omgang roedelgenoten met oude hond
- Gudrun
- Posts in topic: 12
- Honden: 10
- Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer
omgang roedelgenoten met oude hond
Voor diegenen die hier ervaring mee hebben: hoe gaat dat bij jullie?
Bij de paarden heb ik van vroeger de ervaring dat zieke of oude paarden vaak uit de groep gestoten worden.
Gebeurt dit bij honden ook?
Sherlock wordt de laatste tijd nu en dan aangevallen, vaak is het een van de kleintjes (Do en Maya in het bijzonder) die begint. Zo maar, om niks, in mijn ogen dan.
Vervelende is dat Kika en gisteren zelfs Nanook dan willen komen helpen met Do...
Ik let natuurlijk erg op, Do was te snel om er vanaf te plukken maar is gelukkig ook maar klein, Kika had ik direct vast en Nanook half in de vlucht ook en ben dan met die 2 grauwend uit de kamer gelopen, buiten gemikt en deur dicht dus de oude man had gelukkig niks behalve een bekwijlde vacht, maar dit is niet fijn zo.
Zou het zijn door de dementie? Sher lag te slapen, stond recht en verder niks, dat was voor Do genoeg om er op te vliegen.
Sher is doof en zo goed als blind denk ik dus die schrok zich te pletter.
Ik merk wel ook al een tijdje dat de interactie tussen Sherlock en de andere honden, zelfs Pippa'tje, steeds minder wordt, hij leeft in zijn eigen wereldje meer en meer. Maar hij eet nog graag en met smaak, prutst en snuffelt op zijn gemakje wat rond in de tuin en geniet van een aai en een knuffel. Hij heeft voor zover ik kan beoordelen geen pijn.
Nu denk ik aan 2 dingen
1) Do moet loops worden en is daardoor wat vervelend
2) Sherlock is harder achteruit gegaan dan ik zie en wordt uit de groep gezet
Kan dat laatste?
Bij de paarden heb ik van vroeger de ervaring dat zieke of oude paarden vaak uit de groep gestoten worden.
Gebeurt dit bij honden ook?
Sherlock wordt de laatste tijd nu en dan aangevallen, vaak is het een van de kleintjes (Do en Maya in het bijzonder) die begint. Zo maar, om niks, in mijn ogen dan.
Vervelende is dat Kika en gisteren zelfs Nanook dan willen komen helpen met Do...
Ik let natuurlijk erg op, Do was te snel om er vanaf te plukken maar is gelukkig ook maar klein, Kika had ik direct vast en Nanook half in de vlucht ook en ben dan met die 2 grauwend uit de kamer gelopen, buiten gemikt en deur dicht dus de oude man had gelukkig niks behalve een bekwijlde vacht, maar dit is niet fijn zo.
Zou het zijn door de dementie? Sher lag te slapen, stond recht en verder niks, dat was voor Do genoeg om er op te vliegen.
Sher is doof en zo goed als blind denk ik dus die schrok zich te pletter.
Ik merk wel ook al een tijdje dat de interactie tussen Sherlock en de andere honden, zelfs Pippa'tje, steeds minder wordt, hij leeft in zijn eigen wereldje meer en meer. Maar hij eet nog graag en met smaak, prutst en snuffelt op zijn gemakje wat rond in de tuin en geniet van een aai en een knuffel. Hij heeft voor zover ik kan beoordelen geen pijn.
Nu denk ik aan 2 dingen
1) Do moet loops worden en is daardoor wat vervelend
2) Sherlock is harder achteruit gegaan dan ik zie en wordt uit de groep gezet
Kan dat laatste?
- Dirkje
- Posts in topic: 2
- Honden: 2
- Welke: Border Collies
Re: omgang roedelgenoten met oude hond
Bij de fokker van mijn ouwe Ben is een oude teef eens bijna doodgebeten door de rest van het roedel, er was niemand thuis toen het gebeurde. Dit waren honden die altijd samenleefden.
- Gudrun
Dat vreesde ik dus al, dat dat wel eens gebeurt.
Ik zet ze sowieso altijd in 2 groepen als ik er niet bij ben en de laatste tijd Sherlock (soms met Pippa als gezelschap) ook nog eens apart, daar ga ik dus gewoon mee door.
Hij ligt gelukkig ook graag rustig in zijn bench een dutje te doen, overdag staat de deur altijd open en gaat hij er vaak in, zeker als ik daar vlakbij sta te strijken of zo.
Ja, ik herken het.
Mijn Semmy is niet helemaal in orde en krijgt soms wel eens onterecht op zijn lazer.
Maar soms ook terecht want tijdens spel kan Sem op een vervelende manier in de hakken van de honden bijten.
Ik neem hem soms wel in bescherming want hij geniet overal nog zo van en ik vindt dat hij net zoveel recht heeft om veilig in huis (en buiten) rond te lopen/slapen/spelen als de rest.
Mijn Semmy is niet helemaal in orde en krijgt soms wel eens onterecht op zijn lazer.
Maar soms ook terecht want tijdens spel kan Sem op een vervelende manier in de hakken van de honden bijten.
Ik neem hem soms wel in bescherming want hij geniet overal nog zo van en ik vindt dat hij net zoveel recht heeft om veilig in huis (en buiten) rond te lopen/slapen/spelen als de rest.
- Gudrun
Dikgedrukte speelt denk ik.Zazoe schreef: ↑25 jul 2022, 08:34 Ik heb geen ervaring met een roedel. Maar het lijkt me, buiten dat ze fysiek zwakker worden, ook zo dat ze door dementie / blindheid ook verwarrend worden in hun communicatie voor de rest.
Dan is een correctie van de rest wellicht sneu, maar vanuit hun punt terecht?
Daarbij denk ik ook wel dat er honden zijn die idd zwakte zelf afstraffen door die hond te pakken en in een roedel moet je dan ook nog opletten dat de rest mee kan gaan doen. Ik heb het idd ook wel eens gehoord.
Ik denk dat je er inderdaad goed aan doet om ze apart te houden als je er niet bent
En Do is wel wat verwend, misschien ook wat jaloezie er bij omdat ik Sherlock in bescherming neem en hij "alles mag". Hij doet gewoon niks fout maar is soms de weg kwijt dus wordt meer geholpen en begeleid dan de anderen.
Misschien dat ik Do mee neem met hem op het oude hondjes blokje om. Kan ze meteen leren eens rustig te doen ipv met Kika en Poppy mee te jakkeren.
- Pemba
- Posts in topic: 1
- Honden: 1
- Welke: Tibetaanse terriër
Misty begon Tenzin aan te vallen toen die een jaar of 13 was. Tenzin vertoonde wel wat tekenen van dementie maar deed niet echt raar.
Ze knalde er ook op als hij gewoon in de tuin aan het snuffelen was.
Er heeft 2 jaar lang een hekje dwars door de woonkamer gestaan maar de spanning was gelukkig wel weg.
Ze knalde er ook op als hij gewoon in de tuin aan het snuffelen was.
Er heeft 2 jaar lang een hekje dwars door de woonkamer gestaan maar de spanning was gelukkig wel weg.
-
- Posts in topic: 3
- Welke: Whippet en Lurcher
Ik denk niet dat een ouwe hond zozeer "uit de groep gezet wordt" maar wel dat hij het niet meer kan bolwerken om zijn eigen positie te behouden.
De dagelijkse interactie moet je niet onderschatten. Veel blikken, lichaamshouding, wie het snelst reageert op dingen van buitenaf.
Als dat niet onderhouden wordt kan een jongere hond op een bepaald moment denken "Ja, nou gaat doe ouwe maar aan de kant want dit schiet niet op" of iets in die trend. En als de ouwe hond dan ineens wel protesteert kun je de poppen aan het dansen krijgen.
Ik zou een echt oude hond die jonge, ambitieuze roedelgenoten heeft dan ook wegsluiten als ik er niet zelf bij ben.
De dagelijkse interactie moet je niet onderschatten. Veel blikken, lichaamshouding, wie het snelst reageert op dingen van buitenaf.
Als dat niet onderhouden wordt kan een jongere hond op een bepaald moment denken "Ja, nou gaat doe ouwe maar aan de kant want dit schiet niet op" of iets in die trend. En als de ouwe hond dan ineens wel protesteert kun je de poppen aan het dansen krijgen.
Ik zou een echt oude hond die jonge, ambitieuze roedelgenoten heeft dan ook wegsluiten als ik er niet zelf bij ben.
- ellen en de birmanen
ik heb het meegemaakt met een maltezer, maar die kreeg een epileptische aanval en die heb ik echt van de andere honden moeten redden want die doken er met zijn allen bovenop.
ik merk het nu met onze kaylee (12 jaar), dat is af en toe knokken met Smudge (9 jaar). zo ineens uit het niets. al 2 keer naar de dierenarts gemoeten om de wang van de oudste te moeten hechten. zelfs 1x door de bench heen. kaylee zat in de bench en kwam er gewond uit. de enige hond die rondliep was smudge.
nu zijn ze alle 2 loops en de grootste vriendinnen totdat het over is.
ik merk het nu met onze kaylee (12 jaar), dat is af en toe knokken met Smudge (9 jaar). zo ineens uit het niets. al 2 keer naar de dierenarts gemoeten om de wang van de oudste te moeten hechten. zelfs 1x door de bench heen. kaylee zat in de bench en kwam er gewond uit. de enige hond die rondliep was smudge.
nu zijn ze alle 2 loops en de grootste vriendinnen totdat het over is.
- Kruimel
- Welke: IJslandse honden
Toen Kátur oud, doof, slechtziend en dement werd ging het hier ook regelmatig serieus mis tussen hem en Logi. Hij reageerde raar en onvoorspelbaar en daar konden de andere twee op den duur niet mee omgaan. Hij kon ook uit schrik op Logi klappen en niet stoppen, dat accepteerde Logi niet meer.
Het was voor iedereen goed toen hij ingeslapen was.
Met Logi en Brimi heb ik het ook gezien. Logi was ziek en moe en gedroeg zich anders, rook anders. Brimi nam steeds meer afstand. Hij was opgelucht toen Logi er niet meer was, hij vond het duidelijk heel moeilijk om mee om te gaan.
Het was voor iedereen goed toen hij ingeslapen was.
Met Logi en Brimi heb ik het ook gezien. Logi was ziek en moe en gedroeg zich anders, rook anders. Brimi nam steeds meer afstand. Hij was opgelucht toen Logi er niet meer was, hij vond het duidelijk heel moeilijk om mee om te gaan.
Het duo Olie en Bol
- kloesje
- Honden: 3
- Welke: Australian kelpies
Exact dit denk ik.EchoMira schreef: ↑25 jul 2022, 10:09 Ik denk niet dat een ouwe hond zozeer "uit de groep gezet wordt" maar wel dat hij het niet meer kan bolwerken om zijn eigen positie te behouden.
Macho is nu ruim 13 jaar, is dovig, slaapt veel en diep en leeft wat in zijn eigen wereldje. Krijgt door het doof zijn en diep slapen ook niet meer alles mee en reageert meer stoïcijns op de andere honden. Hij was altijd duidelijk roedelleider, maar nu kan hij deze positie niet meer vast houden, maar hij vind het in sommige situatie lastig schikken. En in die situaties helpen we hem, zodat hij die strijd niet hoeft te voeren.
Inmiddels heeft Timber duidelijk het stokje overgenomen, maar wel subtiel, ze gaan eigenlijk de confrontatie niet aan, maar als dat wel het geval is, dan loopt Macho grommend en wegkijkend weg en Timber loopt er juist met de lip omhoog naar toe. Achtervolgen is niet toegestaan, dan krijgt hij een waarschuwing van me. En zo gaat het eigenlijk nog prima. Macho slaapt in de bench in de nacht, ivm anders onzindelijk zijn. Dus in de nachten kan er niets gebeuren.
Als we overdag weg zijn, dan lopen ze met zijn 3en in de tuin en hebben ze voldoende ruimte. Vooralsnog niet het idee en gevoel dat ze elkaar dan gaan slopen, vooral omdat Macho zo negeert
Maar inderdaad kunnen sommige situaties wel voor problemen zorgen. Terechte vraag van je
We vinden altijd dat onze honden zich ‘zo natuurlijk’ gedragen maar als ze dan een oude zieke roedelgenoot pakken is het opeens kutgedrag.
Ik vind het zelf het normaalste gedrag van de wereld. Een hond is nou eenmaal geen mens en in een roedel kan degene die niet meer meekomt nu eenmaal vertrekken.
Destijds in de kennel leefden de honden buiten op een enorm terrein en sliepen ‘s nachts in kennels. De honden waarmee niet meer gefokt werd bleven. Maar ja, teckels worden nu eenmaal stokoud. En daar helemaal
In de kennel laten zou een doodvonnis zijn. Dus kwamen ze op rijpere leeftijd in huis wonen. Overdag scharrelden ze door de voortuin. Zaten we ‘s avonds met zestig ouwe stinkers op schoot
Interactie met de rest was er nog wel maar het was altijd opletten geblazen. Het is voor mij een tweede natuur geworden.
Het BLIJVEN wolven, hoe omgevormd dat lichaampje ook is.
Glenn was de billenmaat van Bakkie. Beste vrienden. Toch heeft hij toen Bakkie oud en ziek was gegrepen toen ik ouwe Bak optilde. Ik heb Bakkie de volgende dag in laten slapen. De dierenarts nog van ja dit en dat, maar ik vertrouwde volledig op het oordeel van Glenn. Het was gedaan.
Ik vind het zelf het normaalste gedrag van de wereld. Een hond is nou eenmaal geen mens en in een roedel kan degene die niet meer meekomt nu eenmaal vertrekken.
Destijds in de kennel leefden de honden buiten op een enorm terrein en sliepen ‘s nachts in kennels. De honden waarmee niet meer gefokt werd bleven. Maar ja, teckels worden nu eenmaal stokoud. En daar helemaal
In de kennel laten zou een doodvonnis zijn. Dus kwamen ze op rijpere leeftijd in huis wonen. Overdag scharrelden ze door de voortuin. Zaten we ‘s avonds met zestig ouwe stinkers op schoot
Interactie met de rest was er nog wel maar het was altijd opletten geblazen. Het is voor mij een tweede natuur geworden.
Het BLIJVEN wolven, hoe omgevormd dat lichaampje ook is.
Glenn was de billenmaat van Bakkie. Beste vrienden. Toch heeft hij toen Bakkie oud en ziek was gegrepen toen ik ouwe Bak optilde. Ik heb Bakkie de volgende dag in laten slapen. De dierenarts nog van ja dit en dat, maar ik vertrouwde volledig op het oordeel van Glenn. Het was gedaan.
- Gudrun
Ja, dit is mijn schrik dus. Dat ik iets mis.Nanna schreef: ↑25 jul 2022, 11:05
Sher reageert niet, doet niks terug, lokt niets uit.
Tenzij soms per ongeluk in de weg staan en niet opzij gaan.
Of opstaan en "kijken" met zijn blauwblinde ogen in de richting van iemand, per ongeluk en zonder die te zien, maar dus ook niet meer wegkijkend voor een dwingende blik van iemand anders...
Hij sprong net nog even zelf in en uit de zetel, schuift wel weg met uit springen. maar "op" is hij echt nog niet in mijn ogen.
Kleine oude stinkmannetje.
Bij veel kennissen met meerdere honden weet ik niet anders dan dat de oude hond, die altijd gewoon in de roedel kon, ziek was als hij/zij werd aangevallen door de andere honden.
Alle bazen vonden dat het signaal om de oude hond te laten inslapen zoals ook Nanna dat deed met Bakkie toen Glenn hem aanviel.
Ik heb het zelf nog niet meegemaakt met mijn honden.
Wel een omkering van de rangorde bij twee teckels, maar dat leverde verder geen gevechten op omdat de oudste (die epilepsie had) zich overduidelijk schikte in zijn lagere rang.
Het was voor mij wel een reden om hem na te laten kijken bij de DA.
Kort daarna is de oudste toen wel ingeslapen omdat hij te veel toevallen kreeg die niet meer met medicatie konden worden gestopt.
Alle bazen vonden dat het signaal om de oude hond te laten inslapen zoals ook Nanna dat deed met Bakkie toen Glenn hem aanviel.
Ik heb het zelf nog niet meegemaakt met mijn honden.
Wel een omkering van de rangorde bij twee teckels, maar dat leverde verder geen gevechten op omdat de oudste (die epilepsie had) zich overduidelijk schikte in zijn lagere rang.
Het was voor mij wel een reden om hem na te laten kijken bij de DA.
Kort daarna is de oudste toen wel ingeslapen omdat hij te veel toevallen kreeg die niet meer met medicatie konden worden gestopt.
- Inge O
- Posts in topic: 6
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Ik denk dat het allebei is.
Als hij het zelf niet meer kan bolwerken zal hij wel de meeste privileges en hun respect verliezen, maar als hij zich daarbij ook nog eens vreemd gaat gedragen kan dat zeker (zoals in geval van bv. epilepsie) een regelrechte aanval uitlokken.
De reactie van andere honden is voor mij niet bepalend voor wel of niet inslapen - daar ga ikzelf nog altijd over. Zolang het ouwetje er nog lol in heeft en goed meekomt maakt het wel dat ik diegene meer in bescherming neem en dat heeft de rest maar te pikken, hun jaloezie slikken ze maar in.
In het geval van Bakkie speelde er meer mee. Hij werd mager en verstopte zich in de tuin onder de struiken. Dus eigenlijk wist ik het al. De beet van Glenn was de druppel.Inge O schreef: ↑25 jul 2022, 14:40
De reactie van andere honden is voor mij niet bepalend voor wel of niet inslapen - daar ga ikzelf nog altijd over. Zolang het ouwetje er nog lol in heeft en goed meekomt maakt het wel dat ik diegene meer in bescherming neem en dat heeft de rest maar te pikken, hun jaloezie slikken ze maar in.
-
- Honden: 3
- Welke: 2 shelties en 1 schotse herdershond
Je bericht zet me wel aan het denken.... toch maar weer voor alle zekerheid de boel uit elkaar houden als we niet thuis zijn / geen zich kunnen houden.
Tristan de sheltie is nu ruim 14... nog prima te pas, maar ja... hij legt het wel af tegen een collie van ruim 8
Suzanne
Tristan de sheltie is nu ruim 14... nog prima te pas, maar ja... hij legt het wel af tegen een collie van ruim 8
Suzanne
- Kruimel
- Welke: IJslandse honden
Leuk idee maar bij een demente hond werkt dat niet. Die onthoudt het simpelweg niet en snapt het ook niet. Bij mijn honden was het de oude die uit zijn slof schoot omdat hij het niet meer kon volgen, horen of zien. Als enigst hond had hij misschien nog een tijdje meegekund maar in de groep ging het niet. Hij kon niet meer met de anderen maar ook niet zonder.Tara schreef: ↑25 jul 2022, 14:55Nou dát inderdaad.Inge O schreef: ↑25 jul 2022, 14:40
Het kan mij niet schelen wie waarom meent een van de andere honden aan te pakken, ik wil het gewoon helemaal niet hebben. Wat dacht je daarvan hond?
Wie het toch in zijn of haar hoofd haalt kan hem van ons krijgen hoor. Wegwezen, ga maar in de garage liggen, alle ruimte voor jezelf. Doei!
Het duo Olie en Bol
Is dat jaloezie dan?Inge O schreef: ↑25 jul 2022, 14:40Ik denk dat het allebei is.
Als hij het zelf niet meer kan bolwerken zal hij wel de meeste privileges en hun respect verliezen, maar als hij zich daarbij ook nog eens vreemd gaat gedragen kan dat zeker (zoals in geval van bv. epilepsie) een regelrechte aanval uitlokken.
Zo komt het voor mij helemaal niet over.
Het is geen jaloezie. Het is ‘jouw tijd zit er op’. Wegwezen want je bent nu een last voor de roedel.
- Inge O
Dat is weer wat anders.
Nee, zeker niet, maar meestal is het andersom, en daarop doelde ik.
Wist niet dat je daar specifiek op doelde.
Is een uitleg ja
Blijft voor mij een zeer twijfelachtige conclusie
- Inge O
- Omega
- Honden: 1
- Welke: Nu een echte toller
Met Balu maakte ik me zorgen dat een van de uitlaathonden het eens zou proberen. Maar tot zijn laatste wandeling was zijn karakter zo sterk dat niemand het in zijn hoofd heeft gehaald zijn leiderschap in twijfel te trekken.
Nu in de groepen ook wel senioren, recent zijn twee honden ingeslapen maar tot de laatste wandeling ging het goed tussen de honden. Ze moeten het ook niet proberen, ik accepteer geen gedonder onderling.
Nu in de groepen ook wel senioren, recent zijn twee honden ingeslapen maar tot de laatste wandeling ging het goed tussen de honden. Ze moeten het ook niet proberen, ik accepteer geen gedonder onderling.
- Gudrun
Ja ik weet dus niet of het jaloezie is... ik zit gewoon opties te bedenken en af te toetsen. Maar het zou kunnen.
Of toch dat wezenloze staren en niet reageren op non-verbale communicatie waar ze op reageren.
Of, bij Kika, reageren op het niet opzij gaan of op het blaffen om niks, al laat ze dat wel uit het hoofd na mijn furieuze reactie daarop een tijd geleden. Maar oke, van Kika "verwacht" ik redirectie en daar houd ik rekening mee (in de zin van voorkomen en in de gaten houden, niet van toelaten of goed praten uiteraard).
Maar dat Do hem ineens zo maar aanvalt vind ik vreemd.
Het is natuurlijk niet "zo maar". Daarom dit topic, om uit te vissen waarom.
Want ik vind hem nu vandaag (extra in het oog gehouden) echt niet slechter dan een maand geleden.
Of toch dat wezenloze staren en niet reageren op non-verbale communicatie waar ze op reageren.
Of, bij Kika, reageren op het niet opzij gaan of op het blaffen om niks, al laat ze dat wel uit het hoofd na mijn furieuze reactie daarop een tijd geleden. Maar oke, van Kika "verwacht" ik redirectie en daar houd ik rekening mee (in de zin van voorkomen en in de gaten houden, niet van toelaten of goed praten uiteraard).
Maar dat Do hem ineens zo maar aanvalt vind ik vreemd.
Het is natuurlijk niet "zo maar". Daarom dit topic, om uit te vissen waarom.
Want ik vind hem nu vandaag (extra in het oog gehouden) echt niet slechter dan een maand geleden.