zeewater = klitten?
- Gudrun
- Posts in topic: 5
- Honden: 10
- Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer
zeewater = klitten?
Toeval of door zeewater?
Op vakantie staat Poppy graag even in de branding tot halverwege de buik. En ze zit gigantisch ongelooflijk in de klit, een week na helemaal te zijn uitgekamd.
Nu twijfel ik... thuis eerst wassen met zoet water en veel conditioner na en dan drogen en kammen of toch maar eerst met heel erg veel geduld uitkammen...
Op vakantie staat Poppy graag even in de branding tot halverwege de buik. En ze zit gigantisch ongelooflijk in de klit, een week na helemaal te zijn uitgekamd.
Nu twijfel ik... thuis eerst wassen met zoet water en veel conditioner na en dan drogen en kammen of toch maar eerst met heel erg veel geduld uitkammen...
-
- Posts in topic: 2
- Honden: 3
- Welke: 2 shelties en 1 schotse herdershond
Re: zeewater = klitten?
Het gaat niet perse om het zeewater maar om het "niet droog maken na water".. of dat nou zee of bad is
Dus: hond in zee? Droogmaken! Met heel veel handdoeken maar natuurlijk bij voorkeur een waterblazer.
Sowieso is dat beter omdat er anders met dit weer de kans op vachtbroei aanwezig is.
Een hond die echt in de klit zit bij voorkeur niet wassen; dan maak je de klitten erger. Dus: eerst uitkammen / borstelen / ontklitten, dan eventueel in bad.
Suzanne
Dus: hond in zee? Droogmaken! Met heel veel handdoeken maar natuurlijk bij voorkeur een waterblazer.
Sowieso is dat beter omdat er anders met dit weer de kans op vachtbroei aanwezig is.
Een hond die echt in de klit zit bij voorkeur niet wassen; dan maak je de klitten erger. Dus: eerst uitkammen / borstelen / ontklitten, dan eventueel in bad.
Suzanne
Zout maakt haar wel heel stroef. Ik zou het eerst met de plantenspuit vochtig sproeien, veel conditioner er in, uitkammen en dan wassen.
Niet vooraf uitgekamd wassen heb ik een keer gedaan, met veel spijt haha.
Niet vooraf uitgekamd wassen heb ik een keer gedaan, met veel spijt haha.
- _Tiny_
- Posts in topic: 9
- Honden: 4
- Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle
Zeewater of niet, nooit nat laten opdrogen. Kan ik bij mijn honden ook wel,vergeten want dat wordt 1 klittenbende. Die moet ik nog droogblazen na een regenbuitje. Of zelfs als ze alleen maar door de dauw hebben gelopen.
- Gudrun
Ja, campervan... waterblazer gaat het niet worden dus. Wel in zee en dan lekker door hoog gras met van die onkruidbolletjes rollen en zo...
Denk dat ik thuis de tondeuse moet nemen
Niet nat opdrogen... lukt niet op vakantie.
Kika heeft een vrij stugge vacht, is geen probleem, vuil valt er uit. Maar pluisPoppy.... Hopelijk helpt voldoende cowboymagic nog. Of haarolie.
- _Tiny_
Heb je een klittensnijder? Vanaf de huid in de lengte de klit een paar keer doorsnijden. Cowboymagic erin en dan met de punt van de kam uitpluizen.Gudrun schreef: ↑03 sep 2022, 18:45Ja, campervan... waterblazer gaat het niet worden dus. Wel in zee en dan lekker door hoog gras met van die onkruidbolletjes rollen en zo...
Kika heeft een vrij stugge vacht, is geen probleem, vuil valt er uit. Maar pluisPoppy.... Hopelijk helpt voldoende cowboymagic nog. Of haarolie.
Ik zou bijna zeggen kom hier maar dan help ik je ermee, maar dat wordt hem natuurlijk niet vanuit België
- Gudrun
Ja, ik kan het hoor, is alleen weer enorm veel werk. Want het zijn veel klitten... en dan nog zo dom van me om haar een tuig aan te doen (altijd op reis en wandelingen met hellingen en onverwachte dinges ivm veiligheid). Maar heel lief van je! Vanuit Bretagne nog lastiger zelfs ._Tiny_ schreef: ↑03 sep 2022, 18:57Heb je een klittensnijder? Vanaf de huid in de lengte de klit een paar keer doorsnijden. Cowboymagic erin en dan met de punt van de kam uitpluizen.Gudrun schreef: ↑03 sep 2022, 18:45Ja, campervan... waterblazer gaat het niet worden dus. Wel in zee en dan lekker door hoog gras met van die onkruidbolletjes rollen en zo...
Ik zou bijna zeggen kom hier maar dan help ik je ermee, maar dat wordt hem natuurlijk niet vanuit België
Zal er nu maar gewoon afblijven en er thuis een halve dag voor uittrekken.
- HillieS
- Posts in topic: 1
- Honden: 2
- Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes
Yara ook.
Ik leerde dat een Schapendoesvacht na t kammen en dan de zee in een showklaar vacht krijgt. Werkt inderdaad perfect bij haar. Wel met een badjas of handdoek wat drogen of in de wind
- Inge O
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Ik schoor ze allemaal kaal .
Hier ook zee- (en brakwaterkreek-)zwemmers en ja, daar wordt het haar niet makkelijker van, ook het mijne niet, zelfs de zeewind maakt er soms al stro van.
Door het zand rollen. Strandzand dan he. Dan zijn ze in een wippie droog.
- _Tiny_
- Gudrun
Thuis!
Genoeg cowboymagic voor een hele infanterie divisie op groot onderhoud en 2 uur goed doorwerken.
Bedacht nadien dat ik een echte voor- foto had moeten nemen... maar dan maar een paar van de laatste dagen op reis.
En uiteraard een versgekamde Fluffy (Scruffy is vanzelf schoon en uit de klit geraakt).
Nu doen mijn handen pijn en ik wil nooit nog een langharige hond! (nu ja, had verwacht dat Poppy gezien haar moeder korter ging zijn, maar neen, ze moest de vacht van papa erven... plus vroege castratie nodig gehad dus een ramp)
Genoeg cowboymagic voor een hele infanterie divisie op groot onderhoud en 2 uur goed doorwerken.
Bedacht nadien dat ik een echte voor- foto had moeten nemen... maar dan maar een paar van de laatste dagen op reis.
En uiteraard een versgekamde Fluffy (Scruffy is vanzelf schoon en uit de klit geraakt).
Nu doen mijn handen pijn en ik wil nooit nog een langharige hond! (nu ja, had verwacht dat Poppy gezien haar moeder korter ging zijn, maar neen, ze moest de vacht van papa erven... plus vroege castratie nodig gehad dus een ramp)
- Johnny Jones
- Posts in topic: 2
- Honden: 6
- Welke: 1 Spanjaard en 5 Roemenen
Ze ziet er weer prachtig uit!
Is een badjas niets voor het drogen op vakantie? Of helpt dat niet tegen de klitten?
Wat een goed ding, zo'n klittensnijder. Ga hem gelijk bestellen voor de pluizenbol die we in de opvang hebben!_Tiny_ schreef: ↑03 sep 2022, 18:57Heb je een klittensnijder? Vanaf de huid in de lengte de klit een paar keer doorsnijden. Cowboymagic erin en dan met de punt van de kam uitpluizen.Gudrun schreef: ↑03 sep 2022, 18:45Ja, campervan... waterblazer gaat het niet worden dus. Wel in zee en dan lekker door hoog gras met van die onkruidbolletjes rollen en zo...
Is een badjas niets voor het drogen op vakantie? Of helpt dat niet tegen de klitten?
- Gudrun
Dank je!Johnny Jones schreef: ↑04 sep 2022, 12:13 Ze ziet er weer prachtig uit!
Wat een goed ding, zo'n klittensnijder. Ga hem gelijk bestellen voor de pluizenbol die we in de opvang hebben!
Badjas helpt niet tegen klitten, eerder integendeel zelfs, alles wat wrijving veroorzaakt klit bij haar nog extra.
Klittensnijder niet gebruikt, wel een effileerschaar voor de ergste klitten. Ik had haar gelukkig de eerste avond op reis nog helemaal goed doorgekamd.
Cowboymagic is gewoon DE redding!
En nu volgende week nog eens doorkammen, dan in bad en dan met de waterblazer, dan is ze echt oke. Nu voelt ze toch nog wat meer "plakkerig" aan dan anders. Maar ik heb er even genoeg van nu.
- Inge O
Werkt dat beter dan gewoon overlangs met de schaar doorknippen?
- Lothian
- Posts in topic: 1
- Honden: 3
- Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
- Contacteer:
Oh man. Mijn droom is ooit een langharige hond te hebben (vachttype Hovawart, niet bearded collie haha) maar man is niet zo'n fan. Ik ook niet meer, als ik dit lees
En ondertussen half Nederland maar bewonderend tegen me aanjanken “die vachten, dat is zeker heel veel werk he”.
Ik loop dan schaterlachend weg Ik hoef de mijne never nooit te borstelen, ontklitten, kammen, effileren of wat dies meer zij.
Jantje Verstandje!
Ik loop dan schaterlachend weg Ik hoef de mijne never nooit te borstelen, ontklitten, kammen, effileren of wat dies meer zij.
Jantje Verstandje!
- Inge O
Oh maar een wartje heeft een écht makkelijke vacht hoor, ik doe er alles mee waarvan ik hier lees dat het compleet tegen alle vachtverzorgingsregels is, en dan nog borstel ik ze hooguit een keer of 3 à 4 per jaar.
En dan liggen ze zowat elke dag in de zoute kreek, droog ik ze never nooit niemals af na het zwemmen en ook als ze aan het strand door 'metersdiepe' klei waden doe ik er noppes aan.
Alleen merk ik dus wel dat het zout de vacht wat stugger maakt, bij hun heeft dat vooral als effect dat de dotjes ondervacht die er tijdens de rui normaal makkelijk van tussenuit schuiven in gezouten toestand wat vaster zitten en wat meer hulp nodig hebben.
- _Tiny_
Je kunt een badjas best even een 20 minuutjes aandoen bv in de auto terwijl je naar huis rijdt. Of een kwartiertje na het bad. Want het zuigt heel veel water uit de vacht. Maar dan moet je daarna nog steeds blazen. Langer zou ik niet doen want je zit ook altijd weer met wrijving wat klitten geeft. Voor de honden wordt het ook snel koud wanneer ze lang een natte jas aan hebben. Maar even kort aan om water uit de vacht te zuigen scheelt weer föhnen.Johnny Jones schreef: ↑04 sep 2022, 12:13 Ze ziet er weer prachtig uit!
Wat een goed ding, zo'n klittensnijder. Ga hem gelijk bestellen voor de pluizenbol die we in de opvang hebben!_Tiny_ schreef: ↑03 sep 2022, 18:57Heb je een klittensnijder? Vanaf de huid in de lengte de klit een paar keer doorsnijden. Cowboymagic erin en dan met de punt van de kam uitpluizen.Gudrun schreef: ↑03 sep 2022, 18:45
Ja, campervan... waterblazer gaat het niet worden dus. Wel in zee en dan lekker door hoog gras met van die onkruidbolletjes rollen en zo...
- _Tiny_
Hangt er vanaf hoe zuinig je bent op je scharen. Ik wil mijn scharen er niet voor gebruiken want ze worden er super stomp van. Met een klittensnijder kun je ook nooit per ongeluk in de huid snijden en met de schaar kan dat wel.
- _Tiny_
https://www.trim.nl/ontklitters-en-ontw ... er-182090/
Die bedoel ik dus. Je zet de punt boven in de klit en laat het mesje naar beneden wijzen. Naar beneden halen en zo kun je het vilt splitsen. Daarna kamt het makkelijker uit.
Die bedoel ik dus. Je zet de punt boven in de klit en laat het mesje naar beneden wijzen. Naar beneden halen en zo kun je het vilt splitsen. Daarna kamt het makkelijker uit.
- Inge O
Oh, dat laatste had ik nu net gezien als mogelijk nadeel .
- _Tiny_
Netjes!Gudrun schreef: ↑04 sep 2022, 12:07 Thuis!