Ypozane

Plaats reactie
blondie
Posts in topic: 9

Ypozane

Bericht door blondie »

Ik kan het zo snel niet vinden, maar Aak heeft vanwege licht vergrote prostaat Ypozane kuur gehad.
Nu staat er dat deze over een half jaar herhaald moet worden.
Klopt dat?

Ik was in de veronderstelling dat je het over een half jaar weer eerst laat checken en dan bepaald of je nog een kuur doet of dat je beter kunt laten castreren?
Mizzsylver
Posts in topic: 1
Honden: 2
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Re: Ypozane

Bericht door Mizzsylver »

waar staat dat het moet?
Uit de online bijsluiter:
Het begin van de klinische reactie op de behandeling vindt meestal binnen 2 weken plaats.
Na de behandeling houdt de klinische reactie tenminste 5 maanden aan.
De dierenarts dient de hond opnieuw te onderzoeken vanaf 5 maanden na de behandeling of eerder indien de klinische symptomen opnieuw verschijnen. De beslissing om op dat moment of op een later tijdstip de behandeling te herhalen, moet gebaseerd zijn op dit onderzoek en een
baten/risicobeoordeling. Indien de klinische reactie aanzienlijk korter is dan verwacht, dient de dierenarts opnieuw een diagnose te stellen.
Dus inderdaad eerst weer onderzoek voordat opnieuw een kuur gegeven wordt.
Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

Thanks ik kon het niet vinden.
Op terugkoppeling van DA stond dat het over zes maanden herhaalt moet worden (halfjaarlijks of castratie) staat er letterlijk in medisch dossier.

Het bevreemde me al, omdat Finn het ooit ook heeft gekregen en die DA aangaf dat bij jongere honden het werd ingezet als castratie niet wenselijk of noodzakelijk zou zijn, maar dat als klachten terug bleven komen na bepaalde periode dat dan pas overlegd zou worden om nogmaals een kuur te geven of dat eigenaar of op aanraden en inschatting van DA toch voor castratie zou kiezen.

Voor Finn wisten we dat het eenmalig zou zijn, omdat zijn levensverwachting toen nog maar een aantal maanden was.

Vind het af en toe vervelend om die info op die manier te krijgen en dat ik het in twijfel moet trekken. Bij Chara met de B12 injecties vond ik dat ook al niet ok. Volgens hun zou ze continue b12 injecties moeten blijven krijgen met regelmaat.
Terwijl toen ik dingen erover opzocht en ook navroeg bij iemand met hond die dezelfde aandoening heeft dit helemaal niet nodig bleek, tenzij natuurlijk je moet constateren dat het wél nodig is.

Komt op mij dan soms over dat het makkelijk verdienen is als je er maar klakkeloos van uitgaat dat advies van da het juiste is.
Kruimel
Posts in topic: 2
Welke: IJslandse honden

Bericht door Kruimel »

Geen idee of het makkelijk verdienen of slecht geformuleerd is. Bij Brimi is het iig eerst weer onderzoek en dan als nodig of nog aan de orde weer een kuur. Hij heeft prostaatkanker dus dat is nog weet anders, het kan ook zijn dat het niet zinvol meer is. Zonder onderzoek zou ik niet doen.
Afbeelding

Het duo Olie en Bol
malinois
Posts in topic: 3
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Bericht door malinois »

Hond van een collegahondensporter heeft ze ook gehad. Na 6 mnd checken of t nog nodig was. In zijn geval was t helaas foute boel
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
blondie

Bericht door blondie »

Hij is nu weer bij de da voor zijn gebit, een rotte kies helaas ze noteerde zelf al om direct ook de prostaat te checken. De kuur is nu afgelopen dus dan zou er nu verandering in grootte te voelen moeten zijn.
Hij is onder narcose nu. Beetje spannend..
ranetje

Bericht door ranetje »

blondie schreef: 27 jul 2022, 14:26 Hij is nu weer bij de da voor zijn gebit, een rotte kies helaas ze noteerde zelf al om direct ook de prostaat te checken. De kuur is nu afgelopen dus dan zou er nu verandering in grootte te voelen moeten zijn.
:ok:
Iets mis met zijn gebit?
Hij lijkt me wat jong voor een rotte kies?
Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

ranetje schreef: 27 jul 2022, 14:36
blondie schreef: 27 jul 2022, 14:26 Hij is nu weer bij de da voor zijn gebit, een rotte kies helaas ze noteerde zelf al om direct ook de prostaat te checken. De kuur is nu afgelopen dus dan zou er nu verandering in grootte te voelen moeten zijn.
Iets mis met zijn gebit?
Ben er ook wat ongemakkelijk mee we geven toch wel regelmatig natuurlijk wat harder kauwmateriaal, gewoon vers voer en vroeger en ook af en toe wat brok. Misschien toch dat eeuwige gesjouw met ballen... geen idee maar hij moest er voor behandeld worden in ieder geval.
Hij is 8 jaar nu.
ranetje

Bericht door ranetje »

blondie schreef: 27 jul 2022, 15:07
ranetje schreef: 27 jul 2022, 14:36
Iets mis met zijn gebit?
Ben er ook wat ongemakkelijk mee we geven toch wel regelmatig natuurlijk wat harder kauwmateriaal, gewoon vers voer en vroeger en ook af en toe wat brok. Misschien toch dat eeuwige gesjouw met ballen... geen idee maar hij moest er voor behandeld worden in ieder geval.
Hij is 8 jaar nu.
Met vers voer vind ik het zeker wat apart.

Mijn "brokkenhonden" hadden wat meer last van aanslag, maar niet ernstig.
Misschien iets om te overleggen?
Van een bal slijt de boel, dat wel.
Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

Tsja. Ik zal zeker vragen hoe of wat, en zal blij zijn als ik hem straks gewoon weer op kan halen. Maar mijn vraag ivm Ypozane is in ieder geval beantwoord :ok:
blondie

Bericht door blondie »

malinois schreef: 27 jul 2022, 13:16 Hond van een collegahondensporter heeft ze ook gehad. Na 6 mnd checken of t nog nodig was. In zijn geval was t helaas foute boel
Wat was er dan mis Mal? Prostaatkanker?
In principe was het tijdens een check geconstateerd bij Aak dat prostaat licht vergroot was. En volgens da ook geen kwaadaardig iets.
Ook had hij nog geen specifieke kenmerken hoor, zijn ontlasting was ook niet plat of veel moeite met poepen (Finn had dat destijds wel, waardoor ik het benoemde bij da en zij toen de prostaat bevoelde)
Bij Aak was het nu ofwel dat ze het had meegenomen in de check, of omdat ik het ook speciaal gevraagd had om het te checken omdat ik een gevoel had, in combi met wat vaker kleine drollen neerleggen ipv 2x een gewone normale flinke hoop :')
malinois
Contacteer:

Bericht door malinois »

blondie schreef:
malinois schreef: 27 jul 2022, 13:16 Hond van een collegahondensporter heeft ze ook gehad. Na 6 mnd checken of t nog nodig was. In zijn geval was t helaas foute boel
Wat was er dan mis Mal? Prostaatkanker?
In principe was het tijdens een check geconstateerd bij Aak dat prostaat licht vergroot was. En volgens da ook geen kwaadaardig iets.
Ook had hij nog geen specifieke kenmerken hoor, zijn ontlasting was ook niet plat of veel moeite met poepen (Finn had dat destijds wel, waardoor ik het benoemde bij da en zij toen de prostaat bevoelde)
Bij Aak was het nu ofwel dat ze het had meegenomen in de check, of omdat ik het ook speciaal gevraagd had om het te checken omdat ik een gevoel had, in combi met wat vaker kleine drollen neerleggen ipv 2x een gewone normale flinke hoop :')
Ja met uitzaaiingen in de longen. Hij had geen platte drollen. Kon alleen niet meer plassen. Met Ypozane ging t beter, scan gemaakt voor de Yposane niets op te zien. Maar na 6 maanden dus wel helaas toen ie weer niet kon plassen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
blondie

Bericht door blondie »

Wat rot zeg...denk je er op tijd bij te zijn.
Zal op bepaalde dingen letten en eerder aan de bel trekken in ieder geval bij afwijkend gedrag.
Vooralsnog gelukkig nog niets van dien aard bij Aki, en sowieso gaan we over een half jaar weer even laten checken.
Crutz

Bericht door Crutz »

blondie schreef:Wat rot zeg...denk je er op tijd bij te zijn.
Zal op bepaalde dingen letten en eerder aan de bel trekken in ieder geval bij afwijkend gedrag.
Vooralsnog gelukkig nog niets van dien aard bij Aki, en sowieso gaan we over een half jaar weer even laten checken.
Denk wel dat dat eerder uitzondering dan standaard is.
Ik heb bij 2 reuen eenmalig ypozane moeten gebruiken. Was in beide gevallen in een periode met veel loopse teven thuis. Na 1x niet meer nodig geweest in beide gevallen
malinois
Contacteer:

Bericht door malinois »

Zal zeker niet bij elke hond zo zijn hoor! Gewoom in je achterhoofd houden maar ook geen beren gaan zien die er niet zijn.
Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

malinois schreef: 28 jul 2022, 13:19
Zal zeker niet bij elke hond zo zijn hoor! Gewoom in je achterhoofd houden maar ook geen beren gaan zien die er niet zijn.
Nee, was ik ook niet van plan hoor :F:
Opmerking gisteren na bevoeling was dat prostaat inmiddels weer terug normaal is. Over een half jaar gewoon weer even laten checken tenzij er noodzaak is tot eerder weer naar da.
nomo

Bericht door nomo »

Morris kreeg al jong last van zijn prostaat, heeft daar ook enkele keren een kuur Ypozane voor gehad. Nooit standaard na een half jaar weer, gewoon als het nodig was. Uiteindelijk kwam het wel steeds binnen een half jaar terug en toen is hij wel gecastreerd helaas. Maar ja, liever een gecastreerde Morris dan een dooie :mrgreen:
Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

Ik krijg een mail.
"Bij deze een herinnering dat de medicatie voor de vergrote prostaat van Aki binnenkort zijn uitgewerkt. Dit kan betekenen dat uw hond opnieuw last krijgt van zijn prostaat. Ons advies is om de medicatie opnieuw te halen en te geven rond 13-01-2023. Bij vragen kan u ons altijd bellen voor overleg."

Misschien stom van mij, maar ik blijf dit apart vinden. Je gaat toch geen medicatie geven als je niet weet of het noodzakelijk is of niet?

Ik wil eerst laten checken uiteraard, even een check op zijn gebit weer, prostaat, hart, etc..

Maar krijg nu het gevoel bij dit soort mails dat ze zomaar medicatie voorschrijven als herhaling, terwijl het misschien niet nodig is :19:
Het geeft mij een wat dubbel gevoel eerlijk gezegd.

Net als bij APK auto.. als er niets is, dat ze toch wel voor de zekerheid wat gaan vervangen/repareren ook al is het eigenlijk niet nodig :oeps:

Bij bepaalde herhaalrecepten voor vlooien of ontworming kan ik me er wel wat bij voorstellen, maar bij prostaat.. dan moet je als dierenarts toch gewoon adviseren om het even weer te laten checken.. maar niet zomaar herhaalrecept adviseren zonder de hond te checken?

Maar goed ik ga ze uiteraard even bellen.
Nanna

Bericht door Nanna »

Gewoon laten checken.
Bakkie heeft ook ooit last van zijn prostaat gehad maar dat bleek gewoon door een loopse teef te komen. Ouwe snoeperd.
Daarna nooit meer last gehad.
Omega
Honden: 1
Welke: Nu een echte toller

Bericht door Omega »

Zo'n mail delete ik gelijk. Ga niet onnodig medicijnen in m'n hond stoppen, als er weer klachten zijn zien ze me wel weer op het spreekuur.

Balu heeft 1 x een kuur Ypozane gehad, daarna geen klachten meer gehad, dus geen 2e kuur.
Dierenartsen verzinnen steeds meer om geld te verdienen, aan jou de keus om daar wel of niet in mee te gaan.
Afbeelding
Pyrnoah

Bericht door Pyrnoah »

Omega schreef: 30 dec 2022, 17:47 Zo'n mail delete ik gelijk. Ga niet onnodig medicijnen in m'n hond stoppen, als er weer klachten zijn zien ze me wel weer op het spreekuur.
Dat vind ik ook, lekker opdringerig.

Onze eerste hond heeft ook 1 keer een kuur Ypozane gehad en daarna nooit meer problemen gehad met zijn prostaat.
Als hij weer klachten krijgt, is het vroeg genoeg om een afspraak te maken.
Budkes
Honden: 5
Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke

Bericht door Budkes »

Pyrnoah schreef: 30 dec 2022, 22:57
Omega schreef: 30 dec 2022, 17:47 Zo'n mail delete ik gelijk. Ga niet onnodig medicijnen in m'n hond stoppen, als er weer klachten zijn zien ze me wel weer op het spreekuur.
Dat vind ik ook, lekker opdringerig.

Onze eerste hond heeft ook 1 keer een kuur Ypozane gehad en daarna nooit meer problemen gehad met zijn prostaat.
Als hij weer klachten krijgt, is het vroeg genoeg om een afspraak te maken.
Dit dus. Ik heb het ook bij bijna al mijn intacte reuen wel eens gehad. Heb 't nooit na een half jaar laten checken. Als ze weer klachten hadden ging ik pas weer. Bij één ooit een castratie laten doen omdat het een chronische vergrote prostaat bleek. De rest nooit meer en herhaling gehad. Prostaatkanker schijnt, mij ooit door Utrecht verteld toen ik daar was met een hond met verdenking daarop, niet vaak voor te komen.
Afbeelding
Kruimel
Welke: IJslandse honden

Bericht door Kruimel »

Prostaatkanker komt niet vaak voor idd maar ik heb nu vader en zoon met prostaatkanker (gehad). Met ypozane gaat het nog een tijd goed.
Afbeelding

Het duo Olie en Bol
Sirene

Bericht door Sirene »

Jaren geleden zeiden de statistieken dat prostaatkanker vooral voorkomt bij gecastreerde reuen. Een vergrootte prostaat juist bij intacte reuen.
Ik heb nu geen zin om te gaan googlen of dat nog zo is.
Plaats reactie