ranetje schreef: ↑05 sep 2022, 16:51
Een wachtlijst zegt helaas niet altijd dat je voor elke pup al een goed baasje op die lijst hebt.
Er zullen best veel mensen zijn die bij de tijd dat ze bovenaan de wachtlijst staan al zijn voorzien. Of mensen die zich op het laatste moment toch nog bedenken.
Maar misschien is dat wel een voordeel van de dalende vraag naar pups: dat wachtlijsten wat zullen krimpen.
ranetje schreef: ↑05 sep 2022, 16:51
Een wachtlijst zegt helaas niet altijd dat je voor elke pup al een goed baasje op die lijst hebt.
Er zullen best veel mensen zijn die bij de tijd dat ze bovenaan de wachtlijst staan al zijn voorzien. Of mensen die zich op het laatste moment toch nog bedenken.
Maar misschien is dat wel een voordeel van de dalende vraag naar pups: dat wachtlijsten wat zullen krimpen.
Inderdaad.
En er zijn dus best veel mensen die er geen seconde over piekeren om dat kenbaar te maken bij de fokker waar ze op de lijst staan.
Ook als ze op de lijst zijn komen te staan toen de fokker zijn/haar plannen voor een nest bekend maakte.
Op het laatste moment zich bedenken had ik al als voorbeeld.
Dat valt onder..........
De rest zit met vakantie/kinderen/nieuwe baan/verzin het maar.
En wil dus niet op dit moment, maar wel later ........................ misschien
ranetje schreef: ↑05 sep 2022, 17:08
Inderdaad.
En er zijn dus best veel mensen die er geen seconde over piekeren om dat kenbaar te maken bij de fokker waar ze op de lijst staan.
Ook als ze op de lijst zijn komen te staan toen de fokker zijn/haar plannen voor een nest bekend maakte.
Op het laatste moment zich bedenken had ik al als voorbeeld.
Dat valt onder..........
De rest zit met vakantie/kinderen/nieuwe baan/verzin het maar.
En wil dus niet op dit moment, maar wel later ........................ misschien
Of mensen die op de wachtlijst van een hond van ras A staan en dan meedelen dat ze toch voor een hond van ras B (totaal het tegenovergestelde) zijn gegaan.
En ja... vakantietijd. Ik heb altijd het idee dat mensen dat niet van tevoren konden bedenken.
CatnDog schreef: ↑05 sep 2022, 16:42
Weet iemand wat er gebeurt met die onverkochte pups? Houden fokkers ze aan of proberen ze de honden via via kwijt te raken?
Op den duur worden die wel verkocht hoor. Er zijn best wel mensen die liever een 5 maanden oude pup hebben ipv een van 8 weken. Helemaal wanneer deze 1000 euro goedkoper is.
CatnDog schreef: ↑05 sep 2022, 16:42
Weet iemand wat er gebeurt met die onverkochte pups? Houden fokkers ze aan of proberen ze de honden via via kwijt te raken?
Langer aanhouden, via via kwijtraken of asiels benaderen voor afstand. Gebeurt eigenlijk allemaal wel.
Ik ben wel benieuwd waar het nu heen gaat. Ik zie momenteel echt super veel oudere pups (van allerlei rassen ook) voorbij komen. Ben benieuwd of dat zo blijft en de 'markt' wat verzadigd is of dat na de winter de vraag weer aantrekt.
Zou het kunnen dat rasverenigingen (an sich of via de RvB) een foklimiet gaan instellen?
Vergelijkbaar met de OPEC-landen die samen afspreken om even wat minder olie uit de grond te pompen wat minder pups te produceren - om ervoor te zorgen dat een stamboomhond toch iets exlusiefs blijft en de prijs op niveau blijft?
CatnDog schreef:Zou het kunnen dat rasverenigingen (an sich of via de RvB) een foklimiet gaan instellen?
Vergelijkbaar met de OPEC-landen die samen afspreken om even wat minder olie uit de grond te pompen wat minder pups te produceren - om ervoor te zorgen dat een stamboomhond toch iets exlusiefs blijft en de prijs op niveau blijft?
Nee want RV hebben niks te maken met t fokken. Je hoeft geen lid te zijn om stambomen te krijgen
CatnDog schreef: ↑05 sep 2022, 21:15
Zou het kunnen dat rasverenigingen (an sich of via de RvB) een foklimiet gaan instellen?
Het regelt zichzelf wel. Wie nu nog zit met 3 reuen van 16 weken bedenkt zich wel 2 keer om er dit najaar nog een nest bij te gooien.
Fokken deed ik sowieso al niet om anderen van een hond te voorzien. Fokken in coronatijd was voor mij dus out of the question. Ik wil in de toekomst wel weer een nazaat van een zelf gefokte reu. Dat zou van Aidan kunnen zijn, maar ook van Fin. Afijn, ik heb nog tijd zat om daar over na te denken.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Ik wacht nog af, nestje zit toch nog maar voor voorjaar/zomer in de planning, ik zie tegen die tijd wel of er voldoende aanmeldingen zijn.
Ik wil deze keer voor het eerst wel een voorschot vragen - dat mensen overigens gewoon terugkrijgen als ze zich vóór de dekking afmelden op de wachtlijst - maar ik heb gewoon geen zin meer in een éénzijdig engagement van mij als fokker, waarbij de mensen zelf steeds maar makkelijker worden om rond te shoppen (mag) en jou daar niks over zeggen als ze uiteindelijk toch voor een andere pup gaan (mag niet).
Inge O schreef: ↑07 sep 2022, 08:57
Ik wacht nog af, nestje zit toch nog maar voor voorjaar/zomer in de planning, ik zie tegen die tijd wel of er voldoende aanmeldingen zijn.
Ik wil deze keer voor het eerst wel een voorschot vragen - dat mensen overigens gewoon terugkrijgen als ze zich vóór de dekking afmelden op de wachtlijst - maar ik heb gewoon geen zin meer in een éénzijdig engagement van mij als fokker, waarbij de mensen zelf steeds maar makkelijker worden om rond te shoppen (mag) en jou daar niks over zeggen als ze uiteindelijk toch voor een andere pup gaan (mag niet).
Ja ik zit er met mijn volgende nest ook aan te denken om een voorschot te vragen.
Die vraag ik denk ik dan wanneer ze drachtig is (na echo) en dan betaal ik wel weer terug als er niet genoeg pups zijn oid.
Nu had ik niemand die op mijn wachtlijst stond en een pup kreeg geannuleerd, maar toch..
Om eerder een aanbetaling te vragen, vind ik dan weer lastiger (maar dat is persoonlijk)
kloesje schreef: ↑07 sep 2022, 09:45
Om eerder een aanbetaling te vragen, vind ik dan weer lastiger (maar dat is persoonlijk)
Ik vind die timing voor wat de koper betreft niet zo belangrijk, ze krijgen hun geld sowieso toch terug in geval van melden dat ze van de lijst afgaan, of geen dracht, of geen pup voor hen beschikbaar.
Mij gaat het er alleen om dat ik geen dekking aanga op basis van 'lucht'.
Inge O schreef: ↑07 sep 2022, 09:50
Ik vind die timing voor wat de koper betreft niet zo belangrijk, ze krijgen hun geld sowieso toch terug in geval van melden dat ze van de lijst afgaan, of geen dracht, of geen pup voor hen beschikbaar.
Mij gaat het er alleen om dat ik geen dekking aanga op basis van 'lucht'.
Ah zo, klinkt logisch
Ik wil zelf heel graag een pup uit deze combi, ik heb een aantal serieus geïnteresseerden, zonder enige reclame te hebben gemaakt. Vooralsnog maak ik me geen zorgen, maar wellicht inderdaad wel een goed idee om wat meer commitment te gaan vragen.
Ik denk er eens over
Tara schreef: ↑07 sep 2022, 16:57
Wettelijk gezien mag je geen aanbetaling vragen als nog niet zeker is dat die pup ook daadwerkelijk aan die belangstellende verkocht kan worden.
Kan best, maar daarmee loop ik geen risico want als die mensen daarover op hun poot gaan spelen heb ik exact het enige wat ik ermee wil bereiken : dat ze zich nog laten horen als ze op hun beslissing willen terugkomen. Ik verbind hen niet tot aankoop, ik verbind hen tot eerlijkheid over géén aankoop.
Ik ga er ook niet vanuit dat ik 'publiek trek' dat vooral op oorlogvoeren uit is : zij willen een leuke pup en ik wil een goede thuis voor een pup, en als zo'n klein voorschot - waar ze niks mee te verliezen hebben - al een probleem geeft dan gaan ze vooral maar een straatje verder, weet ik meteen al wat voor vlees ik in de kuip heb.
Ik vind het toch fijner om mensen te vinden die je al iets beter kent. Overigens vind ik bij meerdere fokkers shoppen helemaal niet zo oke.
Mensen die de hele tijd meerdere paadjes aan het bewandelen zijn is niet het soort volk waar ik jarenlang mee wil praten.
Ik ken genoeg uitgekookte figuren die altijd alles voor zichzelf verzieken met dat ellebogenwerk. Ga vooral lekker bij die andere fokkers kijken, ik heb ze al vergeven.
EchoMira schreef: ↑07 sep 2022, 18:38
Ik vind het toch fijner om mensen te vinden die je al iets beter kent. Overigens vind ik bij meerdere fokkers shoppen helemaal niet zo oke.
Mensen die de hele tijd meerdere paadjes aan het bewandelen zijn is niet het soort volk waar ik jarenlang mee wil praten.
Ik ken genoeg uitgekookte figuren die altijd alles voor zichzelf verzieken met dat ellebogenwerk. Ga vooral lekker bij die andere fokkers kijken, ik heb ze al vergeven.
De reden dat bij ons ras mensen bij meerdere fokkers op een lijst staan, is simpelweg omdat er maar weinig fokkers zijn. Ik kan van te voren niet voorspellen hoeveel pups eruit komen en of er een pup voor hun bij zit. En aangezien ik geen 5 teven heb, zullen ze ook enige tijd moeten wachten op een volgende mogelijkheid. Daarom benader ik iedereen wie op mijn lijst staat wanneer ze loops wordt, om te peilen hoe het er voor staat.
Uiteraard zijn er altijd mensen die enkel en alleen een pup van Bindi willen, die mensen hebben dan ook altijd voorrang op de lijst ten opzichte van mensen die op meerdere lijsten staan. Daar ben ik dan ook open over
EchoMira schreef: ↑07 sep 2022, 18:38
De reden dat bij ons ras mensen bij meerdere fokkers op een lijst staan, is simpelweg omdat er maar weinig fokkers zijn. Ik kan van te voren niet voorspellen hoeveel pups eruit komen en of er een pup voor hun bij zit. En aangezien ik geen 5 teven heb, zullen ze ook enige tijd moeten wachten op een volgende mogelijkheid. Daarom benader ik iedereen wie op mijn lijst staat wanneer ze loops wordt, om te peilen hoe het er voor staat.
Slim!
Hier is mijn bezwaar.
Ik zoek mensen voor mijn pups die al snappen wat ik denk dat ik snap. Hoe je een mooi hondje maakt.
Op basis van.
Dat ze een beetje meefokken, eigenlijk.
Dat paalt niet aan met mensen die zich richten op wanneer ze een pup willen hebben. Wat toch altijd na de paasvakantie is.
Niets mis mee maar van mij krijg je niets.
Tara schreef: ↑07 sep 2022, 16:57
Wettelijk gezien mag je geen aanbetaling vragen als nog niet zeker is dat die pup ook daadwerkelijk aan die belangstellende verkocht kan worden.
Dan is het een betaling om op de lijst te komen heb al meerdere gezien die dat zo deden.