wat vinden we van deze vachten/kapsels

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Diana
Posts in topic: 1
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: wat vinden we van deze vachten/kapsels

Bericht door Diana »

Zamunda schreef: 03 okt 2021, 18:22
Zinodo schreef: 03 okt 2021, 16:45 Agoss dat is wel heel schattig! :I:

Edit: mijn mening over haar, ja, het is haar. Het groeit terug, maakt niet uit wat je ermee hebt gedaan. Er is geen reden om het als een heilig iets te beschouwen. Je kan er net zo goed een beetje lol mee maken, vooral als je denkt dat de hond er misschien wel last van heeft. Weg ermee en dan zie je het vanzelf. Is je hond opeens megavrolijk? Dan weet je genoeg. Blijft het hetzelfde, prima, dan weet je dat het hoe dan ook oké is. 😄
Ha, helemaal eens! Het is maar haar mensen :mrgreen: . Ik ga ook echt niet naar een ander ras kijken omdat anderen het zonde vinden als ik die vacht af zou knippen hoor, ben me daar gek :') .
Helemaal mee eens. Bij Mila zou het haar er ook zo af gaan als ik zou merken dat ze het daardoor te warm had in de zomer. Ik houd van haar mooie, lange vacht, maar als zij zich fijner zou voelen zonder die vacht, vind ik dat veel belangrijker.

Ik vind de beardie met lange vacht op de eerste foto mooier dan de geschoren hond ernaast, maar ik denk dat ik er binnen een mum van tijd aan gewend zou zijn als ik mijn hond kort zou scheren en de hond dan nog steeds even mooi zou vinden. Net als ik Amy met haar niet volledige vacht gewoon mooi vind zoals ze is.
Afbeelding
DomorVerbeuk
Honden: 1
Welke: Peruvian Doodle

Bericht door DomorVerbeuk »

Ik ga voor een niet-verharend hond, daarmee zit je automatisch aan de lange vachten (met snor) vast. Nee, dat vind ik geen pre. Daarnaast vind ik een geschoren hond regelmatig juist mooier en verzorgder uitzien als het netjes gedaan is. Langharige verharende vachten knappen er meestal niet van op, maar soms ook nog wel. Dan heb je het bijvoorbeeld over de engelse collies. Maar dan is het dus wel een lange scheerkop/opzetstuk, niet de 3mm die je hier op de foto's soms langs ziet komen. 18mm opzetstuk geeft al een compleet ander beeld als het verder met de schaar bijgeknipt is (door een kundig persoon). Bij mij zou bij de OP er ook absoluut een scheerapparaat overheen gaan.

Noa ging toen ik haar op en top hield iedere 4 weken naar de trimsalon. De ene keer voor een korte beurt (wassen, voetjes/neus/staart/onderbuik scheren, rest uitkammen en eventuele plukjes wegknippen die er de vorige trimbeurt tussendoor geschoten zijn), de andere voor een grote beurt (in model zetten en het verdere was- en borstelwerk). En dan zat er nooit langer dan 5cm vacht op en zag ze er altijd top uit.

Ik kies een hond overigens meestal op karakter + gezondheid + bouw uit. Het uiterlijk qua vacht vind ik minder interessant, hoewel ik liever geen witte of creme hond heb. Ik wilde daarom ook geen licht-abrikoos-poedel, want die verkleuren vaak naar vies-wit. Dat Noa dat alsnog gedaan heeft, kon ik toen niet weten. Maar Noa is Noa, zelfs al vind ik haar kleur niet meer mooi.
tobi__

Bericht door tobi__ »

Ik zou dan een tussenweg kiezen. Inderdaad zo'n 'puppy model' knippen. Lijkt me voor de hond gewoon fijner en zal qua zand in huis ook schelen.

Twijfel al twee jaar om Tobi in de zomer te scheren. Die heeft het met 20 graden al bloedheet en kan na een wandeling al slecht zijn warmte kwijt. Dit jaar is hij wel twee keer door een trimmer gewassen en gefohnd. Dat heeft wel iets gescheeld. Ik neig ernaar om het volgend jaar toch eens te doen.
__Esmee
glashelder

Bericht door glashelder »

Doe maar tussenin.
Nanna schreef: 03 okt 2021, 13:08Afbeelding
Die blik :LOL:
Lynnepien

Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 2
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Ik wil gewoon honden met een vacht die bij hun eigen leven past.
Of het een mooie rastypiche vacht wordt weet ik na een jaar wel. Dat hoeft niet een leven lang. Want we moeten ook gewoon kunnen leven.

Elke twee maanden even laten bijpunten bij Mirella.
EchoMira
Posts in topic: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Nanna schreef: 03 okt 2021, 13:31 Afbeelding
Zo loopt hein er ook bij. Zonder de pusogen dan.

Blijer kun je hem niet maken.
Hij houdt er zo van om geschoren te worden. Hij weet precies wat er fijn aan is.
Dirkje
Posts in topic: 3
Welke: Border Collies

Bericht door Dirkje »

BieneMaya schreef: 03 okt 2021, 17:59
Dirkje schreef: 03 okt 2021, 14:15 Ik ben voor scheren als de hond last van de vracht haar heeft. Niet om het jezelf makkelijker te maken.
Mijn Ben had een zware ondervacht, later ook gecastreerd. Bij warmte in maart ging hij al op het beton liggen.
Nadat hij voor het eerst geschoren was speelde hij in de tuin! Ik heb het jaren laten doen. Nooit spijt van gehad. Mooi? Nee. Maar een gelukkige hond vind ik veel belangrijker.

Afbeelding
Dit deed Maya dus ook en na het scheren was ze als een puppy zo blij dus ik blijf dat doen.
Gelijk heb je!
Afbeelding
Dirkje
Posts in topic: 3
Welke: Border Collies

Bericht door Dirkje »

Zamunda schreef: 03 okt 2021, 18:14
Dirkje schreef: 03 okt 2021, 14:15 Ik ben voor scheren als de hond last van de vracht haar heeft. Niet om het jezelf makkelijker te maken.
Mijn Ben had een zware ondervacht, later ook gecastreerd. Bij warmte in maart ging hij al op het beton liggen.
Nadat hij voor het eerst geschoren was speelde hij in de tuin! Ik heb het jaren laten doen. Nooit spijt van gehad. Mooi? Nee. Maar een gelukkige hond vind ik veel belangrijker.

Afbeelding
Ik vind Ben trouwens mooi hoor op die foto.
Dankjewel. Ik vond hem ook prachtig.
Afbeelding
Plaats reactie