Wanneer is voer nou goed voer?

Diana
Posts in topic: 2
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Wanneer is voer nou goed voer?

Bericht door Diana »

mijke schreef: 01 aug 2022, 21:44
Diana schreef: 01 aug 2022, 21:03 Ik let zelf altijd op een fatsoenlijk eiwit-, vet- en vleespercentage (maar ook niet té hoog, zoals Orijen, dan kan Mila niet meer poepen), geen kunstmatige kleur- en smaakstoffen of antioxidanten en bij voorkeur met rijst als koolhydraatbron omdat mijn honden het daar qua spijsvertering het beste op doen. En het liefst een brok die niet van de andere kant van de wereld komt, maar in het land zelf is geproduceerd.
Ok, dat zijn simpele, concrete dingen om naar te kijken. Welke percentages zijn goed, en wanneer is het te hoog? Algemeen gesproken dus.
Voor mijn honden een brok met een vleesaandeel van ongeveer 50% - 60%, veel hoger hoeft niet en daar poept Mila dus vaak moeilijk op, eiwit minimaal 25% en vet mag voor mijn honden ook aan de hogere kant zijn (liefst 18% of hoger), omdat ze allemaal eerder snel wat schraal worden dan te dik. Maar dit is dus niet 'in het algemeen', maar wat voor mijn honden goed werkt en waar ik om die reden op let.
Afbeelding
Gudrun
Posts in topic: 6
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Bericht door Gudrun »

Ik mix.
Vroeger met soorten en smaken kvv, maar dat werd wel heel erg duur met de in mijn ogen betere merken.
Nu mix ik met brok, 3-4 soorten.
En dan merk ik dat Poppy en Kika het beste zijn met 1 bepaalde brok, Pop is daar mee fitter en eindelijk niet meer zo dun en Kika heeft er eindelijk goede ontlasting mee.
De anderen worden daar dan weer te dik op dus die krijgen een andere mix.

Ik heb dus 2 tonnen, in de ene gooi ik die sportbrok met telkens een andere brok er bij en in de andere gewoon 2-3 niet-sport-brokken.

En soms haal ik nog iets met hele kleine brokjes voor de kleintjes.
Of mix ik met vers, of houdbaar.
En extraatjes tussendoor: groenten, fruit, tafelrestjes... wat er maar is.
Kika krijgt regelmatig een eitje (nou ja... krijgt....)

Ik kijk naar eiwitgehalte, vetgehalte, voor de kleintjes moeten er ook wat meer koolhydraten bij merk ik, naar extra bestanddelen, dus niet een brok met vb dierlijke bestanddelen: vleesmeel, bietenpulp, rijst en een aantal E-nummers

Dat artikel vn voerwijzer vind ik best goed.
Inge O
Posts in topic: 36
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Gudrun schreef: 01 aug 2022, 22:54 dus niet een brok met vb dierlijke bestanddelen
Deze begrijp ik niet?
Inge O

Bericht door Inge O »

mijke schreef: 01 aug 2022, 21:44 Ok, dat zijn simpele, concrete dingen om naar te kijken. Welke percentages zijn goed, en wanneer is het te hoog? Algemeen gesproken dus.
Als ik alles hier zo lees heb ik niet de indruk dat je met dit topic voor jezelf verder komt, het gaat vooral over persoonlijke voorkeuren (zoals wel rijst of geen rijst), en dat maakt voer niet per definitie beter of slechter.
Gudrun

Bericht door Gudrun »

Inge O schreef: 02 aug 2022, 08:53
Gudrun schreef: 01 aug 2022, 22:54 dus niet een brok met vb dierlijke bestanddelen
Deze begrijp ik niet?
Het vervolg hoort er bij ;-). Dus geen brok met als dierlijke bestanddelen enkel vleesmeel
Gudrun

Bericht door Gudrun »

Inge O

Bericht door Inge O »

Gudrun schreef: 02 aug 2022, 10:07
Inge O schreef: 02 aug 2022, 08:53
Deze begrijp ik niet?
Het vervolg hoort er bij ;-). Dus geen brok met als dierlijke bestanddelen enkel vleesmeel
Ah!

Ik snapte het niet door het dubbele punt en daarachter een verzameling van totaal verschillende ingrediënten ;-) .
BieneMaya

Bericht door BieneMaya »

Ik had wat proefzakjes (ToTW meen ik) bij zooplus besteld en ondanks dat Maya die brokjes echt zéér lekker vind doet ze het er 'slecht' op. Vacht is 10x niks nu. Zucht.
Mizzsylver
Posts in topic: 4
Honden: 2
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Bericht door Mizzsylver »

Interressant onderwerp. Ik heb aan de hand van de 6 stappen van voerwijzer eens naar mijn (puppy)brok gekeken:
Samenstelling
Vers kippenvlees (73 %), gebroken rijst, gedroogde kippenproteïne, gedroogde vis, gehydrolyseerde gevogelteproteïne, gedroogde appelpulp, zalmolie, gedroogd biergist, koudgeperste lijnzaadolie, koudgeperste olijfolie, kaliumchloride.

Analytische bestanddelen
Ruw eiwit 27,0 %
Ruwe celstof 2,0 %
Ruw vet 16,0 %
Calcium 1,5 %
Ruwe as 7,9 %
Fosfor 1,0 %
Vocht (natuurlijk gehalte) 19,0 %

Additieven per kilogram
Vitaminen: 3a672a/vitamine A 10.000 IE, 3a671/vitamine D3 1.600 IE, 3a700/vitamine E 150 mg. Sporenelementen: 3b104/ijzer 75 mg, 3b201/jodium 3 mg, 3b405/koper 19 mg, 3b503/mangaan 40 mg, 3b603/zink 50 mg, 3b607/zink 100 mg, 3b801/selenium 0,4 mg.

Calorieën per 100g 364,4 kcal
1. Minimaal 25% eiwit en geen plantaardige eiwitbronnen. Check
2. Koolhydraten: 100 - 27% eiwit - 16% vet - 19% vocht - 2% celstof - 7,9% ruwe as = 28,1% koolhydraat. Check
3. Minimaal 15% vet. Check. Zalmolie. Check
4. Maximaal 5% ruwe vezel. Check
6. Antioxidanten vit E. Check
7. Ongewenste ingredienten, volgens mij geen. Check

Minder goede punten: Rijst staat als tweede ingredient, bevat plantaardige olieën.

Ik zou ook graag veel meer weten over hondenvoeding, ik heb me er in het verleden voordat ik vers ging voeren wel in verdiept maar dat is allemaal alweer weggezakt.
Afbeelding
Inge O

Bericht door Inge O »

BieneMaya schreef: 02 aug 2022, 11:26 Ik had wat proefzakjes (ToTW meen ik) bij zooplus besteld en ondanks dat Maya die brokjes echt zéér lekker vind doet ze het er 'slecht' op. Vacht is 10x niks nu. Zucht.
Zeker dat ze niet gewoon in de rui is?

En dat zouden toch al heel grote proefzakjes moeten zijn om er (behalve of ze het lust, en of het spijsverteringsproblemen geeft) iets van te zeggen, want tenzij voer uitermate slecht is zie je dat toch echt niet terug binnen de 14 dagen.
Dagmar
Posts in topic: 10

Bericht door Dagmar »

Mizzsylver schreef: 02 aug 2022, 11:54 Interressant onderwerp. Ik heb aan de hand van de 6 stappen van voerwijzer eens naar mijn (puppy)brok gekeken:
Samenstelling
Vers kippenvlees (73 %), gebroken rijst, gedroogde kippenproteïne, gedroogde vis, gehydrolyseerde gevogelteproteïne, gedroogde appelpulp, zalmolie, gedroogd biergist, koudgeperste lijnzaadolie, koudgeperste olijfolie, kaliumchloride.

Analytische bestanddelen
Ruw eiwit 27,0 %
Ruwe celstof 2,0 %
Ruw vet 16,0 %
Calcium 1,5 %
Ruwe as 7,9 %
Fosfor 1,0 %

Additieven per kilogram
Vitaminen: 3a672a/vitamine A 10.000 IE, 3a671/vitamine D3 1.600 IE, 3a700/vitamine E 150 mg. Sporenelementen: 3b104/ijzer 75 mg, 3b201/jodium 3 mg, 3b405/koper 19 mg, 3b503/mangaan 40 mg, 3b603/zink 50 mg, 3b607/zink 100 mg, 3b801/selenium 0,4 mg.

2. Koolhydraten: 100 - 27% eiwit - 16% vet - 19% vocht - 2% celstof - 7,9% ruwe as = 28,1% koolhydraat. Check

Minder goede punten: Rijst staat als tweede ingredient, bevat plantaardige olieën.

Ik zou ook graag veel meer weten over hondenvoeding, ik heb me er in het verleden voordat ik vers ging voeren wel in verdiept maar dat is allemaal alweer weggezakt.
Rijst is een plantaardige eiwitbron. Ik zou niet weten hoe je daar überhaupt omheen kunt? Geen brok zonder granen, peulvruchten of knolgewassen.
Weinig ja, maar geen?
Afbeelding
BieneMaya

Bericht door BieneMaya »

Inge O schreef: 02 aug 2022, 12:53
BieneMaya schreef: 02 aug 2022, 11:26 Ik had wat proefzakjes (ToTW meen ik) bij zooplus besteld en ondanks dat Maya die brokjes echt zéér lekker vind doet ze het er 'slecht' op. Vacht is 10x niks nu. Zucht.

En dat zouden toch al heel grote proefzakjes moeten zijn om er (behalve of ze het lust, en of het spijsverteringsproblemen geeft) iets van te zeggen, want tenzij voer uitermate slecht is zie je dat toch echt niet terug binnen de 14 dagen.
Dat zou heel goed kunnen. Het is alleen dat ze nu haar vacht in plukken loslaat. Het ziet er iig niet uit 🙈
Inge O

Bericht door Inge O »

BieneMaya schreef: 02 aug 2022, 15:52
Inge O schreef: 02 aug 2022, 12:53

Dat zou heel goed kunnen. Het is alleen dat ze nu haar vacht in plukken loslaat. Het ziet er iig niet uit 🙈
Dat is juist typisch bij de rui van een dubbele vacht, en nu nog duidelijker omdat ze geschoren is en je de ondervacht dus nog duidelijker ziet.
Mizzsylver
Posts in topic: 4
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Bericht door Mizzsylver »

Dagmar schreef: 02 aug 2022, 15:36
Mizzsylver schreef: 02 aug 2022, 11:54 Interressant onderwerp. Ik heb aan de hand van de 6 stappen van voerwijzer eens naar mijn (puppy)brok gekeken:
Samenstelling

Analytische bestanddelen
Ruw eiwit 27,0 %
Ruwe celstof 2,0 %
Ruw vet 16,0 %
Calcium 1,5 %
Ruwe as 7,9 %
Fosfor 1,0 %

Additieven per kilogram

Rijst is een plantaardige eiwitbron. Ik zou niet weten hoe je daar überhaupt omheen kunt? Geen brok zonder granen, peulvruchten of knolgewassen.
Weinig ja, maar geen?
Wat dom, dat wist ik eigenlijk ook wel :Q: Bij voerwijzer staan ze onder 2. Koolhydraten/granen.
Afbeelding
CatnDog
Posts in topic: 5
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Ik heb totaal geen verstand van wat goed voer is. Maar ik wil deze er even in gooien:
Ik heb ooit ergens gelezen dat de oudste hond ter wereld een vegetarisch dieet had. Nu is dat natuurlijk maar één hond en op basis van één casus kan je natuurlijk geen conclusie trekken, maar... dan vraag ik me toch af: is een groot vleesaandeel in het voer wel zo goed voor een hond?
Dagmar

Bericht door Dagmar »

Een hond volledig vegetarisch voeren, valt voor mij onder mishandeling. Al wordt ie 35.
Afbeelding
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Zinodo schreef: 02 aug 2022, 19:15
CatnDog schreef: 02 aug 2022, 19:10 Ik heb totaal geen verstand van wat goed voer is. Maar ik wil deze er even in gooien:
Ik heb ooit ergens gelezen dat de oudste hond ter wereld een vegetarisch dieet had. Nu is dat natuurlijk maar één hond en op basis van één casus kan je natuurlijk geen conclusie trekken, maar... dan vraag ik me toch af: is een groot vleesaandeel in het voer wel zo goed voor een hond?
Er worden ook zat honden oud op Pedigree en daar zit de ongelofelijke hoeveelheid van 4% vlees in. :F: had net zo goed vegetarisch kunnen zijn. Maakt dat Pedigree dan opeens goed? :Q:
Wow 4%. Dat is wel meer dan het vleesaandeel in een gemiddeld bouillonblokje.

Desondanks zou ik het wel interessant vinden wanneer daar onderzoek naar werd gedaan. Een grote groep honden op vega vs een grote groep honden op vers vlees. Honden uit hetzelfde nest opsplitsen. Wellicht zoiets als het kippenexperiment.
Dagmar

Bericht door Dagmar »

Zinodo schreef: 02 aug 2022, 19:15 Er worden ook zat honden oud op Pedigree en daar zit de ongelofelijke hoeveelheid van 4% vlees in. :F: had net zo goed vegetarisch kunnen zijn. Maakt dat Pedigree dan opeens goed? :Q:
Nee, koop je lam of rund, dan zit er tenminste 4% van die smaak in en de rest het mysterievlees of bijproduct van de dag.
Eigenlijk ongemerkt heel gevarieerd :LOL:
Even gekeken, in de ene brok 18%, de ander "minstens 10" en de blikken tegenwoordig zelfs 50% vlees.
Afbeelding
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Zinodo schreef: 02 aug 2022, 19:29
CatnDog schreef: 02 aug 2022, 19:26
Zinodo schreef: 02 aug 2022, 19:15

Er worden ook zat honden oud op Pedigree en daar zit de ongelofelijke hoeveelheid van 4% vlees in. :F: had net zo goed vegetarisch kunnen zijn. Maakt dat Pedigree dan opeens goed? :Q:
Wow 4%. Dat is wel meer dan het vleesaandeel in een gemiddeld bouillonblokje.

Desondanks zou ik het wel interessant vinden wanneer daar onderzoek naar werd gedaan. Een grote groep honden op vega vs een grote groep honden op vers vlees. Honden uit hetzelfde nest opsplitsen. Wellicht zoiets als het kippenexperiment.
Bouillonblokje :lol:

Maar ik denk dat je heel snel een hoop (terechte) ethiekvragen op je af krijgt als je aan zo'n onderzoek wil beginnen.😬
Klopt. Dat is met honden niet uitvoerbaar. Misschien in Zuid-Korea, waar ze ook honden klonen.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Dagmar schreef: 02 aug 2022, 19:33
Zinodo schreef: 02 aug 2022, 19:15 Er worden ook zat honden oud op Pedigree en daar zit de ongelofelijke hoeveelheid van 4% vlees in. :F: had net zo goed vegetarisch kunnen zijn. Maakt dat Pedigree dan opeens goed? :Q:
Nee, koop je lam of rund, dan zit er tenminste 4% van die smaak in en de rest het mysterievlees of bijproduct van de dag.
Eigenlijk ongemerkt heel gevarieerd :LOL:
Even gekeken, in de ene brok 18%, de ander "minstens 10" en de blikken tegenwoordig zelfs 50% vlees.
Dan rekenen ze vermoedelijk het vochtgehalte mee als vlees?
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Maart schreef: 02 aug 2022, 19:34 Er is toch al eens onderzoek geweest? Niet grootschalig maar wel iets
Stond toen bij dat vegetarisch gevoerde honden het beste waren. Hoewel het feitelijk de rauw gevoerde waren, maar die konden Salomonella oplopen dus concludeerden ze maar dat het vegetarisch gevoerde honden waren :LOL:

Puur kijken naar een hond zegt je al dat vlees er bij hoort ja. Dat je het kunt aanvullen met plantaardig materiaal en dat de honden daar zelf ook iets mee aankunnen, is zeker waar.
Maar ik sluit me ook aan bij het feit dat het onder verwaarlozing valt als je een gezonde hond vegetarisch gaat voeren om je eigen zelfbeeld op te krikken.
Je gaat paarden toch ook geen biefstuk voeren omdat je zelf een vleesliefhebber bent? Of daar eens even een onderzoekje tegenaan gaat gooien gewoon om te kijken wat dat geeft.
Dat zei Dagmar ook al: het oogt als dierenmishandeling. Net zoals je eigen kinderen op een 'rauw' dieet zetten omdat je dat zelf zo belangrijk vindt (met als resultaat een jongen die wel erg klein was voor zijn leeftijd).
Dagmar

Bericht door Dagmar »

Maart schreef: 02 aug 2022, 19:34 Er is toch al eens onderzoek geweest? Niet grootschalig maar wel iets
Stond toen bij dat vegetarisch gevoerde honden het beste waren. Hoewel het feitelijk de rauw gevoerde waren, maar die konden Salomonella oplopen dus concludeerden ze maar dat het vegetarisch gevoerde honden waren :LOL:

Puur kijken naar een hond zegt je al dat vlees er bij hoort ja. Dat je het kunt aanvullen met plantaardig materiaal en dat de honden daar zelf ook iets mee aankunnen, is zeker waar.
Maar ik sluit me ook aan bij het feit dat het onder verwaarlozing valt als je een gezonde hond vegetarisch gaat voeren om je eigen zelfbeeld op te krikken.
Je gaat paarden toch ook geen biefstuk voeren omdat je zelf een vleesliefhebber bent? Of daar eens even een onderzoekje tegenaan gaat gooien gewoon om te kijken wat dat geeft.
Nu kan ik het niet terugvinden, maar er is al eens "bewezen" dat zelf samengesteld rauwvoer slecht is, door een groep honden alleen konijn te eten te geven. Dat leidt tot "rabbit starvation"; te mager vlees, teveel calorieën uit eiwit. Toen deden ze het niet meer.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 14
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Dat zelf samenstellen vind ik ook riskant.
Dan voer ik toch echt liever hele prooidieren.
Dagmar

Bericht door Dagmar »

Zinodo schreef: 02 aug 2022, 19:36
Ooooh, excusez-moi :mann: al lang niet op de verpakking van Pedigree gekeken. :mrgreen:
:lol1: Dat eerste wist ik nog. M'n eerste hond is 17 jaar geleden :oeps: Toen had je zoveel keuze of kwaliteit niet.
Hij kreeg de beste brokken, carocroc 25/16. Met 's avonds diner met van die mais en erwtenpletjes, gepofte rijst en een blik van anderhalve liter enorm stinkend natvoer van de albert heijn :mann:
Afbeelding
Kruimel
Welke: IJslandse honden

Bericht door Kruimel »

50 jaar geleden was zelf samenstellen da bomb. Volgens Van der Molen. Pens, uierboord, paard, lever, hart, bruin brood of bruine rijst, gekookte groente en ter garnering een flinke schep gistocal en ik meen ook vitamine A en D. Ik heb het boek al zo'n 40 jaar niet meer ingezien dus het kan zijn dat ik iets over het hoofd zie maar dit was het wel ongeveer. De veredelde vorm van met de pot mee eten. Je diende de dierlijke bestanddelen uiteraard wel te koken maar daar zag ik toen ook al het nut niet van in. Plus dat het stonk.
Qua commercieel voer had je de keus uit Bonzo en Donatin, met nog wat vage blikken. Donatin was bedacht door een echte professor, en Bonzo kwam er grotendeels onveranderd weer uit dus de keus was niet zo moeilijk.
Laatst gewijzigd door Kruimel op 02 aug 2022, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Het duo Olie en Bol
Plaats reactie