Wat zou jouw volgende hond worden?

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Marc

Re: Wat zou jouw volgende hond worden?

Bericht door Marc »

Inge O schreef: 09 aug 2022, 18:22
Marc schreef: 09 aug 2022, 18:19 Ik vind veel teven op straat onderling nog wel enigszins te pruimen maar binnen in je huis. Bah. Niet voor mij. Tuurlijk legio voorbeelden waarin dat heel gezellig is maar ik vond het nooit gezellig met Cleo en Eva. Bas is ook nooit gezellig met bezoek teefjes en op straat mwah. Wuilus knokte sowieso met elke teef. Ik ga alleen nog voor reu en teef of twee reuen. Guus is bv helemaal prima met reuen.
Het is inderdaad een heel grote misvatting dat teefjes makkelijker zouden zijn qua hondcontacten dan reuen, verre van vind ik.
Mijn teven waren in elk geval niet gemakkelijker. Cleo was wel super. Bas is kribbig. Guus is een schatje met andere honden. Echt een charmeur en geslacht boeit hem niks.
Loraine
Posts in topic: 6
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Hier is de teef ook de pittigste, als ze Mahdu afsnauwt dan haalt hij zijn spreekwoordelijke schouders op en loopt verder, hem maak je de pis niet lauw.
Reu-teef combinatie vind ik het prettigst, voor een hond alleen heb ik geen voorkeur voor geslacht.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Pallas
Posts in topic: 1

Bericht door Pallas »

pioenroos schreef: 09 aug 2022, 13:28 Áls Danu een beetje leuk blijft :P (Én gezond uiteraard) hoop ik ook met haar een nestje te fokken en een pup te houden. Mits Mies niet ouder dan 16 wordt want ik wil geen 3 honden in huis plus Flora ook mee op de grote wandeling.

Wat voor type/ras vader heb ik nog geen idee van. Eerst maar eens op gemakje zien hoe Danu zich ontwikkelt.
Doe maar met Duque, en dan wil ik graag een teefje :I:
Loraine
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Zinodo schreef: 09 aug 2022, 18:28 Er zijn talloze keren geweest dat er honden op ons afstormden en dat ik zo blij was dat ik conflictvermijdende teefjes heb. Ik wil nog niet eens nadenken over een reu.
Een Mahdu qua karakter kun je er gerust honderd van hebben; altijd vrolijk, totaal niet bezig met conflicten, rangorde etcetc en alles en iedereen wat ook maar een klein beetje gezellig doet is zijn beste vriend. :cheer:
Bij zeer opdringerig gedrag waarbij ze hem klem zetten of pijn doen durft hij gerust te snauwen en uit te vallen maar dat doet hij pas na meerdere waarschuwingen, taaien ze af bij één van de waarschuwingen dan doet hij ook niets. :E:

Maar genoeg reuen die wel even een punt willen maken oid.
In mijn geval is Dívka de moeilijkste maar vooral omdat zij wel denkt te kunnen bepalen hoe en wat en de reuen van mijn ouders daarbij ook stevig onder de duim heeft. :zweep:
Maar vreemde honden vindt ze ontzettend spannend en gaat daar hysterisch bij doen: gillen, stuiteren etc waar de vreemde hond op zijn beurt vaak niet zo gezellig op reageert. :schrik:
Sinds ik haar alleen bij honden laat die ik vertrouw en verder optil of achter me parkeer gaat het steeds beter en veel honden worden bijna genegeerd, als ze te hoog in haar opwinding zit gaat ze weer hysterisch doen maar hé, alles gaat met ups en downs en zolang er meer ups zijn mag ze best eens een slecht moment hebben. :ok:
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Dagmar
Posts in topic: 3

Bericht door Dagmar »

Mellow schreef: 09 aug 2022, 18:06 Die zijn super leuk! :I:
Alleen iets teveel haar naar mijn smaak. :schrik:
:mrgreen: Dit is voor dwergkeesmixen al weinig ondervacht, gelukkig. Sjaak is met een paar keer per jaar wassen en kammen onderhoudsarm.
Maar met een korthaarchi is dat sowieso verholpen. Leuke, normale mixjes zijn er wel.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 4
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Ik blijf bij de whippet(kruisingen).
Ik vind het perfecte huishonden.

Ik zou heel erg graag ook een grof kaliber waakhond willen hebben. Maar dan niet dom en ook niet zo zwaar dat het zo'n kreupele os wordt.
Ik weet niet of dat gaat lukken maar het lijkt me heerlijk om met de buren af te spreken dat Kalashnikov snachts de wacht houdt. En dat die dan alleen maar aanslaat als er echt iets is en verder gewoon buiten ligt te wachten/waken.

Ik ben niet bang uitgevallen en er is ook weinig reden tot zorg maar ik heb nooit zo heerlijk geslapen als met een waakhond in huis. De wetenschap dat er gewoon niets kan gebeuren zonder dat je het door hebt is heerlijk.
malinois
Posts in topic: 2
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Bericht door malinois »

Ik hoop op een nakomeling van Xanu. Dat is zo'n geweldig veelzijdige hond. Daar hoop ik echt ooit een pup van te kunnen nemen. Dus een x HH.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Marlett
Posts in topic: 5

Bericht door Marlett »

Leuke vraag, ik kan hier al best over nadenken, ondanks dat mijn honden pas 4 en 2,5 zijn. Ik heb een hondenecyclopedie waar ik lekker in kan grasduinen. Echt geen topnaslagwerk, maar als startpunt voor een avondje inlezen op internet is het prima.

Ik denk dat ik niet per sé een rashond hoef, eigenlijk. Hier op het forum zijn al een paar keer zulke leuke kruisingen gefokt, dat vind ik een veel beter plan dan een ras met allerlei gezondheidsproblemen, bovendien lijkt me het volgen van een nestje echt heel leuk.

Ik vind de grootte van mijn honden nu ideaal, dus tussen de 8 en 10 kilo. Iets hondsocialer dan nu mag wel en in het geval van Tosca iets baasgerichter ook. Het lijkt me heel fijn om gewoon met béide honden los te lopen.
Marlett

Bericht door Marlett »

Nanna schreef: 09 aug 2022, 18:23 Als ik een Whippet neem wordt dat 100% een teef. Als er alleen reutjes voorhanden zijn, laat dan maar zitten.
Wat vind je niet leuk aan whippetreuen?
CatnDog
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Ik weet het nog niet, maar ik neig naar een iets oudere hond; geen pup dus, maar een herplaatser.
Ik neig ook naar een meer zachte, meegaande, socialere hond en dan kom ik eerder uit op een teef.
Mijn tweede raskeus (na groenendaeler) was een Schotse collie. Maar daar een herplaatser van vinden, lijkt me vrij onwaarschijnlijk. Het wordt denk wel iets herderachtigs.
Mellow

Bericht door Mellow »

Dagmar schreef: 09 aug 2022, 19:32
Mellow schreef: 09 aug 2022, 18:06 Die zijn super leuk! :I:
Alleen iets teveel haar naar mijn smaak. :schrik:
:mrgreen: Dit is voor dwergkeesmixen al weinig ondervacht, gelukkig. Sjaak is met een paar keer per jaar wassen en kammen onderhoudsarm.
Maar met een korthaarchi is dat sowieso verholpen. Leuke, normale mixjes zijn er wel.
Zo'n chi zoals Pebbles is vaak alleen maar uit buitenland.
Ik kan nooit geen leuke normale, beetje betaalbare, mixjes uit nederland vinden. :idea:
galga's
Honden: 5
Welke: Galgo - Silken windhound - Afghaan

Bericht door galga's »

Het karakter van de Galgo past perfect bij mij, dus de volgende hond wordt een Galgo. Maar omdat ik vreselijk veel pech heb en gehad heb met de Spaanse rescue Galgo's (alle 6), wordt de volgende Galgo er 1 met een stamboom. Een zwarte dame. Gladhaar of ruwhaar maakt niet uit.

1 Afghaan is erg leuk, maar 2 van die karakters wordt een beetje veel voor mij en mijn roedel. Misschien als ze er niet meer is, dat er dan toch een Saluki komt. Een Barsoi vind ik qua karakter geweldig, maar ook net een maatje te groot. En ze verharen vreselijk. Ik knuffel wel met ze als ik ze op de renbaan zie.
Afbeelding
Nicoline
Posts in topic: 8

Bericht door Nicoline »

Ik denk toch wel weer een pitbull, dat past gewoon het beste bij wat ik wil en wat ik kan bieden. Of een andere "grote" terrier/kruising, Ierse terrier ofzo.
Een niet te grote herder (mechelaar, hollander, en dan liever aan de kleinere kant voor het ras) zie ik ook wel voor me.
Een bull arab of een bull lurcher, of dogo argentino, maar dan alleen als ik in een benedenwoning zou wonen.
Marlett

Bericht door Marlett »

Sandra&co schreef: 09 aug 2022, 21:04
Marlett schreef: 09 aug 2022, 20:44
Nanna schreef: 09 aug 2022, 18:23 Als ik een Whippet neem wordt dat 100% een teef. Als er alleen reutjes voorhanden zijn, laat dan maar zitten.
Nou, voor mezelf sprekend zou ik bij een klein sierlijk Whippetje ook geen lul en ballen willen zien hangen. De lijn van een teefje vind ik veel mooier.
Ik vind het bij Duque ook niet z'n fraaiste asset, zeg maar. Zeker als dat over een jaar of 7 allemaal wat gaat hangen. Beetje jammer. Dus bij een echte windhond zou ik ook liever voor een teefje gaan.
:LOL: Hahaha, nee, die waren me ook niet ontgaan nee!
Frootje
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

hakunamatata schreef: 09 aug 2022, 11:27 Een pup van Eevee :I:
Ohh ja, dat mag ook wel op mijn lijstje, weer zo’n langharig monstertje in huis! :I:

Ik vind het lastig, ik zou zo weer een Froo nemen, ze is perfect, behalve die hondenangst. Maar zoals ik er nu in zit wil ik geen buitenlander of herplaatser meer, dus graag toch weer een pup. Bovendien moet het al heel toevallig zijn als ik weer een hondje als Froo tegen het lijf zou lopen. :F: Een familielid van Aloy zou er ook wel bij mogen want ik kan me niet voorstellen dat dat iets anders dan heerlijke stabiele honden gaan worden als ze volwassen zijn. :engel:

Als het niet een van die dingen wordt, wordt het vermoedelijk toch weer een Sheltie. Het is toch wel mijn ras, maar op dit moment paste het toch niet helemaal bij wat ik zocht. Ben ook blij dat dat niet zo was, want anders had ik Aloy nooit gehad. :hartjes: Maar ooit hoop ik dat het er nog een keer van komt. En een Havanezer trekt me ook wel. Gelukkig ben ik nog jong want er is eigenlijk best wel veel dat me nog heel leuk lijkt. :oeps:
Marlett

Bericht door Marlett »

Nicoline schreef: 09 aug 2022, 21:08 Ik denk toch wel weer een pitbull, dat past gewoon het beste bij wat ik wil en wat ik kan bieden. Of een andere "grote" terrier/kruising, Ierse terrier ofzo.
Een niet te grote herder (mechelaar, hollander, en dan liever aan de kleinere kant voor het ras) zie ik ook wel voor me.
Een bull arab of een bull lurcher, of dogo argentino, maar dan alleen als ik in een benedenwoning zou wonen.
Daar ben ik benieuwd naar, wat vind je dan zo leuk aan een pitbull? Dit is dus niet bedoeld om je ter verantwoording te roepen hoor, maar oprechte belangstelling.
Dagmar

Bericht door Dagmar »

Marlett schreef: 09 aug 2022, 21:12 Daar ben ik benieuwd naar, wat vind je dan zo leuk aan een pitbull? Dit is dus niet bedoeld om je ter verantwoording te roepen hoor, maar oprechte belangstelling.
Heb het ook heel lang volgehouden, Charlie was echt een leuke hond. Maar helemaal niets dat je elders niet vindt, zonder agressie en met zelfbehoud. Psychisch gezond.
Je wij tegen de wereld gevoel kuur je maar lekker ergens in afzondering uit, niet op de pannekoekstraat 37a.
Afbeelding
Nicoline

Bericht door Nicoline »

Marlett schreef: 09 aug 2022, 21:12
Nicoline schreef: 09 aug 2022, 21:08 Ik denk toch wel weer een pitbull, dat past gewoon het beste bij wat ik wil en wat ik kan bieden. Of een andere "grote" terrier/kruising, Ierse terrier ofzo.
Daar ben ik benieuwd naar, wat vind je dan zo leuk aan een pitbull? Dit is dus niet bedoeld om je ter verantwoording te roepen hoor, maar oprechte belangstelling.
Terrier karakter in een grotere verpakking, veel energie maar ook een uit knop, sportief, ontzettend lief voor (eigen) mensen. Ik hou wel van "heel veel hond", vind het hele mooie honden om te zien en als alleenstaande vrouw vind ik het ook fijn om een hond te hebben die preventief een beetje afschrikt. En dan ook weer niet te zwaar gebouwd, ik heb het dan wel over een pitbull terrier en niet een molosser mix. Eventuele hondagressie neem ik voor lief, indien nodig korfje om en klaar.
Nicoline

Bericht door Nicoline »

Nicoline schreef: 09 aug 2022, 21:31
Marlett schreef: 09 aug 2022, 21:12
Terrier karakter in een grotere verpakking, veel energie maar ook een uit knop, sportief, ontzettend lief voor (eigen) mensen. Ik hou wel van "heel veel hond", vind het hele mooie honden om te zien en als alleenstaande vrouw vind ik het ook fijn om een hond te hebben die preventief een beetje afschrikt. En dan ook weer niet te zwaar gebouwd, ik heb het dan wel over een pitbull terrier en niet een molosser mix. Eventuele hondagressie neem ik voor lief, indien nodig korfje om en klaar. Dat hele psycho gaan op andere honden hoeft ook niet per se zo te zijn, mijn Colin heeft dat ook niet. Z'n moeder en halfbroertje ook niet, nestgenoten vallen voor zover ik weet ook wel mee. Er valt een hoop aan te begeleiden en bij te sturen ook, zolang je maar in je achterhoofd houdt wat je aan de lijn hebt. Voor een pitbull kruising zou ik dan weer niet zo snel gaan want dan heb je echt geen idee waar die intensiteit er opeens uit kan komen
Nicoline

Bericht door Nicoline »

Sandra&co schreef: 09 aug 2022, 21:04
Nou, voor mezelf sprekend zou ik bij een klein sierlijk Whippetje ook geen lul en ballen willen zien hangen. De lijn van een teefje vind ik veel mooier.
Ik vind het bij Duque ook niet z'n fraaiste asset, zeg maar. Zeker als dat over een jaar of 7 allemaal wat gaat hangen. Beetje jammer. Dus bij een echte windhond zou ik ook liever voor een teefje gaan.
Dat heb ik met Colin ook, en het duurde ook nog even voordat ik doorhad waarom Colin niet zo'n zelfde opgetrokken buik heeft als z'n zus :oohja:
Marc

Bericht door Marc »

Maar hoe sta je tegenover alle ongelukjes? Want die gebeuren altijd voor iemand beseft hoe zijn of haar pitbull kan en zal reageren. Een pup doet niks. Iedereen probeert sociaal gedrag uit en dan ineens.....is iemand anders hond de lul. Hoe sta je daar tegenover? Met wat geluk wordt de pitbull eraf getrokken en loopt het met een sisser af. Helaas heel vaak ook niet. De pitbull eigenaar hoort en weet er eigenlijk weinig van want die loopt meestal weg.
De mate van agressie en de wijze waarop de hond al dan niet doorzet gaat vrijwel altijd gepaard met een incident namelijk.
Een hond van mij is echt aangevallen door een pitbull. Ik had gruwelijk geluk dat het mijn grootste sterkste hond was. Een vrij kleine pitbull begon uit het niets mijn herder x bouvier te mollen. Althans dat was het idee. Goddank greep mijn hond die hond en pinde ze hem vast. Met heel veel moeite hebben wij de pitbull los gekregen en kon mijn hond er zonder al teveel ellende mee weg komen. Mijn huidige honden zijn onmiddellijk dood.

Hoe kan je dat gedrag voor lief nemen? Muilkorf erom en klaar? Wanneer doe je die om? Na 1 of 2 incidenten? Of vanaf pup? Ik vind het ontzettend lastige materie en lastig te accepteren dat dat hondenras zoveel lieve honden om zeep heeft geholpen om niks.

En het zijn altijd de teckels, Maltezers, yorken en poedels die gemold worden. Van een labrador of herder krijg je ze nog wel op tijd af. Als je geluk hebt. Maar die kleintjes zijn altijd de lul en zelf doen ze niks. Ik loop door de pitbull rage in Nederland liefst met een jachtlijn in mijn zak om te wurgen en een busje pepperspray en liefst een schroevendraaier. Omdat zoveel mensen het zo'n geweldig ras vinden en er elke keer een klein hondje moet sneuvelen voor de muilkorf gekocht wordt.
Zamunda
Posts in topic: 2
Honden: 3
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Bericht door Zamunda »

Mijn ideaal zou zijn een kilo of 15, 20 max. Maar daar zit Murf een stukje overheen en Nyah al helemaal, dus of het er de volgende keer wel van gaat komen? Wel sportief/gezond gebouwd, dat sowieso. Baasgericht, humor, actie en rust. Verder nog geen specifieke ideeën.

Misschien een pup van Murf of Raaf, als dat ooit zou gebeuren en met een teef die ik echt leuk vind. Of van Ren en dan een nakie.

Maar liefst sowieso een pup, dat vind ik toch zo leuk :cheer: . Wat heerlijk om mee te maken en vanaf het prille begin samen bezig te zijn zeg!
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Nanna

Bericht door Nanna »

O nee, niet specifiek whippetreuen hoor. Ik wil gewoon helemaal geen reu meer.
Teven zijn, vind ik dan, veel makkelijker en hun gevoelspalet is uitgebreider. Reuen zijn net wat meer van die one track ponies. Altijd dat kennismaken met andere honden met ‘valt er wat te neuken’ in dat achterhoofd, nee bedankt.
Nicoline

Bericht door Nicoline »

Geen enkele van mijn honden heeft ooit een incident veroorzaakt, weten wat je aan de lijn hebt doe je ook door vooraf uit te zoeken. En om er dan in Colin's geval achter te komen, met muilkorf om, dat het bij hem heel erg meevalt. Er hoeft niet altijd iets fout te gaan, het kan ook andersom, van het ergste uitgaan en dan een meevaller hebben. En dat van het ergste uitgaan vind ik persoonlijk maar een kleine moeite. Degelijk materiaal, muilkorf om, nou dat is dan 1 extra handeling voordat je de deur uitgaat. Ik heb het dan over mijzelf, en ik hoef ook niet op zondagmiddag het park in. En ik hoef ook geen incident mee te maken om te weten dat Colin een vriendelijke hond met een speelbuiging begroet, maar dat die herder die gisteren op hem klapte (liep los in aanlijngebied) geluk had dat Colin een korf omhad.
Maar bij alle sociale pitbulls die ik ken is dat op zo'n manier gegaan, als meevallers bij baasjes die voor de zekerheid van het ergste uitgaan en daar ook geen moeite mee hebben. Sowieso is het pitbull wereldje heel anders dan dat van de xl bullies en andere kruisingen, of van de amstaffs. Niks verdoezelen van vechtverleden, gewoon eerlijk zijn en op verantwoord houderschap hameren.
Marc

Bericht door Marc »

Nicoline schreef: 09 aug 2022, 22:16 Geen enkele van mijn honden heeft ooit een incident veroorzaakt, weten wat je aan de lijn hebt doe je ook door vooraf uit te zoeken. En om er dan in Colin's geval achter te komen, met muilkorf om, dat het bij hem heel erg meevalt. Er hoeft niet altijd iets fout te gaan, het kan ook andersom, van het ergste uitgaan en dan een meevaller hebben. En dat van het ergste uitgaan vind ik persoonlijk maar een kleine moeite. Degelijk materiaal, muilkorf om, nou dat is dan 1 extra handeling voordat je de deur uitgaat. Ik heb het dan over mijzelf, en ik hoef ook niet op zondagmiddag het park in. En ik hoef ook geen incident mee te maken om te weten dat Colin een vriendelijke hond met een speelbuiging begroet, maar dat die herder die gisteren op hem klapte (liep los in aanlijngebied) geluk had dat Colin een korf omhad.
Maar bij alle sociale pitbulls die ik ken is dat op zo'n manier gegaan, als meevallers bij baasjes die voor de zekerheid van het ergste uitgaan en daar ook geen moeite mee hebben.
Dat is natuurlijk ook zoals het moet gaan. Maar helaas gaat het vrijwel nooit zo. Ik val jou niet aan want jou is niks te verwijten dus. Het lastige is dat anderen het voor jou verpesten. Bellend roepen hij doet niks en dan staan mijn partner en ik een blaffende grommende pitbull bij de honden weg te houden. Een die van 150 meter op die twee ukkies van ons komt afstuiven. Misschien deed hij niks. Misschien wel? Wie zal het zeggen? Ik wil het niet testen met mijn oude hondje van 5 kilo of onze vrolijke open reutje van 7 kilo die geen vlieg kwaad doet maar wel keft als hij wil spelen. Geen idee wat de trigger kan zijn. Een snap van ons oude teefje? Vrolijk blaffend kennis maken door ons reutje?

Ik blijf het heel lastig vinden om bang te zijn voor een hondenras dat ook nog eens bepaald volk aantrekt.
Plaats reactie