Pupprijs

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Loraine
Posts in topic: 3
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Re: Pupprijs

Bericht door Loraine »

Hahaha, herplaatsen/terugbrengen naar de fokker... die van Mahdu moet na 4 jaar het bericht nog openen dat ik gestuurd heb dat hij hier woont en die van Dívka is onvindbaar. :')
Wordt een beetje lastig dus om die via de fokker te herplaatsen. :P

Maar ik heb al geregeld dat Mahdu naar mijn stiefvader gaat en als die er om wat voor reden dan ook geen plek voor heeft gaat hij naar mijn ex.
Dívka gaat naar mijn moeder en anders bijvoorbeeld via @Tineke en Alma de herplaatsing in, die moet gewoon zorgvuldig herplaatst worden indien nodig.
Andersom geldt het ook dat hun honden naar mij toe komen als de andere kinderen ze niet in huis nemen.
Spike zal dan de herplaatsing in gaan, Toobs is inmiddels 14 jaar, die blijft tot hij overlijdt en Fu- uh Puckje :mann: blijft naar alle waarschijnlijkheid ook hier, zo'n kleine kruimel kost toch bijna niets in dagelijks onderhoud. :F:
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
CatnDog
Posts in topic: 23
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

ranetje schreef: 17 aug 2022, 16:43 Zo zou dat bij mij wel werken ja.
Gelukkig fok ik niet. :P

Ik stel belangstelling voor de honden door de fokker zeer op prijs.
Als ik ergens advies over vroeg kreeg ik dat, van vrijwel alle fokkers, op een na.

Met de fokkers van mijn honden (op die ene na) heb ik nog altijd contact.
Zowel met de twee fokkers waar ik mijn teckels vandaan heb als met de fokkers van mijn Griffons.
De fokker van mijn laatste teckel had zelfs en plakboek met de kopieën van alle diploma´s die dat hondje heeft gehaald.
Dat boek heeft ze nog steeds.
Ze genoot op afstand mee.
Die laatste teckel is in 2001 overleden, maar we hebben nog steeds contact :D
Dat is wel fijn, zulk positief contact.
Ik heb vooral in het eerste jaar veel contact gehad met de fokkers van mijn hond, dat had ik ook echt nodig. Ik heb ook steun gevoeld aan de reacties die ze me gaven. Eerste hond en zo'n bijter. Het contact is daarna uitgedoofd, maar ik stuur ze zeker een berichtje als hij 10 jaar wordt of zo, om ze even bij te praten over onze belevenissen.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Inge O schreef: 17 aug 2022, 16:51 In mijn geval in ieder geval wel één van de hoofdredenen dat ik maar met grote tussenpozen een nest heb (en nu al het derde nest na elkaar zeg dat dit mijn laatste was :oeps: ), maar gelukkig drijven de goede dingen het meeste boven, én ik heb ik telkens wel weer mijn eigen puppert aan over :I: .
Ja, jeetje, lastig hoor. Maar ik denk dat je, wanneer je dan toch doorzet, uiteindelijk wel die trots kan voelen. Het is beter dat je er dan wel door bent gegaan, dan wanneer je bent gestopt, vanwege zo'n nare ervaring, zo'n stel stomme mensen, en daar spijt van krijgt. Had ik toch maar...

Ik weet nog dat mijn dierenarts een keer had geadviseerd om een nestje te doen met mijn twee (boomloze) katten. Ik had dat toen niet gedaan, want... stel dit of dat. Nu heb ik daar wel deels spijt van. Het zijn gewoon twee lieve (nu oude) probleemloze katten.
Smoushond
Posts in topic: 15

Bericht door Smoushond »

Het is wat de gek ervoor geeft. Niet eens zozeer een kwestie van vraag en aanbod maar meer inspringen op wat hip is. Waren dat eerder de chihuahua ‘s zijn dat nu de pomeriaantjes. Met bearface zijn ze nóg duurder . Kleine beertjes gekocht door mensen die het kunnen betalen .

De laatste tijd zie ik steeds meer nestjes van de boerenfox. Een verschil van prijs van zo’n 2000 euro dat zit hem echt niet in een paar testen
Afbeelding
Dagmar
Posts in topic: 34

Bericht door Dagmar »

Smoushond schreef: 18 aug 2022, 07:50 Het is wat de gek ervoor geeft. Niet eens zozeer een kwestie van vraag en aanbod maar meer inspringen op wat hip is. Waren dat eerder de chihuahua ‘s zijn dat nu de pomeriaantjes. Met bearface zijn ze nóg duurder . Kleine beertjes gekocht door mensen die het kunnen betalen .

De laatste tijd zie ik steeds meer nestjes van de boerenfox. Een verschil van prijs van zo’n 2000 euro dat zit hem echt niet in een paar testen
:LOL: Dat is dus vraag en aanbod.

Dwergkezen worden niet structureel getest. Ook met Nederlandse stamboom alleen op Pl, uitzonderingen daargelaten. En daar is praktisch niet aan te komen. Er waren al bar weinig fokkers voor ze populair werden en ze zitten met een enorme inteeltdepressie. Die fokkers fokken showkwaliteit en daar kun je met leeg blijven of een of twee pups met een keizersnede lang op wachten. Ik denk serieus niet dat ze er echt op verdienen.
In het kruising circuit wordt het meest getest, en dat zijn de goedkoopste hondjes. Die krijgen wel een normaal aantal pups.

Die broodfok bearfacedingen worden niet gekocht als hond, dat kunnen ze vaak ook niet zijn, maar als accessoire.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

ellen en de birmanen schreef: 17 aug 2022, 09:36
Marc schreef: 16 aug 2022, 18:55 En ik geef ook niet elke vogel gratis weg. Jonge Japanse nachtegalen kosten gewoon 100 euro. Maar wel met allerlei voorwaarden. Volière. Twee. Beplant. Etc etc. Dat is kostprijs voor mij want ik moet ze bakken met dure insecten voeren.
dat zal ik never nooit betalen voor een vogel, belachelijke prijs. verdienen over de rug van een vogel.
Verdienen over de rug van een vogel? Zo'n vogel eet het dubbele aan diepvries insecten voor hij groot is en ze kosten bij de meeste mensen 150 euro of meer. Een vogel is niet direct iets. Je hebt een kanarie of een ara. Dat is niet een vogel.

Zoals al eerder is gezegd als je een vogel gratis weggeeft op voorhand kun je er gif op innemen dat die vogel de dag erna te koop staat voor 150. En dan heb ik geen zeggenschap meer over waar hij terecht komt.

En als ik weet dat hij goed terecht komt hoef je van mij niks te betalen. Zie het maar als een pup gratis op marktplaats zetten. Geen goed idee en niet in het belang van de pup.

Ik ben trouwens al twee jaar geleden gestopt met kweken met de vogels omdat ik het te lastig vind om ze te moeten verkopen. Kweken ging overigens vanzelf. Nu heb ik twee vrouwtjes en heb ik mijn twee mannetjes aan Nanna gegeven.
Nanna

Bericht door Nanna »

Als ik twintig euro per vogel had betaald had ik ze nog niet voor honderd op MP gezet hoor😜
Vond het gewoon leuk om ze te hebben.
En yep, voor de gangbare prijs had ik ze nooit gekocht.
Ik ben meer van 7.50 voor tien zebravinken😂
Marc

Bericht door Marc »

Tara schreef: 18 aug 2022, 10:34 “Een vogel is niet direct iets. Je hebt een kanarie of een ara. Dat is niet een vogel.”

Exact dát heb ik met honden nou ook! :mrgreen:
Honden zijn een soort en verschillende rassen. Maar het geldt voor honden uiteraard ook. Ga je bulldogjes voor 500 euro op marktplaats zetten dan trek je broodfokkers en handelaren aan. En dan breng je je pups in gevaar. Dus je moet haast wel een hogere prijs vragen voor het welzijn van de dieren. Helaas. Want zet je een nestje Mechels op marktplaats voor dat geld dan krijg je hele andere mensen en niet met reden broodfok en handel.
ellen en de birmanen
Posts in topic: 6

Bericht door ellen en de birmanen »

Marc schreef: 18 aug 2022, 10:20
Marc schreef: 16 aug 2022, 18:55 En ik geef ook niet elke vogel gratis weg. Jonge Japanse nachtegalen kosten gewoon 100 euro. Maar wel met allerlei voorwaarden. Volière. Twee. Beplant. Etc etc. Dat is kostprijs voor mij want ik moet ze bakken met dure insecten voeren.
dat zal ik never nooit betalen voor een vogel, belachelijke prijs. verdienen over de rug van een vogel.
Verdienen over de rug van een vogel? Zo'n vogel eet het dubbele aan diepvries insecten voor hij groot is en ze kosten bij de meeste mensen 150 euro of meer. Een vogel is niet direct iets. Je hebt een kanarie of een ara. Dat is niet een vogel.

Zoals al eerder is gezegd als je een vogel gratis weggeeft op voorhand kun je er gif op innemen dat die vogel de dag erna te koop staat voor 150. En dan heb ik geen zeggenschap meer over waar hij terecht komt.

En als ik weet dat hij goed terecht komt hoef je van mij niks te betalen. Zie het maar als een pup gratis op marktplaats zetten. Geen goed idee en niet in het belang van de pup.

Ik ben trouwens al twee jaar geleden gestopt met kweken met de vogels omdat ik het te lastig vind om ze te moeten verkopen. Kweken ging overigens vanzelf. Nu heb ik twee vrouwtjes en heb ik mijn twee mannetjes aan Nanna gegeven.
Marc, hoe jij nu reageert op mijn bericht is exact de bedoeling van mijn post ;-)
weet jij wat ik moet doen voor ik een nestje pups heb liggen? verdienen over de rug van mijn honden? nee, de ene keer hou ik over zoals bij mijn laatste nest en de andere keer kom ik te kort zoals het een na het laatste nest. en ja ik geef ook weleens pups weg.
jij geeft geen 1500 euro voor een goed gefokte pup omdat jij dat te duur vind en ik geef geen 100 euro voor een goed gefokte vogel omdat ik dat te duur vind.
Nanna

Bericht door Nanna »

Het enige dat blijft is dat ‘dure pup’ niet altijd gelijk staat aan goede kwaliteit. Misschien wel qua fenotype maar zeker niet qua genotype.
Het is niet hoe meer je voor een pup betaalt, hoe beter hij is. Vaak is helaas zelfs het tegendeel waar.
malinois
Posts in topic: 7
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Bericht door malinois »

Tara schreef:
Marc schreef: 18 aug 2022, 10:39
Tara schreef: 18 aug 2022, 10:34 “Een vogel is niet direct iets. Je hebt een kanarie of een ara. Dat is niet een vogel.”

Exact dát heb ik met honden nou ook! :mrgreen:
Honden zijn een soort en verschillende rassen. Maar het geldt voor honden uiteraard ook.
Dat eerste is zo, en op dat punt gaat de vergelijking natuurlijk niet 100% op.
Maar voor mij en veel andere mensen geldt gewoon wel dat ze een bepaalde hond willen en niet “een hond”. Daarin zit hem uiteraard wel het verschil.

Ik heb met verbazing zitten kijken hoe mijn gebruik van Action aan alle kanten op hol is geslagen. Ik verbond daar namelijk geen enkel waardeoordeel aan. Het was voor mij puur het vergelijk tussen een dure rashondenpup van een fanatieke fokker waar mensen vanuit een bepaalde wens of verwachting voor kiezen en een al dan niet stamboomloze variant van datzelfde ras, waar mensen voor kiezen die minder ambities of verwachtingen hebben anders dan dat ze misschien gewoon een leuke huishond willen.

Nergens heb ik aangegeven dat dat minder goede of leuke honden zouden zijn. Het gaat gewoon om een andere insteek qua fokken, qua verwachtingen en qua ambities bij een eigenaar. Voor elck wat wils, alleen vind ik het gewoon zo weinig zinvol om te oordelen over iets waar vanuit een andere insteek voor wordt gekozen dan de jouwe (algemeen gesproken). ;-)
Ik heb stamboomloze honden maar dezelfde ambities en verwachtingen als bij een stamboomexemplaar hoor Afbeelding
Zeker qua sport mogelijkheden.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Loraine
Posts in topic: 3
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Voor mij is een stamboom niet belangrijk, ik heb mijn honden als gezelschap en voor recreatieve sport zonder wedstrijden etc.
Als de afstamming bekend is vind ik dat leuk en interessant, vnl qua welke karaktertrekken er bij welke ouder vandaan komen enzo of in geval van een mix welke rassen/types erachter zitten.
Mijn honden zijn ook weinig waard vergeleken met een zorgvuldig gefokte rashond uit rondom geteste kampioenshonden (show/sport/whatever) maar emotioneel hebben ze minstens net zoveel waarde en voor de doelen die ik heb is dat gewoon belangrijker. 😊
Zij zijn de zogenaamde Action hondjes, ontzettend leuk en met een beetje bijsturen en inzet is er van de één best wat te maken op sportief gebied, ik bedoel maar; in 2 lessen op de max zitten qua boxen met detectie is niet niets.
De ander haalde de 2 boxen nog niet eens in 1 les omdat die had uitgevogeld dat de juf dezelfde beloning in haar zakken had zitten en hij klom bij haar op schoot om aan te geven dat ze dat lekkers wel gewoon kon geven. :')
Ook heel slim natuurlijk maar niet de bedoeling. :P
Maar hij haat het om dingen te moeten en zogauw er ook maar iets van druk op komt haakt hij af, doe gezellig mee op smurfenniveau en verwacht gewoon niets qua vooruitgang en hij doet zijn best maar wel op zijn manier; met een hoop grappen en grollen en graag véél afwisseling.

Ik snap ook best dat als je bepaalde doelen hebt of ermee werkt, je meer zekerheid nodig hebt dat je hond er geschikt voor is en dan voldoet een zgn Action hondje gewoon niet (voldoende).
Ik zie het ook als deeg kneden met de hand versus deeg kneden met een kitchenaid; het werkt beide maar de kitchenaid levert beter werk en is sneller.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

ellen en de birmanen schreef: 18 aug 2022, 11:05
Marc schreef: 18 aug 2022, 10:20

Marc, hoe jij nu reageert op mijn bericht is exact de bedoeling van mijn post ;-)
weet jij wat ik moet doen voor ik een nestje pups heb liggen? verdienen over de rug van mijn honden? nee, de ene keer hou ik over zoals bij mijn laatste nest en de andere keer kom ik te kort zoals het een na het laatste nest. en ja ik geef ook weleens pups weg.
jij geeft geen 1500 euro voor een goed gefokte pup omdat jij dat te duur vind en ik geef geen 100 euro voor een goed gefokte vogel omdat ik dat te duur vind.
Het is geen goed gefokte vogel maar gewoon een zeldzame soort die lastig te kweken is. Het is een beetje appels met per vergelijken. Het is niet een bruine vs een rode kanarie maar een parkiet vs een papegaai. Twee verschillende soorten met verschillende prijzen. Er zijn geen dure goed gefokte nachtegalen en slecht gefokte goedkope nachtegalen. Elke nachtegaal is een nachtegaal. Ik snap je vergelijking prima en natuurlijk kun je veel doen voor een nest en dus meer kosten maken. Prima want volgens mij heb ik alleen gezegd ik hoef geen dure hond omdat ik een goedkope hond net zo leuk vind en ik sowieso liever geen rashond heb. Een hond is niet perse goed gefokt als hij duur is helaas. Beter gezegd hoe duurder hoe vaak slechter gefokt. Het heeft meer te maken met mode en vraag volgens mij. Hoe kan het anders dat niet in de mode zijnde rassen vaak de helft goedkoper zijn dan populaire rassen?
ranetje
Posts in topic: 16

Bericht door ranetje »

Marc schreef:Prima want volgens mij heb ik alleen gezegd ik hoef geen dure hond omdat ik een goedkope hond net zo leuk vind en ik sowieso liever geen rashond heb. Een hond is niet perse goed gefokt als hij duur is helaas. Beter gezegd hoe duurder hoe vaak slechter gefokt. Het heeft meer te maken met mode en vraag volgens mij. Hoe kan het anders dat niet in de mode zijnde rassen vaak de helft goedkoper zijn dan populaire rassen?
Geen idee of je 1200 tot 1500 duur of goedkoop vindt voor een rashond.
Is dat de helft goedkoper dan een "populair ras"?
Afbeelding
malinois
Posts in topic: 7
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Bericht door malinois »

Tara schreef:
malinois schreef: 18 aug 2022, 12:48
Ik heb stamboomloze honden maar dezelfde ambities en verwachtingen als bij een stamboomexemplaar hoor Afbeelding
Zeker qua sport mogelijkheden.
Ja, maar dan heb je het in jouw geval nog steeds over een segment dat over iets anders gaat dan gewoon een leuke, lieve teef laten dekken door een dito reu van datzelfde ras met geen ander doel dan gewoon fijne kameraadjes van dat ras te fokken waar men geen specifieke eisen aan stelt. Die groep is immers ook niet waar jij het in zoekt, toch? :mrgreen:
Nee maar toch is mijn beste hond, een hond uit een moeder die nooit een africhtingsveld gezien heeft. Is puur waak- en huishond op.een boerderij. Wel uit werklijnen maar zelf nooit iets gedaan. Ik zou er een moord voor doen om de combi te herhalen maar helaas is de teef te oud. Nestbroers en zussen zijn verdeeld: huishonden en sporthonden. En beiden voldoen eigenlijk uitstekend aan de wensen van de eigenaren.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Smoushond
Posts in topic: 15

Bericht door Smoushond »

Dagmar schreef: 18 aug 2022, 09:19
Smoushond schreef: 18 aug 2022, 07:50 Het is wat de gek ervoor geeft. Niet eens zozeer een kwestie van vraag en aanbod maar meer inspringen op wat hip is. Waren dat eerder de chihuahua ‘s zijn dat nu de pomeriaantjes. Met bearface zijn ze nóg duurder . Kleine beertjes gekocht door mensen die het kunnen betalen .

:LOL: Dat is dus vraag en aanbod.

Dwergkezen worden niet structureel getest. Ook met Nederlandse stamboom alleen op Pl, uitzonderingen daargelaten. En daar is praktisch niet aan te komen. Er waren al bar weinig fokkers voor ze populair werden en ze zitten met een enorme inteeltdepressie. Die fokkers fokken showkwaliteit en daar kun je met leeg blijven of een of twee pups met een keizersnede lang op wachten. Ik denk serieus niet dat ze er echt op verdienen.
In het kruising circuit wordt het meest getest, en dat zijn de goedkoopste hondjes. Die krijgen wel een normaal aantal pups.

Die broodfok bearfacedingen worden niet gekocht als hond, dat kunnen ze vaak ook niet zijn, maar als accessoire.
Ik bedoelde die berenkoppies daar was geen vraag naar. Dat er vraag is naar een leuk koddig harig klein hondje kan ik me voorstellen maar waarom dan ineens die dure namen exclusief uit Rusland duizenden euro’s enz erbij moet vind ik walgelijk
Afbeelding
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Ik heb de indruk dat de prijzen van herplaatsers en stichtinghonden nu al omlaag gaan.
Nanna

Bericht door Nanna »

En dat fokkers met hun dure pups blijven zitten. De fokster waar ik Charles vandaan heb leurt al weken met drie Deerhoundpups.
Tsja. Als je moet kiezen tussen je gasrekening betalen of een hond van 1500 eurie is de keus snel gemaakt. Plus heel veel mensen hebben de coronaperiode gebruikt om een hond te kopen dus die zijn voorzien.
Kruimel
Posts in topic: 6
Welke: IJslandse honden

Bericht door Kruimel »

En degenen die het geprobeerd hebben en nu weten dat het niks voor hen is hoeven ze ook niet.
Afbeelding

Het duo Olie en Bol
_Tiny_
Posts in topic: 24
Honden: 4
Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle

Bericht door _Tiny_ »

Ik zie ook weer poedelfokkers met pups leuren die ze nauwelijks verkocht krijgen en daardoor dalende prijzen.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Op de hongaarse herdershondenpagina op feestboek loopt iemand ook al tijdenlang Kuvaszpups aan te bieden. Ik denk dat er maar bitter weinig sjoege is…

Afbeelding
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Weet iemand wat er gebeurt met die onverkochte pups? Houden fokkers ze aan of proberen ze de honden via via kwijt te raken?
~Suzanne~
Posts in topic: 1
Welke: 2 shelties en 1 schotse herdershond

Bericht door ~Suzanne~ »

CatnDog schreef: 05 sep 2022, 16:42 Weet iemand wat er gebeurt met die onverkochte pups? Houden fokkers ze aan of proberen ze de honden via via kwijt te raken?
Ik hoop dat ze ze toch via via proberen kwijt te raken maar niet met elk ras is dat fijn.
Dan kijken fokkers misschien minder naar een geschikt huisje, ALS het maar een huisje is?

Overigens dacht ik altijd dat er tevoren wachtlijsten werden aangelegd of in ieder geval belangstellenden-lijsten?

Suzanne
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Nanna schreef: 05 sep 2022, 15:34 Op de hongaarse herdershondenpagina op feestboek loopt iemand ook al tijdenlang Kuvaszpups aan te bieden. Ik denk dat er maar bitter weinig sjoege is…

Afbeelding
Is dat een ras waar ooit veel vraag naar is geweest?

Ik krijg altijd de indruk dat kleinere honden sneller over de toonbank vliegen dan de grotere rassen. Laat staan zulk soort giganten.

Zo'n grote hond is ook een stuk duurder in het onderhoud.
ranetje
Posts in topic: 16

Bericht door ranetje »

~Suzanne~ schreef: 05 sep 2022, 16:45
CatnDog schreef: 05 sep 2022, 16:42 Weet iemand wat er gebeurt met die onverkochte pups? Houden fokkers ze aan of proberen ze de honden via via kwijt te raken?
Ik hoop dat ze ze toch via via proberen kwijt te raken maar niet met elk ras is dat fijn.
Dan kijken fokkers misschien minder naar een geschikt huisje, ALS het maar een huisje is?

Overigens dacht ik altijd dat er tevoren wachtlijsten werden aangelegd of in ieder geval belangstellenden-lijsten?

Suzanne
Ja zeker. :ok:
En als je teef dan gedekt is en drachtig blijkt dan zijn er van de 20 mensen op je wachtlijst opeens maar 3 of 4 die het "goed uitkomt" om een pup te krijgen.
De rest zit met vakantie/kinderen/nieuwe baan/verzin het maar.
En wil dus niet op dit moment, maar wel later ........................ misschien :P

Een wachtlijst zegt helaas niet altijd dat je voor elke pup al een goed baasje op die lijst hebt.
Afbeelding
Plaats reactie