Trekken aan de riem
Re: Trekken aan de riem
Maya trekt eigenlijk niet. Er staat wel spanning op de lijn ivm flex en als ze sneller richting een lekker luchtje wil maar bij de hunterlijn hangt ie gewoon slap.
En echt trekken aan de lijn pik ik zowiezo niet.
En echt trekken aan de lijn pik ik zowiezo niet.
Trokken mijn honden maar. Ik heb zelfs een sledehond maar ze lopen keurig naast me. Ze mogen van mij trekken, graag zelfs maar dat gebeurt alleen heel even als er een kat wegsprint. Ik heb zulke brave honden
Nou, dat hadden ook Pinschers kunnen zijn. Hahaha.
Al helpt het staan af en toe wel, maar dat is dan meer als je er met een aan de lijn loopt, met twee werkt het niet zo goed, de een blijft dan ook staan en de ander trekt door. Maar meestal interesseert hun het geen zak als ik stil blijf staan, O, denken ze dan, kan ik even kijken of er hier nog wat te eten ligt.
Al helpt het staan af en toe wel, maar dat is dan meer als je er met een aan de lijn loopt, met twee werkt het niet zo goed, de een blijft dan ook staan en de ander trekt door. Maar meestal interesseert hun het geen zak als ik stil blijf staan, O, denken ze dan, kan ik even kijken of er hier nog wat te eten ligt.
Tanja en Anne
- Zamunda
- Posts in topic: 7
- Honden: 3
- Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart
Vervelend :rofl: .
OS met dank aan Hakunamatata
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Zo vervelend :angel:
Tot de riem eraf gaat hoor. Dan doen ze lekker wat ze zelf willen en mag ik het uitzoeken met m’n wensen.
- Gudrun
- Posts in topic: 3
- Honden: 10
- Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer
Do trekt enorm, tot op achterpoten lopen toe. Maar ja, ze weeg niks.
Poppy denkt niet aan trekken. Die loopt of achter of naar me (afhankelijk van wat ik vraag) of net voor/aan het uiteinde van de lijn, of die nu lang of kort is.
Kika... ja die trekt. Tenzij het een Oefening is, dan kan ze naast lopen maar dat is evenmin ontspannend, trippeldansend half voor je voeten met continu oogcontact... Dus die gaat zodra het veilig is aan de lange lijn. Dan stopt ze soms om te snuffelen of op muisjes of zo te jagen en dan rent ze me weer voorbij tot aan het uiteinde. Zolang ze niet echt hard trekt laat ik het, geen energie meer voor en andere dingen genoeg om aan te werken die belangrijker zijn.
Poppy denkt niet aan trekken. Die loopt of achter of naar me (afhankelijk van wat ik vraag) of net voor/aan het uiteinde van de lijn, of die nu lang of kort is.
Kika... ja die trekt. Tenzij het een Oefening is, dan kan ze naast lopen maar dat is evenmin ontspannend, trippeldansend half voor je voeten met continu oogcontact... Dus die gaat zodra het veilig is aan de lange lijn. Dan stopt ze soms om te snuffelen of op muisjes of zo te jagen en dan rent ze me weer voorbij tot aan het uiteinde. Zolang ze niet echt hard trekt laat ik het, geen energie meer voor en andere dingen genoeg om aan te werken die belangrijker zijn.
- Zamunda
- Posts in topic: 7
- Honden: 3
- Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart
Gelukkig :-D .
OS met dank aan Hakunamatata
Ik heb het bij Colin ook opgegeven, inderdaad ik kan wachten tot ik een ons weeg, om vervolgens vanuit stilstand vooruit gelanceerd te worden. Of dan loopt hij eindelijk netjes, om vervolgens dolblij vooruit te stuiven zodra hij “goedzo”, de klikker, of wat ik allemaal nog meer heb geprobeerd hoort
- Angelique
- Posts in topic: 2
- Honden: 6
- Welke: Husky Herder Hound
- Contacteer:
Ik WIL dat ze trekken (Alleen Xtreme mag niet trekken en die doet dat ook niet) trekken ze niet ga ik me afvragen of ze niet ziek zijn ofzo
- Inge
- Posts in topic: 4
- Honden: 2
- Welke: Mechelse herders
Tika trekt en ik vind het echt vervelend. Al van alles geprobeerd maar ze blijft het doen. Stilstaan, omdraaien als ze trekt, belonen als ze niet trekt, platte band, halfcheck, tuig, nu jachtlijn...
Soms gaat het even goed maar dan ziet ze weer een vogel of een blaadje wat weg waait en hoppa....
Om over andere honden maar te zwijgen, dat is op haar achterpoten haar er voorbij krijgen terwijl Ze alles bij elkaar krijst....
Mijn rug vindt het niet fijn. Dus gouden tips blijven welkom.
Voorheen liep ik dagelijks in het bos en was het niet zo'n probleem, sinds we verhuisd zijn loop ik in drie minuten tussen de weilanden en loopt ze veel meer aangelijnd. En het zou veel fijner zijn als dat wat meer ontspannen kan.
Kobe trekt gelukkig niet, bij hem werkte het stilstaan als pup heel goed.
Soms gaat het even goed maar dan ziet ze weer een vogel of een blaadje wat weg waait en hoppa....
Om over andere honden maar te zwijgen, dat is op haar achterpoten haar er voorbij krijgen terwijl Ze alles bij elkaar krijst....
Mijn rug vindt het niet fijn. Dus gouden tips blijven welkom.
Voorheen liep ik dagelijks in het bos en was het niet zo'n probleem, sinds we verhuisd zijn loop ik in drie minuten tussen de weilanden en loopt ze veel meer aangelijnd. En het zou veel fijner zijn als dat wat meer ontspannen kan.
Kobe trekt gelukkig niet, bij hem werkte het stilstaan als pup heel goed.
Groetjes Inge
Poot van Kobe en Tika
Poot van Kobe en Tika
Heel veel honden blijven trekken omdat ze veel meer aandacht krijgen voor het trekken dan voor aan een losse lijn lopen. Als er getrokken wordt, wordt er van alles gezegd. Als ze eindelijk netjes lopen gaan mensen ineens stil zijn en snel doorlopen.
En er zijn voor mensen altijd redenen om de hond toch te laten trekken waardoor het juist door de interval beloning super zelfbelonend wordt. Hondje of buurvrouw gedag zeggen, poepen en plassen.
Daarnaast heb ik gemerkt dat het in het hoofd van veel mensen verkeerd gaat. Het doel in je hoofd moet zijn "wandelen met een losse lijn". Als de lijn niet meer slap hangt moet je al stil staan. Je hersenen registreren de ontkenning niet in je gedachten hè. Kijk maar: denk nu NIET aan Donald Trump.
Dus als je NIET trekken in je hoofd hebt, ga je wachten tot de lijn strak staat en dan pas stilstaan. Vaak ook nog veel te laat waardoor de hond als 1,5m heeft getrokken.
Je moet voordat je iets gaat oefenen, trainen, aanleren altijd het doel in je hoofd stoppen en als het iets heel lastigs is dat ook nog eens tig keer herhalen.
En er zijn voor mensen altijd redenen om de hond toch te laten trekken waardoor het juist door de interval beloning super zelfbelonend wordt. Hondje of buurvrouw gedag zeggen, poepen en plassen.
Daarnaast heb ik gemerkt dat het in het hoofd van veel mensen verkeerd gaat. Het doel in je hoofd moet zijn "wandelen met een losse lijn". Als de lijn niet meer slap hangt moet je al stil staan. Je hersenen registreren de ontkenning niet in je gedachten hè. Kijk maar: denk nu NIET aan Donald Trump.
Dus als je NIET trekken in je hoofd hebt, ga je wachten tot de lijn strak staat en dan pas stilstaan. Vaak ook nog veel te laat waardoor de hond als 1,5m heeft getrokken.
Je moet voordat je iets gaat oefenen, trainen, aanleren altijd het doel in je hoofd stoppen en als het iets heel lastigs is dat ook nog eens tig keer herhalen.
- Inge O
- Posts in topic: 16
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Hier wordt niet getrokken - ik zie me al gaan met 5 keer 35kg aan de lijn, komt niet goed.
Ze mogen wél de lengte van de lijn gebruiken en dat doen ze ook, en héél lichte druk mag ook - vind ik zelfs makkelijker want ik vind dat makkelijker sturen. Maar sowieso lopen ze zelden aangelijnd, alleen als het niet anders kan/mag.
Dat 'blijven staan' heb ik altijd onzin gevonden, niet omdat het niet zou kunnen werken maar omdat het principe in de praktijk of niet goed toegepast wordt, of - nog vaker - niet toe te passen ís, want je zal toch je hond moeten uitlaten enz. enz. dus vroeg of laat (eerder vroeg dan laat) ben je toch weer niet consequent en leert de hond er gewoon niks mee.
Ze mogen wél de lengte van de lijn gebruiken en dat doen ze ook, en héél lichte druk mag ook - vind ik zelfs makkelijker want ik vind dat makkelijker sturen. Maar sowieso lopen ze zelden aangelijnd, alleen als het niet anders kan/mag.
Dat 'blijven staan' heb ik altijd onzin gevonden, niet omdat het niet zou kunnen werken maar omdat het principe in de praktijk of niet goed toegepast wordt, of - nog vaker - niet toe te passen ís, want je zal toch je hond moeten uitlaten enz. enz. dus vroeg of laat (eerder vroeg dan laat) ben je toch weer niet consequent en leert de hond er gewoon niks mee.
- Diana
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Ik vind het ook fijner, omdat ik dan zelf niet steeds op de lijn stap of erover struikel, wat wel gebeurt bij een langere lijn en een hond die die lengte vervolgens niet gebruikt. Als de hond lichte druk zet, hangt de lijn in de lucht, kunnen mijn andere honden er makkelijk onderdoor en raak ik er zelf niet mee in de knoop.Inge O schreef: ↑04 okt 2021, 13:17 Hier wordt niet getrokken - ik zie me al gaan met 5 keer 35kg aan de lijn, komt niet goed.
Amy en Amoz trekken ook op commando als we steile bergpaadjes op gaan, dat vind ik ook wel handig. Maar natuurlijk wel met mate, anders lig ik heel snel op mijn snufferd.
- Inge O
Hier lopen ze nooit aan de lange lijn/flex, maar ik heb bij de gewone korte lijn wel de indruk dat ze die heel lichte druk makkelijker vinden, omdat ze dan ook makkelijker voelen wat ik doe met de lijn.
- Gudrun
Probleem met stilstaan als je hond trekt en dan belonen als hij naar je kijkt is natuurlijk dat hij om die beloning te krijgen eerst moet trekken, dan pas staat baas stil, dan kijk je als hond om en dan krijg je je koekje. . Je beloont in feite de gehele gedragsketting.
Zoals Sirene al schreef: je doel moet zijn lopen aan een losse lijn. Niet "niet trekken".
En dat is domweg een oefening zoals alle anderen, beginnen met positie leren, met 2 stappen, met 5,... zonder afleiding, dan met meer,... maar ik heb het er niet voor over, te veel andere dingen die ook geleerd moeten en die ik leuker vind .
Bij meerdere honden vind ik een losse lijn ook niet ideaal, het is me al vaak genoeg gebeurd dat er aan andere hond dan over die lijn stapt en we na een tijdje een kluwen maken.
Net als Inge O vind ik het het makkelijkste als ze voor me lopen aan het uiteinde van die lijn. En dan liefst in de zelfde positie blijvend tov de anderen tot ik vrij geef.
Zoals Sirene al schreef: je doel moet zijn lopen aan een losse lijn. Niet "niet trekken".
En dat is domweg een oefening zoals alle anderen, beginnen met positie leren, met 2 stappen, met 5,... zonder afleiding, dan met meer,... maar ik heb het er niet voor over, te veel andere dingen die ook geleerd moeten en die ik leuker vind .
Bij meerdere honden vind ik een losse lijn ook niet ideaal, het is me al vaak genoeg gebeurd dat er aan andere hond dan over die lijn stapt en we na een tijdje een kluwen maken.
Net als Inge O vind ik het het makkelijkste als ze voor me lopen aan het uiteinde van die lijn. En dan liefst in de zelfde positie blijvend tov de anderen tot ik vrij geef.
Ik beloon nooit met brok voor het aan de lijn lopen. De beloning is gewoon dat we ergens op een gezellige manier samen komen. Als je daar vanaf pup consequent mee bent gaan ze echt niet trekken. Consequent zijn lukt me doordat ik een tuig gebruik als ik geen zin/tijd heb om op te letten. Met tuig aan mogen ze wel mogen trekken en aan de halsband/jachtlijn niet.
- Gudrun
Ja, dat doe ik ook zo. Gewoon wandelen is met tuig en dan niet echt trekken-trekken maar wel aan het uiteinde van de riem.Sirene schreef: ↑04 okt 2021, 16:40 Ik beloon nooit met brok voor het aan de lijn lopen. De beloning is gewoon dat we ergens op een gezellige manier samen komen. Als je daar vanaf pup consequent mee bent gaan ze echt niet trekken. Consequent zijn lukt me doordat ik een tuig gebruik als ik geen zin/tijd heb om op te letten. Met tuig aan mogen ze wel mogen trekken en aan de halsband/jachtlijn niet.
Moeten ze zich gedragen dan een jachtlijntje er rond.
- Inge O
Klopt, ik wil het 'aan de lijn lopen' vooral niet als een oefening gaan zien, de bedoeling is juist dat ze niét constant met mij bezig zijn maar binnen de grenzen van de lijn (zowel de fysieke grenzen als de door mij bepaalde) zelf genieten van het op stap zijn.Sirene schreef: ↑04 okt 2021, 16:40 Ik beloon nooit met brok voor het aan de lijn lopen. De beloning is gewoon dat we ergens op een gezellige manier samen komen. Als je daar vanaf pup consequent mee bent gaan ze echt niet trekken. Consequent zijn lukt me doordat ik een tuig gebruik als ik geen zin/tijd heb om op te letten. Met tuig aan mogen ze wel mogen trekken en aan de halsband/jachtlijn niet.
En dat van dat switchen tussen halsband en lijn : ik heb het al zo vaak aangeraden aan mensen die het getrek beu zijn en er iets willen aan doen, maar doen ze het? Nee :-( .
Nou inderdaad. Oor trok toen ik haar kreeg als een trekpaard, echt niet normaal gewoon. Ik kreeg er zelfs een schouderblessure van. Al mijn training en eindeloos aandacht vasthouden met praten en leuk zijn en worst ten spijt. Stilstaan bij trekken werkte ook niet want zij bleef gewoon al trekkend aan het eind van de lijn ook stil staan Ik moest dus echt achteruit lopen tot ze weer naast me stond, 2 seconden wachten, dan weer lopen tot de lijn strak stond etc.Inge O schreef: ↑04 okt 2021, 13:17 Dat 'blijven staan' heb ik altijd onzin gevonden, niet omdat het niet zou kunnen werken maar omdat het principe in de praktijk of niet goed toegepast wordt, of - nog vaker - niet toe te passen ís, want je zal toch je hond moeten uitlaten enz. enz. dus vroeg of laat (eerder vroeg dan laat) ben je toch weer niet consequent en leert de hond er gewoon niks mee.
Maar Oor had ook verlatingsangst dus die bracht ik elke dag voor werk naar de oppas, 3 kilometer lopen, en smiddags terug. Ik kan je vertellen dat dat een verdomd lange afstand is als je die methode consequent volhoudt. Ik deed er geregeld anderhalf uur over Dat heb ik nog verdomd lang volgehouden, geheel tot mijn eigen verbazing, maar het is natuurlijk niet te doen. En je moet ook wel eens een keer op tijd ergens zijn ofzo. Het hielp ook wel iéts, uiteindelijk, na een hele lange poos, maar niet noemenswaardig.
De oplossing bleek hier uiteindelijk totaal anders te zijn. Verhuizen naar een rustigere woonwijk, voorspelbare vaste routes, rust, juist minder met de bal gooien, minder uitputten, langzamer lopen, meer snuffelen etc. Oftewel gewoon minder spanning. En het anti-trektuig deed de rest. Dat is veel consequenter dan een mens ooit kan zijn. Daarna kon ik haar aan mijn pink uitlaten.
Dat zou ik wel aan mijn hond gemerkt hebben. Dat tuig dat ik had trok haar gewoon alleen maar opzij. Vet irritant, vast, maar pijn? Nee.
Schouderblessure daarentegen, ja dat doet echt wel pijn.
Voor de hond zelf is het ook fijner om rust in de wandeling te hebben hé. Na een half jaar was dat tuig niet meer nodig. Anders had ze haar hele leven getrokken. Nee dat was gezond geweest joh.
Ik bedoel een tuig met een ring voor, ja. Een anti-trektuig dus.Dagmar schreef: ↑04 okt 2021, 21:35Tenzij je een tuig met een ring voor bedoelt, is dat hoe ze werken.