Pupprijs

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
_Tiny_
Posts in topic: 24
Honden: 4
Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle

Re: Pupprijs

Bericht door _Tiny_ »

mijke schreef: 13 aug 2022, 00:18 Wat zijn dan ongeveer een beetje de kosten van gezond en verantwoord fokken? Wat valt daar precies onder en aan welke bedragen moet ik dan denken? Gewoon voor mijn beeld, ik heb er gewoon echt geen flauw idee van wat er eigenlijk bij komt kijken.
Dat is heel moeilijk te zeggen want die kosten zijn niet voor iedereen gelijk. Zo zijn er fokkers die altijd hun eigen reuen gebruiken. Afhankelijk van het ras scheelt je dat zo weer 1000 euro dekgeld. Kosten voor gezondheidstesten zijn ook niet allemaal hetzelfde.,
Daarbij zijn er ook veel onkosten die je over meerdere nesten kunt afschrijven.

Veel fokkers fokken om de hondenhobby mee te kunnen bekostigen . Wanneer je je eigen lijn wilt heb je al snel 5 honden in huis die allemaal aan het vreten moeten blijven en allemaal wel eens naar de da gaan. Daarnaast willen mensen vaak showen wat geld kost, of de hondensport moet er van bekostigd worden, de winst gaat ook gedeeltelijk naar het volgende nest, er worden puppyhekjes van gekocht, kennels voor in de bus, misschien een nieuwe fokteef uit het buitenland aangekocht etc. Daar gaat het meeste geld weer aan op.

Je moet maar zo denken wanneer fokkers echt zoveel zouden verdienen aan de puppen als sommigen denken zouden ze er zelf wel beter bij zitten. Maar alle fokkers waar ik tot nu toe geweest ben zitten zelf op oude afgeragde bankjes van marktplaats terwijl hun honden het mooiste spul hebben :LOL:
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

_Tiny_ schreef: 13 aug 2022, 11:27 Wanneer je je eigen lijn wilt heb je al snel 5 honden in huis die allemaal aan het vreten moeten blijven en allemaal wel eens naar de da gaan.
Ik hoef geen ‘eigen lijn’ en ik heb drie honden die ik aan de vreet moet houden en waar ik nooit mee fok.
Bij wie kan ik dát declareren?
blacky
Posts in topic: 9

Bericht door blacky »

EchoMira schreef: 13 aug 2022, 08:56 Schuldig voelen vind ik weinig zinnig maar er zijn makkelijker manier om op drie jaar aan 3000 euro te komen en ik vind het te weinig om er andere pupkopers voor te selecteren.
Nee hoor. Laat mijn geklooi met die honden nou maar gewoon voor de hobby zijn. Dan kan er niemand aan mijn motieven tornen.
wat was jou pup prijs dan? Kan zijn dat het al ergens staat hoor maar ben wel benieuwd.
Mo-yi
Posts in topic: 15
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

_Tiny_ schreef: 13 aug 2022, 11:27 Maar alle fokkers waar ik tot nu toe geweest ben zitten zelf op oude afgeragde bankjes van marktplaats terwijl hun honden het mooiste spul hebben :LOL:
Dat geldt niet zozeer voor fokkers, doorgaans voor veel hondenbezitters :lol1:
Afbeelding
Dagmar
Posts in topic: 34

Bericht door Dagmar »

_Tiny_ schreef: 13 aug 2022, 11:27 Je moet maar zo denken wanneer fokkers echt zoveel zouden verdienen aan de puppen als sommigen denken zouden ze er zelf wel beter bij zitten. Maar alle fokkers waar ik tot nu toe geweest ben zitten zelf op oude afgeragde bankjes van marktplaats terwijl hun honden het mooiste spul hebben :LOL:
Oh, ik ken het wel, van de grotere kennels. Die hebben alleen de drachtige teven en teven met nest binnen en de verzorging is hun werk.
En ook dat vind ik met goed verzorgde honden, geteste ouders en pups met een goede start helemaal niet erg. Ik zou er zelf niet snel kopen, maar je hebt ze wel nodig. Die recent verdwenen kennels met 100 honden en inwonend personeel zorgden wel voor een constant aanbod, lagere kosten per geboren pup, behoud van genen en leuke, volwassen herplaatsers.
Iedere vijf jaar een nest en fokgeschikte nakomelingen niet inzetten, is hartstikke fijn voor de hobby, maar totaal niet constructief.
Afbeelding
_Tiny_

Bericht door _Tiny_ »

Nanna schreef: 13 aug 2022, 11:45
_Tiny_ schreef: 13 aug 2022, 11:27 Wanneer je je eigen lijn wilt heb je al snel 5 honden in huis die allemaal aan het vreten moeten blijven en allemaal wel eens naar de da gaan.
Ik hoef geen ‘eigen lijn’ en ik heb drie honden die ik aan de vreet moet houden en waar ik nooit mee fok.
Bij je man?
Waarom moet ik puppen fokken om een ander van goedkope puppen te voorzien? Waarom mag ik daar niet mijn eigen hobby mee bedruipen maar moet ik wel jouw hondenhobby mogelijk maken?
Afbeelding
_Tiny_

Bericht door _Tiny_ »

Dagmar schreef: 13 aug 2022, 11:47
_Tiny_ schreef: 13 aug 2022, 11:27 Je moet maar zo denken wanneer fokkers echt zoveel zouden verdienen aan de puppen als sommigen denken zouden ze er zelf wel beter bij zitten. Maar alle fokkers waar ik tot nu toe geweest ben zitten zelf op oude afgeragde bankjes van marktplaats terwijl hun honden het mooiste spul hebben :LOL:
Oh, ik ken het wel, van de grotere kennels. Die hebben alleen de drachtige teven en teven met nest binnen en de verzorging is hun werk.
En ook dat vind ik met goed verzorgde honden, geteste ouders en pups met een goede start helemaal niet erg. Ik zou er zelf niet snel kopen, maar je hebt ze wel nodig. Die recent verdwenen kennels met 100 honden en inwonend personeel zorgden wel voor een constant aanbod, lagere kosten per geboren pup, behoud van genen en leuke, volwassen herplaatsers.
Iedere vijf jaar een nest en fokgeschikte nakomelingen niet inzetten, is hartstikke fijn voor de hobby, maar totaal niet constructief.
Ja natuurlijk zijn er broodfokkers maar dat zijn nooit de fokkers waar ik kom.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

_Tiny_ schreef: 13 aug 2022, 11:52
Bij je man?
Waarom moet ik puppen fokken om een ander van goedkope puppen te voorzien? Waarom mag ik daar niet mijn eigen hobby mee bedruipen maar moet ik wel jouw hondenhobby mogelijk maken?
Hahaha!
Ik heb zelf ook gefokt maar nooit met als oogmerk er wat aan over te houden. Dat was ook nooit gelukt met die kleine nestjes en keizersneetjes op zondagnacht met als resultaat 1 hele pup die nog een knikstaart had ook :LOL: En yep, fokken is duurder dan de leek denkt maar het rechtvaardigt nooit prijzen van 1500 euro en meer.
_Tiny_

Bericht door _Tiny_ »

Nanna schreef: 13 aug 2022, 11:57

Bij je man?
Hahaha!
Ik heb zelf ook gefokt maar nooit met als oogmerk er wat aan over te houden. Dat was ook nooit gelukt met die kleine nestjes en keizersneetjes op zondagnacht met als resultaat 1 hele pup die nog een knikstaart had ook :LOL: En yep, fokken is duurder dan de leek denkt maar het rechtvaardigt nooit prijzen van 1500 euro en meer.
Ik vind het altijd zo wonderlijk dat mensen precies bij een ander in de beurs kunnen kijken en dan weten dat 1500 teveel is en 1000 precies genoeg. Ik wou dat ik die gave had.

Ja, ik heb ook puppen voor kostprijs verkocht aan vrienden en wanneer je familie bent kun je zelfs wel een pup voor nop krijgen. Ik fok niet om het geld. Maar ik wordt echt niet goed van dat gejank over geld van mensen die toch nooit van plan zijn een hond bij mij te kopen. Waar bemoei je je mee? Wat ze kosten is tussen fokker en nieuwe eigenaar. Als die overeen komen dat 1500 een redelijk bedrag is dan is dat zo. Mijn pupkopers zijn allemaal volwassen en toerekeningsvatbaar. Ik sta ook niet met een pistool op hun kop het geld uit hun zak te trekken. Waarom Mien uit de Zonnebloemlaan daar een mening over moet hebben is mij een raadsel. Bemoei je er niet mee. En facebookkrijsers die aan mijn motieven twijfelen veeg ik lachend mijn reet mee af :LOL: Wie ben jij dan helemaal dat je alles over mij denkt te weten? Bemoei je met je eigen leven :LOL:
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Ik wist niet dat je kwaad werd🥳
_Tiny_

Bericht door _Tiny_ »

_Tiny_ schreef: 13 aug 2022, 12:07

Bij je man?
Hahaha!
Ik vind het altijd zo wonderlijk dat mensen precies bij een ander in de beurs kunnen kijken en dan weten dat 1500 teveel is en 1000 precies genoeg. Ik wou dat ik die gave had.

Ja, ik heb ook puppen voor kostprijs verkocht aan vrienden en wanneer je familie bent kun je zelfs wel een pup voor nop krijgen. Ik fok niet om het geld. Maar ik wordt echt niet goed van dat gejank over geld van mensen die toch nooit van plan zijn een hond bij mij te kopen. Waar bemoei je je mee? Wat ze kosten is tussen fokker en nieuwe eigenaar. Als die overeen komen dat 1500 een redelijk bedrag is dan is dat zo. Mijn pupkopers zijn allemaal volwassen en toerekeningsvatbaar. Ik sta ook niet met een pistool op hun kop het geld uit hun zak te trekken. Wij komen een bedrag overeenen dat is het. Waarom Mien uit de Zonnebloemlaan daar een mening over moet hebben is mij een raadsel. Bemoei je er niet mee. En facebookkrijsers die aan mijn motieven twijfelen veeg ik lachend mijn reet mee af :LOL: Wie ben jij dan helemaal dat je alles over mij denkt te weten? Bemoei je met je eigen leven :LOL:
Afbeelding
_Tiny_

Bericht door _Tiny_ »

Nanna schreef: 13 aug 2022, 12:11 Ik wist niet dat je kwaad werd🥳
Lichtelijk geërgerd :LOL:
Afbeelding
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

Bij je man?
Hahaha!

Ja, ik heb ook puppen voor kostprijs verkocht aan vrienden en wanneer je familie bent kun je zelfs wel een pup voor nop krijgen. Ik fok niet om het geld. Maar ik wordt echt niet goed van dat gejank over geld van mensen die toch nooit van plan zijn een hond bij mij te kopen. Waar bemoei je je mee? Wat ze kosten is tussen fokker en nieuwe eigenaar. Als die overeen komen dat 1500 een redelijk bedrag is dan is dat zo. Mijn pupkopers zijn allemaal volwassen en toerekeningsvatbaar. Ik sta ook niet met een pistool op hun kop het geld uit hun zak te trekken. Waarom Mien uit de Zonnebloemlaan daar een mening over moet hebben is mij een raadsel. Bemoei je er niet mee. En facebookkrijsers die aan mijn motieven twijfelen veeg ik lachend mijn reet mee af :LOL: Wie ben jij dan helemaal dat je alles over mij denkt te weten? Bemoei je met je eigen leven :LOL:
Ben je er vaak op aangesproken dan?
Er komt hier een mooie discussie met verschillende invalshoeken en meningen, ik zie daar niet veel verkeerds aan?
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

_Tiny_ schreef: 13 aug 2022, 12:14
Nanna schreef: 13 aug 2022, 12:11 Ik wist niet dat je kwaad werd🥳
Lichtelijk geërgerd :LOL:
Dan wil ik je denk ik boos niet meemaken :mrgreen:
_Tiny_

Bericht door _Tiny_ »

Mo-yi schreef: 13 aug 2022, 12:15
Hahaha!

Ben je er vaak op aangesproken dan?
Er komt hier een mooie discussie met verschillende invalshoeken en meningen, ik zie daar niet veel verkeerds aan?
Welnee. Alleen hier k9mt af en toe een discussie over geld waar ik een beetje flauw van wordt.
Facebookkrijsers tel ik niet mee want die zijn er alleen maar op uit anderen onderuit te halen ongeacht wat ze doen. Vraag je kostprijs is datvook weer niet goed hoor want dan gooi je je puppen in de uitverkoop en zal er wel iets mis mee zijn :LOL: Mensen op internet zijn vaak zo raar :engel: :engel:

In het dagelijks leven maak ik het niet mee. Ik ben ook heel transparant over de prijs dus wie het te duur vindt komt niet bij mij. Het is niet dat ze me op bellen om met mij te discussiëren over geld :LOL:
Afbeelding
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

Er zijn ook verschillende invalshoeken waarom iemand begint met fokken. Men is gek op het ras en wil het ras mee in stand houden, je wil anderen besmetten met het "virus " en genieten dat anderen er ook zo mee weglopen, of je wilt je teef laten dekken omdat je er graag een pup van wil hebben en dan heb je wel gelijk een heel nest.
Ik zie hier wel bedragen die voor mij persoonlijk wel de pan uit rijst, en hoe begrijpelijk de optelsom die erbij komt ook is, het demotiveert mij wel om voor zulke rashonden dan te gaan. Ook zonde want als ik zoekende zou zijn, ben ik een die-hard toegewijd persoon die door t vuur gaat voor een maatje for life.
Mij is ooit zo'n pupje beloofd/toegezegd, maanden mail conversaties gehad met fokster, ik zou een teefje van aankomend nest ( lang geleden ) krijgen, namen werden al besproken. Ik zat te springen van geluk toen het was geboren, foto's van het nest toegestuurd, helemaal spannend en leuk allemaal. Mijn vakantie en al mn overuren opgenomen, om dan met drie weken ongeveer te horen dat de twee teven die er waren toch al toegezegd waren, die ene die naar mij zou gaan daar meldde zich een dame die in Zweden woonde voor aan, en dat vond de fokster heel jammer maar voor haar een mooie kans want; buitenland, en mevrouw wilde ring-wedstrijden ofzoiets gaan lopen dus allemaal betere reclame om zo te zeggen voor haar nest/kennelnaam.
Ik was er ziek van. Ik was er zo klaar mee, zo teleurgesteld.
Nu leer ik hier ook fokker/foksters kennen en zo gaat het zeker niet overal.
Maar ik bedoel meer dat de andere partij daar mag ook wel rekening mee gehouden worden. Ik voelde me in iedergeval belazerd, en ik snap haar overwegingen ook wel, maar ze koos duidelijk voor haarzelf en ik kreeg er een flinke klap van.
Maar goed, er is Mo-yi uitgekomen dus alles is meer dan goed gekomen.
Afbeelding
Inge O
Posts in topic: 38
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Mo-yi schreef: 13 aug 2022, 12:32 k was er ziek van. Ik was er zo klaar mee, zo teleurgesteld.
Dit heeft niks met fokken te maken maar alles met een klootzakmevrouw.
_Tiny_ schreef: 13 aug 2022, 11:52 Waarom moet ik puppen fokken om een ander van goedkope puppen te voorzien? Waarom mag ik daar niet mijn eigen hobby mee bedruipen maar moet ik wel jouw hondenhobby mogelijk maken?
:ok:
Maart schreef: 13 aug 2022, 11:49 Waarom een fokker die kosten moet doorrekenen over de pups? :19: Dat zielige gedoe over hoe goéd fokkers toch zijn dat ze 1000den euro's verliezen omdat ánderen toch maar een hondje tegen spotprijzen zouden kunnen kopen zeg.
Dat lees ik hier allemaal nergens.
Nanna schreef: 13 aug 2022, 11:57 Ik heb zelf ook gefokt maar nooit met als oogmerk er wat aan over te houden.
Ik ook niet - en soms gebeurt dat toch - en soms ook niet. Alsof dat bij jou niet net zo goed zou gegaan zijn - heiliger dan de paus noemen ze dat bij ons.
Inge O

Bericht door Inge O »

Een eigen lijn moet je dan weer nooit willen, want die krijg je maar door zware inteelt. Gewoon een fokgeschikte teef en een zo min mogelijk verwante fokgeschikte reu is al meer dan goed genoeg lijkt me.
mijke
Posts in topic: 22

Bericht door mijke »

Nou het is in ieder geval duidelijk een lastige discussie met veel emoties 😜 Er komen bedragen voorbij die ik goed begrijp, maar ook kostenposten die ik zelf echt niet onder de 'kale' pupprijs zou rekenen. Ik denk dat het voor mijzelf vooral is dat ik er geen fijn gevoel bij zou hebben, als iemand puur voor het geld fokt. Omdat ik dan niet het gevoel heb dat het welzijn van de hond waarmee gefokt wordt op 1 staat, en ook omdat ik dan niet goed weet of ik de fokker wel kan vertrouwen aangaande inzicht in karakter en gezondheid van de ouderdieren, of of het ras wel bij mij zou passen. Op dezelfde manier als dat ik een verkoper ook niet geloof als hij zegt dat deze auto toch echt het beste voor mij is. Tegelijkertijd vind ik ook niet dat het puur liefdewerk moet zijn, je mag er best wat aan verdienen. Ergens tussen 'er iets aan verdienden' en 'het puur voor het geld doen' zit dus voor mij een grens, maar waar precies, dat vind ik nog steeds moeilijk te zeggen. En welke kosten je bij de totale pupprijs meerekent, zegt denk ik wel iets (maar vast ook niet bij iedereen hetzelfde) over aan welke kant van die onduidelijke lijn je zit. Dat je de kosten voor gezondheidstest en de dekreu, de dierenarts en voer voor de pups berekent in de kostprijs lijkt me niet meer dan logisch. Maar zelf zou ik de aanschafprijs en het voer of onderhoud van de teef niet meerekenen, dat vind ik raar. Alsof je die hond niet in de eerste plaats hebt voor je eigen plezier. Dan zit je voor mijn gevoel al snel een stuk dichter bij de verkeerde kant van de lijn. Dat je dan de winst die je bovenop de kale kostprijs maakt daarvoor gebruikt, vind ik dan wel weer iets anders.
Wat het zoals ik het zo lees dus ook nog lastiger maakt, is dat je de echte prijs eigenlijk pas zou kunnen berekenen als de pups allemaal verkocht zijn. Omdat je dan pas precies weet welke kosten je allemaal gehad had, en over hoeveel kopers je dat moet uitsmeren, en wat je daar bovenop dan nog een acceptabele winstmarge zou vinden. Terwijl de pupkopers dus juist van tevoren willen weten wat de prijs wordt, en er ook nog zoiets is als de markt, die bepaalt wat mensen er voor over hebben, of wat een normale prijs is waarvoor jouw ras wordt verkocht. Kortom, het lijkt me extreem ingewikkeld om een passende prijs te bepalen.
En daarnaast wordt wat mensen duur vinden ook nog bepaald door wat mensen te besteden hebben. Toen ik in de bijstand zat vond ik stamboompups sowieso al belachelijk duur en kon ik me echt niet voorstellen dat ik dat óóit voor een hond over zou hebben. Oor was gratis en eigenlijk alle dieren in mijn leven heb ik op één of andere manier gewoon gekregen of gevonden, of hooguit voor 100 gulden uit het asiel gehaald. Dat was toen mijn referentiekader. Nu is dat totaal anders, ik heb meer te besteden én ik heb meer eisen, dus nu heb ik gewoon 1050 voor Ranja betaald. En toch vind ik dat nog veel, het is bijna het duurste dat ik ooit gekocht heb. Het enige dat duurder was, maar niet eens heel veel, is onze auto 😅 Nu kan ik me weer niet voorstellen dat ik ooit 2000 euro voor een pup neer zou tellen, dat lijkt me echt afzetterij. Zul je zien dat ik over 20 jaar gillend van plezier 2500 euro voor eoa hippe kruising loop af te tikken 😜
DomorVerbeuk
Posts in topic: 5
Welke: Peruvian Doodle

Bericht door DomorVerbeuk »

Inge O schreef: 13 aug 2022, 13:16
Een eigen lijn moet je dan weer nooit willen, want die krijg je maar door zware inteelt. Gewoon een fokgeschikte teef en een zo min mogelijk verwante fokgeschikte reu is al meer dan goed genoeg lijkt me.
Een eigen lijn kan ook puur teven zijn, maar 3-4 generaties teven en van iedere generatie 2 teven aanhouden om met de beste (als het goed is gezondste) verder te gaan en de ander al dan niet te herplaatsen is ook een eigen lijn, maar dan zonder inteelt. Bij paarden wordt dat een merrielijn genoemd.
CatnDog
Posts in topic: 23
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Mo-yi schreef: 13 aug 2022, 12:32 Er zijn ook verschillende invalshoeken waarom iemand begint met fokken. Men is gek op het ras en wil het ras mee in stand houden, je wil anderen besmetten met het "virus " en genieten dat anderen er ook zo mee weglopen, of je wilt je teef laten dekken omdat je er graag een pup van wil hebben en dan heb je wel gelijk een heel nest.
Ik zie hier wel bedragen die voor mij persoonlijk wel de pan uit rijst, en hoe begrijpelijk de optelsom die erbij komt ook is, het demotiveert mij wel om voor zulke rashonden dan te gaan. Ook zonde want als ik zoekende zou zijn, ben ik een die-hard toegewijd persoon die door t vuur gaat voor een maatje for life.
Mij is ooit zo'n pupje beloofd/toegezegd, maanden mail conversaties gehad met fokster, ik zou een teefje van aankomend nest ( lang geleden ) krijgen, namen werden al besproken. Ik zat te springen van geluk toen het was geboren, foto's van het nest toegestuurd, helemaal spannend en leuk allemaal. Mijn vakantie en al mn overuren opgenomen, om dan met drie weken ongeveer te horen dat de twee teven die er waren toch al toegezegd waren, die ene die naar mij zou gaan daar meldde zich een dame die in Zweden woonde voor aan, en dat vond de fokster heel jammer maar voor haar een mooie kans want; buitenland, en mevrouw wilde ring-wedstrijden ofzoiets gaan lopen dus allemaal betere reclame om zo te zeggen voor haar nest/kennelnaam.
Ik was er ziek van. Ik was er zo klaar mee, zo teleurgesteld.
Nu leer ik hier ook fokker/foksters kennen en zo gaat het zeker niet overal.
Maar ik bedoel meer dat de andere partij daar mag ook wel rekening mee gehouden worden. Ik voelde me in iedergeval belazerd, en ik snap haar overwegingen ook wel, maar ze koos duidelijk voor haarzelf en ik kreeg er een flinke klap van.
Maar goed, er is Mo-yi uitgekomen dus alles is meer dan goed gekomen.
Hè bah, wat een nare ervaring.
Inge O

Bericht door Inge O »

DomorVerbeuk schreef: 13 aug 2022, 14:30
Een eigen lijn kan ook puur teven zijn, maar 3-4 generaties teven en van iedere generatie 2 teven aanhouden om met de beste (als het goed is gezondste) verder te gaan en de ander al dan niet te herplaatsen is ook een eigen lijn, maar dan zonder inteelt. Bij paarden wordt dat een merrielijn genoemd.
Het wordt misschien zo genoemd maar zuiver technisch is het geen lijn.
_Tiny_

Bericht door _Tiny_ »

Met eigen lijn bedoel ik oma, moeder, dochter, tante. Zoals jij dat hebt. Lijkt mij echt het summum, maar is hier nog niet gelukt.
Afbeelding
Inge O

Bericht door Inge O »

_Tiny_ schreef: 13 aug 2022, 15:19
Met eigen lijn bedoel ik oma, moeder, dochter, tante. Zoals jij dat hebt. Lijkt mij echt het summum, maar is hier nog niet gelukt.
Het is heerlijk, blijven proberen :mrgreen: .
Dagmar
Posts in topic: 34

Bericht door Dagmar »

_Tiny_ schreef: 13 aug 2022, 11:53
Ja natuurlijk zijn er broodfokkers maar dat zijn nooit de fokkers waar ik kom.
Ik keur mensen die (deels) van hun eigen fok leven niet af en ga gerust kijken of verwijs geïnteresseerden door.
Ik heb al genoeg vrienden.
Afbeelding
Plaats reactie