slickerborstels..
-
- Posts in topic: 5
- Honden: 3
- Welke: 2 shelties en 1 schotse herdershond
slickerborstels..
In mijn beginjaren met shelties is mij geleerd nooit, maar dan ooi nooit een slickerbrush te gebruiken. Te hard, te scherp.. vachtenbrekers.
Later (okay, ruim 15 jaar later) hoor ik, zelfs van een trimster "welnee, kan makkelijk"...
Enfin.. ik een slickerborstel gekocht, 1 van een euro of 15,16.
Verrassend genoeg kom ik daar makkelijk mee door de vachten. En, nog beter, Rowan lijkt deze borstel fijner te vinden, zodat de vachtverzorging makkelijker wordt.
Tot zover okay.
Ik kom nu deze tegen:
https://www.trim.nl/kammen-borstels/sli ... 1-1698032/
Zouden die echt zoveel beter zijn dan zo'n borstel van 15/16 euro?
En zo ja, waar zit 'm dat dan in?
't is een uitgave, maar als 't 't waard is....?
Suzanne
Later (okay, ruim 15 jaar later) hoor ik, zelfs van een trimster "welnee, kan makkelijk"...
Enfin.. ik een slickerborstel gekocht, 1 van een euro of 15,16.
Verrassend genoeg kom ik daar makkelijk mee door de vachten. En, nog beter, Rowan lijkt deze borstel fijner te vinden, zodat de vachtverzorging makkelijker wordt.
Tot zover okay.
Ik kom nu deze tegen:
https://www.trim.nl/kammen-borstels/sli ... 1-1698032/
Zouden die echt zoveel beter zijn dan zo'n borstel van 15/16 euro?
En zo ja, waar zit 'm dat dan in?
't is een uitgave, maar als 't 't waard is....?
Suzanne
-
Re: slickerborstels..
Omdat ik eigenlijk geen ervaring heb met slickerborstels en ik dus ook niet weet of er borstels zijn die nog fijner werken
Van gewone borstels heb ik wel enig idee waar ik op moet letten en daarvan weet ik dat de duurdere (merken) vaak ook echt beter werken of lekkerder in de hand liggen. Eigenlijk neem ik dus aan dat dat voor slickerborstels ook geldt
Suzanne
Mijn trimster gebruikt voor mijn aussie Smokey een groene Activet slicker. Ik heb een les pooch groen ( al jaren) en die bevalt prima.
Zijn nagenoeg dezelfde slickers.
Zijn nagenoeg dezelfde slickers.
- galga's
- Posts in topic: 1
- Honden: 5
- Welke: Galgo - Silken windhound - Afghaan
De borstels hebben allemaal hun eigen hardheid. Voor mijn Afghaan gebruik ik hele zachte pinnenborstels. De standaard pinnenborstels zijn te hard, te stug. Voor mijn ragdolls heb ik de rode Activet. Maar die is dus veel te stug en te hard om hem bij mijn Afghaan te gebruiken.
Je kunt navragen bij trim.nl welke slickers je het beste kunt gebruiken.
- _Tiny_
- Honden: 4
- Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle
Slickers heb je in verschillende hardheden en verschillende pinlengtes. Vraag even bij trim nl of deze geschikt is voor jouw honden want dat kan ik van een foto niet beoordelen.
-
thanks,dit is nuttige informatie!galga's schreef: ↑24 jul 2022, 17:47 De borstels hebben allemaal hun eigen hardheid. Voor mijn Afghaan gebruik ik hele zachte pinnenborstels. De standaard pinnenborstels zijn te hard, te stug. Voor mijn ragdolls heb ik de rode Activet. Maar die is dus veel te stug en te hard om hem bij mijn Afghaan te gebruiken.
Daar had ik zelf op kunnen komen maar ja... dat deed ik niet.
Suzanne
-
- Honden: 2
- Welke: Whippet en Lurcher
De geschiktheid van gereedschap wordt bepaald door het doel.
Een slicker is prima om relatief snel kleine, beginnende klitten uit een vacht te halen. Daarbij breken inderdaad haren af maar dat is alleen erg als je nog naar crufts wil.
Als je de vacht zoveel mogelijk wil sparen kom je toch echt op een enkele kam uit. Zoeken naar knoopjes en die er dan voorzichtig uit masseren met behulp van een enkele pen zoals deze. https://www.globalextend.de/extensions- ... umber=1335
Maar om eerlijk te zijn kun je dan beter gewoon wekelijks naar een begaafde trimster gaan. Als je per se de mooiste vacht van de wereld wil, dus.
Een slicker is prima om relatief snel kleine, beginnende klitten uit een vacht te halen. Daarbij breken inderdaad haren af maar dat is alleen erg als je nog naar crufts wil.
Als je de vacht zoveel mogelijk wil sparen kom je toch echt op een enkele kam uit. Zoeken naar knoopjes en die er dan voorzichtig uit masseren met behulp van een enkele pen zoals deze. https://www.globalextend.de/extensions- ... umber=1335
Maar om eerlijk te zijn kun je dan beter gewoon wekelijks naar een begaafde trimster gaan. Als je per se de mooiste vacht van de wereld wil, dus.
- Hondenpoot
Ik heb ook die Activet borstels en die vind ik het geld wel waard. Ik had een goedkope en die was na een jaar kapot. Die Activet heb ik al 15 jaar en ziet er nog als nieuw uit. Ik zal niet doen alsof ik een fanatieke borstelmevrouw ben maar ik ontkomt er niet aan.
- Pemba
- Honden: 1
- Welke: Tibetaanse terriër
Ik heb ook de groene activet, ik zou niet zonder kunnen.
- HillieS
- Honden: 2
- Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes
Ik heb er een voor Yara. 10 jaar geleden gekocht op aanraden van d'r fokker. Geen idee van welk merk, maar t is een blauwe en hij werkt fijn voor haar vacht. Als onderdeel van een toilettas met meerdere kammen en borstels, dat wel
-
Ik hoef niet de mooiste hond ter wereld (hoewel, die heb ik natuurlijk wel maar ik vind het wel belangrijk dat hun vacht goed verzorgd is. Niet alleen zijn klitten pijnlijk, maar ik wil ook bij de vachtverzorging tot op de huid kunnen kijken. Als er dan wat mis is (extra huisdieren, of schilfers of net wat) dan zie ik dat zo snel mogelijk. Daarom worden ze gemiddeld 1 x per week / tien dagen helemaal door-geborsteld.EchoMira schreef: ↑24 jul 2022, 20:16 De geschiktheid van gereedschap wordt bepaald door het doel.
En ja, ik vind het ook gewoon fijn als ze er mooi / netjes verzorgd uit zien.
Het resultaat met een kam is toch wezenlijk anders dan met een borstel. Bovendien wordt bij shelties/collies het regelmatig kammen niet geadviseerd.
Ik ga wel 's goed kijken naar een "zachte" slickerborstel; dat lijkt me met die vachten idd wel goed.
Suzanne
- Gudrun
- Honden: 10
- Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer
Ik vind het ondingen.
De shelties kam ik alleen tijdens de rui, behalve achter de oren. En ze hebben nooit klitten. Vroeger, toen ik vaker kamde, hadden ze wel klitten en ook een drogere vacht. Dus prima tevreden zo.
Poppy moet helaas vaker, maar het fijnste bij haar is gewoon nog mijn eigen goedkope plastiek haarborstel hahaha. Oke, niet de mijne, maar de zelfde opnieuw gekocht voor haar, gewoon bij de supermarkt. En dan nu en dan wat haarolie (ook van mezelf) en ze kan er weer tegen.
Ik heb ondertussen ene hele tas vol borstels en kammen en dingetjes, enige wat ik frequent gebruik is effileerschaar voor de voetjes van Do en Poppy, die mensen haarborstel en een kam met ongelijke of draaiende tandjes (die 2 wissel ik afhankelijk van de hond, voor Do die met gelijke en meedraaiende tandjes, voor de shelties die met ongelijke tanden omdat die in de rui de losse onderwol goed mee nemen.
De shelties kam ik alleen tijdens de rui, behalve achter de oren. En ze hebben nooit klitten. Vroeger, toen ik vaker kamde, hadden ze wel klitten en ook een drogere vacht. Dus prima tevreden zo.
Poppy moet helaas vaker, maar het fijnste bij haar is gewoon nog mijn eigen goedkope plastiek haarborstel hahaha. Oke, niet de mijne, maar de zelfde opnieuw gekocht voor haar, gewoon bij de supermarkt. En dan nu en dan wat haarolie (ook van mezelf) en ze kan er weer tegen.
Ik heb ondertussen ene hele tas vol borstels en kammen en dingetjes, enige wat ik frequent gebruik is effileerschaar voor de voetjes van Do en Poppy, die mensen haarborstel en een kam met ongelijke of draaiende tandjes (die 2 wissel ik afhankelijk van de hond, voor Do die met gelijke en meedraaiende tandjes, voor de shelties die met ongelijke tanden omdat die in de rui de losse onderwol goed mee nemen.
- Inge O
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Hier ook een Les Pooch (is geloof ik dezelfde als die Actived) en ja, die is duurder maar ook veel beter dan de gewone goedkope (die heb ik ook nog, van vroeger).
Haar afbreken doen ze niet, ze halen er alleen massa's loszittende ondervacht uit - in de ruiperiode, da's het enige moment waarop ik iets doe qua borstelen.
Haar afbreken doen ze niet, ze halen er alleen massa's loszittende ondervacht uit - in de ruiperiode, da's het enige moment waarop ik iets doe qua borstelen.
- ellen en de birmanen
ik kam en borstel mijn tollers zelden of nooit. ik gebruik meestal de waterblazer dan blaas ik al het dode haar en zand en bagger eruit.
-
Ik heb inmiddels mijn haffeltje borstels en kammen meegenomen naar de trimmer (die ook de fokker van Milan is EN ook shows loopt / liep) en wat haar betreft heb ik de juiste spullen.
De slickerborstel is idd een zachte.
Ik merk dat al mijn honden heel goed reageren op het borstelen met die slicker; ze lijken dat fijner te vinden.
Ze worden wekelijks even doorgeborsteld en afhankelijk van hoe mooi ik vind dat het eruit moet zien doe ik dat met die slickerborstel of "gewoon maar even een borsteltje erdoor". Alleen in periode van rui gebruik ik een herderharkje en/of een kam om even zeker te weten dat er geen klitten meer over zijn gebleven.
Al zeg ik het zelf; ze zien er goed uit en hebben maar zelden of nooit een klit. En dan, zo eerlijk ben ik wel... als ik denk "dat wordt heeeeeel veel kammen/borstelen".. pak ik gewoon een schaartje. Klaar
Suzanne
De slickerborstel is idd een zachte.
Ik merk dat al mijn honden heel goed reageren op het borstelen met die slicker; ze lijken dat fijner te vinden.
Ze worden wekelijks even doorgeborsteld en afhankelijk van hoe mooi ik vind dat het eruit moet zien doe ik dat met die slickerborstel of "gewoon maar even een borsteltje erdoor". Alleen in periode van rui gebruik ik een herderharkje en/of een kam om even zeker te weten dat er geen klitten meer over zijn gebleven.
Al zeg ik het zelf; ze zien er goed uit en hebben maar zelden of nooit een klit. En dan, zo eerlijk ben ik wel... als ik denk "dat wordt heeeeeel veel kammen/borstelen".. pak ik gewoon een schaartje. Klaar
Suzanne