Welk commando vind jij belangrijk
- CatnDog
- Posts in topic: 15
- Honden: 1
- Welke: Groenendaeler
Re: Welk commando vind jij belangrijk
Ik sluit me aan bij de meerderheid: ook ik vind 'hier' het belangrijkst.
Laat dat nu precies een commando zijn waar mijn hond niet in uitblinkt Hij is beter in 'plaats' of 'voet' dan in 'hier'. Ik weet het, ik ben gewoon niet leuk genoeg.
Laat dat nu precies een commando zijn waar mijn hond niet in uitblinkt Hij is beter in 'plaats' of 'voet' dan in 'hier'. Ik weet het, ik ben gewoon niet leuk genoeg.
- Frootje
- Posts in topic: 2
- Honden: 2
- Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
- Contacteer:
Voor Froo eigenlijk alleen ‘hier’. En tijdens het wandelen ‘andere kant’. Ze zit aan een heupgordel dus ik kan haar niet de hele tijd helpen als ze zich vastloopt. Maar zij weet wat de bedoeling is dus dat is nooit een probleem.
Voor Aloy is er een vrij lange lijst aan belangrijke commando’s. Veel daarvan kent ze nog niet, dat komt later wel. En met die bananen in haar oren ben ik nu al even blij als ze naar ‘kom’ en ‘wacht’ luistert.
Voor Aloy is er een vrij lange lijst aan belangrijke commando’s. Veel daarvan kent ze nog niet, dat komt later wel. En met die bananen in haar oren ben ik nu al even blij als ze naar ‘kom’ en ‘wacht’ luistert.
Aloy luistert op dit moment ook even niet naar ‘kom’, maar bijna altijd wel naar ‘naast’. Het resultaat is hetzelfde dus prima hoor.
- Lothian
- Honden: 3
- Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
- Contacteer:
"Hier" uiteraard maar ook Nee. En Ga eens weg, wat opzij betekent met drie honden vind ik het daarnaast belangrijk dat ze weten tegen wie ik het heb. Als ik alleen met Dalí wegga kan ik tegen de drie stuiterballen bij de voordeur " Nee Taro, nee Lucca, Dalí, kom!" zeggen en de deur openen en dan komt alleen de juiste hond. Gewoon best handig.
Hier en wacht zijn wel 2 van de belangrijkste.
Daarnaast wil ik ook de af op afstand altijd blijven oefenen/aanleren. Die vond ik vroeger ontzettend handig als terug bij me roepen niet handig was op momenten.
En niet het belangrijkst, maar bij alle drie leer ik op subtiele manier ook handgebaren aan. Op een bepaald moment zit dat er dan ook goed in dat op afstand als ze naar me kijken ze de gebaren ook op kunnen volgen.
Daarnaast wil ik ook de af op afstand altijd blijven oefenen/aanleren. Die vond ik vroeger ontzettend handig als terug bij me roepen niet handig was op momenten.
En niet het belangrijkst, maar bij alle drie leer ik op subtiele manier ook handgebaren aan. Op een bepaald moment zit dat er dan ook goed in dat op afstand als ze naar me kijken ze de gebaren ook op kunnen volgen.
- Doyaquba
- Posts in topic: 3
- Welke: Boxers
Wacht en kom vind ik wel het belangrijkste. Oh en nee. Gewoon even stoppen of wachten is zo handig, in welke situatie dan ook. Donner had nogal de neiging om zich in de lijn te willen friemelen als hij weer vast moest. Met "wacht" blijft ie rustig staan of zitten tot ik het haakje vast heb. Maar ook bij een kruispunt of voordat hij ergens een sloot in springt of kennismaakt met een voorbijkomende hond. Cato heeft minder vrijheid nog maar die luistert echt super naar haar naam en daardoor kan ze ook steeds vaker los nu nog met afleiding maar dat komt
Wachten vind ik de aller belangrijkste en die zit er ook keihard in bij beiden. Ze bevriezen bij dat commando, Snuck nog meer dan Lou.
Bij Snuck werkte die een tijdje terug ook heel goed toen ik een angel uit z'n tong moest halen.
Bij Snuck werkte die een tijdje terug ook heel goed toen ik een angel uit z'n tong moest halen.
-
- Posts in topic: 1
- Welke: Duitse herder
- Contacteer:
Hier uiteraard. En los.
- Dirkje
- Welke: Border Collies
Wachten en hierkomen zijn wel het belangrijkst. Bij een jonge hond vind ik ‘néé’ het belangrijkst.
Tijdens het werken met de kudde is het uiteraard belangrijk dat ze de daarbij horende commando’s correct opvolgt.
Tijdens het werken met de kudde is het uiteraard belangrijk dat ze de daarbij horende commando’s correct opvolgt.
- Gudrun
- Honden: 10
- Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer
Het wordt saai.. maar HIER is het belangrijkste, voor sommige van mijn honden even belangrijk als blijf (ik gebruik geen wacht, alles is blijf).
Dan verder nog los (Kika) en gedaan (ophouden met wat je dan ook aan het doen bent, in het bijzonder met blaffen op godweetwatnuweer).
En gaan liggen op afstand (Nanook en Kika). Want soms is het gevaarlijk om eerst naar mij te komen of is de prikkel nog te groot om direct te komen, ben ik dus niet helemaal zeker dat ze ook effectief direct komen dus dan komt dat in de plaats. Down en blijf.
Oh ja, en "vrij". Na het aflijnen op wandeling, waarbij ze mogen doen wat ze willen en niet moeten verwachten dat ik voor entertainment zorg.
Dan verder nog los (Kika) en gedaan (ophouden met wat je dan ook aan het doen bent, in het bijzonder met blaffen op godweetwatnuweer).
En gaan liggen op afstand (Nanook en Kika). Want soms is het gevaarlijk om eerst naar mij te komen of is de prikkel nog te groot om direct te komen, ben ik dus niet helemaal zeker dat ze ook effectief direct komen dus dan komt dat in de plaats. Down en blijf.
Oh ja, en "vrij". Na het aflijnen op wandeling, waarbij ze mogen doen wat ze willen en niet moeten verwachten dat ik voor entertainment zorg.
Bij allemaal vind ik 'even wachten' en 'in de berm' belangrijk.
Bij (vooral) Abby vind ik 'laat maar liggen' nog belangrijker. Zij pakte namelijk alles op van straat om het vervolgens ook daadwerkelijk op te eten. Dat varieerde van blaadjes tot kauwgom en alles wat maar enigszins op eten lijkt.
Nu pakt ze het soms nog op, maar dan werkt 'laat maar liggen, meisje' nog steeds tegenwoordig.
Bij (vooral) Abby vind ik 'laat maar liggen' nog belangrijker. Zij pakte namelijk alles op van straat om het vervolgens ook daadwerkelijk op te eten. Dat varieerde van blaadjes tot kauwgom en alles wat maar enigszins op eten lijkt.
Nu pakt ze het soms nog op, maar dan werkt 'laat maar liggen, meisje' nog steeds tegenwoordig.
Ik zou willen zeggen dat ik “hier” het belangrijkste vind, maar zo goed is dat niet geworden en ik doe er waarschijnlijk ook niet genoeg aan. Mijn honden krijgen ook best veel ruimte denk ik, als ik hier wel eens lees van leden ben ik echt de horror om tegen te komen
Bij Meeko vind ik de “leave it” wel heel fijn. Mag hij best wat verder weg van mij zijn maar graag niet die hardloper in zijn kuiten bijten of die hond zijn bal afpakken. Die komt ook echt uit mijn tenen.
Het is ook lastig een hond te hebben die “hier!” alleen opvolgt als het echt uit mijn tenen komt. En dan op zo’n bejaardentempo, sjokkend en al ogen rollend komt dat aan. En daarnaast zo’n laagvliegende herder die vrijwel meteen luistert maar volledig ontspoort als er veel afstand is tussen baas, Manu en hij. Dat moet dan heen en weer rennend opgelost worden, liefst met herrie.
Ik snap eigenlijk wel dat mensen omlopen voor mij
Bij Meeko vind ik de “leave it” wel heel fijn. Mag hij best wat verder weg van mij zijn maar graag niet die hardloper in zijn kuiten bijten of die hond zijn bal afpakken. Die komt ook echt uit mijn tenen.
Het is ook lastig een hond te hebben die “hier!” alleen opvolgt als het echt uit mijn tenen komt. En dan op zo’n bejaardentempo, sjokkend en al ogen rollend komt dat aan. En daarnaast zo’n laagvliegende herder die vrijwel meteen luistert maar volledig ontspoort als er veel afstand is tussen baas, Manu en hij. Dat moet dan heen en weer rennend opgelost worden, liefst met herrie.
Ik snap eigenlijk wel dat mensen omlopen voor mij
"Hier" gevolgd door "Klaar"
-
- Welke: Lente [Chihuahua] Famke [klein mixje] Zoë [Lhasa Apso]
Hier heb ik nooit fijn gevonden.
Ik zeg of roep hun naam en dan komen ze naar mij toe.
Ik heb niet van die drukke ren-honden, ze snuffelen wat in mijn buurt rond.
Waar het niet veilig genoeg is laat ik ze niet loslopen.
Verder kennen ze wachten, en nee, en zit.
Ik zeg of roep hun naam en dan komen ze naar mij toe.
Ik heb niet van die drukke ren-honden, ze snuffelen wat in mijn buurt rond.
Waar het niet veilig genoeg is laat ik ze niet loslopen.
Verder kennen ze wachten, en nee, en zit.
Lente (2013) Famke (2012) Zoë (2012)
In herinnering
Sinne (2007-2017-2019)
Joy (2003-2011-2017)
In herinnering
Sinne (2007-2017-2019)
Joy (2003-2011-2017)
“Niet likken”, voor Miep
Nee, geintje (hoe irritant ook): wachten en hier. En die kunnen ze gelukkig allebei goed.
Nee, geintje (hoe irritant ook): wachten en hier. En die kunnen ze gelukkig allebei goed.
-
- Welke: Havanezer
Wachten en hier vind ik de belangrijkste commando’s en hoog als hij in de auto moet springen
-
- Welke: Peruvian Doodle
Ook hier staan Blijf en Hier hoog aan de top. Maar als derde staat Rechts. Dat is ga(/blijf) aan de rechterkant van mij/de weg lopen. Het verschil tussen Rechts en Naast is dat Naast rechts aan de voet is en Rechts de rechterhelft van de wereld is, waar ik het midden van ben. Dat mag dus ook 100m voor (of achter mij, hoewel ik dat laatste liever niet heb).
Voor de linkerzijde heb ik Links en Volg, maar Emma kent alleen nog maar de rechtervariant (want dat is mijn basis, ik loop aan de rechterkant van de weg in principe).
Voor de linkerzijde heb ik Links en Volg, maar Emma kent alleen nog maar de rechtervariant (want dat is mijn basis, ik loop aan de rechterkant van de weg in principe).
'wacht!'
Daar kan haar leven van afhangen. En daarna 'nee'.
Daar kan haar leven van afhangen. En daarna 'nee'.
Hier vond ik belangrijk. Dana deed dat heel goed en jammer voor haar werkt dat niet meer aangezien ze inmiddels doof is.
Joep en Vera denken daar anders over
Bij hier ging Joep stilstaan en hanteerde de 8 seconde regel. Het was vast bedoeld voor de vogel, andere honden of de eekhoorn?
Vera was erger, zij hanteerde de 13 seconden regel In beide gevallen was wacht de beste optie.
Dus onze honden luisteren beter naar wacht, doorlopen en eten
En ze lopen nog meestal los ook.
Joep en Vera denken daar anders over
Bij hier ging Joep stilstaan en hanteerde de 8 seconde regel. Het was vast bedoeld voor de vogel, andere honden of de eekhoorn?
Vera was erger, zij hanteerde de 13 seconden regel In beide gevallen was wacht de beste optie.
Dus onze honden luisteren beter naar wacht, doorlopen en eten
En ze lopen nog meestal los ook.
- Mo-yi
- Posts in topic: 12
- Welke: Malamute-husky
Gebruiken jullie trouwens handsignalen ook?
Met dingen aanleren deed ik dat wel, het werkte sowieso al beter met het op mij letten als ik iets vroeg en het leek me gewoon heel handig.
Laatste jaren gebruik ik het eigenlijk amper. Ik heb het net even gecheckt hoe ze er nog op reageert en ze staat me gelijk wel intenser aan te kijken
Met dingen aanleren deed ik dat wel, het werkte sowieso al beter met het op mij letten als ik iets vroeg en het leek me gewoon heel handig.
Laatste jaren gebruik ik het eigenlijk amper. Ik heb het net even gecheckt hoe ze er nog op reageert en ze staat me gelijk wel intenser aan te kijken
- Inge O
- Posts in topic: 6
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Blijkbaar wel zonder dat ik het besef, want ouwe Crunchje is al een paar jaar slechthorend tot nu echt doof, en zij is vlekkeloos op gebarentaal overgegaan en snapt héél veel gebaren.
- Mo-yi
- Posts in topic: 12
- Welke: Malamute-husky
- Frootje
- Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
- Contacteer:
Ik gebruik die wel. Froo reageert er wat minder op (Froo reageert sowieso wat minder op commando’s dus misschien is dat ‘t. Heel stom maar Froo stuur ik het beste met gewone volzinnen. “Frootje ga eens naar de andere kant, even wachten alsjeblieft? Juist, dankjewel, ga maar!” ) maar Aloy kent zowel non-verbale als verbale commando’s en luistert naar allebei prima. Eigenlijk dezelfde reden als Tara: als ik ergens ben waar ik niet wil dat iemand het merkt wil ik haar toch nog gewoon commando’s kunnen geven.
- Kells
- Posts in topic: 4
- Welke: Ierse Setters
Jazeker! Handen omhoog is hier, een hand naar links of rechts is duidelijk en een hand naar beneden is down.Mo-yi schreef: ↑24 aug 2022, 07:56 Gebruiken jullie trouwens handsignalen ook?
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.