Teletac

blondie
Posts in topic: 2

Re: Teletac

Bericht door blondie »

Gudrun schreef: 26 jul 2022, 16:08
ranetje schreef: 26 jul 2022, 13:18
Gudrun schreef:Neen, de lijn haalt haar (helaas) niet uit de focus, die zit er gewoon aan voor de veiligheid. Dan kan ik haar desnoods binnen hengelen en afstand nemen waardoor ze weer wel bereikbaar is. Of desnoods wachten tot de trigger weg is.
Oh, ik dacht dat dat wel de bedoeling was, haar uit focus halen zodat ze weer aanspreekbaar wordt.
Dat leek me eigenlijk het meest zinvolle.
Inderdaad door in eerste instantie meer afstand te nemen, maar daar zou het niet op moeten blijven hangen toch?
Geleidelijk zou je daardoor verbetering moeten zien, tot ze zonder spanning op de lijn kan blijven kijken/zitten/naar jou terug keren
Dat was het beeld dat ik er bij had, als je met een lijn oefent.
Zo heb ik het aanvankelijk gedaan met wegrennend wild en Claire.
Vandaar mijn associatie.

Het was bij ons niet erg effectief :nocheer:
Oh jawel hoor, als er geen 10 auto's na elkaar komen en als ze niet door iets anders al in overdrive is geraakt kan ik haar laten liggen en wachten tot de auto voorbij is. Of tot het wild weg is.
Probleem is dus, en dat blijft tot nu toe, dat ik het voor moet zijn. Al gaat ze nu regelmatig al vanzelf liggen als ze een auto hoort aankomen.
Volgende stap ik kunnen doorwandelen zonder veel gedoe, soms lukt het, soms nog niet.
Ook andere honden passeren lukt goed zonder dat ze fixeert, op enkele honden na die ofwel snurken (kortsnuiten zijn eng) ofwel te wild en onstuimig doen ofwel haar fixeren. Ze begint niet meer zelf maar een uitdaging laat ze nog niet liggen zeg maar.
Bij Bluf heb ik destijds getwijfeld om de TT die ik toen nog had in te zetten op haar jaag gedrag. Uiteindelijk toch doorgezet met de lange lijn. Maar goed ik heb jouw info gelezen op HF en las ook dat ze zeer snel en heftig op meerdere zaken reageerde.

Toch, heb ik het gedaan zoals Ranetje het uitdacht. En deels hoe Tara het uitlegt, maar dan als je TT zou inzetten.
Wat Tara volgens mij bedoelt in aanvang bij gebruik is dat je niet weet op welke stand je hond reageert.
Te snel in een te hoge stand zou een dusdanig schrikeffect kunnen geven waardoor je inderdaad meer kwaad dan goed doet. Zelf heb ik dus de ab van een tt nooit bediend, die lag in handen van een trainer die wist wat hij deed (Bij Finn met pakwerk uiteindelijk eens ingezet omdat lijncorrecties mét helpers totaal niet werkten).

Bij Bluf heb ik dus middels de lange lijn en eerst goed HIER aangeleerd te hebben (dat zat er destijds bij haar ook nog niet zo goed in) toen dat wel helder voor haar was, en ze koos commando te negeren als ik tijdig riep als ik haar signalen zag veranderen, kon ze dus wel degelijk de "fout" in gaan, maar op een bepaald moment gaf ik dus middels de lijn op het eind een tikkie terug. Dat was de correctie (die anders met een tt prikkel door zou komen als ze los zou zijn geweest) Bluf reageerde dan door verbaasd om te kijken, ik had dan wel contact en floot en riep haar op die momenten direct en kon haar belonen.
Het maakte dat zij redelijk rap ineens besefte dat gaan betekende een negatieve prikkel, en bij mij komen heel positief was. Later kon ik het los doorbreken als ze toch weer ging staren en in de houding om te gaan ging, door gebruik te maken van geluid (klap in mijn handen) of door een slipketting vlak naast haar te gooien. Die momenten keek ze dan terug op naar mij en koos ze er ook voor om daadwerkelijk dan wel mijn Hier op te volgen.

Maar volgens mij heb jij die manier ook al gevolgd, zonder succes dacht ik?
Gudrun
Posts in topic: 8
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Bericht door Gudrun »

blondie schreef: 26 jul 2022, 16:31
Bij Bluf heb ik destijds getwijfeld om de TT die ik toen nog had in te zetten op haar jaag gedrag. Uiteindelijk toch doorgezet met de lange lijn. Maar goed ik heb jouw info gelezen op HF en las ook dat ze zeer snel en heftig op meerdere zaken reageerde.

Toch, heb ik het gedaan zoals Ranetje het uitdacht. En deels hoe Tara het uitlegt, maar dan als je TT zou inzetten.
Wat Tara volgens mij bedoelt in aanvang bij gebruik is dat je niet weet op welke stand je hond reageert.
Te snel in een te hoge stand zou een dusdanig schrikeffect kunnen geven waardoor je inderdaad meer kwaad dan goed doet. Zelf heb ik dus de ab van een tt nooit bediend, die lag in handen van een trainer die wist wat hij deed (Bij Finn met pakwerk uiteindelijk eens ingezet omdat lijncorrecties mét helpers totaal niet werkten).

Bij Bluf heb ik dus middels de lange lijn en eerst goed HIER aangeleerd te hebben (dat zat er destijds bij haar ook nog niet zo goed in) toen dat wel helder voor haar was, en ze koos commando te negeren als ik tijdig riep als ik haar signalen zag veranderen, kon ze dus wel degelijk de "fout" in gaan, maar op een bepaald moment gaf ik dus middels de lijn op het eind een tikkie terug. Dat was de correctie (die anders met een tt prikkel door zou komen als ze los zou zijn geweest) Bluf reageerde dan door verbaasd om te kijken, ik had dan wel contact en floot en riep haar op die momenten direct en kon haar belonen.
Het maakte dat zij redelijk rap ineens besefte dat gaan betekende een negatieve prikkel, en bij mij komen heel positief was. Later kon ik het los doorbreken als ze toch weer ging staren en in de houding om te gaan ging, door gebruik te maken van geluid (klap in mijn handen) of door een slipketting vlak naast haar te gooien. Die momenten keek ze dan terug op naar mij en koos ze er ook voor om daadwerkelijk dan wel mijn Hier op te volgen.

Maar volgens mij heb jij die manier ook al gevolgd, zonder succes dacht ik?
Ja, eens ze "weg" is kom ik er met lijncorrectie gewoon niet door.
Maar we hebben ingezet op wat in se gewoon gehoorzaamheidstraining is met afleiding... en heel heel klein begonnen en ik vind het op dit moment echt wel goed genoeg, op het ene feit dan dat ik haar (nog?) niet los durf laten. En dat ik dus echt wel pro-actief moet blijven met haar.

Met schapendrijven durft ze nu en dan toch nog eens van werken naar jagen gaan, maar daar heb ik nu ook een hele goede lesgever gevonden denk ik (nog maar 1 les gehad, maar wat een verschil al) en ik merk dat, als ze het als ik alleen train nog eens durft doen ze vanzelf terugschakelt naar werken en me de schapen dan toch brengt waarna ze weer bereikbaar is. Ook op agility had ik vorig weekend 4 keer een wedstrijdparcours waarbij ze wel disk liep maar wel het hele parcours door bereikbaar bleef!
Misschien een aangename bijwerking van de sterilisatie 2 maanden geleden? Of gewoon wat ouder, of gewoon door volharding en consequent zijn, wie weet, maar er zit nog steeds progressie in dus ik blijf geloven dat we er wel komen, ooit ;-).
ranetje
Posts in topic: 18

Bericht door ranetje »

Gudrun schreef: 26 jul 2022, 16:08
ranetje schreef: 26 jul 2022, 13:18
Gudrun schreef:Neen, de lijn haalt haar (helaas) niet uit de focus, die zit er gewoon aan voor de veiligheid. Dan kan ik haar desnoods binnen hengelen en afstand nemen waardoor ze weer wel bereikbaar is. Of desnoods wachten tot de trigger weg is.
Oh, ik dacht dat dat wel de bedoeling was, haar uit focus halen zodat ze weer aanspreekbaar wordt.
Dat leek me eigenlijk het meest zinvolle.
Inderdaad door in eerste instantie meer afstand te nemen, maar daar zou het niet op moeten blijven hangen toch?
Geleidelijk zou je daardoor verbetering moeten zien, tot ze zonder spanning op de lijn kan blijven kijken/zitten/naar jou terug keren
Dat was het beeld dat ik er bij had, als je met een lijn oefent.
Zo heb ik het aanvankelijk gedaan met wegrennend wild en Claire.
Vandaar mijn associatie.

Het was bij ons niet erg effectief :nocheer:
Oh jawel hoor, als er geen 10 auto's na elkaar komen en als ze niet door iets anders al in overdrive is geraakt kan ik haar laten liggen en wachten tot de auto voorbij is. Of tot het wild weg is.
Probleem is dus, en dat blijft tot nu toe, dat ik het voor moet zijn. Al gaat ze nu regelmatig al vanzelf liggen als ze een auto hoort aankomen.
Volgende stap ik kunnen doorwandelen zonder veel gedoe, soms lukt het, soms nog niet.
Ook andere honden passeren lukt goed zonder dat ze fixeert, op enkele honden na die ofwel snurken (kortsnuiten zijn eng) ofwel te wild en onstuimig doen ofwel haar fixeren. Ze begint niet meer zelf maar een uitdaging laat ze nog niet liggen zeg maar.
Dan ben je al een heel eind op de goed weg toch?
Klinkt veel beter dan de indruk die ik eerst kreeg :ok:
Afbeelding
blondie
Posts in topic: 2

Bericht door blondie »

Blijft lastig, als het niet gaat dan gaat het niet als de twijfel te groot is dat bij loslopen ze niet te bereiken meer is.
Bij Bluf was het op een bepaald moment onder controle, maar ook bij haar moest ik altijd scherp blijven op situaties en haar houding in de gaten houden. Eerder iets zien dan zij, of net op tijd door haar verandering van houding te herkennen, oorstand, focus en lichaams houding.

Denk met name dat daardoor ik bij de huidige honden zo alert ben op de lichaamshouding en dat ik ze graag bij me in de buurt en onder controle heb lopen.
Maar najagen of reageren op verkeer is natuurlijk weer van een andere orde, daar heb ik nooit mee te maken gehad. Ja Aak als pup, maar daar ben je snel genoeg bij om dat om te kunnen buigen. edit, ik bedoel dus najagen van auto's fietsers brommers en treinen :schrik: dat ik daar gelukkig nooit issues mee heb gehad.
En met Glory en Chara idem, maar behapbaar doordat ik er snel op in ben gaan spelen en geluk heb dat ze redelijk wat herder genen hebben in de zin van will to please .

Het is van jou een keus om voor nu tevreden te zijn. Zelf denk ik dat in geval van Bluf als trainen, ombuigen en correctie middels lange lijn niet had gewerkt dat ik op zeker wel de inzet van TT had besproken met trainers van toen waar ik trainde. Ik had het dan wel met begeleiding gedaan.
Puur omdat het loslopen voor mij belangrijk was/is.

En ook omdat ik bij "correct" gebruik (meningen over inzet ervan blijven natuurlijk precair) ik heb gezien hoe in korte tijd een hond op afstand wel degelijk zo werd gecorrigeerd dat hij snapte waarom, maar ook vrij rap beloond werd voor zijn goede gedrag.
Bij Finn dus wel ooit gebruikt met pakwerk, en ik had echt enorme moeite ermee maar zag ook in dat het op de manier die we in hadden gezet het totaal niet doorkwam. Toen ik eenmaal ja had gezegd hebben we twee trainingen hem moeten gebruiken, maar daarna gewoon niet meer. En ook zonder de band (soms doet een hond met de band om wel het juiste, maar zonder band wijs dat hij toch niet gecorrigeerd kan worden, wat ook geldt voor lange lijn :mann: ) maar bij Finn was het na die 2 keer inzet duidelijk.

Maar goed. Ik had er een, maar ten tijde van Bluf heb ik hem dus verkocht omdat ik domweg er eigenlijk nooit meer gebruik van wilde maken :F: beetje dubbel dus wat ik tik.
Dirkje
Posts in topic: 1
Honden: 2
Welke: Border Collies

Bericht door Dirkje »

Gudrun schreef: 26 jul 2022, 16:42 Met schapendrijven durft ze nu en dan toch nog eens van werken naar jagen gaan, maar daar heb ik nu ook een hele goede lesgever gevonden denk ik (nog maar 1 les gehad, maar wat een verschil al) en ik merk dat, als ze het als ik alleen train nog eens durft doen ze vanzelf terugschakelt naar werken en me de schapen dan toch brengt waarna ze weer bereikbaar is. Ook op agility had ik vorig weekend 4 keer een wedstrijdparcours waarbij ze wel disk liep maar wel het hele parcours door bereikbaar bleef!
Misschien een aangename bijwerking van de sterilisatie 2 maanden geleden? Of gewoon wat ouder, of gewoon door volharding en consequent zijn, wie weet, maar er zit nog steeds progressie in dus ik blijf geloven dat we er wel komen, ooit ;-).
Ik vind het bewonderingswaardig hoe jij doorzet met haar en ze stukje bij beetje steeds makkelijker te handelen is. Echt heel leuk om te volgen. :ok:
Afbeelding
Gudrun
Posts in topic: 8
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Bericht door Gudrun »

Dirkje schreef: 26 jul 2022, 20:21
Ik vind het bewonderingswaardig hoe jij doorzet met haar en ze stukje bij beetje steeds makkelijker te handelen is. Echt heel leuk om te volgen. :ok:
:I: Dank je!
Maar.. geen keus he eigenlijk. Ik wil een veilig en handelbaar hondje en ik wil haar niet kwijt. Dus trainen maar! En ik leer weer zo veel bij op die manier...

Naast consequent zijn en trainen is het ook een stukje afhankelijk maken. Zo is ze voor alles wat echt leuk is, schapendrijven, spelen met speelgoed, agility, eten... afhankelijk van mij en gaat dat op mijn voorwaarden. Ik heb dus nu een hondje wat best fel op mij gericht is, maar niet in die mate dat het zelfstandig werken belemmert. Maar toch blijf ik het gevoel hebben dat hoe beter haar "sporten" gaan hoe beter de dagelijkse dingen ook gaan. En dat is niet alleen maar kwestie van voldoende uitdaging en beweging denk ik.

Je mag er me later op aanspreken maar ik geloof nu echt dat ik na Kika zowat elke hond aan kan (tenzij ene met het zelfde gedrag die ik fysiek niet aan kan misschien)

Tja, die teletact...
Ik zit er na het doorlezen van alles toch ergens mee in mijn hoofd... het zou zo fijn zijn als ze gewoon net als mijn andere honden los kon... Maar aangezien er hier in de omgeving amper nog plekken zijn waar dit kan en mag zonder te hoog boete risico moet het maar zo.
Ipanema
Honden: 2
Welke: Peruaanse naakthond en whippet x AHT

Bericht door Ipanema »

Heel interessant topic dit. Voor mij is loslopen ook wel het de grootste genot bij het hebben van een hond, dus als een TT dan dé oplossing is voor een notoire jager of wegloper kies ik liever daarvoor dan voor een leven aan de lange lijn.

Ik heb zelf voor Georges een trilband aangekocht afgelopen week. Billie jaagt nooit lang door en heeft steeds nog oog voor waar ik ben, ook als ze het bos in loopt. Georges verliest al snel alle interesse voor mij en doet gewoon zijn ding. Gelukkig loopt hij vaak met Billie mee en komt hij dus ook wel terug, maar ik heb met hem veel meer het gevoel "machteloos" te zijn. Ik wilde zelf niet voor een TT kiezen omdat ik niet geloof dat ik daar momenteel genoeg kennis/kunde voor heb. Ik hoop dat door de trilband zijn focus te kunnen onderbreken en hem weer bereikbaar te maken.
malinois
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Bericht door malinois »

Tineke schreef:Er wordt klaarblijkelijk wel actie ondernomen door agenten.
Wist trouwens niet dat het zulke gevolgen zou kunnen hebben, ik zou denken een waarschuwing of boete.
Maar het kan gevolgen hebben voor een eventuele VOG en je jachtakte kun je ,net als een wapenverlof, kwijt raken.

https://112groningen.nl/322426/overig/v ... neigenaar/
Klopt maar die krijg je nooit de 1e keer. Dat is bij een zoveelste herhaling. Eerst boetes.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ranetje
Posts in topic: 18

Bericht door ranetje »

Tara schreef: 13 aug 2022, 10:24 Die hond liep een paar honderd meter bij zijn baas vandaan, of andersom. De hele context ontbreekt in dit verhaal, dus wat ze daar precies deden weten we niet, maar laten we er gemakshalve even vanuit gaan dat die hond gewoon werd uitgelaten, dan heeft die baas het niet begrepen. Op die afstand heb je totaal geen zicht meer op wat die hond doet en als je je hond niet op gepaste afstand bij je kunt houden moet je hem aan de lijn houden.
Maar je weet gewoon niet wat hier het verhaal is, misschien was die eigenaar juist vreselijk zijn best aan het doen om zijn hond te trainen en is hij toch uit de hand geraakt. Als je hem niet meer kunt zien kun je die e-collar trouwens ook niet meer inzetten.
Of nou ja, het kan wel, maar dat valt voor mij dan direct onder misbruik.
Eens.
Ik vraag me mede daarom ook af wat voor hond het was die die collar om had.
Afbeelding
CatnDog
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

ranetje schreef: 13 aug 2022, 13:18 Eens.
Ik vraag me mede daarom ook af wat voor hond het was die die collar om had.
Ik nam (onterecht) automatisch aan dat het om een jachhond ging, omdat ze specifiek noemden dat 'een dergelijk misdrijf van invloed kan zijn op bepaalde vergunningen, zoals een jachtakte'.
Plaats reactie