.
Ze kauwt soms ook op haar voetzooltjes.
Pauline
Posts in topic: 5
Contacteer:

Bericht door Pauline »

Hier ook sinds een week een herplaatser in huis, ook flink dik maar verder wel in nette conditie.
De eerste dagen lag ze steeds aan haar poten te kluiven en te likken. Daar keek ik met een beetje zorg naar, omdat je weleens hoort dat honden dat doen als ze ergens allergisch voor zijn, of voer krijgen dat ze niet zo goed verdragen. Maar dat doet ze nu niet meer. Er wordt nog wel nu en dan in oksels of aan buik gekrabd maar dat kijk ik dan ook nog maar even aan. Geloof niet dat ze vlooien heeft.
Ze voelt nogal warm aan, waarvan ik vermoed dat dat door de speklaag komt en beter wordt als ze geleidelijk aan afvalt. Misschien voelt ze zich ook daardoor soms wat kriebelig.

Kortom 't is wel herkenbaar wat je schrijft, en ik geef het hier gewoon nog wat tijd.
Mellow

Bericht door Mellow »

@Pauline thanks :flower:
Heb je een foto van je herplaatser?
Wat voer je hem/haar?

Pebbles mag wel een kilo (of 2) eraf.

Afbeelding
Pauline
Contacteer:

Bericht door Pauline »

Oh gots het is bij de jouwe ook vooral erg als ze zit, zo van voren gezien.

Jinte zit ook bijna nooit, het is staan of liggen. Als ze languit ligt hier in de kamer doet ze (nu nog) met d'r buik denken aan de foto's die fokkers op facebook zetten 'nog even geduld en dan komen de puppies'.
Afgelopen woensdag is ze gewogen bij de dierenarts hier in de buurt, weegschaal slingerde een beetje maar uiteindelijk hebben we 36,8 kilo genoteerd. Ik denk dat ze met 28 a 29 leuk op gewicht is. Het is dus een herder en geen chihuahua.
Foto's maken doe ik later nog wel eens, ze is er pas kort en we doen alles op het gemakje. (buiten dat maak ik doorgaans foto's met een 'echte' camera en gaat de hond 1 a 2 x per jaar eens op de foto)

Over het eten. Grote maaltijden in één keer krijgt ze niet eens weg heb ik gemerkt, dan laat ze wat staan. Dikte zal vermoedelijk vooral aan de lekkere tussendoortjes gelegen hebben (ze komt bij oude mensen vandaan die zelf in conditie achteruit gingen en er niet meer voldoende mee konden wandelen). Er werd ergens in dit topic gezegd dat jeuk ook door stress van alle nieuwigheid kan komen; ze is in korte tijd 3 x verhuisd. Eerst met de vorige bazen mee van hun eigen woning naar een bejaardentehuis, toen omdat ze daar dus tekort kwam terug naar de fokker waar ze pardoes in een roedel van 5 andere honden belandde, daar is ze een paar weken geweest en toen op reis en halverwege aan een vreemd persoon overgedragen en daarmee een uitgebreide treinreis naar huis gemaakt (ze komt uit het buitenland). Dus ja, dat moet ook even verwerkt worden natuurlijk.

Maar goed, het eten dus. Ontbijt wat dieetbrokjes die de fokker ook al gaf, heb de zak meegekregen. Ze blijkt een scheutje yoghurt of kefir erbij wel lekker te vinden dus dat houden we erin. 's Avonds een half pakje smuldier, met daardoorheen een lepeltje groenlipmosselpoeder voor d'r gewrichten (meegekregen van de fokker). Tussendoor een enkele keer een koekje of een pensstaafje. En als ik iets eet wat lekker ruikt en ze heeft belangstelling mag ze even proeven, maar niet meer dan een ministukje. Vindt ze al best, het gaat om het idee dat ze ook mag proeven.

Ze is trouwens 6 jaar, dus een stuk jonger dan Pebbles.
Pauline
Contacteer:

Bericht door Pauline »

aanvulling: de dieetbrokjes zijn het Obesity dieet van ProPlan.
Mellow

Bericht door Mellow »

Ik maak foto's met mijn telefoon en ze krijgt erna aandacht voor haar alleen (ik stuur de anderen dan weg) en dat vindt ze geweldig.
Zover ik haar heb kunnen wegen weegt Pebbles rond de 6.5 a 7.5kg.
Volgens mij past een 5kg beter.
Pauline
Contacteer:

Bericht door Pauline »

als ze met 5 kg mooi op gewicht is is het ook een normaal hondje en niet zo'n extraminischepseltje :ok:
Marc

Bericht door Marc »

Ik zou de smuldier weglaten zelf. Puur omdat heel veel honden last hebben van rauw rundvlees. Dat werd mij toen ook geadviseerd en bij Guus verdwenen zowel het krabben als de korstjes en plekjes heel snel.
Mellow

Bericht door Mellow »

Marc schreef: 24 jul 2022, 16:34 Ik zou de smuldier weglaten zelf. Puur omdat heel veel honden last hebben van rauw rundvlees. Dat werd mij toen ook geadviseerd en bij Guus verdwenen zowel het krabben als de korstjes en plekjes heel snel.
Dat kan ik wel gaan doen.
Zet ik haar de komende 2 weken op alleen Carnis vers vlees zalm/kip.
Marc

Bericht door Marc »

Mellow schreef: 24 jul 2022, 16:37
Marc schreef: 24 jul 2022, 16:34 Ik zou de smuldier weglaten zelf. Puur omdat heel veel honden last hebben van rauw rundvlees. Dat werd mij toen ook geadviseerd en bij Guus verdwenen zowel het krabben als de korstjes en plekjes heel snel.
Dat kan ik wel gaan doen.
Zet ik haar de komende 2 weken op alleen Carnis vers vlees zalm/kip.
Zo'n kruimels eten toch niks. Dus ik voer Guus maar gewoon het allerduurste kvv en ik moet zeggen hij ziet er subliem uit.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Pauline schreef: 24 jul 2022, 14:17 aanvulling: de dieetbrokjes zijn het Obesity dieet van ProPlan.
Ik zie dat daar mais, soya en gerst in zit. Op zich is dat niet ongezond ofzo maar het zou bij sommige honden wel jeuk kunnen veroorzaken dus zat dat ook maar op je lijstje.
Marc

Bericht door Marc »

Ik ben persoonlijk tegen dieetvoer. Dat moet je als mens ook niet eten. Je moet gezond eten. Dus een heel goed kvv gaan geven en dan liefst twee of drie licht verteerbare varianten zodat de darmflora lekker op gang komt en wat aan kan. Vis, kip en konijn om maar wat te noemen. Weet je wat het probleem is van heel veel buitenlandse honden? Die hebben troep gegeten. Jaren lang. Dus hun darmflora is overstuur. Hun hele lichaam is overstuur. Veel van die honden hebben al geluk als ze hondenvoer kregen. Vaak krijgen ze brood, rijst, tafelresten en botten. Kan maar dan heb je wel een hond waarvan het lichaam een tijdje overstuur is bij goed voer en veel gezonde eiwitten. Dus mijn toch wel een beetje dwingende advies is geef haar nu en de rest van haar leven goed voor en de kans haar lichaam daar aan te laten wennen.

Ik zal je een voorbeeld geven. Bas had enorme plakpoep die aan haar kont bleef hangen. Merit weet er alles van. Auto vol. Alles vol. Die poep was net een soort kit voor de badkamer. Hoe vaak wij haar niet gewassen hebben. En ze had dus die rare dunne kleurloze pluisharen. En ze was overbouwd en heel rank en langwerpig.
Ze heeft er wel drie maanden over gedaan om haar lichaam in balans te krijgen. Sinds ze in balans is poept ze al 10 jaar standaard elke dag een gezond drolletje als een vos. Nooit meer ellende mee gehad. Maar het had wel tijd nodig. Paar maanden. Dus ik zou goed en gezond kvv kiezen en daar de rest van haar leven op inrichten. Ik betaal 8 euro voor 750 gram kvv. Maar Bas is het legende bewijs van het nut ervan. Ze is nog nooit ziek geweest. Nooit diarree. Nooit ziek. Echt extreem gezond. En ze is denk ik al minstens 14 nu. Haar lijf is anders. Sterk. Stevig. Stokhaar met kleur. Die hele hond is een andere hond. Ik wijt dat grotendeels aan de beste kwaliteit kvv.
Pauline
Contacteer:

Bericht door Pauline »

EchoMira schreef: 24 jul 2022, 17:54
Pauline schreef: 24 jul 2022, 14:17 aanvulling: de dieetbrokjes zijn het Obesity dieet van ProPlan.
Ik zie dat daar mais, soya en gerst in zit. Op zich is dat niet ongezond ofzo maar het zou bij sommige honden wel jeuk kunnen veroorzaken dus zat dat ook maar op je lijstje.
dank voor de tip, ik ga eens verder kijken voor de volgende zak brokken.
Plaats reactie