Grrrr… een naaktslak !
Grrrr… een naaktslak !
Pippa loopt op de oprit, en gaat met haar snuitje naar de grond om te kijken of wat er ligt eetbaar is. Nee, niet eetbaar. ( gelukkig ! ) maar dus wel vol, de naaktslak aangeraakt met haar neus.
Zulke vervelende beesten zijn dat, want hierdoor moet ik haar toch weer preventief ontwormen.
Zulke vervelende beesten zijn dat, want hierdoor moet ik haar toch weer preventief ontwormen.
Re: Grrrr… een naaktslak !
Zijn er nog manieren om ( veilig voor de andere dieren, vogels enzo ) naaktslakken te bestrijden ?
Heb eigenlijk geen zin om alleen hiervoor te blijven ontwormen.
Zal het nu wel doen, omdat ze hem echt vol heeft aangeraakt.
Heb eigenlijk geen zin om alleen hiervoor te blijven ontwormen.
Zal het nu wel doen, omdat ze hem echt vol heeft aangeraakt.
-
- Posts in topic: 2
- Honden: 3
- Welke: 2 shelties en 1 schotse herdershond
? Hoezo nou ontwormen?
Dat kan sowieso niet preventief. Als er geen wormen / eitjes zijn, kun je die ook niet doden he?
Suzanne
Dat kan sowieso niet preventief. Als er geen wormen / eitjes zijn, kun je die ook niet doden he?
Suzanne
- Inge O
- Posts in topic: 6
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Hoezo zou ze zich kunnen besmetten door een slak alleen maar aan te raken?
Ik denk dat preventief hier bedoeld wordt als 'uitgaan van het worse case scenario (normaal jouw specialiteit ) dat de hond nu wel besmet is en ontworming meteen alle gevaar voorkomt.'
- Lothian
- Posts in topic: 1
- Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
- Contacteer:
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat nou wijsheid is. Er is hier al hartworm gevonden in wilde dieren en er zitten vast wel naaktslakken in mijn tuin. Ik ontworm eigenlijk nooit, maar zit al een poos te twijfelen wat nou handig is.
- pioenroos
- Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie
Lees je even in over de Franse hartworm
Je kan naaktslakken met aaltjes bestrijden. Wel duur en veel werk en uiteraard blijven slakken gewoon komen van buiten je tuin.
Tegen de Franse hartworm lijkt het me ook zinloos? Je laat je hond ook uit en ze hoeven niet aan de slak zelf te zitten om besmet te raken. In het slijmspoor zitten ook eitjes.
Ikzelf doe niet zo moeilijk over in mijn ogen noodzakelijke ontworming sinds ik gelezen heb over de Franse hartworm.
Maand of 2 nadat ik de eerste slak heb gezien ontworm ik en dan max elke 3 maanden t/m de laatste slak van het jaar. Maar mijn honden hebben nog nooit op milbemax of millpro ook maar slappe ontlasting gehad dus wellicht ben ik daardoor 'te makkelijk'?
Ik zag dat Het Woud tegenwoordig ook op de Franse hartworm kan testen. Misschien is dat voor jou een fijn alternatief op ontwormen?
Laatst gewijzigd door pioenroos op 29 jul 2022, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Inge O, ik had begrepen dat aanraking met het slijm van de slak al risico betekent.
Dus slak aanraken, is mogelijk besmet. Als het anders zit, hoor ik dat graag.
Dus slak aanraken, is mogelijk besmet. Als het anders zit, hoor ik dat graag.
-
- Welke: 2 shelties en 1 schotse herdershond
In alle eerlijkheid, oprecht geen idee. Maar dan kun je wel bezig blijven als dat echt zo is.
Dus nee.... ik begin er niet aan. Ontworming is hier sowieso al een jaar of 7 geleden geloof ik.
Ik roep het al jaren: "ik zou eigenlijk weer 's moeten laten testen door Het Woud" maar ook daar komt niets van terecht in de praktijk
Als ik een goede reden heb om de honden te ontwormen doe ik dat beslist. Neus tegen naaktslak? Echt niet!
Op-eten van naaktslak zou van andere orde zijn maar daar hebben mijn honden geen trek in
Suzanne
- malinois
- Posts in topic: 4
- Welke: Xavi-Xygan-Xanu
- Contacteer:
Volgens mij betreft t ook een paar gebieden in NL. Waar woon je?
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
@ pioenroos, dank voor je reactie. Jij ontwormt dus het seizoen door. Ook omdat ze tijdens wandelingen een slijmspoor kunnen aanraken.
Dat testen bij het Woud is ook een goede tip.
Dat testen bij het Woud is ook een goede tip.
- Inge O
- Posts in topic: 6
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Een slijmspoor is toch nog wat anders dan het vochtige oppervlak van de slak zelf, en zoals ik het begrijp heeft hij niet intens aan de slak of aan haar slijmspoor gelikt.
- malinois
- Contacteer:
Tot voor kort was de ‘Franse’ hartworm alleen te vinden in honden die in het buitenland waren geweest. Echter sinds enkele jaren komt de Franse hartworm ook voor in Nederland. Tot op heden in 2 gebieden: Den Haag en omstreken en de Noordwestelijke Veluwe.
https://wormbestrijding.nl/wormbestrijd ... rmen-hond/
Overigens krijgen ze hier regelmatig hun eten buiten op de grond (rauw ei, penslap etc) daar kruipen ook naaktslakken. Ik doe er niets mee/tegen. Maar ik woon sowieso niet in een van de risicogebieden. Ze eten hier ook gras, dan kan ik elke dag wel een keer of 4 in de stress schieten.
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
- pioenroos
- Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie
Yep. Nu sloeg ik mijn smetvrezerige Diem wel vaak over hoor, hij kwam ook nooit buiten Zeeland eigenlijk.
Maar Mies vreet alles van straat (incl kattenpoep) en komt wel in de buurt van risicogebieden. En ik heb dus nooit problemen gehad met ontworming dus die 3x per jaar een pil voelt voor mij als meest relaxte oplossing. Het lijkt me een afschuwelijke manier om je hond te verliezen.
Met name jonge honden zijn gezien hun immuunsysteem in ontwikkeling gevoelig voor een fatale besmetting. Danu wordt nu ook elke 3 maanden ontwormd.
Ga je serieus je hond ontwormen elke keer als ze aan een naaktslak ruiken? Dan kan ik hier bij regen elke dag wel aan de slag. Is dat niet een beetje overdreven?
- Célie
- Honden: 1
- Welke: Old english bulldog
- Contacteer:
Ook in Drenthe en Flevoland al hoor Almere e.omalinois schreef: ↑29 jul 2022, 19:21Tot voor kort was de ‘Franse’ hartworm alleen te vinden in honden die in het buitenland waren geweest. Echter sinds enkele jaren komt de Franse hartworm ook voor in Nederland. Tot op heden in 2 gebieden: Den Haag en omstreken en de Noordwestelijke Veluwe.
Overigens krijgen ze hier regelmatig hun eten buiten op de grond (rauw ei, penslap etc) daar kruipen ook naaktslakken. Ik doe er niets mee/tegen. Maar ik woon sowieso niet in een van de risicogebieden. Ze eten hier ook gras, dan kan ik elke dag wel een keer of 4 in de stress schieten.
2 dode honden
KLIK
- malinois
- Contacteer:
Oke, maar goed ook daar kom ik nietCélie schreef:Ook in Drenthe en Flevoland al hoor Almere e.omalinois schreef: ↑29 jul 2022, 19:21Tot voor kort was de ‘Franse’ hartworm alleen te vinden in honden die in het buitenland waren geweest. Echter sinds enkele jaren komt de Franse hartworm ook voor in Nederland. Tot op heden in 2 gebieden: Den Haag en omstreken en de Noordwestelijke Veluwe.Jay schreef: Zuid-west Drenthe
2 dode honden
KLIK
- Kells
- Welke: Ierse Setters
In Almere was toch dat geval van Marjoleine? Ik schrok daar wel van maar ik vond het uiteindelijk geen reden om te gaan ontwormen.Célie schreef: ↑31 jul 2022, 16:06Ook in Drenthe en Flevoland al hoor Almere e.omalinois schreef: ↑29 jul 2022, 19:21Tot voor kort was de ‘Franse’ hartworm alleen te vinden in honden die in het buitenland waren geweest. Echter sinds enkele jaren komt de Franse hartworm ook voor in Nederland. Tot op heden in 2 gebieden: Den Haag en omstreken en de Noordwestelijke Veluwe.Jay schreef:
Zuid-west Drenthe
2 dode honden
KLIK
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
- Omega
- Honden: 1
- Welke: Nu een echte toller
Mijn vorige twee heb ik op volwassen leeftijd niet vaak ontwormd, volwassen honden hebben een betere weerstand tegen wormen. Nu ik een pup heb ontworm ik haar nu nog iedere maand, puppy vond het ook leuk om slakken te eten toen ze nog wat jonger was, zeker na het verhaal van Marjoleine.Kells schreef: ↑31 jul 2022, 21:16In Almere was toch dat geval van Marjoleine? Ik schrok daar wel van maar ik vond het uiteindelijk geen reden om te gaan ontwormen.Célie schreef: ↑31 jul 2022, 16:06Ook in Drenthe en Flevoland al hoor Almere e.omalinois schreef: ↑29 jul 2022, 19:21 Tot voor kort was de ‘Franse’ hartworm alleen te vinden in honden die in het buitenland waren geweest. Echter sinds enkele jaren komt de Franse hartworm ook voor in Nederland. Tot op heden in 2 gebieden: Den Haag en omstreken en de Noordwestelijke Veluwe.
2 dode honden
KLIK
Moet het nog even nakijken, hoe vaak het aangeraden wordt met jonge honden van een half jaar en ouder.
-
- Posts in topic: 8
- Honden: 2
- Welke: Whippet en Lurcher
Als je hond in je bijzijn slakken aanraakt zal er buiten je scope ook wel besmetting voorkomen.
Als je reden hebt om aan hartworm te denken dan zou ik gewoon twee keer per jaar kuren.
Als je reden hebt om aan hartworm te denken dan zou ik gewoon twee keer per jaar kuren.
- Kells
Mijn honden raken geen slakken aan, maar gras vreten doen ze wel en daar zit ook vaak slakkenslijm op. Wat is dan wijsheid? Ik weet het niet.
Toevoeging, ik ontworm alleen pups volgens mijn richtlijnen, de volwassen honden eigenlijk nooit.
-
Dat moet je aan de veearts vragen. Die weet precies wat er in de regio speelt.
- Kells
Ja dahaag, die willen het liefst zo vaak mogelijk ontvlooien en ontwormen.
-
Oh nee, de mijne niet.
Die bespaart je graag 3 tientjes zodat je weer belt als er iets is.
Gewoon de vraag of er hartworm actief is lijkt me genoeg. Als je dan uit je nek gaat lullen over dat je dat nooit zeker kunt weten mag je weg blijven ook.
Die bespaart je graag 3 tientjes zodat je weer belt als er iets is.
Gewoon de vraag of er hartworm actief is lijkt me genoeg. Als je dan uit je nek gaat lullen over dat je dat nooit zeker kunt weten mag je weg blijven ook.