Iets dergelijks wordt gebruikt bij paarden (meestal trouwens pony's) die door schrikdraad lopen door hun hoofd met manen als isolatie onder het draad door te steken. Stuk schriklint in de manen gevlochten werkt goed.
Teletac
- Kruimel
- Posts in topic: 3
- Honden: 2
- Welke: IJslandse honden
Re: Teletac
Het duo Olie en Bol
- Omega
- Posts in topic: 1
- Honden: 1
- Welke: Nu een echte toller
Ik kan me dat ook herinneren maar weet de context ook niet meer.
- Kruimel
Toen ik nog IJslanders had hebben we dat een keer gedaan bij een paard dat anders gezellig op de snelweg ging wandelen.Omega schreef: ↑25 jul 2022, 13:47Ik kan me dat ook herinneren maar weet de context ook niet meer.
Het duo Olie en Bol
- Célie
- Posts in topic: 2
- Welke: Old english bulldog
- Contacteer:
Het mooie van een TT is dat de hond het niet aan jou linkt maar aan zichzelf.
Hij zal het onaanvaardbare gedrag dus ook niet meer uitvoeren als jij er niet bij bent.
Ik heb Peer twee keer een opdonder gegeven en dat was toen hij ondergronds wou. Uiteraard keek ik daarbij vanuit de verte peinzend naar de blauwe lucht. Hij had zijn les geleerd en heeft het nooit meer gedaan, ook niet als meneer Nanna hem uitliet. Het was me met snoepjes, lange lijnen of geroep van geen kant gelukt anders want konijnen die hun hol inschieten zijn nu eenmaal voor een tokkel een te grote verleiding. Nu mocht hij gerust spoortjes uitwerken, achter konijnen aanrennen maar hun hol was de grens.
Ik wil geen dode teckel uit een konijnenburcht uitgraven.
Hij zal het onaanvaardbare gedrag dus ook niet meer uitvoeren als jij er niet bij bent.
Ik heb Peer twee keer een opdonder gegeven en dat was toen hij ondergronds wou. Uiteraard keek ik daarbij vanuit de verte peinzend naar de blauwe lucht. Hij had zijn les geleerd en heeft het nooit meer gedaan, ook niet als meneer Nanna hem uitliet. Het was me met snoepjes, lange lijnen of geroep van geen kant gelukt anders want konijnen die hun hol inschieten zijn nu eenmaal voor een tokkel een te grote verleiding. Nu mocht hij gerust spoortjes uitwerken, achter konijnen aanrennen maar hun hol was de grens.
Ik wil geen dode teckel uit een konijnenburcht uitgraven.
- Kruimel
Schrikdraad in lintvorm. Paarden zien een draadje niet altijd, vooral niet als ze ergens anders van schrikken. Glad ijzerdraad kan een been zowat doorsnijden als een paard er in volle vaart tegenaan loopt. Breder lint zien ze wel.
Het duo Olie en Bol
-
- Welke: Peruvian Doodle
Dat komt omdat je, ook na tig keer uitleggen, nog steeds Ninthe en Noa niet uit elkaar weet te houden.
Ninthe heeft inderdaad een keer een stukje ijzerdraad langs haar halsband gekregen zodat ze niet meer tussen de omheining van de shetten door ging, die wist namelijk dat als ze snel bukte en doorrende het schrikdraad niet zou voelen door haar dikke vacht. Noa heeft dat nooit gehad en dat heb ik je al meerdere malen uitgelegd.
Ninthe deed dat ook niet omdat ze in jachtmodus was, of omdat ze in paniek was, maar omdat ze vond dat ze zelfstandig op pad mocht, ondanks dat haar uitgelegd was waar de grenzen waren en ze daar eerst wel netjes achter bleef. Met 2x was dat trouwens ook niet meer nodig en kort daarna is er een fysiek hek (i.p.v. stroomdraad) gekomen, maar ik had daar wat hulp voor nodig en die tijd was er eerder bij de helpenden nog niet.
Het had dus niets met jaaggedrag te maken, of met Noa. Ninthe was een compleet ander hondje qua karakter.
Oh ging het daar over.
Vandaar dat ik het niet snap(te).
Vandaar dat ik het niet snap(te).
- Inge O
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Voor mij valt dat allemaal onder 'niet belangrijk genoeg, ik ben bezig' - maar dan wel in extreme vorm. Ze is nog steeds een normale hond op dat moment, geen psychoot of neuroot of anderzijds -oot . En de prikkels die jij noemt zijn allemaal bekende dingen waarbij ze ervoor kiest om ze te negeren om die drijftrance veel leuker is.Gudrun schreef: ↑25 jul 2022, 11:43 Tja, blijkbaar kan het gezien het verhaal.
Maar ik "geloof" het niet bij Kika.
Ze reageerde totaal niet op aanraken, geuren, aan haren trekken, iets bewegen voor haar, bal gooien, fluiten, disks tegen haar gooien,...
Maar aangezien ik 0 ervaring heb met jachthonden kan ik niet vergelijken.
Misschien heb ik ongelijk. Dat kan.
Ik ben het eigenlijk met Tara eens, wel vooropgesteld dat Kika de werking van een tt al zou kennen en zou weten dat ze de vervelende prikkel door haar eigen gedrag kan laten stoppen.
Overigens heb ik enkele jaren terug een uitgebreid onderzoek gelezen waarbij de stress werd gemeten bij werkhonden in training (genre politiehond) en de conclusie toen was dat de voornaamste oorzaak van stress - los van welke vorm van correctiemiddel ook - was hoe (on)voorspelbaar de correctie was voor de hond en hoe goed hij wist dat hij zelf de prikkel kon laten stoppen.
Er was veel meer stress bij honden die op een onduidelijke manier met andere middelen (prikketting, fysieke correctie, boze baas...) werden gecorrigeerd dan in het geval van gebruik van een tt door een goede trainer.
Maar kan het ondzerzoek niet terugvinden.
- Célie
- Welke: Old english bulldog
- Contacteer:
O, dat brede witte lint wat vaak om paardenweides hangt, ik wist helemaal niet dat daar stroom op kon staan. Maar goed dat ik er met m'n nieuwsgierige klauwen niet aan heb lopen voelen
- Gudrun
- Posts in topic: 8
- Honden: 10
- Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer
Tara schreef: ↑25 jul 2022, 17:01 Wat ik overigens wél heel erg belangrijk vind (en dat sluit ook wel aan op de reactie van @Inge O ) is dat je nooit een correctie geeft zonder aankondiging.
Concreet voorbeeld: je bent op jacht, de hond schiet achter haas aan en samen vliegen ze richting de weg. Je roept of fluit en als de hond daar niet direct op reageert, dan volgt een correctie.
Voor de volledigheid: ik ga dan uit van een correct ingetraind gebruik en dito instelling!
Door het op die manier te doen leer je je hond om te allen tijde een oor en een oog open te houden voor jou. Hij leert dan ook om te kiezen voor jou, en dus niet te kiezen voor iets anders (het gevaar). Daarnaast, en dat vind ik minstens zo belangrijk, heeft je hond daarmee ook direct een referentie: dáár (de baas) is de juiste keuze, nadenken over andere opties hoeft dan niet meer en dat is een duidelijkheid die ik honden gun.
Dus je moet je hond kunnen roepen voor hij onbereikbaar is. En als hij dan toch gaat een correctie geven. Maar HOE weet je hond dan dat hij terug moet komen en hoe voorkom je dat hij echt wegrent? Hoe train je zo iets?
Ik heb dat juist wel gedaan. Maar goed, in mijn geval ging het niet om het negeren van een commando (god wat haat ik dat woord )
Maar om het acuut afleren van potentieel gevaarlijk gedrag. En het liefst JUIST niet aan mij gelinkt.
Nou was de timing ook niet moeilijk. Neus in het hol van het konijn was pats.
- Saschesfloor
Ook ik heb een stroombandje gebruikt om het jaaggedrag van Penny in te dammen. We waren op een punt beland dat ik rustig een uur op haar kon wachten. Niet los vond ik geen optie. Zij moest kunnen rennen. Ik heb altijd eerst een piepje gegeven voordat ik haar de correctie gaf en dat signaal was dus al snel meer dan voldoende om haar terug te laten komen. Stroom is echt maar een paar keer nodig geweest om haar gewoon weer betrouwbaar los te kunnen laten.
Eerlijkheidshalve moet ik wel bekennen dat het me veel moeite gekost heeft om de stap te zetten. Maar nu zal ik minder lang aarzelen om dit middel in te zetten. Niks hielp, maar zelfs als ze echt volledig in jachtmodus zat kreeg ik haar terug.
Eerlijkheidshalve moet ik wel bekennen dat het me veel moeite gekost heeft om de stap te zetten. Maar nu zal ik minder lang aarzelen om dit middel in te zetten. Niks hielp, maar zelfs als ze echt volledig in jachtmodus zat kreeg ik haar terug.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
Ach na al die jaren is deze discussie nog steeds niet beëindigd.
- Kells
- Posts in topic: 5
- Honden: 3
- Welke: Ierse Setters
Dank voor je geweldige bijdrage in dit topic.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
- Gudrun
Oke, dat snap ik, die uitleg.Tara schreef: ↑25 jul 2022, 17:57
Hond goed lezen, weten waar het triggerpoint ligt en in die split second dus al vóórdat hij gaat, waarschuwen/roepen, niet wachten tot de hond al vol in die hyperfocus zit want dan ben je te laat. Tijdens de fase van intrainen lukt dat misschien nog niet, dan kun je dus niet anders dan ingrijpen maar dan geef je een correctie waarbij je de sterkte van de band opdraait tot de hond reageert. Je ziet dan vaak even iets van een hapering/aarzeling/verstoring van de actie/beweging bij de hond en onmiddellijk fluit je dan weer. Dat is namelijk het punt waarop je hebt kunnen doordringen. In de ervaring die ik heb is dat misschien een paar keer nodig, maar het kwartje landt echt heel gauw hoor. En waarschijnlijk ook met veel minder hard corrigeren dan je misschien verwacht.
Ik zeg niet dat jij dat nu moet doen hoor, maar ik vind auto’s jagen nu wel typisch een heel erg goede reden om wel een e-collar in te zetten.
Zoals ik al zei: ik vind een e-collar echt niet geschikt om dingen mee aan te leren, maar leren dat er ook buiten lijnafstand consequenties kunnen aan niet luisteren vind ik echt niet onethisch. Althans niet waar het over veiligheid gaat, zowel de veiligheid van je hond als van anderen.
En dan is het voor mij toch een neen.
Want dat is wat ik nu ook doe... goed lezen en voorkomen dat ze gaat (met lijn er aan als backup).
En we gaan nog steeds vooruit.
Het niet luisteren heeft gewoon nooit succes want die lijn hangt er aan.
Maar je creëert dus een 2e kans bij niet reageren doordat je de hond er even uit haalt.
Dan ligt de methode van... Jaap was het dacht ik? me beter
Ohw ik wist niet dat het verboden was om deze opmerking te maken zonder toestemming. Waar kan ik deze toestemming verkrijgen?
Met die lijn haal je de hond toch ook uit focus?Gudrun schreef: ↑25 jul 2022, 23:40Oke, dat snap ik, die uitleg.Tara schreef: ↑25 jul 2022, 17:57
Hond goed lezen, weten waar het triggerpoint ligt en in die split second dus al vóórdat hij gaat, waarschuwen/roepen, niet wachten tot de hond al vol in die hyperfocus zit want dan ben je te laat. Tijdens de fase van intrainen lukt dat misschien nog niet, dan kun je dus niet anders dan ingrijpen maar dan geef je een correctie waarbij je de sterkte van de band opdraait tot de hond reageert. Je ziet dan vaak even iets van een hapering/aarzeling/verstoring van de actie/beweging bij de hond en onmiddellijk fluit je dan weer. Dat is namelijk het punt waarop je hebt kunnen doordringen. In de ervaring die ik heb is dat misschien een paar keer nodig, maar het kwartje landt echt heel gauw hoor. En waarschijnlijk ook met veel minder hard corrigeren dan je misschien verwacht.
Ik zeg niet dat jij dat nu moet doen hoor, maar ik vind auto’s jagen nu wel typisch een heel erg goede reden om wel een e-collar in te zetten.
Zoals ik al zei: ik vind een e-collar echt niet geschikt om dingen mee aan te leren, maar leren dat er ook buiten lijnafstand consequenties kunnen aan niet luisteren vind ik echt niet onethisch. Althans niet waar het over veiligheid gaat, zowel de veiligheid van je hond als van anderen.
Want dat is wat ik nu ook doe... goed lezen en voorkomen dat ze gaat (met lijn er aan als backup).
Maar je creëert dus een 2e kans bij niet reageren doordat je de hond er even uit haalt.
Want als ze toch inspringt komt die lijn strak te staan.
Bij Tara is de "lijn", dus de afstand, wat groter.
Denk ik.
- Gudrun
Neen, de lijn haalt haar (helaas) niet uit de focus, die zit er gewoon aan voor de veiligheid. Dan kan ik haar desnoods binnen hengelen en afstand nemen waardoor ze weer wel bereikbaar is. Of desnoods wachten tot de trigger weg is.ranetje schreef: ↑26 jul 2022, 12:49Met die lijn haal je de hond toch ook uit focus?Gudrun schreef: ↑25 jul 2022, 23:40Oke, dat snap ik, die uitleg.Tara schreef: ↑25 jul 2022, 17:57
Want als ze toch inspringt komt die lijn strak te staan.
Bij Tara is de "lijn", dus de afstand, wat groter.
Denk ik.
Oh, ik dacht dat dat wel de bedoeling was, haar uit focus halen zodat ze weer aanspreekbaar wordt.Gudrun schreef:Neen, de lijn haalt haar (helaas) niet uit de focus, die zit er gewoon aan voor de veiligheid. Dan kan ik haar desnoods binnen hengelen en afstand nemen waardoor ze weer wel bereikbaar is. Of desnoods wachten tot de trigger weg is.
Dat leek me eigenlijk het meest zinvolle.
Inderdaad door in eerste instantie meer afstand te nemen, maar daar zou het niet op moeten blijven hangen toch?
Geleidelijk zou je daardoor verbetering moeten zien, tot ze zonder spanning op de lijn kan blijven kijken/zitten/naar jou terug keren
Dat was het beeld dat ik er bij had, als je met een lijn oefent.
Zo heb ik het aanvankelijk gedaan met wegrennend wild en Claire.
Vandaar mijn associatie.
Het was bij ons niet erg effectief
- Gudrun
Oh jawel hoor, als er geen 10 auto's na elkaar komen en als ze niet door iets anders al in overdrive is geraakt kan ik haar laten liggen en wachten tot de auto voorbij is. Of tot het wild weg is.ranetje schreef: ↑26 jul 2022, 13:18Oh, ik dacht dat dat wel de bedoeling was, haar uit focus halen zodat ze weer aanspreekbaar wordt.Gudrun schreef:Neen, de lijn haalt haar (helaas) niet uit de focus, die zit er gewoon aan voor de veiligheid. Dan kan ik haar desnoods binnen hengelen en afstand nemen waardoor ze weer wel bereikbaar is. Of desnoods wachten tot de trigger weg is.
Dat leek me eigenlijk het meest zinvolle.
Inderdaad door in eerste instantie meer afstand te nemen, maar daar zou het niet op moeten blijven hangen toch?
Geleidelijk zou je daardoor verbetering moeten zien, tot ze zonder spanning op de lijn kan blijven kijken/zitten/naar jou terug keren
Dat was het beeld dat ik er bij had, als je met een lijn oefent.
Zo heb ik het aanvankelijk gedaan met wegrennend wild en Claire.
Vandaar mijn associatie.
Het was bij ons niet erg effectief
Probleem is dus, en dat blijft tot nu toe, dat ik het voor moet zijn. Al gaat ze nu regelmatig al vanzelf liggen als ze een auto hoort aankomen.
Volgende stap ik kunnen doorwandelen zonder veel gedoe, soms lukt het, soms nog niet.
Ook andere honden passeren lukt goed zonder dat ze fixeert, op enkele honden na die ofwel snurken (kortsnuiten zijn eng) ofwel te wild en onstuimig doen ofwel haar fixeren. Ze begint niet meer zelf maar een uitdaging laat ze nog niet liggen zeg maar.