Knuffelen
- Teckeltoos
- Posts in topic: 1
- Honden: 1
- Welke: Teckel
Knuffelen
Peer is een regelrechte knuffelhond. Hij kan er echt van genieten op zijn buik geaaid te worden en vastgehouden te worden voor een kroelsessie en een gezichtsreiniging. Ik moet hem dan vertellen hoe vreselijk lieieiefffff hij is.
Hij komt hij regelmatig bij me voor een knuffelmoment.
Vraag ik me af:
Is geknuffeld of aangehaald willen worden aangeleerd of is het toch een soort roedelgedrag ?
Is het afhankelijk van ras of formaat ?
Hij komt hij regelmatig bij me voor een knuffelmoment.
Vraag ik me af:
Is geknuffeld of aangehaald willen worden aangeleerd of is het toch een soort roedelgedrag ?
Is het afhankelijk van ras of formaat ?
- CatnDog
- Posts in topic: 5
- Welke: Groenendaeler
Re: Knuffelen
Ik denk dat het knuffelgehalte grotendeels in aanleg aan/afwezig is. En als het sterk aanwezig is, zal het ook eerder tot uiting komen.
Sommige honden willen echt in je kruipen en knuffels komen halen.
Hier een heel aanhankelijke hond, maar een knuffelaar is hij niet. Dat zit er bij hem niet in, zeg maar. Zoals met alles is hij daar ook niet subtiel in. Hij draait zijn kop dan weg of zet een stap achteruit.
Sommige honden willen echt in je kruipen en knuffels komen halen.
Hier een heel aanhankelijke hond, maar een knuffelaar is hij niet. Dat zit er bij hem niet in, zeg maar. Zoals met alles is hij daar ook niet subtiel in. Hij draait zijn kop dan weg of zet een stap achteruit.
Volgens mij is het individu-afhankelijk.
Zelfs op straat heb je honden die op je af komen omdat ze geaaid willen worden. En dan ook honden die daar niets van moeten hebben.
Hier willen Csikasz en Rozi beiden niet door vreemden aangehaald worden. Panni wel, dat is een hoer.
Alledrie willen ze weer wel door ons aangehaald worden maar nooit op eigen instigatie. Alleen op uitnodiging.
Zelfs op straat heb je honden die op je af komen omdat ze geaaid willen worden. En dan ook honden die daar niets van moeten hebben.
Hier willen Csikasz en Rozi beiden niet door vreemden aangehaald worden. Panni wel, dat is een hoer.
Alledrie willen ze weer wel door ons aangehaald worden maar nooit op eigen instigatie. Alleen op uitnodiging.
- CatnDog
Dat is het smiechterige van Zeno: die gaat wel eens op mensen af voor aandacht, maar als ze hem dan willen aaien, is het van: ja, maar dat wilde ik nietNanna schreef: ↑22 aug 2022, 18:09 Volgens mij is het individu-afhankelijk.
- _Tiny_
- Honden: 4
- Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle
Afhankelijk van de hond. Jente Oscar en Isa zijn echte kroelkonten. Jente doet zelf wel even haar kop in je hand om duidelijk te maken wat de bedoeling is Billie vind er niks aan. Ze komt er wel altijd bij staan wanneer je een andere hond aait, maar zodra je haar aait is dat toch ook weer niet goed.
- Inge O
- Posts in topic: 2
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Dat had mijn Beauceron ook : 'nee, bah, geen knuffels, áctie!!'.
Mijn wartjes zijn/waren allemaal knuffelaars, met een glijdende schaal van 'redelijk knuffelig' naar 'onnoemelijk knuffelig'.
Onder 'onnoemelijk knuffelig' versta ik dat, als je 's ochtends zou beginnen met knuffelen en je zou 's avonds ophouden, ze je met een blik zouden aankijken van 'huhh, stop je nu al ??'.
- CatnDog
Precies. Actie! Die zijn véél te stoer voor knuffels.Inge O schreef: ↑22 aug 2022, 18:34 Dat had mijn Beauceron ook : 'nee, bah, geen knuffels, áctie!!'.
Mijn wartjes zijn/waren allemaal knuffelaars, met een glijdende schaal van 'redelijk knuffelig' naar 'onnoemelijk knuffelig'.
Onder 'onnoemelijk knuffelig' versta ik dat, als je 's ochtends zou beginnen met knuffelen en je zou 's avonds ophouden, ze je met een blik zouden aankijken van 'huhh, stop je nu al ??'.
Ik zou wat meer knuffeligeheid wel fijn vinden, maar op momenten. Niet de hele dag.
Gelukkig heb ik ook een kat die daarin voorziet.
- Gudrun
- Honden: 10
- Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer
Geen van mijn shelties zijn echte knuffelhonden. Even wel, maar alleen als het hen uitkomt en vooral niet te lang. Terwijl ze wel altijd in mijn buurt zijn.
Kika idem, knuffelen nu en dan maar op haar vraag alleen en dan ineens is het genoeg en is ze terug weg.
Do plakt, knuffelt, kruipt in je, knuffelt, bijt, knuffelt,...
Poppy is een geval apart, hoe ouder ze wordt hoe liever ze knuffelt en ook met hoe meer mensen ze knuffelt.
Ik denk, ook gezien wat ik zie bij vrienden met zelfde rassen als ik heb, dat het toch wel wat rasgebonden is ook, al kan het natuurlijk van individu tot individu erg verschillen.
Ik ken geen enkele bearded collie die niet van knuffelen houdt maar op 2 na komen die allemaal van de zelfde fokker dus dat kan een mede oorzaak zijn.
En de meeste shelties zijn altijd bij je en lopen altijd voor je voeten, maar echt op schoot niet te lang en niet te vaak.
Kika idem, knuffelen nu en dan maar op haar vraag alleen en dan ineens is het genoeg en is ze terug weg.
Do plakt, knuffelt, kruipt in je, knuffelt, bijt, knuffelt,...
Poppy is een geval apart, hoe ouder ze wordt hoe liever ze knuffelt en ook met hoe meer mensen ze knuffelt.
Ik denk, ook gezien wat ik zie bij vrienden met zelfde rassen als ik heb, dat het toch wel wat rasgebonden is ook, al kan het natuurlijk van individu tot individu erg verschillen.
Ik ken geen enkele bearded collie die niet van knuffelen houdt maar op 2 na komen die allemaal van de zelfde fokker dus dat kan een mede oorzaak zijn.
En de meeste shelties zijn altijd bij je en lopen altijd voor je voeten, maar echt op schoot niet te lang en niet te vaak.
- Inge O
- Posts in topic: 2
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Gelukkig zijn ze hier op dat punt totaal niet opdringerig, dus ik kan de hele dag knuffelen als ik dat wil, maar het moét niet .
- Frootje
- Honden: 2
- Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
- Contacteer:
Mijn Sheltie was ook zo. Ze was altijd in mijn buurt maar echt knuffelen vond ze niet echt wat. Ik denk inderdaad ook dat het (onder andere) ook wel rasgebonden is.
Aloy heeft geen tijd voor knuffelen. Is denk ik de leeftijd want ze is een enorme contactligger en als jonge pup knuffelde ze Heel Erg Graag, maar op dit moment is ze gewoon continu met andere dingen bezig. Ze heeft eigenlijk sowieso even geen tijd voor mij. Doei.
Froo leeft voor de baas en knuffelt heel graag. Wel alleen op eigen initiatief, je moet haar vooral met rust laten tot ze naar je toe komt (niet dat ze je anders in je fikken zal bijten hoor, zeker niet als ze je goed kent en lief vindt, maar ze zal wel doodleuk weer weglopen). Maar een of twee keer per dag moet er toch wel een echte knuffelsessie zijn. Of misschien dat ze dan niet echt onder de noemer ‘knuffelhond’ valt, omdat ze het toch niet de hele dag door wil doen en vaak ook lekker op zichzelf ligt, maar het is voor haar wel iets heel belangrijks dus ik vind haar wel een knuffelhondje.
Laatst gewijzigd door Frootje op 22 aug 2022, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
- Diana
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Voor Mila geldt dat net zo. Als jonge hond had ze er sowieso geen tijd en geduld voor. Ondertussen is ze wel wat aanhankelijker geworden, maar dat beperkt zich tot een paar kroelsessies per dag, waar ze meestal zelf om komt vragen, en dan vindt ze het wel weer welletjes. Ze is wel altijd bij mij en een enorme contactligger, maar zit er dan meestal helemaal niet op te wachten om geaaid te worden. Door andere mensen al helemaal niet echt; even kontkroelen kan nog wel, maar verder heeft ze er - op enkele uitzonderingen na - helemaal geen behoefte aan dat andere mensen aan haar zitten.
Fayah was ook als jonge pup een stuk knuffeliger dan nu, nu heeft ze het ook vaak te druk en wil ze liever spelen dan knuffelen. Ze is nog steeds wel aanhankelijker dan Mila op die leeftijd was, maar een echte knuffelhond die er nooit genoeg van krijgt en niets liever doet, is ze niet.Frootje schreef: ↑22 aug 2022, 19:15 Aloy heeft geen tijd voor knuffelen. Is denk ik de leeftijd want ze is een enorme contactligger en als jonge pup knuffelde ze Heel Erg Graag, maar op dit moment is ze gewoon continu met andere dingen bezig. Ze heeft eigenlijk sowieso even geen tijd voor mij. Doei.
Amoz was echt veruit mijn grootste knuffel, die had er zoals @Inge O beschrijft na een dag nog steeds lang niet genoeg van.
Arlo en Amy zijn ook best aanhankelijk en kunnen een lange aai- en knuffelsessie echt waarderen, maar ze hebben er niet zo'n nood aan zoals Amoz dat had.
- Mo-yi
- Welke: Malamute-husky
Mo-yi is heel knuffelig in de zin; dat het mag. Ze komt niet uit haarzelf op schoot kruipen en is geen contactligger. Het is een feestje als ze uit haarzelf eens tegen me aan komt liggen. Maar andersom mag ik haar wel knuffelen, ze lijkt ervan te genieten, vooral hoofdmassages mag wel vaker vind ze. En ze kan heel subtiel voor me gaat zitten met haar rug naar me toe en af en toe even omkijken..dan sta ik op, ga ik over haar heen staan , sla mn armen om dr heen, ff knuffen
- CatnDog
Mo-yi schreef: ↑22 aug 2022, 20:10 Mo-yi is heel knuffelig in de zin; dat het mag. Ze komt niet uit haarzelf op schoot kruipen en is geen contactligger. Het is een feestje als ze uit haarzelf eens tegen me aan komt liggen. Maar andersom mag ik haar wel knuffelen, ze lijkt ervan te genieten, vooral hoofdmassages mag wel vaker vind ze. En ze kan heel subtiel voor me gaat zitten met haar rug naar me toe en af en toe even omkijken..dan sta ik op, ga ik over haar heen staan , sla mn armen om dr heen, ff knuffen
- Desiree
- Honden: 3
- Welke: Old English Bulldog-Boomer-Whippet
Droef is hier de ultieme knuffelaar. Izzy ook wel maar bij Izzy moet je bezig blijven met aaien en doen anders gaat ze lopen porren en met haar poten aan je armen trekken. Droef komt gewoon lekker bij je, legt een poot op je schouder en voor je het weet ligt hij met zijn volle gewicht tegen je aan. Ik vindt het heerlijk om met hem te knuffelen, hij heeft nog al wat houvast, en gewoon lekker tegen elkaar aan is ook al voldoende. Izzy is voor het mooie net te klein maar ook die ligt geregeld bij me al moet ik haar soms wel zeggen dat ik dan niet aan de gang blijf, tot mijn partner er weer is dan besta ik niet meer.
Droef heeft het in de zomer ook best wel warm en knuffelt dan minder lang, en toch als we gaan slapen blijft die sukkel vaak bij me liggen tot ik bijna slaap en dan pas staat hij met een zucht op dat zijn missie is volbracht en gaat hij naar zijn eigen bed. Dus soms vraag ik me af of hij het echt wel fijn vindt of dat hij het voor mij doet. Ik dwing hem nooit of wat dan ook en hij komt altijd uit zichzelf maar soms denk ik wel eens dat hij het voor mij doet.
Eerlijk gezegd zou ik een hond die niet wil knuffelen ook wel minder leuk vinden denk ik.
Met Opoe vond ik dat soms best lastig, ze vond het vooral heel eng op een paar keer na maar als ze in haar mand lag dan vond ze het wel weer heerlijk om te knuffelen, zolang het dus maar wel op haar manier gebeurde konden we wel knuffelen met haar, maar ik had haar veel meer van dat gegund.
Droef heeft het in de zomer ook best wel warm en knuffelt dan minder lang, en toch als we gaan slapen blijft die sukkel vaak bij me liggen tot ik bijna slaap en dan pas staat hij met een zucht op dat zijn missie is volbracht en gaat hij naar zijn eigen bed. Dus soms vraag ik me af of hij het echt wel fijn vindt of dat hij het voor mij doet. Ik dwing hem nooit of wat dan ook en hij komt altijd uit zichzelf maar soms denk ik wel eens dat hij het voor mij doet.
Eerlijk gezegd zou ik een hond die niet wil knuffelen ook wel minder leuk vinden denk ik.
Met Opoe vond ik dat soms best lastig, ze vond het vooral heel eng op een paar keer na maar als ze in haar mand lag dan vond ze het wel weer heerlijk om te knuffelen, zolang het dus maar wel op haar manier gebeurde konden we wel knuffelen met haar, maar ik had haar veel meer van dat gegund.
- Dirkje
- Welke: Border Collies
Dirkje wil thuis alleen na het wakker worden even knuffelen. Even aan elkaar laten merken dat het fijn is om elkaar ‘s morgens weer te zien.
Verder wil ze thuis niet knuffelen. Als we ergens op bezoek zijn waar ze verlegen is wil ze graag op schoot, met veel kusjes.
Verder wil ze thuis niet knuffelen. Als we ergens op bezoek zijn waar ze verlegen is wil ze graag op schoot, met veel kusjes.
- Kruimel
- Welke: IJslandse honden
IJzen zijn knuffelaars. Brimi is kampioen, Logi vond het prima maar hoefde niet perse.
Was donderdag ff in het museum rondje lopen en hij heeft met zeker 20 kinderen geknuffeld en getrut.
Was donderdag ff in het museum rondje lopen en hij heeft met zeker 20 kinderen geknuffeld en getrut.
Het duo Olie en Bol
Toen Max en Noi nog leefden laten ze vaak in mijn nek te kroelen en toen ze zich verplaatsen kreeg ik een koude nek. Het waren allebei knuffel kontjes. Mis ze nog steeds.
Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
- Omega
- Welke: Nu een echte toller
Voor Balu was er geen groter genot dan heerlijk tegen mij aan op de bank liggen en geaaid worden, daar genoot hij intens van. Van Luna hoefde het niet zo, die lag wel bij me op de bank maar zo ver mogelijk van me vandaan, soms als ze een goede bui had lag ze tegen me aan.
Quinta ligt wel altijd in de buurt, zoekt wel contact door op voeten te liggen en ook wel tegen me aan maar (nog) niet zoveel. 's nachts slaapt ze in de mand of op het kussen boven, als ze dan wakker wordt komt ze altijd even op bed en wil dan even intensief contactliggen.
Quinta ligt wel altijd in de buurt, zoekt wel contact door op voeten te liggen en ook wel tegen me aan maar (nog) niet zoveel. 's nachts slaapt ze in de mand of op het kussen boven, als ze dan wakker wordt komt ze altijd even op bed en wil dan even intensief contactliggen.