Boze hond

blondie
Posts in topic: 19

Re: Boze hond

Bericht door blondie »

Hey Isabel, hoe gaat het nu, en wanneer is de volgende "les" want daar heb ik volgens mij overheen gelezen, na de intake en kennismaking?
Isabel
Posts in topic: 59

Bericht door Isabel »

Forummen lukte me even niet tussen het klussen hier en project Mattie door.
Maar hier een update.
We starten 27 augustus bij het MTC.

We hebben hier nu een ritme,
's ochtends met de auto aangelijnde wandeling van 45 min in de polder.
Rond 1 uur door de wijk naar het braakliggende veld om te trainen op de hier icm losse speeltijd.
Vaak rond deze tijd (19.00) met de auto de polder in maar ivm de warmte slaan we die over.
Hij kakt gelukkig ook op een vast plekje in de tuin nu.
En dan in de avond nog een piesrondje in de buurt.
Het blijkt hier vrij rustig en mensen houden ook echt rekening met mij en monster Mattie, en anders lopen we gewoon de andere kant op, dat lukt hem prima zonder uitvalgedrag en al te veel spanning.

Morgen worden er hier aan de voorzijde van het huis nog stevige kenneldelen geplaatst. Zo kunnen we veilig iets meer van de ruimte hier benutten.

Het wandelen gaat eigenlijk best redelijk mits er geen te grote triggers zijn die te dichtbij komen en die we niet kunnen ontwijken.

Op afstand is al veel verbetering. Dan kan ik zijn aandacht makkelijk bij me houden en hem sturen op stem. En verbaas ik me zelfs dat die aandacht uit zichzelf niet verplaatst naar een evt externe prikkel. En dat alles zonder kaas😂.

Wat ik wel lastig vind is hem die touch aanleren. Moet ik daar nou echt een clicker voor gaan halen?
Hij doet t nu een beetje als een spelletje als ie r zin in heeft zegmaar.. 3, 4 keer is leuk en dan kan ik die hand douwen waar de zon niet schijnt zegmaar.
De hier gaat wel lekker maar dat is nog in een omgeving zonder die externe prikkels dichtbij.

We zijn dus wel bezig saampies èn dat zonder incidenten😉. Meestal met veel plezier maar soms heb ik wel wat frustratie, dat adem ik dan maar weg.
Inge O
Posts in topic: 49
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Isabel schreef: 03 aug 2022, 18:42 Wat ik wel lastig vind is hem die touch aanleren. Moet ik daar nou echt een clicker voor gaan halen?
Nee hoor, clickerwoord kan ook (dat je dan uitspreekt met steeds dezelfde emotieloze intonatie).

Zonder clicker kan ook, alleen is de timing dan toch wel wat moeilijker, dus onduidelijker voor de hond. Ook teveel enthousiasme in je stem bij verbaal belonen kan de hond helemaal afleiden over wat hij eigenlijk aan het leren was.
Isabel schreef: 03 aug 2022, 18:42 Dan kan ik zijn aandacht makkelijk bij me houden en hem sturen op stem. En verbaas ik me zelfs dat die aandacht uit zichzelf niet verplaatst naar een evt externe prikkel. En dat alles zonder kaas😂.
Super :ok: !
Isabel

Bericht door Isabel »

Owjee, die enthousiasme in stem herken ik wel ja😇
Dat gaan we even anders doen.
Inge O

Bericht door Inge O »

Isabel schreef: 03 aug 2022, 18:55 Owjee, die enthousiasme in stem herken ik wel ja😇
Mag zeker wel bij zoiets als 'hierkomen' hoor, want daar wil je net dat je hond helemaal blij wordt omdat jij blij wordt en dat kan hij dan alleen maar 'bij jou', maar droge oefeningetjes kunnen daar wel door verstoord worden.
EchoMira
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Ik zou wel een klikker kopen.
Als je nieuwe resultaten wil moet je nu eenmaal nieuwe dingen doen. Paar euro op internet. Niet zo mauwen.
Isabel

Bericht door Isabel »

Inge O schreef: 03 aug 2022, 19:01
Isabel schreef: 03 aug 2022, 18:55 Owjee, die enthousiasme in stem herken ik wel ja😇
Mag zeker wel bij zoiets als 'hierkomen' hoor, want daar wil je net dat je hond helemaal blij wordt omdat jij blij wordt en dat kan hij dan alleen maar 'bij jou', maar droge oefeningetjes kunnen daar wel door verstoord worden.
Bij een goeie hier rollen we soms samen over de grond van plezier ipv een kaasje maar ik begrijp idd dat dat gekier van mij bij een touch aanleren niet zo handig is. Ik ga ermee aan de slag.
Barkley
Posts in topic: 1

Bericht door Barkley »

Die clicker gebruik je ook niet eeuwen. Je leert het aan, en de clicker faseer je vanzelf weer uit.
Zamunda
Posts in topic: 6
Honden: 3
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Bericht door Zamunda »

Inge O schreef: 03 aug 2022, 18:51
Isabel schreef: 03 aug 2022, 18:42 Wat ik wel lastig vind is hem die touch aanleren. Moet ik daar nou echt een clicker voor gaan halen?
Nee hoor, clickerwoord kan ook (dat je dan uitspreekt met steeds dezelfde emotieloze intonatie).

Zonder clicker kan ook, alleen is de timing dan toch wel wat moeilijker, dus onduidelijker voor de hond. Ook teveel enthousiasme in je stem bij verbaal belonen kan de hond helemaal afleiden over wat hij eigenlijk aan het leren was.
Ik vind dat dus echt heel lastig.

Isabel, heb je het idee dat Mattie wel precies weet wat de bedoeling is van de touch? Misschien in eerste instantie de intervallen heel kort houden. Als je zeker weet dat hij de oefening begrijpt kun je ook gaan uitbouwen, dus dat je niet na elke touch meteen beloont maar pas na twee, drie, vier keer een touch. En varieer je ook hou je je hand houdt? Kijk of je er een leuk spelletje van kunt maken met je hand hoger, lager, links, rechts en al lopend bijvoorbeeld.
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Inge O

Bericht door Inge O »

Zamunda schreef: 03 aug 2022, 20:27 Ik vind dat dus echt heel lastig.
Ik ook :F: .

Daarom ben ik me ook zo bewust van die valkuil.
Zamunda

Bericht door Zamunda »

Inge O schreef: 03 aug 2022, 20:29

Yes. Yés. YES. Yes. Yesssss. :')
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Inge O

Bericht door Inge O »

Zamunda schreef: 03 aug 2022, 20:34

:LOL:
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Het belangrijkste is dat je je hond open hebt. Dat die snapt dat je hem iets wil leren en dat het leuk is om het daar over te blijven hebben.
Daarom was volgen vroeger zo'n cruciaal onderdeel van bijna elke hondentraining. Daar begint het.
Pak je hond er bij. Heel neutraal belonen voor het gedrag maar als je ziet dat hij iets snapt mag hij ook een hele dikke knuffel voor de sfeer.

De papieren techniek is onmisbaar. Zonder geleerde kunstjes red je het niet.
Maar het klaslokaal waarin je het gaat behandelen moet er eerst zijn. Je moet van elkaar houden voor de Ja en de Nee op tafel komen. Het is een samenwerking en die ontstaat niet pas bij het belonen. Dat is al veel eerder.

Oh god, zit ik op woensdagavond op internet te krijsen over de cruciale gevoelsmatige band . Dit gaat echt niet goed.
Isabel

Bericht door Isabel »

@zamunda, ik weet niet of mattie precies weet wat de bedoeling is van de touch, ik heb het eindbeeld wel in gedachte, maar weet zelf ook niet zo goed hoe ik m erin krijg.

@ echomira, ik moet ff zo van je lachen, das ook wel eens fijn. De cruciale gevoelsmatige band is hier een veels te nauwe navelstreng die nooit is doorgebeten.
Lothian
Posts in topic: 10
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Ik vind het emotieloze zwaar overrated. Als mijn hond na 10 minuten eindelijk hierkomt en ik kokend van frustratie op mijn clicker druk is dat voor de hond helemaal niet een neutrale beloning. Of wanneer de hond iets onverwacht geniaal goed doet. Dan is die click misschien neutraal maar ondertussen.... Mijn hele lichaamstaal, mimiek en wie weet zelfs adempatroon en feromonen laten allang aan de hond zien of ik blij ben of niet.

Natuurlijk moet je je clickwoord nooit boos uitspreken maar ik heb nog nooit gemerkt dat het erg is dat mijn yes de ene keer nogal droog en de andere keer half jubelend is. Een uitstekende uitvoering maakt een blije baas en dat horen ze ook aan het clickwoord, boeiend.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

De cruciale gevoelsmatige band is hier een veels te nauwe navelstreng die nooit is doorgebeten.
Ja. Precies dat. Dat moet je hebben.
Maar dan ook gewoon beslissen dat jij de enige van de twee billenmaten bent die orde op zaken kan stellen. Hij kan het niet zelf.
Dus jij bent wel de baas.

En ja daar kwets je de band soms mee als je te laat bent om duidelijk te zijn.
Maar dan kun je daarna je hond een leven lang verwennen met "goed gedaantjes".
Want daar willen we heen. Dat hij straks al heel lang een lieve, fijne hond is. Goed gedrag is routine.

En fout gedrag mag dan dus niet. Ook niet een keer. ook niet onder bijzondere omstandigheden. Haram! Nooit!
Al moet je er samen de gracht voor in springen.
De essentie van gedrag achterwege laten is de straf als je het wel doet.
Ik kreeg vandaag weer een boete. 5 kilometer te hard. 45 piek. Ik ga opletten op hoe hard ik rij hoor!

En ik heb ook relaties met mensen die ik graag leuk hou dus dan hou ik me met regelmaat in.

Aversie tot gedrag waar een sociaal oordeel op ligt is heel normaal, hoor. Dat kan elke hond hebben.
Lothian
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Handtouch is een nogal saaie oefening. Maak 'm dus wat spannender zodra Mattie de basis doorheeft :D de hand komt van opzij! Van boven! Hij beweegt! Tussen twee benen door! Linkerhand, rechterhand! Pingpongen tussen de twee handen!

Het kan ook helpen je beloning weg te gooien. Dan komt Mattie even in beweging en "reset" weer in positie.

Als ik mijn zittende hond zou vragen dezelfde hand 10 keer achter elkaar te touchen zou hij ook na 3x een beetje klaar ermee zijn :mrgreen:
Afbeelding
Inge O

Bericht door Inge O »

Lothian schreef: 03 aug 2022, 21:02

Ik vind het emotieloze zwaar overrated. Als mijn hond na 10 minuten eindelijk hierkomt en ik kokend van frustratie op mijn clicker druk is dat voor de hond helemaal niet een neutrale beloning. Of wanneer de hond iets onverwacht geniaal goed doet. Dan is die click misschien neutraal maar ondertussen.... Mijn hele lichaamstaal, mimiek en wie weet zelfs adempatroon en feromonen laten allang aan de hond zien of ik blij ben of niet.

Natuurlijk moet je je clickwoord nooit boos uitspreken maar ik heb nog nooit gemerkt dat het erg is dat mijn yes de ene keer nogal droog en de andere keer half jubelend is. Een uitstekende uitvoering maakt een blije baas en dat horen ze ook aan het clickwoord, boeiend.
Ik denk dat hier iets niet juist overkomt over hoe ik het bedoelde.

Ik ben vreselijk TEGEN emotieloos, heel mijn omgang met honden draait om emotie, tónnen ervan.

Het enige wat ik bedoelde was dat :

- als je de clicker (altijd hetzelfde geluid) wil vervangen door een clickerwoord is natuurlijk het eerste dat van belang is het het feit dat je hond dat woord op z'n minst als hetzelfde herkent, en daar kan (zeker in het begin) het verschil tussen een vrolijk piepstemmetje en een sombere grafstem wel eens roet in het eten gooien.

- als je een hond iets NIEUW aanleert waarbij je dus wil dat hij vlot de link legt tussen wat je vraagt en wat hij doet kan (kan, kán!) gejuich en gejubel zo intens binnenkomen dat het link-leggen daardoor helemaal op de achtergrond verdwijnt.
Eens hij weet waarover het gaat kan het gejubel niet luid genoeg zijn. En bij het hierkomen sowieso.

En dan wat EM schrijft :ok:
EchoMira schreef: 03 aug 2022, 20:48 Heel neutraal belonen voor het gedrag maar als je ziet dat hij iets snapt mag hij ook een hele dikke knuffel voor de sfeer.
Zamunda

Bericht door Zamunda »

Lothian schreef: 03 aug 2022, 21:02Ik vind het emotieloze zwaar overrated. Als mijn hond na 10 minuten eindelijk hierkomt en ik kokend van frustratie op mijn clicker druk is dat voor de hond helemaal niet een neutrale beloning. Of wanneer de hond iets onverwacht geniaal goed doet. Dan is die click misschien neutraal maar ondertussen.... Mijn hele lichaamstaal, mimiek en wie weet zelfs adempatroon en feromonen laten allang aan de hond zien of ik blij ben of niet.

Met hierkomen gebruik ik sowieso geen clicker, dat is een feestje. Op curcus kreeg ik de opmerking dat de hond het goed deed maar dat ik vergat te clicken. Ja dank je de koekoek, hierkomen is wat mij betreft bij uitstek niet een clickeroefening, tenzij je echt een exact moment/positie wil markeren.

Maar met specifieke zaken markeren snap ik wel dat emotie de zaak kan vertroebelen, zeker als je hond daar gevoelig voor is. En ondanks dat ik zelf niet veel verschil merk geloof ik direct dat er uit onderzoeken gekomen is dat de clicker beter/preciezer effect heeft. Maar oha zal het geen noodzaak zijn alhoewel ik het een fijn hulpmiddel vind.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Inge O schreef: 03 aug 2022, 21:15 Ik ben vreselijk TEGEN emotieloos, heel mijn omgang met honden draait om emotie, tónnen ervan.
Ja.
Ik voel sowieso alles. Ik zie geen rups kruipen zonder er iets bij te voelen.
Maar nu moet het nog vertaald worden zodat een hond het snapt.
Dus dan moet je die emotie toch een beetje voorspelbaar maken.
Lothian
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Inge O schreef: 03 aug 2022, 21:15 - als je de clicker (altijd hetzelfde geluid) wil vervangen door een clickerwoord is natuurlijk het eerste dat van belang is het het feit dat je hond dat woord op z'n minst als hetzelfde herkent, en daar kan (zeker in het begin) het verschil tussen een vrolijk piepstemmetje en een sombere grafstem wel eens roet in het eten gooien.

- als je een hond iets NIEUW aanleert waarbij je dus wil dat hij vlot de link legt tussen wat je vraagt en wat hij doet kan (kan, kán!) gejuich en gejubel zo intens binnenkomen dat het link-leggen daardoor helemaal op de achtergrond verdwijnt.
Eens hij weet waarover het gaat kan het gejubel niet luid genoeg zijn. En bij het hierkomen sowieso.
Ja, dat ben ik helemaal met je eens :ok:
Afbeelding
ZorroMax
Posts in topic: 5

Bericht door ZorroMax »

Juist voor de touch vind ik een clicker heel onhandig. Je bent al een hand “kwijt” omdat de hond die gaat aanraken en dan moet je ook nog klikken en een beloning geven. Dus ik zou hem naast de clicker ook een klikwoord leren. (Geen ok, dat lijkt zo op nee). Houdt het heel kort, dus twee, drie keer klikken en belonen. Als hij het snapt de duur van het aanraken langer maken. Pas daarna gaan bewegen. Succes!!
ellen en de birmanen
Posts in topic: 1

Bericht door ellen en de birmanen »

Maart schreef: 03 aug 2022, 22:13 Dat is net het voordeel van een clicker. Die beloning komt wel na de clicker.
Plus zoveel ruimte neemt een clicker niet in beslag dat je daar ook niet een koekje in kan vasthouden toch :lol1:
zeker niet als je de clicker om je vinger kan houden. die vind ik ideaal, je hebt je hand vrij.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

En anders klungel je eerst maar een beetje. Dat maakt je reactie als het wel lukt echter en bewuster.
Het is echt een denkfout om het jezelf makkelijker te gaan maken door in te leveren op duidelijkheid.
Een klikker is niet te vervangen door stem. Gewoon omdat je je stemgeluid allang verkwanseld hebt met praten en wauwelen.

Het kan wel. Er kan zoveel. Maar het is niet even geschikt.
Als je eerst moet oefenen op klikken en belonen met één hand dan ga je dat maar gewoon eerst doen. Wat is daar mis mee? Niet het eerste kantje dat je tegenkomt er al af willen lopen, hoor. Hop.
_Tiny_
Posts in topic: 5
Honden: 4
Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle

Bericht door _Tiny_ »

Clicker en riem heb ik in de rechterhand, het koekje geef ik aan met links. Ja, dat heb ik eerst droog moeten oefenen zonder hond. Daarna is het gewoon routine en denk je er niet meer bij na.

Het valt op hoeveel sneller honden leren met clicker omdat je een moment heel nauwkeurig kunt vangen.
Afbeelding
Plaats reactie