Uitloopriem gevaarlijk
- ellen en de birmanen
- Posts in topic: 1
Re: Uitloopriem gevaarlijk
ik gebruik een flex met lint voor ecco. die kan niet los en zo heeft hij toch bewegingsvrijheid. op straat loopt hij wel gewoon kort, maar in het park gewoon vrij maar hij gaat wel kort als er een andere hond aankomt.
- Soof
- Honden: 2
- Welke: Zwitserse herder
Ik heb niks tegen flexi's, ik heb iets tegen sommige mensen die eraan hangen. Maar dat geldt ook voor sommige mensen met vaste lijnen en mensen die uberhaupt geen lijn lijken te bezitten. Laten we nou niet de lijn de schuld geven van het gedrag van mensen.
In sommige situaties vind ik de flexi hartstikke handig, als we dagtochten maken waar ze niet overal los kunnen bind ik dat ding aan de rugzak en dat werkt dan uitstekend; meer vrijheid maar wel aan de lijn. Zeker als je zo'n hele dag loopt vind ik het niet nodig dat ze de hele tijd naast me lopen. En vaak heb ik dan alsnog een jachtlijntje bij me om ze even aan te slingeren als het nodig is zonder dat ik mijn rugzak-constructie hoef los te maken.
In sommige situaties vind ik de flexi hartstikke handig, als we dagtochten maken waar ze niet overal los kunnen bind ik dat ding aan de rugzak en dat werkt dan uitstekend; meer vrijheid maar wel aan de lijn. Zeker als je zo'n hele dag loopt vind ik het niet nodig dat ze de hele tijd naast me lopen. En vaak heb ik dan alsnog een jachtlijntje bij me om ze even aan te slingeren als het nodig is zonder dat ik mijn rugzak-constructie hoef los te maken.
Ik vind dat het boomers verboden moet worden in de openbare ruimte te zeiken over wat er verboden moet worden.
Met zo'n flexriem is het een beetje zo'n geval van dat ik het zelf prima om #redenen zou kunnen gebruiken. Maar ik heb liever niet dat een ander er mee loopt. Gewoon omdat ze er te vaak debiel mee omgaan. En zelf ben ik natuurlijk perfect
Uitloopriem gevaarlijk
Hmmm na jaren relaxt op eigen terrein wandel ik nu hier in de polder met kiara aan de flex. Ze snapt de stop/het einde en het geluid vd rem. Winny ook dus benieuwd straks met 2.
Het is hier smal dus er zit een korthouder aan de halsband om even snel ze kort te houden bij auto’s en fietsers. Ik vind zelf nl een flex heel onhandig om ze even kort bij te houden.
En bv Kato liep er niet aan. Die had geen respect voor het einde of de rem en dat vond mijn lijf niet oké.
Het grappige is dat zowel Winny als Kiara eigenlijk hoofdzakelijk los zijn uitgelaten (Kiara in de reva periode natuurlijk niet maar ook niet aan de flex) en Kato vanaf 16 weken bij z’n eerste baas aan de flex.
Het is hier smal dus er zit een korthouder aan de halsband om even snel ze kort te houden bij auto’s en fietsers. Ik vind zelf nl een flex heel onhandig om ze even kort bij te houden.
En bv Kato liep er niet aan. Die had geen respect voor het einde of de rem en dat vond mijn lijf niet oké.
Het grappige is dat zowel Winny als Kiara eigenlijk hoofdzakelijk los zijn uitgelaten (Kiara in de reva periode natuurlijk niet maar ook niet aan de flex) en Kato vanaf 16 weken bij z’n eerste baas aan de flex.
Probleem met die flexriemen is dat veel mensen nieteens weten waar de rem zit. Als ik die ene vrouw met een heleboel chihuahua's tegenkom die allemaal aan het uiteinde van de flex over straat dwarrelen hou ik elke keer m'n hart vast dat er geen auto aankomt.
Toen ik een iets kleinere hond had vond ik die flex wel heel fijn, zou er voor Colin heel graag ook eentje hebben maar die hond is zo belachelijk sterk dat hij waarschijnlijk zo door die rem heen zou trekken, ik vertrouw er niet op dat een stukje plastic hem tegenhoudt.
Toen ik een iets kleinere hond had vond ik die flex wel heel fijn, zou er voor Colin heel graag ook eentje hebben maar die hond is zo belachelijk sterk dat hij waarschijnlijk zo door die rem heen zou trekken, ik vertrouw er niet op dat een stukje plastic hem tegenhoudt.
-
- Posts in topic: 3
- Welke: Whippet en Lurcher
Nee, want fietsers kijken nooit op hun telefoon. Die moeten blindelings rechtdoor kunnen.
Ik denk dat Henk Metworst uit Alphen aan de rijn aan een beurt toe is.
Hier in de polder fietst wel een bijzonder soort wielrenner (of ik heb ze lang genoeg ontweken en nu zijn ze ontwikkeld)EchoMira schreef:Nee, want fietsers kijken nooit op hun telefoon. Die moeten blindelings rechtdoor kunnen.
Deze hebben namelijk een fietsbel en zeggen bedankt als je aan de kant gaat…
nouja, dit zegt het wel.
Gisteravond kwamen twee honden om de hoek stuiteren die gelijk ontploften bij het zien van Fred en de baas moest vervolgens heel hard hengelen om de 8 meter flexlijn (of weetikveel hoeveel) weer binnen te krijgen.
Ik gebruik dat ding zelf vooral als we in het bos wandelen - het geeft iets meer ruimte. In de wijk vind ik het vooral onhandig.
Ik heb Yuna aan de flex, maar met ook altijd een deel ervan in de andere hand zodat ik haar meteen kan stoppen als het moet. Is toch handiger dan een lange riem die steeds verdraaid raakt.
fietsers hebben zelf ook nog een verantwoording vind ik. Zeker als ze je achterop komen. We hebben geen ogen in ons achterhoofd en keihard langs wandelaars racen vind ik sowieso not done. Maar even een belletje dat je eraan komt? Dat ding zit niet voor niets op je fiets. En ook aan een lange lijn kan een hond opeens opzij stappen en een mens trouwens ook.
Nu in recreatiegebied met weinig of geen voetpaden en daar willen de heren( want dat zijn het meestal) toch ongehinderd met een 40 km per uur doorheen kunnen jakkeren. En boos als een hondje onverhoeds opzij stapt, of een kindje. Of twee wandelaars teveel ruimte innemen om een praatje te maken.
Maar daar ligt ook een taak voor de overheid hoor, hoezo is er een weg voor auto's en een pad voor fietsers maar niets voor voetgangers? Die bestuurders krijgen daardoor - onterecht- de overtuiging dat ze alle rechten hebben en geen rekening hoeven te houden met ander verkeer.
fietsers hebben zelf ook nog een verantwoording vind ik. Zeker als ze je achterop komen. We hebben geen ogen in ons achterhoofd en keihard langs wandelaars racen vind ik sowieso not done. Maar even een belletje dat je eraan komt? Dat ding zit niet voor niets op je fiets. En ook aan een lange lijn kan een hond opeens opzij stappen en een mens trouwens ook.
Nu in recreatiegebied met weinig of geen voetpaden en daar willen de heren( want dat zijn het meestal) toch ongehinderd met een 40 km per uur doorheen kunnen jakkeren. En boos als een hondje onverhoeds opzij stapt, of een kindje. Of twee wandelaars teveel ruimte innemen om een praatje te maken.
Maar daar ligt ook een taak voor de overheid hoor, hoezo is er een weg voor auto's en een pad voor fietsers maar niets voor voetgangers? Die bestuurders krijgen daardoor - onterecht- de overtuiging dat ze alle rechten hebben en geen rekening hoeven te houden met ander verkeer.
Nee, dat is onzin. Je moet wel een zwaardere hebben dan het aangegeven maximum gewicht en hem iedere paar jaar vervangen.Nicoline schreef: ↑31 aug 2022, 09:07 Toen ik een iets kleinere hond had vond ik die flex wel heel fijn, zou er voor Colin heel graag ook eentje hebben maar die hond is zo belachelijk sterk dat hij waarschijnlijk zo door die rem heen zou trekken, ik vertrouw er niet op dat een stukje plastic hem tegenhoudt.
En het is ook een kwestie van opvoeding natuurlijk. Je hond hoeft niet constant in zo'n lijn te knallen of hangen en je kunt hem gewoon terugroepen zonder getrek.
https://www.zooplus.nl/shop/acties/acti ... mpaign=pce
- Daan
- Honden: 1
- Welke: Welsh Corgi Cardigan
- Contacteer:
Ik vind de flexi bij tijd en wijle heerlijk. Als je hem correct gebruikt én je hond trekt je niet aan flarden, is er niks mis mee. Ik vind een gewoon lijntje ook fijn, wat meer direct contact of gevoel ofzo.
- Inge O
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Ik heb nog nooit een flex gebruikt, dus heb er eigenlijk geen zinnig woord over te zeggen - tot zoverre mijn hoogst nuttige bijdrage .
Ik gebruikte wel flexi’s voor logeetjes die ik niet los wilde/mocht laten.
Maar ik vind het, excusez le mot, kenkerkrengen.
Maar ik vind het, excusez le mot, kenkerkrengen.
-
- Welke: Duitse herder
- Contacteer:
Ik vind ze ideaal, behalve bij aanleren netjes lopen aan de lijn. Er staat altijd een zekere druk op de lijn met een flex dus bij pups en jonge honden gebruik ik een flex alleen aan het tuig. Juist omdat m’n honden zo snel heen en weer lopen is de fles fijner dan een langere lijn die ik moet binnenhalen zonder dat ie door de viezigheid sleept en weer lijn geven zonder dat ie door m’n vingers flitst.
Ook met trainen gebruik ik wel eens een flex, met apporteren of met voorkomen bvb.
Ook met trainen gebruik ik wel eens een flex, met apporteren of met voorkomen bvb.
- Persistence
- Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox
Ideaal én ondingen. Als ze uit je hand schieten klettert het achter de hond aan en heb al meer dan eens uit reflex wanneer er bijv een kat voorbij schoot die lijn vastgepakt ipv op de stopknop gedrukt met brand/snijwonden in je hand als gevolg.
Langs blote benen is ook lekker
Het is alleen jammer dat ze geen 8-meter lint voor kleine honden hebben, nu laat ik Bella met een XL ding uit
Liever loop ik met lange lijn ivm constante druk erop maar dat lukt me niet met 2 honden.
Langs blote benen is ook lekker
Het is alleen jammer dat ze geen 8-meter lint voor kleine honden hebben, nu laat ik Bella met een XL ding uit
Liever loop ik met lange lijn ivm constante druk erop maar dat lukt me niet met 2 honden.
Die xxl had ik voor mijn oude stafford dametje van 19 kilo, en die kwam met d'r cushing toch door die rem heen of dat het hoe dan ook op een belangrijk moment net effe niet werkte. Dus dan liggen je handen open vanwege dat scherpe lint.Dagmar schreef: ↑31 aug 2022, 16:01Nee, dat is onzin. Je moet wel een zwaardere hebben dan het aangegeven maximum gewicht en hem iedere paar jaar vervangen.Nicoline schreef: ↑31 aug 2022, 09:07 Toen ik een iets kleinere hond had vond ik die flex wel heel fijn, zou er voor Colin heel graag ook eentje hebben maar die hond is zo belachelijk sterk dat hij waarschijnlijk zo door die rem heen zou trekken, ik vertrouw er niet op dat een stukje plastic hem tegenhoudt.
En het is ook een kwestie van opvoeding natuurlijk. Je hond hoeft niet constant in zo'n lijn te knallen of hangen en je kunt hem gewoon terugroepen zonder getrek.
Denk dat een flex ook bij het karakter van de hond moet passen, je hebt trekken en je hebt met explosieve kracht achter een kat aanschieten. Vooral leuk met eerst nog een aanloop van achteren. Tis verleidelijk zo'n flex maar dan toch maar liever een lange lijn die je gewoon kan vastpakken zonder open te liggen
Vraag me af of ze daar niet iets aan kunnen doen, die lijnen minder scherp maken.
Eigenlijk vind ik een flex gewoon geen goed idee voor honden die snel reageren, want je bent dan gewoon te laat. En voor angstige honden, zal niet de eerste keer zijn dat er eentje vandoor gaat met een flexi handvat achter zich aan.
- Diana
- Posts in topic: 2
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Amy is ook explosief en sterk en heeft zich inderdaad een paar keer met flex en al losgetrokken omdat ik zelf net even niet goed oplette toen er een konijn of vogel voorbijschoot. Maar dat kan met een gewone lange lijn ook gebeuren. De flexlijn stuk trekken zie ik niet snel gebeuren. Ze heeft wel een keer een flexlijn (lint) in één hap doormidden gebeten toen ze in een bosje vastzat.Nicoline schreef: ↑31 aug 2022, 20:10Die xxl had ik voor mijn oude stafford dametje van 19 kilo, en die kwam met d'r cushing toch door die rem heen of dat het hoe dan ook op een belangrijk moment net effe niet werkte. Dus dan liggen je handen open vanwege dat scherpe lint.Dagmar schreef: ↑31 aug 2022, 16:01Nee, dat is onzin. Je moet wel een zwaardere hebben dan het aangegeven maximum gewicht en hem iedere paar jaar vervangen.Nicoline schreef: ↑31 aug 2022, 09:07 Toen ik een iets kleinere hond had vond ik die flex wel heel fijn, zou er voor Colin heel graag ook eentje hebben maar die hond is zo belachelijk sterk dat hij waarschijnlijk zo door die rem heen zou trekken, ik vertrouw er niet op dat een stukje plastic hem tegenhoudt.
Denk dat een flex ook bij het karakter van de hond moet passen, je hebt trekken en je hebt met explosieve kracht achter een kat aanschieten. Vooral leuk met eerst nog een aanloop van achteren. Tis verleidelijk zo'n flex maar dan toch maar liever een lange lijn die je gewoon kan vastpakken zonder open te liggen
Vraag me af of ze daar niet iets aan kunnen doen, die lijnen minder scherp maken.
Eigenlijk vind ik een flex gewoon geen goed idee voor honden die snel reageren, want je bent dan gewoon te laat. En voor angstige honden, zal niet de eerste keer zijn dat er eentje vandoor gaat met een flexi handvat achter zich aan.
- Kells
- Honden: 3
- Welke: Ierse Setters
As we speak; zojuist heb ik weer twee van die dingen besteld. Het touwtje van 1 van de 2 was gebroken en verdwenen in de molen. Fred wou graag twee nieuwe van 8 meter met koord. Die met lint klapperen hem teveel. Helaas voor hem waren die er alleen nog in het rood.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
-
- Welke: Whippet en Lurcher
Ik streef naar altijd los. Ik vind riemen een nepoplossing.
Je kunt in principe elke hond een plaats aanwijzen waar hij moet zijn en die plaats kan ook gewoon dynamisch naast je zijn.
Op de stoep volgen kan gewoon. Ook als er een kat oversteekt.
Het is geen ramp als het niet kan maar wat kan er dan precies niet?
Dat vraag ik u af.
Want dat zijn vaak hele onbenullige dingetjes die je gewoon op kunt lossen.
Ga oefenen in zo'n woonwijk waar overdag helemaal niemand rijdt.
En doe het met een target stick. Leuk toch?
En ik snap best dat misschien allemaal helemaal niet lukt en dat je legitieme redenen hebt om niet met de hond te doen wat je zei dat je met de pup ging doen.......maar misschien is het goed om dat dan als graadmeter te nemen. Wat jij niet doet. Want dat is dan leidend over wat je hond wel doet.
Naast je over de stoep. Moet dat gezekerd worden met een touw om de nek? Omdat je hond weg wil lopen?
Haha!
Nou.
Je kunt in principe elke hond een plaats aanwijzen waar hij moet zijn en die plaats kan ook gewoon dynamisch naast je zijn.
Dat vraag ik u af.
En ik snap best dat misschien allemaal helemaal niet lukt en dat je legitieme redenen hebt om niet met de hond te doen wat je zei dat je met de pup ging doen.......maar misschien is het goed om dat dan als graadmeter te nemen. Wat jij niet doet. Want dat is dan leidend over wat je hond wel doet.
Naast je over de stoep. Moet dat gezekerd worden met een touw om de nek? Omdat je hond weg wil lopen?
Haha!
Nou.
- Persistence
- Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox
Helemaal eens.Nicoline schreef: ↑31 aug 2022, 20:10Die xxl had ik voor mijn oude stafford dametje van 19 kilo, en die kwam met d'r cushing toch door die rem heen of dat het hoe dan ook op een belangrijk moment net effe niet werkte. Dus dan liggen je handen open vanwege dat scherpe lint.Dagmar schreef: ↑31 aug 2022, 16:01Nee, dat is onzin. Je moet wel een zwaardere hebben dan het aangegeven maximum gewicht en hem iedere paar jaar vervangen.Nicoline schreef: ↑31 aug 2022, 09:07 Toen ik een iets kleinere hond had vond ik die flex wel heel fijn, zou er voor Colin heel graag ook eentje hebben maar die hond is zo belachelijk sterk dat hij waarschijnlijk zo door die rem heen zou trekken, ik vertrouw er niet op dat een stukje plastic hem tegenhoudt.
https://zizzoo.be/nl/honden_hals-en-lei ... gISc_D_BwE
Bella is een keer door deze riem heen gegaan, met haar 11 kilootjes. Wel achter een kat aan en riem op het einde kapot geschoten. Het zou echt niet moeten kunnen. Ik hou m’n hart dan ook wel eens vast als ik echt grote honden zie die tot aan de rem rennen.
- Kells
- Honden: 3
- Welke: Ierse Setters
Joh, ik heb ons drietal alleen in de straat aan de lijn. Na minder dan 100 meter gooi ik ze los. Individueel kan ik ze prima laten volgen in de straat. Met zijn drieën wordt dat toch een behoorlijke opgave. Met name Aislinn heeft een kort lontje, ze heeft namelijk een hartgrondige hekel aan katten. Op die minder dan 100 meter komen we er meerdere tegen. Los laten lopen is dan geen optie.EchoMira schreef: ↑31 aug 2022, 23:00 Ik streef naar altijd los. Ik vind riemen een nepoplossing.
Dat vraag ik u af.
Haha!
Nou.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Ik ben toevallig bekend met explosiviteit en trekkracht.Nicoline schreef: ↑31 aug 2022, 20:10 Die xxl had ik voor mijn oude stafford dametje van 19 kilo, en die kwam met d'r cushing toch door die rem heen of dat het hoe dan ook op een belangrijk moment net effe niet werkte. Dus dan liggen je handen open vanwege dat scherpe lint.
Jaap schiet niet achter katten (of wat dan ook) aan, want dat mag niet en daar is aan gewerkt. Hij reageert maar gewoon niet, mag ie een beloning vragen als ie knap voorbij is gelopen.
Geen enkele reden om een volwassen hond die je al jaren hebt zich zo te laten misdragen, niet buiten jezelf althans. Maar wat ik al zei dus, inderdaad geen goed idee bij gebrek aan opvoeding.
Het hele idee van een flex is dat je er niet met je handen aan zit. Als ik ze eens ergens heel kort langs wil sturen wel eens, maar anders zie ik er het nut ook niet van.
Dat kan met alles. Heb al een paar keer met een kapotte musketon of afgebroken lijn in m'n handen gestaan.Persistence schreef: ↑31 aug 2022, 23:23 Bella is een keer door deze riem heen gegaan, met haar 11 kilootjes. Wel achter een kat aan en riem op het einde kapot geschoten. Het zou echt niet moeten kunnen. Ik hou m’n hart dan ook wel eens vast als ik echt grote honden zie die tot aan de rem rennen.
Als je alles in wilt dekken kun je alleen nog dubbel gezekerd over straat.